Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Pemakaian Tanjak...
Mesra.net Forum > Social & Societies > Perkahwinan & Pertunangan
MK Photog
Utk cara pemakaian tanjak / tengkolok yg betul, sila rujuk web ini...
http://www.malaysianmonarchy.org.my/portal...a.php?id=rk3_13

cth pd pengantin, mcm dlm foto di bawah ini...


cara ikatan & pemakaian tanjak / tengkolok nih ada kisahnya yg tersurat & tersirat... jgn main pakai jer... lihatlah perbezaan mcm mana segak & kacaknya pengantin lelaki jika memakai tanjak dgn betul... kebiasaan tanjak Selangor mjd kegemaran mak andam / butik sebab ianya mudah... namun terdapat byk lg jenis2 tanjak mengikut negeri & kerabat...
teri
letak la jenis tanjak ikut negeri... menarik nih
Semut Api82
pakai pun ada cara tu..
xjukie


ha btulkan apa silap, dia punya logo kt dpn tu ltk atas ssgt ke? muahahah
teri
hem... cepat terangkan padaku (ewah)
nonamus
nanti2 kot......

malas nk pk....


walaupun planning ujung tun neh..
MK Photog
QUOTE(xjukie @ Jun 26 2009, 12:45 PM) *


ha btulkan apa silap, dia punya logo kt dpn tu ltk atas ssgt ke? muahahah



pucuk tanjak tuh mesti ke tepi... broch pulak kena dok bagian atas dahi... tu utk tanjak selangor / ala2 tanjak selangor yg baisa dipakai... rujuk foto di bwh


tp ada jugak tanjak2 lain yg dipakaikn pd pengantin lelaki... sy sendiri dlm proses belajar dgn bapak mertua & skrg nih tgh kumpulkn koleksi2 tanjak tradisional melayu...

antara tanjak lain:

1) Tanjak Pucuk Pisang


lain2 tanjak di GALERI


p/s: aku sekadar ingin berkongsi...
MK Photog
QUOTE(nonamus @ Jun 28 2009, 02:29 PM) *
nanti2 kot......

malas nk pk....


walaupun planning ujung tun neh..



pgantin x pyh pikir2kn... yg penting mak andam tahu...

tgk foto Yg Dipertuan Agong memakai tanjak... Tanjak Agung
xjukie
muhahahaha lantak la, tu keje mak andam .. x de masa nk pk
tugas photog shoot shj
tq bro MK
MK Photog
QUOTE(xjukie @ Jun 29 2009, 10:30 AM) *
muhahahaha lantak la, tu keje mak andam .. x de masa nk pk
tugas photog shoot shj
tq bro MK



btul tuh... tp kalu bleh, kita tlg betulkn, kalu x sian pgantin... lg teruk kalu sampinnya jd mcm skirt yg x bape singkat...
VIGO
Sebenarnya, saya pakai tengkolok salah letak brooch masa kawin hari tue.. mesti ramai org kutuk.. down.gif
MK Photog
QUOTE(VIGO @ Jul 2 2009, 01:39 PM) *
Sebenarnya, saya pakai tengkolok salah letak brooch masa kawin hari tue.. mesti ramai org kutuk.. down.gif



x ramai org yg tahu cara pemakaian... kalu yg tahu, mungkin akan berkata2.. yg tidak, akan berterusanlah kesalahn itu diperturunkn... yg silapnya bukan anda, tp.... (anda sdiri tau jwpnnya)...
syima
ala vigo..
yang penting sudah selamat dan sedap
MK Photog
QUOTE(syima @ Jul 5 2009, 05:48 AM) *
ala vigo..
yang penting sudah selamat dan sedap


yeaa.. btul tuh... pasnih utk elakkn bajet yg melampau2, para pngantin boleh hanya berkain batik & kain pelikat masa bersanding... x perlu sewa baju2 dr mak andam... tanjak pun x perlu, pakai jer cap transfomer...
Senol
maaf tambah sket ye..betul tu suma keje mak andam tapi kebanyakan mak andam tau ke adat?...yg tau fesyen bnyk laa....mcm sedara MK ckp, busana melayu ni cara pemakaiannya memang ada 'cerita' atau makna tersendiri..samping mesti separas lutut bagi yang bujang, yang sedang/sudah berkahwin mesti lepas paras lutut..kalo atas paras lutut tu simbolik bagi 'bujang terlajak' atau `duda nak kahwin lagi'.tanjak pulak bagi orang kebanyakan pucuknya menghala ke kiri, bagi sultan pucuknya menghala ke kanan dan ada 'ekor' di belakang.sanggul perempuan juga ada ceritanya (maaf, yang ini saya kurang ariff jadi tak dapat nak ulas).

just nak kongsi info...minta jangan tersinggung...saudara MKPhotohog...sedara ni buka kedai ke?..kebetulan saya memang tgh cari tanjak dan samping
MK Photog
QUOTE(Senol @ Sep 29 2009, 02:06 PM) *
maaf tambah sket ye..betul tu suma keje mak andam tapi kebanyakan mak andam tau ke adat?...yg tau fesyen bnyk laa....mcm sedara MK ckp, busana melayu ni cara pemakaiannya memang ada 'cerita' atau makna tersendiri..samping mesti separas lutut bagi yang bujang, yang sedang/sudah berkahwin mesti lepas paras lutut..kalo atas paras lutut tu simbolik bagi 'bujang terlajak' atau `duda nak kahwin lagi'.tanjak pulak bagi orang kebanyakan pucuknya menghala ke kiri, bagi sultan pucuknya menghala ke kanan dan ada 'ekor' di belakang.sanggul perempuan juga ada ceritanya (maaf, yang ini saya kurang ariff jadi tak dapat nak ulas).

just nak kongsi info...minta jangan tersinggung...saudara MKPhotohog...sedara ni buka kedai ke?..kebetulan saya memang tgh cari tanjak dan samping



thanks.... apa yg anda citerkn tuh ada betulnya... kalu bapak mertua sy tgk pngantin silap pakai tanjak / sampin, sah2 dpn2 tuh gak dia betulkn, kena ler sedas dua... yelah, dia 35 thn dok wat benda tuh... kalu songket tuh dr tahap pemilihan benang sampai ler siap smpa buat baju & ikat tanjak & sampin... ilmu tuh sy dpt dr dia (HJ Basnee Ipoh)...

sy xder kedai, cuma berlokasi di alam maya, tp wujudnya keperluan pgantin di rumah ajer....

Kalu Senol nak ikat sampin & tanjak cara tradisional, boleh kontek saya... tp bak kata org, brg buatan tangan tinggi nilainya... sbb tu ramai yg main hentam ajer...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.