Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ciri-ciri Guru Yang Terbaik ?
Mesra.net Forum > UMUM > Sembang-Sembang Tentang Kerjaya
Pages: 1, 2
ra_ana
............... apakah ciri2 seorang guru yang baik pada pandangan kamu ??? dan coretkan kata2 buat guru yang pernah mendidik kamu ,,,,,,,,,,,,
minicooper2u
perpkaiaan seksi, bau perfume harum, baju ketat, kadang2 boleh nampak bentuk dada.
pakai skirt bila lipat boleh nampak seluak dlm.

ra_ana
QUOTE(minicooper2u @ Dec 21 2008, 11:55 AM) *
perpkaiaan seksi, bau perfume harum, baju ketat, kadang2 boleh nampak bentuk dada.
pakai skirt bila lipat boleh nampak seluak dlm.

macam tu ke pandangan kamu ??
fsyukri
QUOTE(ra_ana @ Dec 21 2008, 03:32 PM) *
QUOTE(minicooper2u @ Dec 21 2008, 11:55 AM) *
perpkaiaan seksi, bau perfume harum, baju ketat, kadang2 boleh nampak bentuk dada.
pakai skirt bila lipat boleh nampak seluak dlm.

macam tu ke pandangan kamu ??


oh, pandangan yang gelap gulita.
ernyshu
QUOTE(ra_ana @ Dec 21 2008, 03:20 PM) *
............... apakah ciri2 seorang guru yang baik pada pandangan kamu ??? dan coretkan kata2 buat guru yang pernah mendidik kamu ,,,,,,,,,,,,


cikgu Khushaini..dirimu sangat cantik..
fsyukri
cikgu N _ _ _ _ _ ...wlaupun ko bini org, ko ttp seksi dan cun..siap menggatal lg ngan pelajar lelaki.
ernyshu
QUOTE(fsyukri @ Dec 22 2008, 12:04 PM) *
cikgu N _ _ _ _ _ ...wlaupun ko bini org, ko ttp seksi dan cun..siap menggatal lg ngan pelajar lelaki.



adekah pelajar lelaki tersebut bernama f_ _ _ _ _?????????ekekeke
fsyukri
QUOTE(ernyshu @ Dec 22 2008, 01:37 PM) *
QUOTE(fsyukri @ Dec 22 2008, 12:04 PM) *
cikgu N _ _ _ _ _ ...wlaupun ko bini org, ko ttp seksi dan cun..siap menggatal lg ngan pelajar lelaki.



adekah pelajar lelaki tersebut bernama f_ _ _ _ _?????????ekekeke


eh, eh...yg slh sorg mangsa kegatalan cikgu tu. ramai lg menjadi mangsa.
noorul
1. Bersikap profesional
2.Mempamerkan ciri2 kekuatan teori
3. Bertindak di atas landasan etika dan tatasusila kerja.
4. Sentiasa berusaha meningkatkan kualiti hasil pengajaran.
5. Prihatin dengan kehendak murid dan ibu bapa.
6. Berkebolehan menilai kekuatan dan kelemahan murid-murid.
7. Mempastikan situasi 'Guru mengajar murid belajar' wujud di dalam kelas.
8. Profesional dan menumpukan perhatian kepada P&P di sekolah.
9. Menampilkan watak terpuji, berimej, berperibadi mulia, berwawasan sebagai pendidik unggul pada setiap masa.
10. Berupaya membina minda pelajar yang cemerlamg akademik.

If they aren't learning...then you aren't teaching."

~ Anon
fsyukri
QUOTE(noorul @ Dec 22 2008, 02:27 PM) *
1. Bersikap profesional
2.Mempamerkan ciri2 kekuatan teori
3. Bertindak di atas landasan etika dan tatasusila kerja.
4. Sentiasa berusaha meningkatkan kualiti hasil pengajaran.
5. Prihatin dengan kehendak murid dan ibu bapa.
6. Berkebolehan menilai kekuatan dan kelemahan murid-murid.
7. Mempastikan situasi 'Guru mengajar murid belajar' wujud di dalam kelas.
8. Profesional dan menumpukan perhatian kepada P&P di sekolah.
9. Menampilkan watak terpuji, berimej, berperibadi mulia, berwawasan sebagai pendidik unggul pada setiap masa.
10. Berupaya membina minda pelajar yang cemerlamg akademik.

If they aren't learning...then you aren't teaching."

~ Anon


oh hoo...the real teacher is coming...
noorul
QUOTE(fsyukri @ Dec 22 2008, 02:31 PM) *
QUOTE(noorul @ Dec 22 2008, 02:27 PM) *
1. Bersikap profesional
2.Mempamerkan ciri2 kekuatan teori
3. Bertindak di atas landasan etika dan tatasusila kerja.
4. Sentiasa berusaha meningkatkan kualiti hasil pengajaran.
5. Prihatin dengan kehendak murid dan ibu bapa.
6. Berkebolehan menilai kekuatan dan kelemahan murid-murid.
7. Mempastikan situasi 'Guru mengajar murid belajar' wujud di dalam kelas.
8. Profesional dan menumpukan perhatian kepada P&P di sekolah.
9. Menampilkan watak terpuji, berimej, berperibadi mulia, berwawasan sebagai pendidik unggul pada setiap masa.
10. Berupaya membina minda pelajar yang cemerlamg akademik.

If they aren't learning...then you aren't teaching."

~ Anon


oh hoo...the real teacher is coming...

cikgu dah mai niiiii
noorul
buat para pendidik ku yang disanjung


"Guru, saya berusia 24 tahun, tetapi rasanya baru berusia lima thn, hanya lebih baik! Saya sungguh bersyukur bahwa: saya terbebas dari nafsu keinginan, dari kesombongan, dan sifat ego. Sekalipun saya tidak begitu yakin apakah saya dapat selalu berada dalam keadaan tanpa ego, saya berusaha sebaik-baiknya dan belajar melalui cinta yang tanpa pamrih dan bakti yang tulus. Yang paling utama, saya menghargai bahwa Guru telah bersabar terhadap saya dan membimbing saya untuk menjadi diri saya seperti hari ini.
ra_ana
QUOTE(noorul @ Dec 22 2008, 10:57 AM) *
1. Bersikap profesional
2.Mempamerkan ciri2 kekuatan teori
3. Bertindak di atas landasan etika dan tatasusila kerja.
4. Sentiasa berusaha meningkatkan kualiti hasil pengajaran.
5. Prihatin dengan kehendak murid dan ibu bapa.
6. Berkebolehan menilai kekuatan dan kelemahan murid-murid.
7. Mempastikan situasi 'Guru mengajar murid belajar' wujud di dalam kelas.
8. Profesional dan menumpukan perhatian kepada P&P di sekolah.
9. Menampilkan watak terpuji, berimej, berperibadi mulia, berwawasan sebagai pendidik unggul pada setiap masa.
10. Berupaya membina minda pelajar yang cemerlamg akademik.

If they aren't learning...then you aren't teaching."

~ Anon

thaks noorul .... ni yang saya nak tau .
fsyukri
QUOTE(noorul @ Dec 22 2008, 02:33 PM) *
QUOTE(fsyukri @ Dec 22 2008, 02:31 PM) *
QUOTE(noorul @ Dec 22 2008, 02:27 PM) *
1. Bersikap profesional
2.Mempamerkan ciri2 kekuatan teori
3. Bertindak di atas landasan etika dan tatasusila kerja.
4. Sentiasa berusaha meningkatkan kualiti hasil pengajaran.
5. Prihatin dengan kehendak murid dan ibu bapa.
6. Berkebolehan menilai kekuatan dan kelemahan murid-murid.
7. Mempastikan situasi 'Guru mengajar murid belajar' wujud di dalam kelas.
8. Profesional dan menumpukan perhatian kepada P&P di sekolah.
9. Menampilkan watak terpuji, berimej, berperibadi mulia, berwawasan sebagai pendidik unggul pada setiap masa.
10. Berupaya membina minda pelajar yang cemerlamg akademik.

If they aren't learning...then you aren't teaching."

~ Anon


oh hoo...the real teacher is coming...

cikgu dah mai niiiii


mai nak ngajo ek?
intan_k
Assalamualaikum.....

apakah ciri2 guru yang terbaik?

1. SABAR - seorang guru perlu sabar dengan tingkahlaku pelajar nya sama ada sek. rendah atau menengah. Kesabaran ini penting utk mengelakkan sebarang kejadian yang tidak diingini seperti mengetuk pelajar dengan kasut tumit! kikiki....

2. PINTAR - perlu pintar dalam pelbagai bidang termasuk lah bidang kelentong yang profesional la....sbb, pelajar ni suka bertanyakan pelbagai perkara sama ada logik atau tidak...asalkan boleh tya, mereka tanya....oleh itu, cikgu perlu pandai menjawab soalan tersebut, jangan pula kata tak tahu, sbb ini akan menimbulkan persepsi negatif murid kepada cikgu.

3. BERPENGETAHUAN LUAS - perlu banyak membaca dalam pelbagai bidang. Jangan khusus pada bidang tertentu sahaja.

4. KREATIF - ini salah satu ciri yang penting..seorang guru yang kreatif akan menjadi guru yang baik dan disenangi. "semalam cikgu buat game mcm ni....hari ni ade apa pulak ye..." Dengan kreatif ini, cikgu akan menjadi seseorg yang dinanti2kan dan disenangi ramai.

5. KELAKAR/HUMOR - tak la bermakna kena jadi Mr Bean di depan kan...tetapi sekali sekala boleh berhumor dengan pelajar. Tegas tetap ade...tetapi humor jangan diketepikan.

6. TIDAK PILIH KASIH - ini juga sgt penting dalam membina hubungan di dalam kelas. Jangan sekali-kali pilih kasih, sama ada dari segi kepandaian atau paras rupa. Jangan menyisihkan seseorg kerana kelemahannya...

7. BAHASA YG SANTUN - tidak sekali-kali menggunakan kata-kata kesat terhadap murid seperti bodoh, lembab, lembu dan sebagainya. Ini akan melemahkan semangat seseorg pelajar, lebih2 lagi kalau ade pelajar yang ambil kesempatan dengan mentertawakan mereka ini.

8. PENERAPAN KEAGAMAAN DAN NILAI MORAL - ini juga adalah sangat penting. Sebagai seorg guru....kita tak boleh terlalu kecilkan skop kita terhadap subjek yang kita ajar sahaja. Tetapi boleh diterapkan dengan nilai2 murni yang boleh menjadi kebiasaan para pelajar. Contohnya dalam aktiviti berkumpulan, terapkan sikap tolong menolong sesama ahli kumpulan, jangan pelajar yg pandai menyisihkan pelajar yg lemah.

9. RAJIN MEMUJI - murid suka dipuji...maka gunakan lah kata2 pujian untuk menunjukkan penghargaan terhadap seseorg pelajar di atas kecemerlangan atau kebijaksanaan atau kebaikan yang ditonjolkan....


ade lagi la....hmmm nti sambung taip ek....kalau salah tolong betulkan....
fsyukri
hebat due2 cikgu ni.
ra_ana
QUOTE(intan_k @ Dec 23 2008, 01:49 AM) *
Assalamualaikum.....

apakah ciri2 guru yang terbaik?

1. SABAR - seorang guru perlu sabar dengan tingkahlaku pelajar nya sama ada sek. rendah atau menengah. Kesabaran ini penting utk mengelakkan sebarang kejadian yang tidak diingini seperti mengetuk pelajar dengan kasut tumit! kikiki....

2. PINTAR - perlu pintar dalam pelbagai bidang termasuk lah bidang kelentong yang profesional la....sbb, pelajar ni suka bertanyakan pelbagai perkara sama ada logik atau tidak...asalkan boleh tya, mereka tanya....oleh itu, cikgu perlu pandai menjawab soalan tersebut, jangan pula kata tak tahu, sbb ini akan menimbulkan persepsi negatif murid kepada cikgu.

3. BERPENGETAHUAN LUAS - perlu banyak membaca dalam pelbagai bidang. Jangan khusus pada bidang tertentu sahaja.

4. KREATIF - ini salah satu ciri yang penting..seorang guru yang kreatif akan menjadi guru yang baik dan disenangi. "semalam cikgu buat game mcm ni....hari ni ade apa pulak ye..." Dengan kreatif ini, cikgu akan menjadi seseorg yang dinanti2kan dan disenangi ramai.

5. KELAKAR/HUMOR - tak la bermakna kena jadi Mr Bean di depan kan...tetapi sekali sekala boleh berhumor dengan pelajar. Tegas tetap ade...tetapi humor jangan diketepikan.

6. TIDAK PILIH KASIH - ini juga sgt penting dalam membina hubungan di dalam kelas. Jangan sekali-kali pilih kasih, sama ada dari segi kepandaian atau paras rupa. Jangan menyisihkan seseorg kerana kelemahannya...

7. BAHASA YG SANTUN - tidak sekali-kali menggunakan kata-kata kesat terhadap murid seperti bodoh, lembab, lembu dan sebagainya. Ini akan melemahkan semangat seseorg pelajar, lebih2 lagi kalau ade pelajar yang ambil kesempatan dengan mentertawakan mereka ini.

8. PENERAPAN KEAGAMAAN DAN NILAI MORAL - ini juga adalah sangat penting. Sebagai seorg guru....kita tak boleh terlalu kecilkan skop kita terhadap subjek yang kita ajar sahaja. Tetapi boleh diterapkan dengan nilai2 murni yang boleh menjadi kebiasaan para pelajar. Contohnya dalam aktiviti berkumpulan, terapkan sikap tolong menolong sesama ahli kumpulan, jangan pelajar yg pandai menyisihkan pelajar yg lemah.

9. RAJIN MEMUJI - murid suka dipuji...maka gunakan lah kata2 pujian untuk menunjukkan penghargaan terhadap seseorg pelajar di atas kecemerlangan atau kebijaksanaan atau kebaikan yang ditonjolkan....


ade lagi la....hmmm nti sambung taip ek....kalau salah tolong betulkan....

tq ..........
intan_k
QUOTE(fsyukri @ Dec 23 2008, 07:37 PM) *
hebat due2 cikgu ni.



cuba ko bgtau...apa ciri2 cikgu yg ko nak.....hehehehhe
fsyukri
QUOTE(intan_k @ Dec 24 2008, 10:55 AM) *
QUOTE(fsyukri @ Dec 23 2008, 07:37 PM) *
hebat due2 cikgu ni.



cuba ko bgtau...apa ciri2 cikgu yg ko nak.....hehehehhe


cun...
intan_k
QUOTE(fsyukri @ Dec 24 2008, 08:46 PM) *
QUOTE(intan_k @ Dec 24 2008, 10:55 AM) *
QUOTE(fsyukri @ Dec 23 2008, 07:37 PM) *
hebat due2 cikgu ni.



cuba ko bgtau...apa ciri2 cikgu yg ko nak.....hehehehhe


cun...


jebon tul la dia ni!~ nak yg cun je.....

tapi....sebenarnya ni mcm mempengaruhi jugak minat budak nak belajar tau....
kalau cikgu selebet je ke sekolah kan...anak murid pun tak lalu nak pandang...
sebab tu cikgu2 ni kekdg kita tgk gaya sakan kan....ok apa kan.....
ayasofya
cun tu mempengaruhi jugak
tp jgn over sgt
nnati anak murid x focus pada topik
tp dok focus pada kasut cikgu.. gincu cikgu.. baju cikgu.... gigi cikgu... kerongsang cikgu...
huhuhe
fsyukri
QUOTE(intan_k @ Dec 25 2008, 09:03 AM) *
QUOTE(fsyukri @ Dec 24 2008, 08:46 PM) *
QUOTE(intan_k @ Dec 24 2008, 10:55 AM) *
QUOTE(fsyukri @ Dec 23 2008, 07:37 PM) *
hebat due2 cikgu ni.



cuba ko bgtau...apa ciri2 cikgu yg ko nak.....hehehehhe


cun...


jebon tul la dia ni!~ nak yg cun je.....

tapi....sebenarnya ni mcm mempengaruhi jugak minat budak nak belajar tau....
kalau cikgu selebet je ke sekolah kan...anak murid pun tak lalu nak pandang...
sebab tu cikgu2 ni kekdg kita tgk gaya sakan kan....ok apa kan.....



kdg2, cikgu tu wlaupun xhensem atau xcun, tp die lawak, tu salah satu faktor budak2 suke gi kls die, kan?
maulana armand
nak jadi guru terbaik.?
belajarlah dgn guru yahya.. sleep.gif
fsyukri
QUOTE(maulana armand @ Dec 25 2008, 08:53 PM) *
nak jadi guru terbaik.?
belajarlah dgn guru yahya.. sleep.gif


guru armand, blh dok?
maulana armand
QUOTE(fsyukri @ Dec 26 2008, 12:36 AM) *
QUOTE(maulana armand @ Dec 25 2008, 08:53 PM) *
nak jadi guru terbaik.?
belajarlah dgn guru yahya.. sleep.gif


guru armand, blh dok?

aku prof dr Ir.. sleep.gif
tiket
mase skolah dulu aku suka cikgu yg bagi masa tuk aku siapkan kerje skolah sebelom dia mengajar
sbb aku ni tadek mase kat umah nak buat kerje skolah yahoo.gif
ernyshu
QUOTE(tiket @ Dec 26 2008, 11:13 AM) *
mase skolah dulu aku suka cikgu yg bagi masa tuk aku siapkan kerje skolah sebelom dia mengajar
sbb aku ni tadek mase kat umah nak buat kerje skolah yahoo.gif


ada mak kawan aku, dia ni cekgu. dia malas nk prepare mengajar sbb kata dia budak2 skrg pandai. kdg2 lagi pndai dr cekgu. ni sume intenet punye angkara. die suka suruh budak2 wat presentation sbb die x yah prepare ngajar budak. aku pun heran cekgu mcm nie pun ada....
tiket
mak aku cikgu english atau teacher kalo budak2 panggil
sempat la mengajar aku mase darjah 4 smpi darjah 6
tp spm aku 5C paling teruk iaitu subjek english
ini la tak berkat lawan cakap mak
afy2737
ciri2 guru yg baik?
dia akan usaha agar murid2 paham juga ape yg dia ajar
walopon adakalanya agak menggugat tahap kesabaran

sbnr nye
itu yg aku tgh cbe nk praktikkan
fsyukri
QUOTE(maulana armand @ Dec 26 2008, 10:52 AM) *
QUOTE(fsyukri @ Dec 26 2008, 12:36 AM) *
QUOTE(maulana armand @ Dec 25 2008, 08:53 PM) *
nak jadi guru terbaik.?
belajarlah dgn guru yahya.. sleep.gif


guru armand, blh dok?

aku prof dr Ir.. sleep.gif


sori prof..terlupe.
intan_k
QUOTE(afy2737 @ Dec 26 2008, 09:37 PM) *
ciri2 guru yg baik?
dia akan usaha agar murid2 paham juga ape yg dia ajar
walopon adakalanya agak menggugat tahap kesabaran

sbnr nye
itu yg aku tgh cbe nk praktikkan



ini mmg cabaran...dan tanggungjawab kita menghadapi cabaran sebegini!~
intan_k
hmm mcm mana pula dengan anak2 murid yg takde semangat nak belajar ni...
yg takde kesedaran ttg kepentingan pelajaran...
contoh nya pelajar kawasan pedalaman...sama ada di sabah atau sarawak la...

sbb ade kawan di sarawak...dia kata mmg pelajar2 sana takde semangat nak belajar..
so ke sekolah utk apa?

hmm kena cri formula....dtgkan semangat mereka...ni cabaran lagi ni!~
yazizul
nak jadi cikgu,fuh agak susah

pernah jadi cikgu ganti....so tau rasa dia camne

tapi profesion ni dah kurang dipandang orang

pasal senang nak jadi ke atau dah kurang kualiti kerja

bagi jebat nak jadi cikgu terbaik kene tetap penderian,ada usaha nak mengajar,kreatif dan TEGAS
fsyukri
dpt offer jd cikgu skolah swasta.
intan_k
QUOTE(yazizul @ Dec 28 2008, 03:22 PM) *
nak jadi cikgu,fuh agak susah

pernah jadi cikgu ganti....so tau rasa dia camne

tapi profesion ni dah kurang dipandang orang

pasal senang nak jadi ke atau dah kurang kualiti kerja

bagi jebat nak jadi cikgu terbaik kene tetap penderian,ada usaha nak mengajar,kreatif dan TEGAS



zaman sekarang ni.....cikgu....mula dipandang oleh org rmai....cuba tgk KPLI...berapa yg mohon??? biasa nya sbb takde keje la mohon KPLI...
yg mohon sampai 80000....yang nak ambik dalam bape ribu je.....isk isk isk.....

pada saya bukan senang nak jadi cikgu..siapa dah rasa tu dia paham la mcm mana...
nak pulak skrg ni...tugas cikgu bukan semata2 mengajar sahaja....byk lagi keje lain yg kena buat...!~
maulana armand
QUOTE(fsyukri @ Dec 27 2008, 02:10 AM) *
QUOTE(maulana armand @ Dec 26 2008, 10:52 AM) *
QUOTE(fsyukri @ Dec 26 2008, 12:36 AM) *
QUOTE(maulana armand @ Dec 25 2008, 08:53 PM) *
nak jadi guru terbaik.?
belajarlah dgn guru yahya.. sleep.gif


guru armand, blh dok?

aku prof dr Ir.. sleep.gif


sori prof..terlupe.

dr ngan Ir kna sbut gak taww.. sleep.gif
wadacreation
Prof. Dr. Ir Maulana Armand lama x nampak...

//nampak la sgt kan..ekeke
wadacreation
QUOTE(intan_k @ Dec 29 2008, 11:22 AM) *
zaman sekarang ni.....cikgu....mula dipandang oleh org rmai....cuba tgk KPLI...berapa yg mohon??? biasa nya sbb takde keje la mohon KPLI...
yg mohon sampai 80000....yang nak ambik dalam bape ribu je.....isk isk isk.....

pada saya bukan senang nak jadi cikgu..siapa dah rasa tu dia paham la mcm mana...
nak pulak skrg ni...tugas cikgu bukan semata2 mengajar sahaja....byk lagi keje lain yg kena buat...!~

yup betul tu...

terpulang pada diri nak jadi cikgu yg..yg..yg ape ek...emmm..ha!..yg berwibawa...
o yg makan gaji buta..terpulang..

ade gak cikgu yg selesa ngan statik je...xde pembaharuan dalam kaedah pengajaran..
kalo bagi keje buat sekadar melepaskan batuk ditangga je...janji hujung bulan dapat gaji

tepuk dada tanya selera..

semua ciri2 yg positif adalah ciri2 guru yg terbaik

//taktik aku thn ni..bnykkan main sambil belajar...hehehe
fsyukri
QUOTE(maulana armand @ Dec 29 2008, 05:18 PM) *
QUOTE(fsyukri @ Dec 27 2008, 02:10 AM) *
QUOTE(maulana armand @ Dec 26 2008, 10:52 AM) *
QUOTE(fsyukri @ Dec 26 2008, 12:36 AM) *
QUOTE(maulana armand @ Dec 25 2008, 08:53 PM) *
nak jadi guru terbaik.?
belajarlah dgn guru yahya.. sleep.gif


guru armand, blh dok?

aku prof dr Ir.. sleep.gif


sori prof..terlupe.

dr ngan Ir kna sbut gak taww.. sleep.gif


soghi prof dr ir armang
intan_k
QUOTE(wadacreation @ Dec 29 2008, 06:47 PM) *
QUOTE(intan_k @ Dec 29 2008, 11:22 AM) *
zaman sekarang ni.....cikgu....mula dipandang oleh org rmai....cuba tgk KPLI...berapa yg mohon??? biasa nya sbb takde keje la mohon KPLI...
yg mohon sampai 80000....yang nak ambik dalam bape ribu je.....isk isk isk.....

pada saya bukan senang nak jadi cikgu..siapa dah rasa tu dia paham la mcm mana...
nak pulak skrg ni...tugas cikgu bukan semata2 mengajar sahaja....byk lagi keje lain yg kena buat...!~

yup betul tu...

terpulang pada diri nak jadi cikgu yg..yg..yg ape ek...emmm..ha!..yg berwibawa...
o yg makan gaji buta..terpulang..

ade gak cikgu yg selesa ngan statik je...xde pembaharuan dalam kaedah pengajaran..
kalo bagi keje buat sekadar melepaskan batuk ditangga je...janji hujung bulan dapat gaji

tepuk dada tanya selera..

semua ciri2 yg positif adalah ciri2 guru yg terbaik

//taktik aku thn ni..bnykkan main sambil belajar...hehehe


yup.....kekdg games ni lebey berkesan....dalam pembelajaran!~
fsyukri
QUOTE(intan_k @ Dec 30 2008, 04:02 AM) *
QUOTE(wadacreation @ Dec 29 2008, 06:47 PM) *
QUOTE(intan_k @ Dec 29 2008, 11:22 AM) *
zaman sekarang ni.....cikgu....mula dipandang oleh org rmai....cuba tgk KPLI...berapa yg mohon??? biasa nya sbb takde keje la mohon KPLI...
yg mohon sampai 80000....yang nak ambik dalam bape ribu je.....isk isk isk.....

pada saya bukan senang nak jadi cikgu..siapa dah rasa tu dia paham la mcm mana...
nak pulak skrg ni...tugas cikgu bukan semata2 mengajar sahaja....byk lagi keje lain yg kena buat...!~

yup betul tu...

terpulang pada diri nak jadi cikgu yg..yg..yg ape ek...emmm..ha!..yg berwibawa...
o yg makan gaji buta..terpulang..

ade gak cikgu yg selesa ngan statik je...xde pembaharuan dalam kaedah pengajaran..
kalo bagi keje buat sekadar melepaskan batuk ditangga je...janji hujung bulan dapat gaji

tepuk dada tanya selera..

semua ciri2 yg positif adalah ciri2 guru yg terbaik

//taktik aku thn ni..bnykkan main sambil belajar...hehehe


yup.....kekdg games ni lebey berkesan....dalam pembelajaran!~


stuju..
m_sazmer
ye...aku setuju sgt...tak sbr nk masuk maktab belajar balik...sblm ni mengajar tuisyen je....hehhehe
intan_k
QUOTE(m_sazmer @ Dec 31 2008, 09:41 AM) *
ye...aku setuju sgt...tak sbr nk masuk maktab belajar balik...sblm ni mengajar tuisyen je....hehhehe



hihihihi selamat belajar ye.......study psikologi pendidikan betul2..... biggrin.gif
fsyukri
aku pun nak blajooooo gak
wadacreation
QUOTE(intan_k @ Dec 31 2008, 04:57 PM) *
QUOTE(m_sazmer @ Dec 31 2008, 09:41 AM) *
ye...aku setuju sgt...tak sbr nk masuk maktab belajar balik...sblm ni mengajar tuisyen je....hehhehe



hihihihi selamat belajar ye.......study psikologi pendidikan betul2..... biggrin.gif

time study ngadap buku..hafal teori..jwb peksa...realitinye..main hentam je..abis lupa semua teori..

kekadang tu siap create teori sendiri lagi..coz pupil ni bermacam ragam..setahun myb kena ngajo n handle 150-200 org pupil..
blum lagi kena handle bahagian sukan or kelab..

kalo dah dalam kelas cam berpesta pantun..ade yg kena nyanyi mok nyong nih biggrin.gif
wadacreation
cam thn lepas la..dah abis idea aku..xtau nak buat camna..bebudak kelas science form 5 ade la dlm 15 org je..
semua bebudak lelaki kecuali sorang..x buat homework yg diberi..bile time nak bincang jwpn xleh la..xtau nak jwb bila disoal..
aku mmg la bleh bagi jawapan..tapi x best la kan asyik nak suap jek..subjek English For Science & Technology..best subjek ni..tapi tu la dalam BI..
banyak la perkataan yg high level skit..aku pun baru 1st time ngajo subjek ni..strategi aku time tu nak ngajo sambil bincang..nak kejar silibus so caranya buat latihan
n bincang dlm kelas...kalo xleh nak jawab soalan aku yg xde dlm text book tu aku x kisah..ni xleh nak jawab coz x buat..

bile tanya nape..jwb x phm..tapi sblm kelas xde lak dtg jumpe teacher diaorg ni tanya ape2 yg patut..kadang2 tu word yg senang pun xtau..pastu nak rujuk dictionary jauh skali..nak hrp mobile dictionary ni jugak yg bagi jwpnnye..

setahun camtu..mcm2 dah aku buat:
~wajibkan bw dictionary - separuh je yg bw
~denda dok kat luar kelas n kena siapkan jugak hmwork tu - next weeknye ade jugak lagi yg x buat
~xbagi masuk kelas selagi x siapkan keje2 tu (yg ni kejam skit) - x buat jugak
~buat kaunseling kelompok n kaunseling individu (sendiri buat coz kaunselor bizi memanjang) - dah janji bagai...tapi still camtu gak
~hantar kat PKHEM n telah dileterkan hampir sejam - bulan depannye x buat gak
~hantar kat PK Kurikulum n telah dileterkan jugak hampir sejam - sama gak hasilnya

akhirnya aku dah tawar hati nak masuk kelas diaorg...lagi sebulan nak SPM aku x masuk..just jenguk2 je..aku dah sediakan 1 fail soalan2 n jawapan..
diaorg akan amik fail tu n jwb n tanda sendiri jawapan..kalo x phm bleh cari aku kat bilik guru..tu pun 2 org pompuan je yg rajin dtg n tanya..sesekali aku jenguk diaorg..2..3 org je yg buat ulangkaji tu..yg lain bersembang...kecewa sesangat..

gagalkah aku sebagai seorg guru? down.gif maybe aku xde ciri2 guru yg baik..

fsyukri
blaja? utk kerjaya ke?
wadacreation
QUOTE(fsyukri @ Jan 1 2009, 09:19 AM) *
blaja? utk kerjaya ke?

ko tanya sape ni?
wadacreation
QUOTE(wadacreation @ Jan 1 2009, 09:34 AM) *
QUOTE(fsyukri @ Jan 1 2009, 09:19 AM) *
blaja? utk kerjaya ke?

ko tanya sape ni?

x kisah la..aku rasa nak jawab..

maksud ko ape ek....hehehe..x tercapai dek akal ku yg tgh lapar

//kang sambung balik..kalo rajin nak jwb lak
intan_k
hmm kdg2 sebagai seorg guru kita dah perah abis idea dalam kepala kita...
berbincang dgn kawan2 mcm mana nak tarik perhatian pelajar....
tetapi tidak semua pelajar menghargai usaha kita...pengorbanan kita....
tak cm kita sekolah dedulu.....pelajar skrg lebey canggih sehingga kan mereka sendri sesat dalam perjalanan mereka...
mereka sendiri bingung dan menggelapkan masa depan mereka......
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.