Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Berubat Guna Telur?
Mesra.net Forum > Announcement & Discussion > Kaji Selidik & Pandangan
Pages: 1, 2, 3
tiket
pecah telur kuar macam2... sape penah cube? sebab td baru aku tengok magic show depan mata aku cam real jer n menakutkan
ouyangfeng
guna jin tu sleep.gif
tiket
QUOTE(ouyangfeng @ Oct 14 2009, 10:53 PM) *
guna jin tu sleep.gif

itu yg memusykilkan... guna jin ke tipu terus... sebab dia berubat duk depan muka pintu, so xnampak ape dalam bilik tepi dinding dia... ntah2 stok telur yg dia tukar tounge.gif
tp kan dia boleh wat kuar batu karang... tp esok baru nak buktikan g x ray kat hospital ade ke dah hilang batu karang tu
sitihanglipo
pernah dengar tentang telor pindang (org johor suka )

telur herba (Chinese)

Telor mata kerbau

kalau berubat pakai telur === hmmmmm ===

DPT Vaccine

http://www.wisegeek.com/what-is-a-dpt-vaccine.htm

vaksin ni di buat dari telor ===

we should search more
sitihanglipo
QUOTE
batu karang


uric asid yang tinggi boleh sebabkan batu karang....

mmmm = jumpa doktor == biar doktor scan

ada juga cara perubatan syifa'

try laaa dua dua cara >>>>

i can't promise = cara itu plus cara ini ==

kita usaha ==
tiket
QUOTE(sitihanglipo @ Oct 14 2009, 11:01 PM) *
pernah dengar tentang telor pindang (org johor suka )

telur herba (Chinese)

Telor mata kerbau

kalau berubat pakai telur === hmmmmm ===

DPT Vaccine

http://www.wisegeek.com/what-is-a-dpt-vaccine.htm

vaksin ni di buat dari telor ===

we should search more


mungkin airasia kena sediakan telur nak pecahkan dalam magicup
tiket
sorg kuar batu karang
sorg lg kuar batu hempedu
sorg lagi kuar pisau cukur brand super max masih berkilat
sorg lg kuar 3 jarum berkarat
last sorg lg kuar jarum paku dan duri <-- budak ni masih tercicir dalam perut dia duit 5 sen dan getah ikat yg dikatakan tertelan masa kecik... masa bila ntah dia telan...yg xboleh kuarkan serentak takut luka banyak sangat
sitihanglipo
QUOTE
- budak ni masih tercicir dalam perut dia duit 5 sen dan getah ikat yg dikatakan tertelan masa kecik



what the hell this bloody kid swallow

choke me !!!!!!!!!!!!

get away this topic from me !!!!!!!!!!!!!!!!

happy depavali
fsyukri
makcik, telur pindang jangan cakapla..
yang tu time kenduri ade la.
tiket
QUOTE(sitihanglipo @ Oct 14 2009, 11:30 PM) *
QUOTE
- budak ni masih tercicir dalam perut dia duit 5 sen dan getah ikat yg dikatakan tertelan masa kecik



what the hell this bloody kid swallow

choke me !!!!!!!!!!!!

get away this topic from me !!!!!!!!!!!!!!!!

happy depavali


melatah pulak nenek ni
ashkaf
QUOTE(tiket @ Oct 14 2009, 11:37 PM) *
QUOTE(sitihanglipo @ Oct 14 2009, 11:30 PM) *
QUOTE
- budak ni masih tercicir dalam perut dia duit 5 sen dan getah ikat yg dikatakan tertelan masa kecik



what the hell this bloody kid swallow

choke me !!!!!!!!!!!!

get away this topic from me !!!!!!!!!!!!!!!!

happy depavali


melatah pulak nenek ni


hahahaha..nenek, u la go away from this topic. topic ni tak datang dekat nenek pun. nenek ni kelakar la. buat saya ketawa je. terima kasih nenek..hahahaha
Adinda
astaga crazy.gif
Didiharaiss
ada dulu2, bomoh tu dia kuarkan jarum peniti, dialin2kan telur tu kat perut ..aku rasa
macam tak real aja..tengok org berubat..
papamija
penah gak laki kwn aku jmpa bomoh guna tlur mcm ni..dia xcdent cermin dpn keta pecah n mata dia msk kaca,dia bwa tlur aym jmpa bomoh 2 then bomoh 2 golek2 telur kt mata lps bmoh pecahkn tlur 2 dlm piring jmpa drh beku n kaca..
JeD[i]-BoNGsU
teringat tgk youtube tv show korea
dedahkan kelentong satu pengamal perubatan
malaysia.. guna telur golekČ pecahkan, keluar darah..
badan boleh hidupkan lampu kalimantang..

apa nama group tu.. aku lupa daa..

masalahnya.. group tu xmo guna telur yg
org korea tu bawak, nk guna telur yg group
tu bawak sendiri.. kantoi aa..
papamija
tu pst perubatan cakra alam klu xsilap..kt ######cafe dh tnjk cara2 nk buat lampu 2..
MR.diNO
QUOTE(JeD[i]-BoNGsU @ Oct 15 2009, 08:31 AM) *

teringat tgk youtube tv show korea
dedahkan kelentong satu pengamal perubatan
malaysia.. guna telur golekČ pecahkan, keluar darah..
badan boleh hidupkan lampu kalimantang..

apa nama group tu.. aku lupa daa..

masalahnya.. group tu xmo guna telur yg
org korea tu bawak, nk guna telur yg group
tu bawak sendiri.. kantoi aa..



QUOTE(papamija @ Oct 15 2009, 08:41 AM) *
tu pst perubatan cakra alam klu xsilap..kt ######cafe dh tnjk cara2 nk buat lampu 2..

aha la..aku pun ada tgk benda nih
ouyangfeng
kaedah perawatan menggunakan telur ini memang betul2 terjadi. tapi bukan yg cakra alam punya..itu memang bapak penipu.

apapun, berdasarkan kajian i..perubatan menggunakan telur ni bersangkut paut dengan amalan syirik...kerana ianya berlaku melalui perantaraan jin. ramai yg sembuh daripada penyakit menggunakan kaedah ni, namun secara tidak langsung bersubahat dgn amalan syirik. sleep.gif
rummenigge
x membazir ker telur tu... ishh. goreng telur mata pun best tau..
NoReeZ
jangan biarkan diri anda diselubungi misteri........... acute.gif
Nuai
OYF, maksudnya pengubat tu menggunakan khidmat jin untuk memindahkan benda tu masuk telur? syirik ke hukumnya bekerjasama dgn Jin? ble tlg terangkn lagi?

teringat dlu kwn aku ade penyakit bisul, stiap tahun tumbuh bisul kat punggung. sian de. orang ckp kena buatan orang.

de g berubat kpg, bomoh tu pindahkan bisul de kat ayam kampung hidup. kesudahannya ayam tersebut yg mendapat bisul
mirza
QUOTE(JeD[i]-BoNGsU @ Oct 15 2009, 08:31 AM) *

teringat tgk youtube tv show korea
dedahkan kelentong satu pengamal perubatan
malaysia.. guna telur golekČ pecahkan, keluar darah..
badan boleh hidupkan lampu kalimantang..

apa nama group tu.. aku lupa daa..

masalahnya.. group tu xmo guna telur yg
org korea tu bawak, nk guna telur yg group
tu bawak sendiri.. kantoi aa..

tu la psl. pernah la klua majalah 3 psl cakra alam nih. x salah Mirz, pengasasnya tu Prof Arif.....(mane dia dpt glaran tu eh? diiktiraf ke?)
ouyangfeng
QUOTE(Nuai @ Oct 15 2009, 09:27 AM) *
OYF, maksudnya pengubat tu menggunakan khidmat jin untuk memindahkan benda tu masuk telur? syirik ke hukumnya bekerjasama dgn Jin? ble tlg terangkn lagi?

teringat dlu kwn aku ade penyakit bisul, stiap tahun tumbuh bisul kat punggung. sian de. orang ckp kena buatan orang.

de g berubat kpg, bomoh tu pindahkan bisul de kat ayam kampung hidup. kesudahannya ayam tersebut yg mendapat bisul

kihkihkih..teraniaya betul ayam itu...

meminta bantuan makhluk selain daripada Allah adalah termasuk dlm unsur2 syirik. kecuali jika menggunakan kaedah perantaraan tawassul. dan tawassul kepada jin serta kaum kerabatnya adalah tawassul yg fasid, tidak dibenarkan sama sekali. Sbb itu Nabi s.a.w. melarang berjumpa dgn ahli nujum dan tukang tilik serta beramal atau menuntut ilmu sihir. semua yg berkaitan ni wujud dlm amalan seorg bomoh. akibat taksub dan percaya kepada bomoh dan dukun, maka kita percaya bulat2 kata2 mereka..kena buatan org la, tersampuk la, kena tegur la, jgn pandang belakang la...sehingga sampai ke satu tahap, bomoh lahanat ini menunjukkan kepada kita..itulah di si polan yg menyihir kamu...itulah di si polan yg menyantau kamu dsb...akibatnya, berpecah belah umat Islam dek kerana penipuan bomoh itu yg sebenarnya beliau sendiri tertipu dengan sumber maklumat yg penipu...iaitu jin. sleep.gif
NoReeZ
QUOTE(Nuai @ Oct 15 2009, 09:27 AM) *
OYF, maksudnya pengubat tu menggunakan khidmat jin untuk memindahkan benda tu masuk telur? syirik ke hukumnya bekerjasama dgn Jin? ble tlg terangkn lagi?

teringat dlu kwn aku ade penyakit bisul, stiap tahun tumbuh bisul kat punggung. sian de. orang ckp kena buatan orang.

de g berubat kpg, bomoh tu pindahkan bisul de kat ayam kampung hidup. kesudahannya ayam tersebut yg mendapat bisul

kesian ayam tu, ape lah salah & dosa dia.... cray.gif
Nuai
QUOTE(ouyangfeng @ Oct 15 2009, 09:36 AM) *
QUOTE(Nuai @ Oct 15 2009, 09:27 AM) *
OYF, maksudnya pengubat tu menggunakan khidmat jin untuk memindahkan benda tu masuk telur? syirik ke hukumnya bekerjasama dgn Jin? ble tlg terangkn lagi?

teringat dlu kwn aku ade penyakit bisul, stiap tahun tumbuh bisul kat punggung. sian de. orang ckp kena buatan orang.

de g berubat kpg, bomoh tu pindahkan bisul de kat ayam kampung hidup. kesudahannya ayam tersebut yg mendapat bisul

kihkihkih..teraniaya betul ayam itu...

meminta bantuan makhluk selain daripada Allah adalah termasuk dlm unsur2 syirik. kecuali jika menggunakan kaedah perantaraan tawassul. dan tawassul kepada jin serta kaum kerabatnya adalah tawassul yg fasid, tidak dibenarkan sama sekali. Sbb itu Nabi s.a.w. melarang berjumpa dgn ahli nujum dan tukang tilik serta beramal atau menuntut ilmu sihir. semua yg berkaitan ni wujud dlm amalan seorg bomoh. akibat taksub dan percaya kepada bomoh dan dukun, maka kita percaya bulat2 kata2 mereka..kena buatan org la, tersampuk la, kena tegur la, jgn pandang belakang la...sehingga sampai ke satu tahap, bomoh lahanat ini menunjukkan kepada kita..itulah di si polan yg menyihir kamu...itulah di si polan yg menyantau kamu dsb...akibatnya, berpecah belah umat Islam dek kerana penipuan bomoh itu yg sebenarnya beliau sendiri tertipu dengan sumber maklumat yg penipu...iaitu jin. sleep.gif

xpaham maksud tawassul. ble terangkan lebih?

jadi kesimpulannya mmg xboleh mintak bantuan daripada Jin & kerabatnya lah ye? orang2 dulu bela jin untuk jaga kebun & rumah, pun jatuh hukum syirik ke?

//ayam tersebut mengorbankan nyawanya untuk kawan aku. semoga ayam tersebut masuk dalam golongan ayam2 beriman (seperti ayam yg disembelih untuk tujuan makan)
Nuai
korang xtau lg betapa siksanya kwn aku. kitaorang panggil penyakit bisul tahunan da. sbb asal bukak sem je kena bisul. xbleh duduk. jalan pun kengkang.

sekali pecah, beketul2 darah melimpah ruah. kesian aku tgk keadaan de. terjejas pembelajaran & hobi dia utk main pc game kt komputer aku
azlynet
hmm....rasa teringin pula nk sarapan roti canai telur pagi ni..... happy.gif
aircond_pejabat
aku penah ikut ayah aku bw kwn dia pegi berubat kt sorang bomoh ms aku msh skolah rendah dulu.bomoh tu mendakwa konon2 kwn ayah aku tu terkena buatan org jd dia ubat guna telur mentah.lepas dia golek2 telur tu kt bdn kwn ayah,dia pecahkan telur tu dlm mangkuk.isi telur tu warna biru2 hijau dan busuk.dia kata tu racun yg org lain hantar kt dia melalui sihir.pastu aku kata kt ayah bkn ke tu telur busuk?ayah aku cepat2 bw aku keluar dan dok dlm keta je tunggu sampai hbs perubatan.aku musykil sgt,tu kan mmg telur busuk??aku dh biasa tgk telur busuk yg mcm tu.. sleep.gif
dejayu2204
pernah temankan kawan aku berubat ngan sorang ustaz ni..

ape yg dia pesan...klu betul pengamal perubatan tu betul2 mengamalkan kaedah perubatan cara islam... orang tu takkan sekali-kali minta yg pelik2 terutamanya benda2 yg melibatkan tubuh badan ..cam minta rambut, kuku, darah, kulit n etc.. dan lagi klu yg pakai telur, jarum, kemiyan n ntah ape2 benda2 yg pelik tu confirm la guna 'pengantara'..
sume tu haram dan berupaya memesongkan akidah..


skang ni ramai pengamal perubatan ni berselindung di sebalik penggunaan ayat2 al-quran, selawat dan zikir.. tapi pada pertengahan/ penghujungnya diselang seli ngan ayat-ayat tertentu/ mantera yg tanpa kita sedari telah jauh pun terpesong daripada kedah perubatan islam yang sebenar..so, berhati2 la dan jangan mudah percaya sangat kpd bomoh2 dan ustaz2 auta ni..



ouyangfeng
QUOTE(Nuai @ Oct 15 2009, 09:44 AM) *
QUOTE(ouyangfeng @ Oct 15 2009, 09:36 AM) *
QUOTE(Nuai @ Oct 15 2009, 09:27 AM) *
OYF, maksudnya pengubat tu menggunakan khidmat jin untuk memindahkan benda tu masuk telur? syirik ke hukumnya bekerjasama dgn Jin? ble tlg terangkn lagi?

teringat dlu kwn aku ade penyakit bisul, stiap tahun tumbuh bisul kat punggung. sian de. orang ckp kena buatan orang.

de g berubat kpg, bomoh tu pindahkan bisul de kat ayam kampung hidup. kesudahannya ayam tersebut yg mendapat bisul

kihkihkih..teraniaya betul ayam itu...

meminta bantuan makhluk selain daripada Allah adalah termasuk dlm unsur2 syirik. kecuali jika menggunakan kaedah perantaraan tawassul. dan tawassul kepada jin serta kaum kerabatnya adalah tawassul yg fasid, tidak dibenarkan sama sekali. Sbb itu Nabi s.a.w. melarang berjumpa dgn ahli nujum dan tukang tilik serta beramal atau menuntut ilmu sihir. semua yg berkaitan ni wujud dlm amalan seorg bomoh. akibat taksub dan percaya kepada bomoh dan dukun, maka kita percaya bulat2 kata2 mereka..kena buatan org la, tersampuk la, kena tegur la, jgn pandang belakang la...sehingga sampai ke satu tahap, bomoh lahanat ini menunjukkan kepada kita..itulah di si polan yg menyihir kamu...itulah di si polan yg menyantau kamu dsb...akibatnya, berpecah belah umat Islam dek kerana penipuan bomoh itu yg sebenarnya beliau sendiri tertipu dengan sumber maklumat yg penipu...iaitu jin. sleep.gif

xpaham maksud tawassul. ble terangkan lebih?

jadi kesimpulannya mmg xboleh mintak bantuan daripada Jin & kerabatnya lah ye? orang2 dulu bela jin untuk jaga kebun & rumah, pun jatuh hukum syirik ke?

//ayam tersebut mengorbankan nyawanya untuk kawan aku. semoga ayam tersebut masuk dalam golongan ayam2 beriman (seperti ayam yg disembelih untuk tujuan makan)

tawassul tu berasal dr kata masdar wasilah...wasala yuwasilu wasilatan...yg membawa maksud perantara. contoh tawassul yg biasa dilakukan spt yg disebutkan dalam satu hadis nabi mengenai 3 org yg terperangkap dlm gua, maka setiap orang berdoa kepada Allah dengan wasilah amal baik yg mereka lakukan. dipendekkan cerita, maka Allah membuka pintu gua tersebut asbab doa mereka.

ulamak membahaskan secara panjang lebar ttg wasilah ni. maka, jumhur mengharuskan doa tawassul ini hanya kepada Nabi s.a.w. dan org2 soleh serta amal kebaikan yg dilakukan. Contoh tawassul : "Wahai Allah, aku memohon kepadamu dengan keberkatan yg ada pada Nabi Muhammad s.a.w. agar Engkau membebaskan aku daripada masalah aku ini".

Adapun melalui perantaraan jin dan syaitan, maka haram bertawassul atau meminta terus dari mereka. sbb keyakinan umat Islam bahawa Allah sahaja yg memberikan penyakit dan Allah sahaja yg menyembuhkannya. Maka, ianya melibatkan soal akidah, iaitu keyakinan. Akibat daripada meminta bantuan jin dan syaitan, secara tidak langsung kita terjerumus dlm kesyirikan, iaitu meyakini bahawa jin dan syaitan itulah yg mengeluarkan penyakit dr tubuh kita atau org yg kita rawat dengan bantuan jin.

org2 dulu yg membela hantu raya dsb juga termasuk dlm kategori ini. Sebagai umat Islam, kita perlu melatih keyakinan kita utk yakin hanya pada Allah. Maka, Allah akan bertindak selaras dengan keyakinan kita. Spt mana yg disebutkan dlm hadis Qudsi "Aku adalah sepertimana sangkaan hamba-Ku". sleep.gif
Nuai
QUOTE(ouyangfeng @ Oct 15 2009, 11:09 AM) *
tawassul tu berasal dr kata masdar wasilah...wasala yuwasilu wasilatan...yg membawa maksud perantara. contoh tawassul yg biasa dilakukan spt yg disebutkan dalam satu hadis nabi mengenai 3 org yg terperangkap dlm gua, maka setiap orang berdoa kepada Allah dengan wasilah amal baik yg mereka lakukan. dipendekkan cerita, maka Allah membuka pintu gua tersebut asbab doa mereka.

ulamak membahaskan secara panjang lebar ttg wasilah ni. maka, jumhur mengharuskan doa tawassul ini hanya kepada Nabi s.a.w. dan org2 soleh serta amal kebaikan yg dilakukan. Contoh tawassul : "Wahai Allah, aku memohon kepadamu dengan keberkatan yg ada pada Nabi Muhammad s.a.w. agar Engkau membebaskan aku daripada masalah aku ini".

Adapun melalui perantaraan jin dan syaitan, maka haram bertawassul atau meminta terus dari mereka. sbb keyakinan umat Islam bahawa Allah sahaja yg memberikan penyakit dan Allah sahaja yg menyembuhkannya. Maka, ianya melibatkan soal akidah, iaitu keyakinan. Akibat daripada meminta bantuan jin dan syaitan, secara tidak langsung kita terjerumus dlm kesyirikan, iaitu meyakini bahawa jin dan syaitan itulah yg mengeluarkan penyakit dr tubuh kita atau org yg kita rawat dengan bantuan jin.

org2 dulu yg membela hantu raya dsb juga termasuk dlm kategori ini. Sebagai umat Islam, kita perlu melatih keyakinan kita utk yakin hanya pada Allah. Maka, Allah akan bertindak selaras dengan keyakinan kita. Spt mana yg disebutkan dlm hadis Qudsi "Aku adalah sepertimana sangkaan hamba-Ku". sleep.gif

boleh ke dikatakan bomoh yg mengamalkan ayat2 al-Quran untuk tujuan mengubat & tidak melalui perantara seperti jin & syaitan tu tergolong dlm erti tawassul?

kebergantungan kepada jin & syaitan hanya membawa kepada hukuman syirik. tiada pengecualian daripada ini. kan?

tq
ouyangfeng
QUOTE(Nuai @ Oct 15 2009, 11:27 AM) *
QUOTE(ouyangfeng @ Oct 15 2009, 11:09 AM) *
tawassul tu berasal dr kata masdar wasilah...wasala yuwasilu wasilatan...yg membawa maksud perantara. contoh tawassul yg biasa dilakukan spt yg disebutkan dalam satu hadis nabi mengenai 3 org yg terperangkap dlm gua, maka setiap orang berdoa kepada Allah dengan wasilah amal baik yg mereka lakukan. dipendekkan cerita, maka Allah membuka pintu gua tersebut asbab doa mereka.

ulamak membahaskan secara panjang lebar ttg wasilah ni. maka, jumhur mengharuskan doa tawassul ini hanya kepada Nabi s.a.w. dan org2 soleh serta amal kebaikan yg dilakukan. Contoh tawassul : "Wahai Allah, aku memohon kepadamu dengan keberkatan yg ada pada Nabi Muhammad s.a.w. agar Engkau membebaskan aku daripada masalah aku ini".

Adapun melalui perantaraan jin dan syaitan, maka haram bertawassul atau meminta terus dari mereka. sbb keyakinan umat Islam bahawa Allah sahaja yg memberikan penyakit dan Allah sahaja yg menyembuhkannya. Maka, ianya melibatkan soal akidah, iaitu keyakinan. Akibat daripada meminta bantuan jin dan syaitan, secara tidak langsung kita terjerumus dlm kesyirikan, iaitu meyakini bahawa jin dan syaitan itulah yg mengeluarkan penyakit dr tubuh kita atau org yg kita rawat dengan bantuan jin.

org2 dulu yg membela hantu raya dsb juga termasuk dlm kategori ini. Sebagai umat Islam, kita perlu melatih keyakinan kita utk yakin hanya pada Allah. Maka, Allah akan bertindak selaras dengan keyakinan kita. Spt mana yg disebutkan dlm hadis Qudsi "Aku adalah sepertimana sangkaan hamba-Ku". sleep.gif

boleh ke dikatakan bomoh yg mengamalkan ayat2 al-Quran untuk tujuan mengubat & tidak melalui perantara seperti jin & syaitan tu tergolong dlm erti tawassul?

kebergantungan kepada jin & syaitan hanya membawa kepada hukuman syirik. tiada pengecualian daripada ini. kan?

tq

umum menerima bahawa apabila seseorg itu dikatakan sebagai bomoh, maka ianya merujuk kepada kelebihan seseorg itu mengubati penyakit menggunakan kaedah2 yg luar biasa. jika sekadar kaedah biasa2, org tak panggil bomoh atau pawang. dan kalu setakat membaca ayat2 al-quran, maka ianya lebih merujuk kepada ustaz atau imam. maka itu, secara kolektifnya...perubatan tradisional yg diamalkan oleh seseorg yg bergelar bomoh atau pawang memang akan melibatkan penggunaan jin (boleh dilihat dr kaedah perubatan yg menggunakan kemenyan, limau nipis, periuk tanah dsb).

bergantung pada jin dan syaitan itu sememangnya syirik. syirik ini maksudnya mempersekutukan sesuatu (tak kira la jin ke, syaitan ke, kambing ke) dengan Allah. bermakna, apabila kita diajarkan dengan akidah bergantung (tawakkal) semata2 kepada Allah, dan apa yg terjadi, selain bergantung pada Allah, kita juga bergantung pada jin dan syaitan..maka inilah yg dinamakan syirik. sleep.gif
Nuai
QUOTE(ouyangfeng @ Oct 15 2009, 11:33 AM) *
umum menerima bahawa apabila seseorg itu dikatakan sebagai bomoh, maka ianya merujuk kepada kelebihan seseorg itu mengubati penyakit menggunakan kaedah2 yg luar biasa. jika sekadar kaedah biasa2, org tak panggil bomoh atau pawang. dan kalu setakat membaca ayat2 al-quran, maka ianya lebih merujuk kepada ustaz atau imam. maka itu, secara kolektifnya...perubatan tradisional yg diamalkan oleh seseorg yg bergelar bomoh atau pawang memang akan melibatkan penggunaan jin (boleh dilihat dr kaedah perubatan yg menggunakan kemenyan, limau nipis, periuk tanah dsb).

bergantung pada jin dan syaitan itu sememangnya syirik. syirik ini maksudnya mempersekutukan sesuatu (tak kira la jin ke, syaitan ke, kambing ke) dengan Allah. bermakna, apabila kita diajarkan dengan akidah bergantung (tawakkal) semata2 kepada Allah, dan apa yg terjadi, selain bergantung pada Allah, kita juga bergantung pada jin dan syaitan..maka inilah yg dinamakan syirik. sleep.gif

ahh salah penggunan kata ganti nama. perkataan bomoh tu sebenarnya adalah ustaz/imam
azlynet
hmm...apa pula hukumnya klu manusia minta bantuan drpd bomoh yg bkerjasama dgn jin islam ????.... unsure.gif
Nuai
QUOTE(azlynet @ Oct 15 2009, 11:37 AM) *
hmm...apa pula hukumnya klu manusia minta bantuan drpd bomoh yg bkerjasama dgn jin islam ????.... unsure.gif

syirik?
ouyangfeng
tak kira la jin islam ke, jin munafik ke..tetap termasuk dlm kategori tersebut. Ini adalah secara umum untuk org awam. walaupun sesetengah ustaz dan org alim bersahabat dgn jin islam ini, namun ianya adalah suatu perkara yg agak merbahaya. kerana spt yg kita sedia maklum, jin ini mempunyai pelbagai tipu muslihat. untuk mengelakkan terjebak, maka adalah lebih baik kita mengelakkan berhubungan dengan mereka. biarkan kita dengan dunia kita, dan mereka dengan keluarga mereka.

sama juga keadaannya apabila kita meyakini seseorg itu dapat menolong kita (sbb beliau kaya dan berpengaruh)..maka itu juga termasuk dlm kategori syirik sleep.gif
akma^82
dable pos
akma^82
tak penah lagik tengok real org berubat...setakat tengok dlm expose mistik biasa r...
kat opis aku nie...ade sorang yg digelar bomoh la...(tok guru dia biasa masuk program expose mistik)...
bile rakan2 len dok sembang rase tak sedap badanlah ape la...bile dia pegang/usap badan,pastue dia akan tanya..si polan yg bernama tut itu siapa??huh..cam pelik lak mcm mane dia buleh tahu nama tok nenek moyang kita yg dah lame meninggal walhal kita tak cite pon...
penah gak selamba aku tanya...gune setan ker?dia jawab...ish...tak main la setan2 nie...tak gune menda2 mcm tue....
selalu la dengar pengalaman dia berubat org..mcm2 la...smpaikan mak aku yg sakit lutut tu pun dia cakap ade antu dok 'makan' lutut...punyalah marah mak aku walhal tak penah pun jumpa dia utk berubat...
setakat nie belum tengok lagik la telur berdarah real2...setakat dengar2 citer dia jer..kalu jarum emas susuk penah la dia tunjuk...

ish... sleep.gif
NoReeZ
moyang saya pandai ilmu conteng2 guna kapur tu....

syirik jugak ker????

sekarang dalam proses penurunan ilmu kat mak ai...

kesian mak ai sampai demam2 sebab dia tengah menerima ilmu...

alamak, mcm mane ni????
ouyangfeng
QUOTE(NoReeZ @ Oct 15 2009, 12:04 PM) *
moyang saya pandai ilmu conteng2 guna kapur tu....

syirik jugak ker????

sekarang dalam proses penurunan ilmu kat mak ai...

kesian mak ai sampai demam2 sebab dia tengah menerima ilmu...

alamak, mcm mane ni????

itu namanya menurunkan saka...baik nasihatkan mak u jgn teruskan..seksa nak mati dok..idup pun tak aman sleep.gif
azlynet
ilmu conteng2 tu saka ke ???...
saka pun guna utk berubat juga ke ??.... unsure.gif
NoReeZ
saka?

tapi moyang ai hanya menggunakan ayat al-quran semasa menconteng...

ai percaya ader alam lain selain alam kita yang nyata,

cerita dr moyang ai, kalau kita terlanggar orang tu, contoh tersepak kaki dia, kaki dia bengkak,
then tanpa disedari kaki kita jugak bengkak, tu maksudnya, ape yang terjadi pada kaki kita, macam tu la jadi kat kaki dia,

so moyang ai cuma sembuhkan kaki kita sama macam moyang ai sembuhkan kaki orang tu...

ala2 orang tengah pulak moyang ai happy.gif

syirik jugak ke padahal niat dia hanya membantu...
NoReeZ
QUOTE(azlynet @ Oct 15 2009, 12:13 PM) *
ilmu conteng2 tu saka ke ???...
saka pun guna utk berubat juga ke ??.... unsure.gif



tak tau, tapi ramai orang yang moyang ai tolong, dengan izin Allah, mereka sembuh

wallahualam...
akma^82
ilmu conteng pakai kapur tu ilmu pe nuyis oii?

~pastue ade pulak sorang 'ustaz' yg agak fanatik ngan sebuah kump. yg penah diharamkan...katanya aku bakal mndapat 'pedamping' nanti....warisan tok nenek gak la...ish...hampes jer...
peminatjutawan
QUOTE(NoReeZ @ Oct 15 2009, 09:19 AM) *
jangan biarkan diri anda diselubungi misteri........... acute.gif


ye misteri sungguh...tp itu sume kuasa tuhan kun fayakun...kalau guna jin rasanya lebih baik ditinggalkan
NoReeZ
ai pun tak berapa faham konsep conteng2 ni..

tapi yang ai tau, orang yang terer conteng2 ni ibarat orang tengah antara kita & alam bunian...

//kadang2 tengok moyang ai conteng2 kelakar gak... moyang ai cukup terer lukis orang lidi kat badan orang guna kapur laugh.gif

ouyangfeng
orang melayu ni memang banyak bahasa kiasan..penunggu la, pengikut la, khadam la...semua2 tu tetap merujuk kepada satu iaitu jin atau syaitan yg menjadi sahabat mereka.

saka ini adalah suatu istilah dlm dunia melayu. merujuk kepada seseorg yg telah mengambil jin atau syaitan sebagai qarin (pendamping atau sahabat) dgn tujuan membantu beliau..cthnya kalau beliau banyak kebun, jin itu digunakan utk menjaga kebun..kalu beliau seorg dukun atau bomoh, maka jin itu digunakan utk membantu mengubat...org2 spt ini akan terlalu banyak pantang larang yg pelik2..tak bleh lalu bawah ampaian la, takleh makan itu la, takleh minum ini la...

dengan izin Allah, maka bantuan daripada makhluk2 ini memang menjadi (ini dinamakan istidraj). cumanya, semasa hayatnya tetap kena berkorban utk makhluk tersebut dgn memberi makan (kalau bela toyol, nak kena bagi hisap darah ibu kaki dsb). dan semasa mengakhiri hayatnya, jin dan syaitan yg berdamping dlm tubuh badannya akan menyebabkan kesukaran untuk mati. masa tu, boleh la tgk kejadian2 pelik cthnya kena bukak atap la, kena buat itu ini la dsb.

cara paling mudah adalah dengan mewariskan peliharaannya itu kepada anak atau warisnya. dan perkara ini berulang2 dari generasi ke generasi...inilah yg dinamakan saka, iaitu jin peliharaan yg diwariskan dari nenek moyang kepada anak cucu cicit.

natijahnya sangat buruk..lebih buruk dari beruk sleep.gif
NoReeZ
ai rasa moyang ai tak der kawan dengan mereka2 tu, mungkin moyang ai ader kelebihan boleh berinteraksi dengan mereka...

pengeras yang moyang ai selalu mintak, gula & garam...

tapi wat mkn sendirik la, wat pe bg jin makan.. mereka mungkin tiada deria rasa nak rasa manis atau masin sleep.gif
ouyangfeng
QUOTE(NoReeZ @ Oct 15 2009, 12:27 PM) *
ai rasa moyang ai tak der kawan dengan mereka2 tu, mungkin moyang ai ader kelebihan boleh berinteraksi dengan mereka...

pengeras yang moyang ai selalu mintak, gula & garam...

tapi wat mkn sendirik la, wat pe bg jin makan.. mereka mungkin tiada deria rasa nak rasa manis atau masin sleep.gif

benda2 halus mcm ni memang kita takleh nak rasa atau nampak dgn mata kasar...pengeras juga salah satu daripada tanda penggunaan jin. kalau kita memahami asas perubatan Islam, maka secara tak langsung kita akan dapat membezakan mana satu yg hak dan mana satu yg batil dalam kaedah perubatan ni sleep.gif
peminatjutawan
QUOTE(ouyangfeng @ Oct 15 2009, 12:23 PM) *
orang melayu ni memang banyak bahasa kiasan..penunggu la, pengikut la, khadam la...semua2 tu tetap merujuk kepada satu iaitu jin atau syaitan yg menjadi sahabat mereka.

saka ini adalah suatu istilah dlm dunia melayu. merujuk kepada seseorg yg telah mengambil jin atau syaitan sebagai qarin (pendamping atau sahabat) dgn tujuan membantu beliau..cthnya kalau beliau banyak kebun, jin itu digunakan utk menjaga kebun..kalu beliau seorg dukun atau bomoh, maka jin itu digunakan utk membantu mengubat...org2 spt ini akan terlalu banyak pantang larang yg pelik2..tak bleh lalu bawah ampaian la, takleh makan itu la, takleh minum ini la...

dengan izin Allah, maka bantuan daripada makhluk2 ini memang menjadi (ini dinamakan istidraj). cumanya, semasa hayatnya tetap kena berkorban utk makhluk tersebut dgn memberi makan (kalau bela toyol, nak kena bagi hisap darah ibu kaki dsb). dan semasa mengakhiri hayatnya, jin dan syaitan yg berdamping dlm tubuh badannya akan menyebabkan kesukaran untuk mati. masa tu, boleh la tgk kejadian2 pelik cthnya kena bukak atap la, kena buat itu ini la dsb.

cara paling mudah adalah dengan mewariskan peliharaannya itu kepada anak atau warisnya. dan perkara ini berulang2 dari generasi ke generasi...inilah yg dinamakan saka, iaitu jin peliharaan yg diwariskan dari nenek moyang kepada anak cucu cicit.

natijahnya sangat buruk..lebih buruk dari beruk sleep.gif


emm betul jugak tanggapan aku khadam ni dr spesis jin..dulu ada orang nak ajar aku mcm mana nak dpt khadam ni....tp aku tolak sbb aku tak yakin ianya
betul dan tak menyalahi hukum agama
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.