Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Dah Jatuh Talak Ke Macam Ni?
Mesra.net Forum > Social & Societies > Hal Ehwal Islam
Pages: 1, 2
5_Gallons
Minta pendapat sahabat smua...dah jatuh talak ker... ayat ni?

1. '' Ok.tapi sy bg 3 bulan.pas 3 bulan sy ceraikan awk. kita duduk besama dlm masa 3bulan tp awk buatla hal sendiri.tido lain2...pas cukup 3 bulan sy janji akan lepaskan awk.nak terima atau tak terpulang. sy pegang kata2 sy ni.ingat 3 bulan... ''

2. kalau harta benda org lain yang telah diamanahkan org kpd kita telah dijual tanpa pengetahuan kita dan harta itu benilai ribuan ringgit...apa perlu sy buat...lebih2 lagi org yang buat tu suami kiter sendiri....dn pada masa yg sama dia tak mejalankan t/jawab sbg suami...

Mohon pendapat dari sahabat sumer....
fsyukri
pindah ke board hal ehwal agama Islam
ashkaf
QUOTE(5_Gallons @ Feb 1 2010, 07:58 PM) *
Minta pendapat sahabat smua...dah jatuh talak ker... ayat ni?

1. '' Ok.tapi sy bg 3 bulan.pas 3 bulan sy ceraikan awk. kita duduk besama dlm masa 3bulan tp awk buatla hal sendiri.tido lain2...pas cukup 3 bulan sy janji akan lepaskan awk.nak terima atau tak terpulang. sy pegang kata2 sy ni.ingat 3 bulan... ''


tidak jatuh talak kerana itu bukan lafaz talak.

selepas 3 bulan, sang suami perlu lafaz talak jika masih mahu menceraikan isterinya.
maria_clara82
QUOTE(ashkaf @ Feb 1 2010, 11:46 PM) *
QUOTE(5_Gallons @ Feb 1 2010, 07:58 PM) *
Minta pendapat sahabat smua...dah jatuh talak ker... ayat ni?

1. '' Ok.tapi sy bg 3 bulan.pas 3 bulan sy ceraikan awk. kita duduk besama dlm masa 3bulan tp awk buatla hal sendiri.tido lain2...pas cukup 3 bulan sy janji akan lepaskan awk.nak terima atau tak terpulang. sy pegang kata2 sy ni.ingat 3 bulan... ''


tidak jatuh talak kerana itu bukan lafaz talak.

selepas 3 bulan, sang suami perlu lafaz talak jika masih mahu menceraikan isterinya.



unsure.gif tapi suami ada niat dah tu...kalau saya mau was-was ni....
ashkaf
QUOTE(maria_clara82 @ Feb 1 2010, 11:47 PM) *
QUOTE(ashkaf @ Feb 1 2010, 11:46 PM) *
QUOTE(5_Gallons @ Feb 1 2010, 07:58 PM) *
Minta pendapat sahabat smua...dah jatuh talak ker... ayat ni?

1. '' Ok.tapi sy bg 3 bulan.pas 3 bulan sy ceraikan awk. kita duduk besama dlm masa 3bulan tp awk buatla hal sendiri.tido lain2...pas cukup 3 bulan sy janji akan lepaskan awk.nak terima atau tak terpulang. sy pegang kata2 sy ni.ingat 3 bulan... ''


tidak jatuh talak kerana itu bukan lafaz talak.

selepas 3 bulan, sang suami perlu lafaz talak jika masih mahu menceraikan isterinya.



unsure.gif tapi suami ada niat dah tu...kalau saya mau was-was ni....



niat tanpa lafaz, tidak jatuh talak. dia berjanji akan lepaskan selepas 3 bulan. jadi dia perlu melafazkan talak selepas 3 bulan, jika masih berniat mahu menceraikan. harap maklum. (2 kali dah ni i ulang ayat sama biggrin.gif )
ouyangfeng
QUOTE(5_Gallons @ Feb 1 2010, 07:58 PM) *
Minta pendapat sahabat smua...dah jatuh talak ker... ayat ni?

1. '' Ok.tapi sy bg 3 bulan.pas 3 bulan sy ceraikan awk. kita duduk besama dlm masa 3bulan tp awk buatla hal sendiri.tido lain2...pas cukup 3 bulan sy janji akan lepaskan awk.nak terima atau tak terpulang. sy pegang kata2 sy ni.ingat 3 bulan... ''

2. kalau harta benda org lain yang telah diamanahkan org kpd kita telah dijual tanpa pengetahuan kita dan harta itu benilai ribuan ringgit...apa perlu sy buat...lebih2 lagi org yang buat tu suami kiter sendiri....dn pada masa yg sama dia tak mejalankan t/jawab sbg suami...

Mohon pendapat dari sahabat sumer....


1. itu bukan lafaz ta'liq. Kecualilah jika beliau berkata "selepas cukup 3 bulan, maka tertalaklah / tercerailah awak".. maka pada ketika ini barulah berlaku ta'liq yg jatuh talaknya apabila cukup 3 bulan.

2. buat report polis atas dakwaan melakukan penipuan. angel.gif
maria_clara82


niat tanpa lafaz = tak jatuh talak...

lafaz tanpa niat = jatuh kan?

pardon.gif



ouyangfeng
QUOTE(maria_clara82 @ Feb 2 2010, 01:47 PM) *


niat tanpa lafaz = tak jatuh talak...

lafaz tanpa niat = jatuh kan?

pardon.gif





bergantung atas lafaz itu sendiri..sama ada lafaz yg sarih (terang) atau lafaz kinayah (sindiran)... angel.gif
sylar
DELETE post takder faedah
5_Gallons
QUOTE(ouyangfeng @ Feb 2 2010, 01:30 PM) *
QUOTE(5_Gallons @ Feb 1 2010, 07:58 PM) *
Minta pendapat sahabat smua...dah jatuh talak ker... ayat ni?

1. '' Ok.tapi sy bg 3 bulan.pas 3 bulan sy ceraikan awk. kita duduk besama dlm masa 3bulan tp awk buatla hal sendiri.tido lain2...pas cukup 3 bulan sy janji akan lepaskan awk.nak terima atau tak terpulang. sy pegang kata2 sy ni.ingat 3 bulan... ''

2. kalau harta benda org lain yang telah diamanahkan org kpd kita telah dijual tanpa pengetahuan kita dan harta itu benilai ribuan ringgit...apa perlu sy buat...lebih2 lagi org yang buat tu suami kiter sendiri....dn pada masa yg sama dia tak mejalankan t/jawab sbg suami...

Mohon pendapat dari sahabat sumer....


1. itu bukan lafaz ta'liq. Kecualilah jika beliau berkata "selepas cukup 3 bulan, maka tertalaklah / tercerailah awak".. maka pada ketika ini barulah berlaku ta'liq yg jatuh talaknya apabila cukup 3 bulan.

2. buat report polis atas dakwaan melakukan penipuan. angel.gif


------> Makin keliru lak...ustazah kat jais kata tempoh ni dah jalan....poning...
maria_clara82
QUOTE(5_Gallons @ Feb 2 2010, 05:13 PM) *
------> Makin keliru lak...ustazah kat jais kata tempoh ni dah jalan....poning...



tempoh apa? awak belum bercerai lagi kan? suami ade lafaz talak ke?

wacko.gif

ouyangfeng
QUOTE(5_Gallons @ Feb 2 2010, 05:13 PM) *
QUOTE(ouyangfeng @ Feb 2 2010, 01:30 PM) *
QUOTE(5_Gallons @ Feb 1 2010, 07:58 PM) *
Minta pendapat sahabat smua...dah jatuh talak ker... ayat ni?

1. '' Ok.tapi sy bg 3 bulan.pas 3 bulan sy ceraikan awk. kita duduk besama dlm masa 3bulan tp awk buatla hal sendiri.tido lain2...pas cukup 3 bulan sy janji akan lepaskan awk.nak terima atau tak terpulang. sy pegang kata2 sy ni.ingat 3 bulan... ''

2. kalau harta benda org lain yang telah diamanahkan org kpd kita telah dijual tanpa pengetahuan kita dan harta itu benilai ribuan ringgit...apa perlu sy buat...lebih2 lagi org yang buat tu suami kiter sendiri....dn pada masa yg sama dia tak mejalankan t/jawab sbg suami...

Mohon pendapat dari sahabat sumer....


1. itu bukan lafaz ta'liq. Kecualilah jika beliau berkata "selepas cukup 3 bulan, maka tertalaklah / tercerailah awak".. maka pada ketika ini barulah berlaku ta'liq yg jatuh talaknya apabila cukup 3 bulan.

2. buat report polis atas dakwaan melakukan penipuan. angel.gif


------> Makin keliru lak...ustazah kat jais kata tempoh ni dah jalan....poning...

mungkin ustazah tu terkeliru dgn beranggapan bahawa lafaz itu adalah lafaz ta'liq. Jika lafaz ta'liq spt yg i bagi contoh tadi, maka memang tempohnya sedang berjalan..tapi dlm kes u ni, bukan lafaz ta'liq.
cikgu_murni
Terima kasih kerana sylar sudi delete post yang merapu
5_Gallons
Sallam semua...

Sy ada tinggal seminggu jer...pastu sy kena pi mahkamah syariah...buat pengesahan penceraian...pengesahan statement di atas tue...malangnya bagi saya...suami sy tidak menunjukkan apa2 perubahan dan harapan utk meneruskan tali perkahwinan ini...hati ini bercampur2...buntu...apa yg sy boleh buat hanya berserah...
ernyshu
QUOTE(5_Gallons @ Mar 2 2010, 10:40 AM) *
Sallam semua...

Sy ada tinggal seminggu jer...pastu sy kena pi mahkamah syariah...buat pengesahan penceraian...pengesahan statement di atas tue...malangnya bagi saya...suami sy tidak menunjukkan apa2 perubahan dan harapan utk meneruskan tali perkahwinan ini...hati ini bercampur2...buntu...apa yg sy boleh buat hanya berserah...


Orang dah taknak..awak jangan la terhegeh2 kat dia lagi..
wat malu kaum je...
bina la hidup baru...
ouyangfeng
QUOTE(5_Gallons @ Mar 2 2010, 10:40 AM) *
Sallam semua...

Sy ada tinggal seminggu jer...pastu sy kena pi mahkamah syariah...buat pengesahan penceraian...pengesahan statement di atas tue...malangnya bagi saya...suami sy tidak menunjukkan apa2 perubahan dan harapan utk meneruskan tali perkahwinan ini...hati ini bercampur2...buntu...apa yg sy boleh buat hanya berserah...

itulah yg sepatutnya... sediakan hati untuk menerima segala keputusan yg bakal diputuskan. anggap saja ia ujian daripada Allah....
demuara
QUOTE(ernyshu @ Mar 2 2010, 11:49 AM) *
QUOTE(5_Gallons @ Mar 2 2010, 10:40 AM) *
Sallam semua...

Sy ada tinggal seminggu jer...pastu sy kena pi mahkamah syariah...buat pengesahan penceraian...pengesahan statement di atas tue...malangnya bagi saya...suami sy tidak menunjukkan apa2 perubahan dan harapan utk meneruskan tali perkahwinan ini...hati ini bercampur2...buntu...apa yg sy boleh buat hanya berserah...


Orang dah taknak..awak jangan la terhegeh2 kat dia lagi..
wat malu kaum je...
bina la hidup baru...


wah ko... kasi api plak.... bagi le nasihat...
5_Gallons
QUOTE(demuara @ Mar 2 2010, 12:13 PM) *
QUOTE(ernyshu @ Mar 2 2010, 11:49 AM) *
QUOTE(5_Gallons @ Mar 2 2010, 10:40 AM) *
Sallam semua...

Sy ada tinggal seminggu jer...pastu sy kena pi mahkamah syariah...buat pengesahan penceraian...pengesahan statement di atas tue...malangnya bagi saya...suami sy tidak menunjukkan apa2 perubahan dan harapan utk meneruskan tali perkahwinan ini...hati ini bercampur2...buntu...apa yg sy boleh buat hanya berserah...


Orang dah taknak..awak jangan la terhegeh2 kat dia lagi..
wat malu kaum je...
bina la hidup baru...


wah ko... kasi api plak.... bagi le nasihat...


Terima Kasih Atas Nasihat Semua...Redha Perkara Terbaekkkkkk...
anaxilea
hmm gud luck
bagi saya lafaz tu jelas dan terang
macam kata seorang suami, kalau awak keluar rumah minggu depan, saya ceraikan awak
saya rasa ayat tu sama makna dengan kalau awak keluar rumah minggu depan, awak tercerai
so kalau isteri keluar rumah pada minggu berikutnya, dia akan tercerai

lafaz terang tu tak payah niat, sebab dah terang nyata dia cakap macam tu
so saya setuju dgn kata2 jais bahawa tempoh tu dah berjalan

peraturan untuk mengesahkan lafaz cerai ni adalah undang2 nikah kawin yg dibuat dikebanyakan negeri utk memastikan bahawa suami benar2 mengesahkan lafaz cerai atau tidak,
isu ni pon ada pro dan kontra, ada orang kata kalau suami lafaz kali kedua depan kadi, maka itu dikira cerai talak kedua, sebab yg pertama dan berjalan masa ucapan pertama (tanpa depan kadi)
tapi bagi saya, ucapan depan kadi is more utk pengesahan atau 'takkid' makna kata ia hanya sebagai pengesahan

pengesahan depan kadi ni penting kadang2 ada pasangan yg konpius dgn lafaz cerai
silibus kursus kawin takde ke masukkan bab2 lafaz cerai ni ye?
anaxilea
QUOTE(ashkaf @ Feb 1 2010, 11:51 PM) *
QUOTE(maria_clara82 @ Feb 1 2010, 11:47 PM) *
QUOTE(ashkaf @ Feb 1 2010, 11:46 PM) *
QUOTE(5_Gallons @ Feb 1 2010, 07:58 PM) *
Minta pendapat sahabat smua...dah jatuh talak ker... ayat ni?

1. '' Ok.tapi sy bg 3 bulan.pas 3 bulan sy ceraikan awk. kita duduk besama dlm masa 3bulan tp awk buatla hal sendiri.tido lain2...pas cukup 3 bulan sy janji akan lepaskan awk.nak terima atau tak terpulang. sy pegang kata2 sy ni.ingat 3 bulan... ''


tidak jatuh talak kerana itu bukan lafaz talak.

selepas 3 bulan, sang suami perlu lafaz talak jika masih mahu menceraikan isterinya.



unsure.gif tapi suami ada niat dah tu...kalau saya mau was-was ni....



niat tanpa lafaz, tidak jatuh talak. dia berjanji akan lepaskan selepas 3 bulan. jadi dia perlu melafazkan talak selepas 3 bulan, jika masih berniat mahu menceraikan. harap maklum. (2 kali dah ni i ulang ayat sama biggrin.gif )


for me, tak perlu lafaz kali kedua, sebab kali pertama ucapan tu dah terang dan jelas, si suami sebut pas 3 bulan sy ceraikan awk saya rasa jelas la ucapan ni
ucapan cerai (sama ada cerai itu jatuh sekarang atau pada masa depan) yg terang dan jelas tak perlu niat

sama gak macam sms atau surat, kalau suami yg hantar ucapan cerai maka jatuh cerai, sebab ia jelas dan terang dari suami
ashkaf
QUOTE(anaxilea @ Mar 4 2010, 06:19 PM) *
QUOTE(ashkaf @ Feb 1 2010, 11:51 PM) *
QUOTE(maria_clara82 @ Feb 1 2010, 11:47 PM) *
QUOTE(ashkaf @ Feb 1 2010, 11:46 PM) *
QUOTE(5_Gallons @ Feb 1 2010, 07:58 PM) *
Minta pendapat sahabat smua...dah jatuh talak ker... ayat ni?

1. '' Ok.tapi sy bg 3 bulan.pas 3 bulan sy ceraikan awk. kita duduk besama dlm masa 3bulan tp awk buatla hal sendiri.tido lain2...pas cukup 3 bulan sy janji akan lepaskan awk.nak terima atau tak terpulang. sy pegang kata2 sy ni.ingat 3 bulan... ''


tidak jatuh talak kerana itu bukan lafaz talak.

selepas 3 bulan, sang suami perlu lafaz talak jika masih mahu menceraikan isterinya.



unsure.gif tapi suami ada niat dah tu...kalau saya mau was-was ni....



niat tanpa lafaz, tidak jatuh talak. dia berjanji akan lepaskan selepas 3 bulan. jadi dia perlu melafazkan talak selepas 3 bulan, jika masih berniat mahu menceraikan. harap maklum. (2 kali dah ni i ulang ayat sama biggrin.gif )


for me, tak perlu lafaz kali kedua, sebab kali pertama ucapan tu dah terang dan jelas, si suami sebut pas 3 bulan sy ceraikan awk saya rasa jelas la ucapan ni
ucapan cerai (sama ada cerai itu jatuh sekarang atau pada masa depan) yg terang dan jelas tak perlu niat

sama gak macam sms atau surat, kalau suami yg hantar ucapan cerai maka jatuh cerai, sebab ia jelas dan terang dari suami


saya rujuk pada JAWI dan JAIS, talak tidak jatuh kerana lafaz di atas bukan berupa taklik. perlu kepada lafaz talak untuk jatuh talak.
anaxilea
QUOTE(ashkaf @ Mar 4 2010, 06:29 PM) *
QUOTE(anaxilea @ Mar 4 2010, 06:19 PM) *
QUOTE(ashkaf @ Feb 1 2010, 11:51 PM) *
QUOTE(maria_clara82 @ Feb 1 2010, 11:47 PM) *
QUOTE(ashkaf @ Feb 1 2010, 11:46 PM) *
QUOTE(5_Gallons @ Feb 1 2010, 07:58 PM) *
Minta pendapat sahabat smua...dah jatuh talak ker... ayat ni?

1. '' Ok.tapi sy bg 3 bulan.pas 3 bulan sy ceraikan awk. kita duduk besama dlm masa 3bulan tp awk buatla hal sendiri.tido lain2...pas cukup 3 bulan sy janji akan lepaskan awk.nak terima atau tak terpulang. sy pegang kata2 sy ni.ingat 3 bulan... ''


tidak jatuh talak kerana itu bukan lafaz talak.

selepas 3 bulan, sang suami perlu lafaz talak jika masih mahu menceraikan isterinya.



unsure.gif tapi suami ada niat dah tu...kalau saya mau was-was ni....



niat tanpa lafaz, tidak jatuh talak. dia berjanji akan lepaskan selepas 3 bulan. jadi dia perlu melafazkan talak selepas 3 bulan, jika masih berniat mahu menceraikan. harap maklum. (2 kali dah ni i ulang ayat sama biggrin.gif )


for me, tak perlu lafaz kali kedua, sebab kali pertama ucapan tu dah terang dan jelas, si suami sebut pas 3 bulan sy ceraikan awk saya rasa jelas la ucapan ni
ucapan cerai (sama ada cerai itu jatuh sekarang atau pada masa depan) yg terang dan jelas tak perlu niat

sama gak macam sms atau surat, kalau suami yg hantar ucapan cerai maka jatuh cerai, sebab ia jelas dan terang dari suami


saya rujuk pada JAWI dan JAIS, talak tidak jatuh kerana lafaz di atas bukan berupa taklik. perlu kepada lafaz talak untuk jatuh talak.


yela, mungkin depa treat the uttering as a promise to divorce, so is promise to divorce considered as divorce itself, hence the jurists divided into two opinions hehehe
ada yg kata janji utk cerai as cerai, dan ada yg kata janji utk cerai bukan cerai sebab dia janji je...

betulla tu, lepas 3 bulan tanya balik suami, hang nak cerai aku ke tak? abis citer...
lenkali nak cerai cakapla betul2 menyusahkan isteri dan jabatan agama jer...
ouyangfeng
pokok pangkalnya, kena jelas dengan maksud lafaz ini :

QUOTE
'' Ok.tapi sy bg 3 bulan.pas 3 bulan sy ceraikan awk. kita duduk besama dlm masa 3bulan tp awk buatla hal sendiri.tido lain2...pas cukup 3 bulan sy janji akan lepaskan awk.nak terima atau tak terpulang. sy pegang kata2 sy ni.ingat 3 bulan... ''


perhatikan yg di bold kan...ini sudah jelas menunjukkan yg ianya bukan lafaz talak yg sarih (terang) kerana disebutkan "berjanji akan lepaskan"...dan bukannya selepas cukup 3 bulan, "maka awak tercerai". maksud lafaz "berjanji akanlepaskan" itu sendiri membawa maksud bahawa selepas tempoh 3 bulan, beliau berjanji akan melafazkan talak (itupun sekiranya beliau memaksudkan yg perkataan "lepaskan" itu dengan maksud talak). bermakna, selepas cukup 3 bulan, dan beliau tidak melafazkan talak, maka tidaklah jatuh talak.

kalau beliau tak maksudkan "aku lepaskan" itu dengan maksud talak, maka tak jatuh talak. sbb itu perlu masuk mahkamah utk sahkan. supaya niat sebenar perkataan itu dapat dijelaskan.
5_Gallons
QUOTE(ouyangfeng @ Mar 4 2010, 07:51 PM) *
pokok pangkalnya, kena jelas dengan maksud lafaz ini :

QUOTE
'' Ok.tapi sy bg 3 bulan.pas 3 bulan sy ceraikan awk. kita duduk besama dlm masa 3bulan tp awk buatla hal sendiri.tido lain2...pas cukup 3 bulan sy janji akan lepaskan awk.nak terima atau tak terpulang. sy pegang kata2 sy ni.ingat 3 bulan... ''


perhatikan yg di bold kan...ini sudah jelas menunjukkan yg ianya bukan lafaz talak yg sarih (terang) kerana disebutkan "berjanji akan lepaskan"...dan bukannya selepas cukup 3 bulan, "maka awak tercerai". maksud lafaz "berjanji akanlepaskan" itu sendiri membawa maksud bahawa selepas tempoh 3 bulan, beliau berjanji akan melafazkan talak (itupun sekiranya beliau memaksudkan yg perkataan "lepaskan" itu dengan maksud talak). bermakna, selepas cukup 3 bulan, dan beliau tidak melafazkan talak, maka tidaklah jatuh talak.

kalau beliau tak maksudkan "aku lepaskan" itu dengan maksud talak, maka tak jatuh talak. sbb itu perlu masuk mahkamah utk sahkan. supaya niat sebenar perkataan itu dapat dijelaskan.


Terima Kasih Atas Keprihatinan Sahabat Semua...bagaimana pula ayat yang saya bold plak...sila rujuk statement di atas. Thanks.
ouyangfeng
QUOTE(5_Gallons @ Mar 5 2010, 03:14 PM) *
QUOTE(ouyangfeng @ Mar 4 2010, 07:51 PM) *
pokok pangkalnya, kena jelas dengan maksud lafaz ini :

QUOTE
'' Ok.tapi sy bg 3 bulan.pas 3 bulan sy ceraikan awk. kita duduk besama dlm masa 3bulan tp awk buatla hal sendiri.tido lain2...pas cukup 3 bulan sy janji akan lepaskan awk.nak terima atau tak terpulang. sy pegang kata2 sy ni.ingat 3 bulan... ''


perhatikan yg di bold kan...ini sudah jelas menunjukkan yg ianya bukan lafaz talak yg sarih (terang) kerana disebutkan "berjanji akan lepaskan"...dan bukannya selepas cukup 3 bulan, "maka awak tercerai". maksud lafaz "berjanji akanlepaskan" itu sendiri membawa maksud bahawa selepas tempoh 3 bulan, beliau berjanji akan melafazkan talak (itupun sekiranya beliau memaksudkan yg perkataan "lepaskan" itu dengan maksud talak). bermakna, selepas cukup 3 bulan, dan beliau tidak melafazkan talak, maka tidaklah jatuh talak.

kalau beliau tak maksudkan "aku lepaskan" itu dengan maksud talak, maka tak jatuh talak. sbb itu perlu masuk mahkamah utk sahkan. supaya niat sebenar perkataan itu dapat dijelaskan.


Terima Kasih Atas Keprihatinan Sahabat Semua...bagaimana pula ayat yang saya bold plak...sila rujuk statement di atas. Thanks.

ayat kedua yg di bold kan mengkhususkan makna ayat pertama yg di bold kan...maknanya, bukanlah u tercerai, sebaliknya beliau berjanji akan ceraikan u. jadi itu bukanlah lafaz ta'liq
mefrima

Saya berpendapat talak jatuh dalam kes ini.
Perkataan cerai tak perlu kepada explanation lain. Maksud nye semua faham.

Mengapa kes ini bukan contoh cerai taklik? Mengapa pharse 'sy janji akan lepaskan awk' dianggap satu keraguan dalam hal ini?

Bukankah semua taklik akan berlaku pada masa akan datang. Jadi perkataan akan wujud dalam mana2 lafaz cerai taklik.

Kalau dalam kes ini tidak jatuh talak, so kes macam mana cerai taklik sepatutnya berlaku.

ashkaf
QUOTE(mefrima @ Mar 5 2010, 07:16 PM) *
Saya berpendapat talak jatuh dalam kes ini.
Perkataan cerai tak perlu kepada explanation lain. Maksud nye semua faham.

Mengapa kes ini bukan contoh cerai taklik? Mengapa pharse 'sy janji akan lepaskan awk' dianggap satu keraguan dalam hal ini?

Bukankah semua taklik akan berlaku pada masa akan datang. Jadi perkataan akan wujud dalam mana2 lafaz cerai taklik.

Kalau dalam kes ini tidak jatuh talak, so kes macam mana cerai taklik sepatutnya berlaku.


bab cerai rujuk ni tak boleh semata2 dengan pendapat akal kerana ianya bab feqah (fiqh munakahat).
telah digarisakan apa itu sarih dan apa itu kinayah.
jadi, leave it to pegawai agama dalam hal ehwal cerai rujuk ni. terkadang kita keliru kerana kita guna logika semata2 tanpa sandaran dalil (aqli dan naqli). give_rose.gif
ashkaf
"saya janji akan ceraikan awak" <-----ini merujuk kepada lelaki yg tak mahu lafaz talak diluar mahkamah. sekalipun perasaan dah tak ada, lafaz talak itu perlu kepada lafaz yg sarih.

"genap sahaja 3 bulan dari hari ini, maka tertalaklah awak" <-----ini baru taklik.

"jika awak melangkah keluar dari pintu ini, maka awak bukan lagi isteri saya"<-----kinayah sekalipun tiada perkataan talak disitu.

mann07
Untuk kebaikan, lebih baik ke mahkamah syariah, biar hakim yang putuskan samada jatuh atau tidak talak.
ouyangfeng
QUOTE(mefrima @ Mar 5 2010, 07:16 PM) *
Saya berpendapat talak jatuh dalam kes ini.
Perkataan cerai tak perlu kepada explanation lain. Maksud nye semua faham.

Mengapa kes ini bukan contoh cerai taklik? Mengapa pharse 'sy janji akan lepaskan awk' dianggap satu keraguan dalam hal ini?

Bukankah semua taklik akan berlaku pada masa akan datang. Jadi perkataan akan wujud dalam mana2 lafaz cerai taklik.

Kalau dalam kes ini tidak jatuh talak, so kes macam mana cerai taklik sepatutnya berlaku.

takliq bukanlah bergantung semata2 pada masa sama ada akan datang atau tidak, sebaliknya takliq itu sendiri membawa maksud perkaitan. maka yg dimaksudkan dengan cerai takliq ini adalah perceraikan yg dikaitkan. Sama ada dikaitkan dengan masa, dikaitkan dengan peristiwa (cthnya kalau ibu aku gagal pembedahan, kamu tercerai) dsb. Ia merupakan suatu lafaz cerai, cuma bezanya dengan lafaz talak yg biasa ialah...ianya (talak) itu tidak akan jatuh selagi mana ta'liq (perkaitan yg disabitkan dgn talak) itu tidak berlaku.

dalam hal ini, perkataan "saya janji akan lepaskan awak" bukanlah suatu lafaz cerai ta'liq.
mann07
QUOTE(ouyangfeng @ Mar 5 2010, 04:53 PM) *
QUOTE(mefrima @ Mar 5 2010, 07:16 PM) *
Saya berpendapat talak jatuh dalam kes ini.
Perkataan cerai tak perlu kepada explanation lain. Maksud nye semua faham.

Mengapa kes ini bukan contoh cerai taklik? Mengapa pharse 'sy janji akan lepaskan awk' dianggap satu keraguan dalam hal ini?

Bukankah semua taklik akan berlaku pada masa akan datang. Jadi perkataan akan wujud dalam mana2 lafaz cerai taklik.

Kalau dalam kes ini tidak jatuh talak, so kes macam mana cerai taklik sepatutnya berlaku.

takliq bukanlah bergantung semata2 pada masa sama ada akan datang atau tidak, sebaliknya takliq itu sendiri membawa maksud perkaitan. maka yg dimaksudkan dengan cerai takliq ini adalah perceraikan yg dikaitkan. Sama ada dikaitkan dengan masa, dikaitkan dengan peristiwa (cthnya kalau ibu aku gagal pembedahan, kamu tercerai) dsb. Ia merupakan suatu lafaz cerai, cuma bezanya dengan lafaz talak yg biasa ialah...ianya (talak) itu tidak akan jatuh selagi mana ta'liq (perkaitan yg disabitkan dgn talak) itu tidak berlaku.

dalam hal ini, perkataan "saya janji akan lepaskan awak" bukanlah suatu lafaz cerai ta'liq.


Tapi ayat 'pas 3 bulan sy ceraikan awk' yang menjadi keraguan.
syedila
lepas 3 bulan, jatuh talak....
ouyangfeng
QUOTE(mann07 @ Mar 6 2010, 01:07 AM) *
QUOTE(ouyangfeng @ Mar 5 2010, 04:53 PM) *
QUOTE(mefrima @ Mar 5 2010, 07:16 PM) *
Saya berpendapat talak jatuh dalam kes ini.
Perkataan cerai tak perlu kepada explanation lain. Maksud nye semua faham.

Mengapa kes ini bukan contoh cerai taklik? Mengapa pharse 'sy janji akan lepaskan awk' dianggap satu keraguan dalam hal ini?

Bukankah semua taklik akan berlaku pada masa akan datang. Jadi perkataan akan wujud dalam mana2 lafaz cerai taklik.

Kalau dalam kes ini tidak jatuh talak, so kes macam mana cerai taklik sepatutnya berlaku.

takliq bukanlah bergantung semata2 pada masa sama ada akan datang atau tidak, sebaliknya takliq itu sendiri membawa maksud perkaitan. maka yg dimaksudkan dengan cerai takliq ini adalah perceraikan yg dikaitkan. Sama ada dikaitkan dengan masa, dikaitkan dengan peristiwa (cthnya kalau ibu aku gagal pembedahan, kamu tercerai) dsb. Ia merupakan suatu lafaz cerai, cuma bezanya dengan lafaz talak yg biasa ialah...ianya (talak) itu tidak akan jatuh selagi mana ta'liq (perkaitan yg disabitkan dgn talak) itu tidak berlaku.

dalam hal ini, perkataan "saya janji akan lepaskan awak" bukanlah suatu lafaz cerai ta'liq.


Tapi ayat 'pas 3 bulan sy ceraikan awk' yang menjadi keraguan.

itulah bezanya antara "pas 3 bulan sy ceraikan awk" dan "pas 3 bulan awak tercerai" angel.gif
mann07
kalau betul talak jatuh, perlu buat permohonan lafaz cerai di mahkamah.
hitomi07
QUOTE(5_Gallons @ Feb 1 2010, 07:58 PM) *
Minta pendapat sahabat smua...dah jatuh talak ker... ayat ni?

1. '' Ok.tapi sy bg 3 bulan.pas 3 bulan sy ceraikan awk. kita duduk besama dlm masa 3bulan tp awk buatla hal sendiri.tido lain2...pas cukup 3 bulan sy janji akan lepaskan awk.nak terima atau tak terpulang. sy pegang kata2 sy ni.ingat 3 bulan... ''

2. kalau harta benda org lain yang telah diamanahkan org kpd kita telah dijual tanpa pengetahuan kita dan harta itu benilai ribuan ringgit...apa perlu sy buat...lebih2 lagi org yang buat tu suami kiter sendiri....dn pada masa yg sama dia tak mejalankan t/jawab sbg suami...

Mohon pendapat dari sahabat sumer....


xjatuh talak pendapat saya
ashkaf
QUOTE(syedila @ Mar 6 2010, 01:11 AM) *
lepas 3 bulan, jatuh talak....


mana dalilnya? sila beri penerangan. bukan semudah makan ABC jatuh talak ni. biggrin.gif

saya dah rujuk pegawai agama JAIS dan JAWI, dan tidak jatuh talak. biggrin.gif

diam itu lebih baik dari mengatakan sesuatu yg tidak kita ketahui.
mann07
QUOTE(ashkaf @ Mar 6 2010, 02:00 AM) *
QUOTE(syedila @ Mar 6 2010, 01:11 AM) *
lepas 3 bulan, jatuh talak....


mana dalilnya? sila beri penerangan. bukan semudah makan ABC jatuh talak ni. biggrin.gif

saya dah rujuk pegawai agama JAIS dan JAWI, dan tidak jatuh talak. biggrin.gif

diam itu lebih baik dari mengatakan sesuatu yg tidak kita ketahui.



Kalau cam tu Alhamdulillah...
tak lah dikatakan bersekedudukan secara tak sedar.
ouyangfeng
QUOTE(mann07 @ Mar 6 2010, 01:26 AM) *
kalau betul talak jatuh, perlu buat permohonan lafaz cerai di mahkamah.

bukan permohonan lafaz cerai, tapi permohonan pengesahan lafaz cerai angel.gif
NoReeZ
uncle, ai nak posting ni, mane borang nak ai isi??? search.gif

eh, dah terposting pulak... biggrin.gif

agagagaga angel.gif

//apakah borang tersebut mcm kat borang reply ni???

kih kih kih

ups, tak baik ketawakan orang, sorry.....
5_Gallons
rabu ini borang pengesahan cerai akan dihantar ke JAIS Shah Alam... sesama kiter tunggu jawapannya... apakah benar dah jatuh talaknya atau tidak...sesama kite menambah ilmu nanti...
anaxilea
takyah gaduh2...
benda lafaz cerai bukan satu benda bule buat main2....
tiga benda takle buat main, cerai, rujuk dan melepaskan hamba...

bagi saya, tempoh tu dah berjalan sebab suami dengan terang dah menyatakan azam dan janjinya
bila nabi kata tiga benda takle buat main, cerai, rujuk dan melepaskan hamba...
so adakah janji utk bercerai itu termasuk lafaz cerai? so benda ni berbeza anyway, interpretation orang berbeza, dan interpretation ni tak mesti ada dalil sorih
anyway, ikut jela kata mahkamah dan pejabat qadi

dan saya tak heran, kalau dalam isu ni pon mufti bule berbeza pendapat
sama gak cam lafaz nikah, kalau suami kata saya berjanji akan ceraikan awak lepas 3 bulan bernikah, maka nikah tak sah sebab nikah tu dah terikat dengan tempoh waktu, so dalam hal ni janji utk bercerai adalah diterima
mann07
QUOTE(ouyangfeng @ Mar 6 2010, 11:56 AM) *
QUOTE(mann07 @ Mar 6 2010, 01:26 AM) *
kalau betul talak jatuh, perlu buat permohonan lafaz cerai di mahkamah.

bukan permohonan lafaz cerai, tapi permohonan pengesahan lafaz cerai angel.gif


Terima kasih kerana membetulkan kenyataan saya.
anaxilea
teringat satu kes betul last few years berlaku depan mata ana sendiri,
ada sorang pendaftar nikah di selangor nak buat rehearsal akad nikah untuk pengantin (tak sure dia pendaftar nikah atau penolong pendaftar, tapi nama dia ada la kat borang register kawin cerai tu)

so dua minggu sebelum akad nikah dia panggil pak pengantin perempuan, pak sedara dan abang pengantin perempuan, bakal pengantin perempuan dan bakal pengantin lelaki
pastu dia cakap, hari ni kita nak buat rehearsal utk nikah, so dia ucapkan le nikah apa segala depan pak, pak sedara, dan abang pengantin perempuan
dan pengantin lelaki pun balas akad tu semer dengan lengkapnya
tapi dia kata "tapi ni bukan betul2 ye, sebab takde mas kawin lagi"

ana pon pelik camana orang ni bule jadi tok kadi (pendaftar nikah?) takkan le dia tak tahu lafaz nikah sama ada main2, rehearsal atau betul akan jatuh nikah tu?
soal bayar atau tak bayar mas kahwin bukan penentu kesahihan nikah

nasib baik le kawan dua orang tu jadi betul kawin, kalau majlis yg betul tak jadi, tak ke janda kawan sorang tu (sebab dah diakadkan dalam rehearsal?) pelik pelik tok kadi ni....
bule jadi case study niii...
sylar
QUOTE
rehearsal



orang nak kawin kat church memang suka rehearsal.

tapi dalam etika perkahwinan islam, tak pernah dengar lagi dalam mana mana riwayat tentang rehearsal.



ouyangfeng
QUOTE(anaxilea @ Mar 8 2010, 06:36 PM) *
takyah gaduh2...
benda lafaz cerai bukan satu benda bule buat main2....
tiga benda takle buat main, cerai, rujuk dan melepaskan hamba...


sebab benda bukan boleh dibuat main2 lah, maka perbahasan dilakukan supaya ianya menjadi jelas. Bukannya sekadar memberi pendapat jatuh tak jatuh talak tanpa hujah2 berdasarkan syar'ie.

QUOTE
bagi saya, tempoh tu dah berjalan sebab suami dengan terang dah menyatakan azam dan janjinya
bila nabi kata tiga benda takle buat main, cerai, rujuk dan melepaskan hamba...
so adakah janji utk bercerai itu termasuk lafaz cerai? so benda ni berbeza anyway, interpretation orang berbeza, dan interpretation ni tak mesti ada dalil sorih
anyway, ikut jela kata mahkamah dan pejabat qadi


hadis Nabi s.a.w. itu bersifat umum. Banyak lagi hadis yg mengkhususkan maksud keumuman hadis itu. Sedangkan dalam bab cerai, lafaz yg dikemukakan mestilah lafaz yg jelas (sarih). Jika dilafazkan dengan lafaz sindiran (kinayah), maka ianya tertakluk pula pada niat suami yg melafazkan itu.

Dalam kes saudari TS, lafaz yg digunakan bukanlah lafaz talak, kerana ianya tidak menyebutkan "apabila cukup 3 bulan, maka kamu tertalak"...sebaliknya yg dikatakan hanyalah "apabila cukup 3 bulan, saya berjanji akan ceraikan / talakkan kamu". Maka difahami daripada lafaz ini, bahawa tempoh talak ta'liq itu tidaklah berjalan kerana ianya bukan suatu lafaz talak. Apabila cukup 3 bulan, dan suaminya tidak melafazkan talak (sebagai memenuhi janjinya dulu), maka tidaklah jatuh talak.

interpretasi ataupun pemahaman seseorg perlu berdasarkan kepada hujah dan dalil..dan bukannya sangkaan.

QUOTE
dan saya tak heran, kalau dalam isu ni pon mufti bule berbeza pendapat
sama gak cam lafaz nikah, kalau suami kata saya berjanji akan ceraikan awak lepas 3 bulan bernikah, maka nikah tak sah sebab nikah tu dah terikat dengan tempoh waktu, so dalam hal ni janji utk bercerai adalah diterima


al-Imam as-Syaukani dalam kitab Nailul Authar menyatakan : "telah menjadi ijmak bahawa tidak sah talak (tiada talak) ke atas perempuan yg bukan isterinya. Dalam kes ta'liq cthnya seorg lelaki berkata : "Jika aku mengahwini Fulanah itu, maka ia tertalak" (dalam kes ini, sama juga keadaannya seorg yg sebelum melafazkan akad nikah menyatakan akan tertalak isterinya selepas 3 bulan perkahwinan), maka menurut Jumhur Sahabah, Tabi'en dan Ulamak, apabila tibanya tempoh itu, maka talak itu tidak jatuh".

Ini bertepatan dengan hadis :

Daripada Amr bin Syu'aib daripada ayahnya daripada datuknya, ia berkata "Rasulullah s.a.w. bersabda : "Tidak ada nazar bagi manusia pada apa yg tidak ia miliki, tidak ada hak memerdekakan (hamba) bagi apa yg tidak ia miliki dan tidak ada hak talak baginya dalam apa yg tidak ia miliki". (HR Ahmad dan at-Tirmidzi)
ouyangfeng
QUOTE(anaxilea @ Mar 8 2010, 07:52 PM) *
teringat satu kes betul last few years berlaku depan mata ana sendiri,
ada sorang pendaftar nikah di selangor nak buat rehearsal akad nikah untuk pengantin (tak sure dia pendaftar nikah atau penolong pendaftar, tapi nama dia ada la kat borang register kawin cerai tu)

so dua minggu sebelum akad nikah dia panggil pak pengantin perempuan, pak sedara dan abang pengantin perempuan, bakal pengantin perempuan dan bakal pengantin lelaki
pastu dia cakap, hari ni kita nak buat rehearsal utk nikah, so dia ucapkan le nikah apa segala depan pak, pak sedara, dan abang pengantin perempuan
dan pengantin lelaki pun balas akad tu semer dengan lengkapnya
tapi dia kata "tapi ni bukan betul2 ye, sebab takde mas kawin lagi"

ana pon pelik camana orang ni bule jadi tok kadi (pendaftar nikah?) takkan le dia tak tahu lafaz nikah sama ada main2, rehearsal atau betul akan jatuh nikah tu?
soal bayar atau tak bayar mas kahwin bukan penentu kesahihan nikah

nasib baik le kawan dua orang tu jadi betul kawin, kalau majlis yg betul tak jadi, tak ke janda kawan sorang tu (sebab dah diakadkan dalam rehearsal?) pelik pelik tok kadi ni....
bule jadi case study niii...

itulah bezanya antara org berilmu dengan yg kurang berilmu.

hadis nabi yg mengatakan bahawa 3 perkara yg tidak boleh dibuat main2 itu..tidaklah boleh dijadikan hujjah untuk menghukumkan segalanya.

Apa yg dilakukan oleh tok kadi itu betul...sbb mereka bukan bermain2 dlm soal nikah, cuma latihan. Dan ucapan tok kadi kepada bakal pengantin lelaki itu bukanlah ijab dan kabul...kerana pada masa itu walinya hadir, dan bukannya walinya itu yg rehearsal menikahkan pasangan itu. Tok kadi tiada kuasa menikahkan pasangan sehinggalah menerima wakalah wali.

jadi, tak perlukan case study pun...cuma perlu memahami dan belajar sedikit mendalam ttg bab munakahat ni. angel.gif
anaxilea
QUOTE(ouyangfeng @ Mar 9 2010, 04:16 PM) *
QUOTE(anaxilea @ Mar 8 2010, 07:52 PM) *
teringat satu kes betul last few years berlaku depan mata ana sendiri,
ada sorang pendaftar nikah di selangor nak buat rehearsal akad nikah untuk pengantin (tak sure dia pendaftar nikah atau penolong pendaftar, tapi nama dia ada la kat borang register kawin cerai tu)

so dua minggu sebelum akad nikah dia panggil pak pengantin perempuan, pak sedara dan abang pengantin perempuan, bakal pengantin perempuan dan bakal pengantin lelaki
pastu dia cakap, hari ni kita nak buat rehearsal utk nikah, so dia ucapkan le nikah apa segala depan pak, pak sedara, dan abang pengantin perempuan
dan pengantin lelaki pun balas akad tu semer dengan lengkapnya
tapi dia kata "tapi ni bukan betul2 ye, sebab takde mas kawin lagi"

ana pon pelik camana orang ni bule jadi tok kadi (pendaftar nikah?) takkan le dia tak tahu lafaz nikah sama ada main2, rehearsal atau betul akan jatuh nikah tu?
soal bayar atau tak bayar mas kahwin bukan penentu kesahihan nikah

nasib baik le kawan dua orang tu jadi betul kawin, kalau majlis yg betul tak jadi, tak ke janda kawan sorang tu (sebab dah diakadkan dalam rehearsal?) pelik pelik tok kadi ni....
bule jadi case study niii...

itulah bezanya antara org berilmu dengan yg kurang berilmu.

hadis nabi yg mengatakan bahawa 3 perkara yg tidak boleh dibuat main2 itu..tidaklah boleh dijadikan hujjah untuk menghukumkan segalanya.

Apa yg dilakukan oleh tok kadi itu betul...sbb mereka bukan bermain2 dlm soal nikah, cuma latihan. Dan ucapan tok kadi kepada bakal pengantin lelaki itu bukanlah ijab dan kabul...kerana pada masa itu walinya hadir, dan bukannya walinya itu yg rehearsal menikahkan pasangan itu. Tok kadi tiada kuasa menikahkan pasangan sehinggalah menerima wakalah wali.

jadi, tak perlukan case study pun...cuma perlu memahami dan belajar sedikit mendalam ttg bab munakahat ni. angel.gif


ana tak cerita dengan jelas tentang kes rehearsal nikah tu
sebelum rehearsal tu, tok kadi tu dah minta wakalah dengan jelas daripada bapa pengatin perempuan, dan bapa pengantin perempuan pon dah beri kebenaran utk mewali hakim kan benda tu
dan isu ni dah dibincang panjang oleh pakar2 yg ana rujuk, nikah memang sah

bagi ana hukum hakam memang takle buat memain terutama kalau ada dalil sarih daripada nabi
tapi kalau isu fekah yang berdasarkan pentafsiran, maka ia takde pendapat yg mutlak benar atau mutlak salah
isu fekah bukan macam isu matematik atau perkara logik yang lain
kalau matematik, soalan 1 + 1, maka jawapannye mesti 2
isu fekah, kalau masalah A + B, ulama Z mungkin kata jawapan dia F dan Ulama X mungkin kata jawapan dia G
So, dalam isu pentafsiran dalil, takde pendapat yang kita bule klasifikasi mutlak betul dan mutlak salah
semua ni ijtihad

Macamana pon benda nikah kawin bukan menda bule buat main2
lakonan latihan itu semua dah dikira sebagai 'gurauan' yang ditegah secara terang oleh nabi
WA
mann07
Memang dalam pentafsiran dalil terdapat perbezaan pendapat.
Tapi kita terima pentafsiran dalil yang disetujui oleh ramai ulama.
anaxilea
QUOTE(mann07 @ Mar 10 2010, 06:44 PM) *
Memang dalam pentafsiran dalil terdapat perbezaan pendapat.
Tapi kita terima pentafsiran dalil yang disetujui oleh ramai ulama.


betul tu abang mann,
masalahnya susah juga nak cari pendapat yg dipersetujui ramai ulama, kadang pendapat tu 40 orang setuju dan ada plak 40 orang lain tak setuju
itula indah nya isu2 fekah ni, sebab kita sentiasa terbuka dengan pendapat dan pentafsiran selama mana tak bertentangan dengan prinsip asas Islam
so, takde sapa bule declare pendapat dia betul, dan pendapat orang lain salah
apa2 pon kalau kita rasa kita ni orang awam yg susah nak tentukan mana betul mana salah, ana rasa rujuk jela jabatan agama, abis citer
ouyangfeng
QUOTE(anaxilea @ Mar 10 2010, 06:22 PM) *
QUOTE(ouyangfeng @ Mar 9 2010, 04:16 PM) *
QUOTE(anaxilea @ Mar 8 2010, 07:52 PM) *
teringat satu kes betul last few years berlaku depan mata ana sendiri,
ada sorang pendaftar nikah di selangor nak buat rehearsal akad nikah untuk pengantin (tak sure dia pendaftar nikah atau penolong pendaftar, tapi nama dia ada la kat borang register kawin cerai tu)

so dua minggu sebelum akad nikah dia panggil pak pengantin perempuan, pak sedara dan abang pengantin perempuan, bakal pengantin perempuan dan bakal pengantin lelaki
pastu dia cakap, hari ni kita nak buat rehearsal utk nikah, so dia ucapkan le nikah apa segala depan pak, pak sedara, dan abang pengantin perempuan
dan pengantin lelaki pun balas akad tu semer dengan lengkapnya
tapi dia kata "tapi ni bukan betul2 ye, sebab takde mas kawin lagi"

ana pon pelik camana orang ni bule jadi tok kadi (pendaftar nikah?) takkan le dia tak tahu lafaz nikah sama ada main2, rehearsal atau betul akan jatuh nikah tu?
soal bayar atau tak bayar mas kahwin bukan penentu kesahihan nikah

nasib baik le kawan dua orang tu jadi betul kawin, kalau majlis yg betul tak jadi, tak ke janda kawan sorang tu (sebab dah diakadkan dalam rehearsal?) pelik pelik tok kadi ni....
bule jadi case study niii...

itulah bezanya antara org berilmu dengan yg kurang berilmu.

hadis nabi yg mengatakan bahawa 3 perkara yg tidak boleh dibuat main2 itu..tidaklah boleh dijadikan hujjah untuk menghukumkan segalanya.

Apa yg dilakukan oleh tok kadi itu betul...sbb mereka bukan bermain2 dlm soal nikah, cuma latihan. Dan ucapan tok kadi kepada bakal pengantin lelaki itu bukanlah ijab dan kabul...kerana pada masa itu walinya hadir, dan bukannya walinya itu yg rehearsal menikahkan pasangan itu. Tok kadi tiada kuasa menikahkan pasangan sehinggalah menerima wakalah wali.

jadi, tak perlukan case study pun...cuma perlu memahami dan belajar sedikit mendalam ttg bab munakahat ni. angel.gif


ana tak cerita dengan jelas tentang kes rehearsal nikah tu
sebelum rehearsal tu, tok kadi tu dah minta wakalah dengan jelas daripada bapa pengatin perempuan, dan bapa pengantin perempuan pon dah beri kebenaran utk mewali hakim kan benda tu
dan isu ni dah dibincang panjang oleh pakar2 yg ana rujuk, nikah memang sah

bagi ana hukum hakam memang takle buat memain terutama kalau ada dalil sarih daripada nabi
tapi kalau isu fekah yang berdasarkan pentafsiran, maka ia takde pendapat yg mutlak benar atau mutlak salah
isu fekah bukan macam isu matematik atau perkara logik yang lain
kalau matematik, soalan 1 + 1, maka jawapannye mesti 2
isu fekah, kalau masalah A + B, ulama Z mungkin kata jawapan dia F dan Ulama X mungkin kata jawapan dia G
So, dalam isu pentafsiran dalil, takde pendapat yang kita bule klasifikasi mutlak betul dan mutlak salah
semua ni ijtihad

Macamana pon benda nikah kawin bukan menda bule buat main2
lakonan latihan itu semua dah dikira sebagai 'gurauan' yang ditegah secara terang oleh nabi
WA

lain kali kalau nak cerita tu biar jelas. i pun nak biar jelas lagi...bagaimana cara tok kadi tu minta wakalah? kalau boleh ada skripnya lagi bagus. perkara ini perlu jelas agar fitnah tidak berleluasa.

dalam isu fiqh, apabila ianya ijmak, maka ianya adalah mutlak benar. menolak ijmak bererti kafir.

walaupun begitu, teguran Nabi supaya tidak mempermainkan nikah boleh ditakhsiskan lagi. Ini kerana, jika benar bahawa bernikah (akad) secara main2 itu boleh jadi betul2 punya nikah, nescaya jika abang main2 dengan seorg lelaki utk menikahkan adik perempuannya, maka nikah itu terjadi. sedangkan masih perlu lagi dilihat tahap perwalian ab'ad atau aqrab dll. Maka itu, hadis Nabi s.a.w. masih lagi terikat dengan syarat2 yg sepatutnya. Bukan boleh kita terima tafsiran secara zahir sahaja. angel.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.