Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Honda Civic I-vtec
Mesra.net Forum > Vehicles & Transportation > Kelab Kenderaan
koli90
aku nak beli kereta honda ni...
friends.gif
aimaniac
Beli je honda civic 2.0 trus.. Civic 1.8 makan minyak sket, sbb design kete body civic baru tu utk enjin 2.0cc. Walaupun enjin vtec, dia still underpowered sket sbb single cam je. Lg pun civic 2.0 dpt rim 18", sidemirror signal lights, tiptronic, etc.. Lg puas hati la. Aku tau sbb aku pakai civic 1.8 gak, full tank RM80=2.10/liter (anggaran) dapat mileage around 320km je. Mcm siot gak la minyak..

Tp other than that kete ni boleh tahan la.. Selesa, aircond best clapping.gif radio best gak(built in alpine tu), style pun style gak.. Hehe. Tp kan, kalau nak layan kete ni aku suggest tukar suspension keras sket la, standard lembut sgt nak corner cuak. Saja je nak bgtau. Hehehe
qiqi26
QUOTE(aimaniac @ Dec 19 2008, 03:59 AM) *
Beli je honda civic 2.0 trus.. Civic 1.8 makan minyak sket, sbb design kete body civic baru tu utk enjin 2.0cc. Walaupun enjin vtec, dia still underpowered sket sbb single cam je. Lg pun civic 2.0 dpt rim 18", sidemirror signal lights, tiptronic, etc.. Lg puas hati la. Aku tau sbb aku pakai civic 1.8 gak, full tank RM80=2.10/liter (anggaran) dapat mileage around 320km je. Mcm siot gak la minyak..

Tp other than that kete ni boleh tahan la.. Selesa, aircond best clapping.gif radio best gak(built in alpine tu), style pun style gak.. Hehe. Tp kan, kalau nak layan kete ni aku suggest tukar suspension keras sket la, standard lembut sgt nak corner cuak. Saja je nak bgtau. Hehehe

yer ker..
aku pakia civic 1.8 gak...
satu tank penuh leh jalan smpi 550km...
aku kire2, kete ni jimat minyak...
Kopite
QUOTE(qiqi26 @ May 4 2009, 10:53 PM) *
QUOTE(aimaniac @ Dec 19 2008, 03:59 AM) *
Beli je honda civic 2.0 trus.. Civic 1.8 makan minyak sket, sbb design kete body civic baru tu utk enjin 2.0cc. Walaupun enjin vtec, dia still underpowered sket sbb single cam je. Lg pun civic 2.0 dpt rim 18", sidemirror signal lights, tiptronic, etc.. Lg puas hati la. Aku tau sbb aku pakai civic 1.8 gak, full tank RM80=2.10/liter (anggaran) dapat mileage around 320km je. Mcm siot gak la minyak..

Tp other than that kete ni boleh tahan la.. Selesa, aircond best clapping.gif radio best gak(built in alpine tu), style pun style gak.. Hehe. Tp kan, kalau nak layan kete ni aku suggest tukar suspension keras sket la, standard lembut sgt nak corner cuak. Saja je nak bgtau. Hehehe

yer ker..
aku pakia civic 1.8 gak...
satu tank penuh leh jalan smpi 550km...
aku kire2, kete ni jimat minyak...



btul....civic 1.8 lagi jimat. org tua aku punya 2.0 kalau jalan jauh pun leh dpt 11km/liter. kalau biasa2 lebih kurang 10km/litre. manyak kuat la itu 2.0. kasi angkat 1.8 lg bagus. tp kelemaham 1.8 adalah...bumpy. 2.0 pun bumpy tapi x seteruk 1.8. tapi, kedua2 kete nie bodyroll sgt kuat. so, nak selesaikannya...masuk full set ultra racing punya strut bar, stabilizer bar n antiroll bar. baru la mantap.
Paradigm
Ada gamba civic yang dah modified?Bodykit?????share la gamba kat sini.
Kopite
QUOTE(Paradigm @ May 22 2009, 05:07 PM) *
Ada gamba civic yang dah modified?Bodykit?????share la gamba kat sini.


www.ultraracing.com.my

pegi kat honda civic n tgk sendiri diaorg pasang
b777
QUOTE(Apek_Jinjang @ May 16 2009, 04:41 AM) *
QUOTE(qiqi26 @ May 4 2009, 10:53 PM) *
QUOTE(aimaniac @ Dec 19 2008, 03:59 AM) *
Beli je honda civic 2.0 trus.. Civic 1.8 makan minyak sket, sbb design kete body civic baru tu utk enjin 2.0cc. Walaupun enjin vtec, dia still underpowered sket sbb single cam je. Lg pun civic 2.0 dpt rim 18", sidemirror signal lights, tiptronic, etc.. Lg puas hati la. Aku tau sbb aku pakai civic 1.8 gak, full tank RM80=2.10/liter (anggaran) dapat mileage around 320km je. Mcm siot gak la minyak..

Tp other than that kete ni boleh tahan la.. Selesa, aircond best clapping.gif radio best gak(built in alpine tu), style pun style gak.. Hehe. Tp kan, kalau nak layan kete ni aku suggest tukar suspension keras sket la, standard lembut sgt nak corner cuak. Saja je nak bgtau. Hehehe

yer ker..
aku pakia civic 1.8 gak...
satu tank penuh leh jalan smpi 550km...
aku kire2, kete ni jimat minyak...



btul....civic 1.8 lagi jimat. org tua aku punya 2.0 kalau jalan jauh pun leh dpt 11km/liter. kalau biasa2 lebih kurang 10km/litre. manyak kuat la itu 2.0. kasi angkat 1.8 lg bagus. tp kelemaham 1.8 adalah...bumpy. 2.0 pun bumpy tapi x seteruk 1.8. tapi, kedua2 kete nie bodyroll sgt kuat. so, nak selesaikannya...masuk full set ultra racing punya strut bar, stabilizer bar n antiroll bar. baru la mantap.

OPSSS.... bumpy tu aper yekkk...???
Kopite
QUOTE(b777 @ Jun 29 2009, 07:26 PM) *
QUOTE(Apek_Jinjang @ May 16 2009, 04:41 AM) *
QUOTE(qiqi26 @ May 4 2009, 10:53 PM) *
QUOTE(aimaniac @ Dec 19 2008, 03:59 AM) *
Beli je honda civic 2.0 trus.. Civic 1.8 makan minyak sket, sbb design kete body civic baru tu utk enjin 2.0cc. Walaupun enjin vtec, dia still underpowered sket sbb single cam je. Lg pun civic 2.0 dpt rim 18", sidemirror signal lights, tiptronic, etc.. Lg puas hati la. Aku tau sbb aku pakai civic 1.8 gak, full tank RM80=2.10/liter (anggaran) dapat mileage around 320km je. Mcm siot gak la minyak..

Tp other than that kete ni boleh tahan la.. Selesa, aircond best clapping.gif radio best gak(built in alpine tu), style pun style gak.. Hehe. Tp kan, kalau nak layan kete ni aku suggest tukar suspension keras sket la, standard lembut sgt nak corner cuak. Saja je nak bgtau. Hehehe

yer ker..
aku pakia civic 1.8 gak...
satu tank penuh leh jalan smpi 550km...
aku kire2, kete ni jimat minyak...



btul....civic 1.8 lagi jimat. org tua aku punya 2.0 kalau jalan jauh pun leh dpt 11km/liter. kalau biasa2 lebih kurang 10km/litre. manyak kuat la itu 2.0. kasi angkat 1.8 lg bagus. tp kelemaham 1.8 adalah...bumpy. 2.0 pun bumpy tapi x seteruk 1.8. tapi, kedua2 kete nie bodyroll sgt kuat. so, nak selesaikannya...masuk full set ultra racing punya strut bar, stabilizer bar n antiroll bar. baru la mantap.

OPSSS.... bumpy tu aper yekkk...???


bumpy tu mcm melambung2. mcm kete absorber dah kong. mcm tu la rasanya. tp xde la seteruk mcm tu. kurang skit mcm tu. tp yg x selesa adalah penumpang belakang. tp aku x pasti samada honda dh rectify problem nie ke blum. firasat aku kuat mengatakan dah sebab jenama mcm honda, toyota n nissan cepat bertindak tuk rectify berbanding proton. makan berpuluh thn. model facelift oleh pengeluar kete spt honda, toyota n nissan bukan setakan facelift...diaorg jgk dh fine tune dr model sebelumnya berdasarkan aduan n kelemahan yg ada.

ingat honda suka2 aje ke nak wat facelift civic yg baru nie?
mesti ada sebab selain marketing strategy
aimaniac
QUOTE(qiqi26 @ May 4 2009, 10:53 PM) *
QUOTE(aimaniac @ Dec 19 2008, 03:59 AM) *
Beli je honda civic 2.0 trus.. Civic 1.8 makan minyak sket, sbb design kete body civic baru tu utk enjin 2.0cc. Walaupun enjin vtec, dia still underpowered sket sbb single cam je. Lg pun civic 2.0 dpt rim 18", sidemirror signal lights, tiptronic, etc.. Lg puas hati la. Aku tau sbb aku pakai civic 1.8 gak, full tank RM80=2.10/liter (anggaran) dapat mileage around 320km je. Mcm siot gak la minyak..

Tp other than that kete ni boleh tahan la.. Selesa, aircond best clapping.gif radio best gak(built in alpine tu), style pun style gak.. Hehe. Tp kan, kalau nak layan kete ni aku suggest tukar suspension keras sket la, standard lembut sgt nak corner cuak. Saja je nak bgtau. Hehehe

yer ker..
aku pakia civic 1.8 gak...
satu tank penuh leh jalan smpi 550km...
aku kire2, kete ni jimat minyak...


Ye ke, asal minyak kete aku kuat gila? Full tank dpt dlm 320-340km je.. Kete baru 10000km, servis tak penah lepas.. Bawak pun biasa2 x lebih 110km/j pun. Pecut paling laju pun 130.. Siyes..
Kopite
QUOTE(aimaniac @ Jun 30 2009, 11:12 PM) *
QUOTE(qiqi26 @ May 4 2009, 10:53 PM) *
QUOTE(aimaniac @ Dec 19 2008, 03:59 AM) *
Beli je honda civic 2.0 trus.. Civic 1.8 makan minyak sket, sbb design kete body civic baru tu utk enjin 2.0cc. Walaupun enjin vtec, dia still underpowered sket sbb single cam je. Lg pun civic 2.0 dpt rim 18", sidemirror signal lights, tiptronic, etc.. Lg puas hati la. Aku tau sbb aku pakai civic 1.8 gak, full tank RM80=2.10/liter (anggaran) dapat mileage around 320km je. Mcm siot gak la minyak..

Tp other than that kete ni boleh tahan la.. Selesa, aircond best clapping.gif radio best gak(built in alpine tu), style pun style gak.. Hehe. Tp kan, kalau nak layan kete ni aku suggest tukar suspension keras sket la, standard lembut sgt nak corner cuak. Saja je nak bgtau. Hehehe

yer ker..
aku pakia civic 1.8 gak...
satu tank penuh leh jalan smpi 550km...
aku kire2, kete ni jimat minyak...


Ye ke, asal minyak kete aku kuat gila? Full tank dpt dlm 320-340km je.. Kete baru 10000km, servis tak penah lepas.. Bawak pun biasa2 x lebih 110km/j pun. Pecut paling laju pun 130.. Siyes..


pergi check balik kat honda service centre. ckp kat diaorg ko punya FC tinggi gila.
bawak x pernah lebih 110km/h pun x bleh nak kira bawak save.
kadang2 0-60km/h main pick-up pun bleh sedut minyak kuat.

i-vtec nie system dia bleh detect tabiat pemandu. kalau pemandu nie jenis kaki berat nak tekan pedal aje..sistem i-vtec akan bg spt mana yg driver nak..tp minyak dia xde kompromi la.

kalau ko jenis bwk lembut dr 0-110km/h pun ko tekan lembut aje sepanjang masa untuk jangka waktu yg panjang..bila tiba masa ko kat highway nak bawak laju ko akan rasa kete ko tehegeh-hegeh gile. pasal sistem i-vtec dh kesan cara pemanduan ko yg lembut. bila ko start rembat kete ko dalam masa 20 minit dan keatas...sistem i-vtec akan tukar kepada mode yg lebih ganas. sistem mcm nie jgk di apply pada vvt-i n dvvt (kereta2 perodua).

kalau hari2 rembat kete x ingat dunia...mmg kete tu bleh pegi berdezup kalau race ngan kete yg sama model ngan dia sebab sistem i-vtec dh tau tabiat driver tu mcm mana.

tamin
honda city, jazz mengunakan system CVT continuos variable tranmision teknologi yang tidak terasa pertukaran gear 1,2,3,4 sedar2 kereta dah laju rpm dah turun. nak faham bagaimana system ini lihat teranmisi system skuter. tambahhan lagi vtec ada tiptronic kalau nak main gear manual kiranya kereta ini 2 alam boleh oto dan manual.
b777
QUOTE(aimaniac @ Jun 30 2009, 11:12 PM) *
QUOTE(qiqi26 @ May 4 2009, 10:53 PM) *
QUOTE(aimaniac @ Dec 19 2008, 03:59 AM) *
Beli je honda civic 2.0 trus.. Civic 1.8 makan minyak sket, sbb design kete body civic baru tu utk enjin 2.0cc. Walaupun enjin vtec, dia still underpowered sket sbb single cam je. Lg pun civic 2.0 dpt rim 18", sidemirror signal lights, tiptronic, etc.. Lg puas hati la. Aku tau sbb aku pakai civic 1.8 gak, full tank RM80=2.10/liter (anggaran) dapat mileage around 320km je. Mcm siot gak la minyak..

Tp other than that kete ni boleh tahan la.. Selesa, aircond best clapping.gif radio best gak(built in alpine tu), style pun style gak.. Hehe. Tp kan, kalau nak layan kete ni aku suggest tukar suspension keras sket la, standard lembut sgt nak corner cuak. Saja je nak bgtau. Hehehe

yer ker..
aku pakia civic 1.8 gak...
satu tank penuh leh jalan smpi 550km...
aku kire2, kete ni jimat minyak...


Ye ke, asal minyak kete aku kuat gila? Full tank dpt dlm 320-340km je.. Kete baru 10000km, servis tak penah lepas.. Bawak pun biasa2 x lebih 110km/j pun. Pecut paling laju pun 130.. Siyes..

alamak yer ker semua ni... aku guna 1.7 town aku dpt 11km/litter n highway aku tak test lagi.... klu ikut kata apek kira2 standart jer minyak keta aku ni...
b777
QUOTE(Apek_Jinjang @ Jun 30 2009, 02:28 AM) *
QUOTE(b777 @ Jun 29 2009, 07:26 PM) *
QUOTE(Apek_Jinjang @ May 16 2009, 04:41 AM) *
QUOTE(qiqi26 @ May 4 2009, 10:53 PM) *
QUOTE(aimaniac @ Dec 19 2008, 03:59 AM) *
Beli je honda civic 2.0 trus.. Civic 1.8 makan minyak sket, sbb design kete body civic baru tu utk enjin 2.0cc. Walaupun enjin vtec, dia still underpowered sket sbb single cam je. Lg pun civic 2.0 dpt rim 18", sidemirror signal lights, tiptronic, etc.. Lg puas hati la. Aku tau sbb aku pakai civic 1.8 gak, full tank RM80=2.10/liter (anggaran) dapat mileage around 320km je. Mcm siot gak la minyak..

Tp other than that kete ni boleh tahan la.. Selesa, aircond best clapping.gif radio best gak(built in alpine tu), style pun style gak.. Hehe. Tp kan, kalau nak layan kete ni aku suggest tukar suspension keras sket la, standard lembut sgt nak corner cuak. Saja je nak bgtau. Hehehe

yer ker..
aku pakia civic 1.8 gak...
satu tank penuh leh jalan smpi 550km...
aku kire2, kete ni jimat minyak...



btul....civic 1.8 lagi jimat. org tua aku punya 2.0 kalau jalan jauh pun leh dpt 11km/liter. kalau biasa2 lebih kurang 10km/litre. manyak kuat la itu 2.0. kasi angkat 1.8 lg bagus. tp kelemaham 1.8 adalah...bumpy. 2.0 pun bumpy tapi x seteruk 1.8. tapi, kedua2 kete nie bodyroll sgt kuat. so, nak selesaikannya...masuk full set ultra racing punya strut bar, stabilizer bar n antiroll bar. baru la mantap.

OPSSS.... bumpy tu aper yekkk...???


bumpy tu mcm melambung2. mcm kete absorber dah kong. mcm tu la rasanya. tp xde la seteruk mcm tu. kurang skit mcm tu. tp yg x selesa adalah penumpang belakang. tp aku x pasti samada honda dh rectify problem nie ke blum. firasat aku kuat mengatakan dah sebab jenama mcm honda, toyota n nissan cepat bertindak tuk rectify berbanding proton. makan berpuluh thn. model facelift oleh pengeluar kete spt honda, toyota n nissan bukan setakan facelift...diaorg jgk dh fine tune dr model sebelumnya berdasarkan aduan n kelemahan yg ada.

ingat honda suka2 aje ke nak wat facelift civic yg baru nie?
mesti ada sebab selain marketing strategy

emmm aku tak perasan lak pasal melambung2 tu... tapi klu spring standart memang cuak nak conner 140km/h
yg aku perasan keta ni bila tukar gear dari 1 ke 2 injin ader sikit bising, n transmission gear smooth tapi kadang2 agak menyentap2... untuk kurang sentapan tu aku kena control pedal jgn tekan mengejut.... adakah itu normal..???
b777
QUOTE(Apek_Jinjang @ Jul 1 2009, 01:49 AM) *
QUOTE(aimaniac @ Jun 30 2009, 11:12 PM) *
QUOTE(qiqi26 @ May 4 2009, 10:53 PM) *
QUOTE(aimaniac @ Dec 19 2008, 03:59 AM) *
Beli je honda civic 2.0 trus.. Civic 1.8 makan minyak sket, sbb design kete body civic baru tu utk enjin 2.0cc. Walaupun enjin vtec, dia still underpowered sket sbb single cam je. Lg pun civic 2.0 dpt rim 18", sidemirror signal lights, tiptronic, etc.. Lg puas hati la. Aku tau sbb aku pakai civic 1.8 gak, full tank RM80=2.10/liter (anggaran) dapat mileage around 320km je. Mcm siot gak la minyak..

Tp other than that kete ni boleh tahan la.. Selesa, aircond best clapping.gif radio best gak(built in alpine tu), style pun style gak.. Hehe. Tp kan, kalau nak layan kete ni aku suggest tukar suspension keras sket la, standard lembut sgt nak corner cuak. Saja je nak bgtau. Hehehe

yer ker..
aku pakia civic 1.8 gak...
satu tank penuh leh jalan smpi 550km...
aku kire2, kete ni jimat minyak...


Ye ke, asal minyak kete aku kuat gila? Full tank dpt dlm 320-340km je.. Kete baru 10000km, servis tak penah lepas.. Bawak pun biasa2 x lebih 110km/j pun. Pecut paling laju pun 130.. Siyes..


pergi check balik kat honda service centre. ckp kat diaorg ko punya FC tinggi gila.
bawak x pernah lebih 110km/h pun x bleh nak kira bawak save.
kadang2 0-60km/h main pick-up pun bleh sedut minyak kuat.

i-vtec nie system dia bleh detect tabiat pemandu. kalau pemandu nie jenis kaki berat nak tekan pedal aje..sistem i-vtec akan bg spt mana yg driver nak..tp minyak dia xde kompromi la.

kalau ko jenis bwk lembut dr 0-110km/h pun ko tekan lembut aje sepanjang masa untuk jangka waktu yg panjang..bila tiba masa ko kat highway nak bawak laju ko akan rasa kete ko tehegeh-hegeh gile. pasal sistem i-vtec dh kesan cara pemanduan ko yg lembut. bila ko start rembat kete ko dalam masa 20 minit dan keatas...sistem i-vtec akan tukar kepada mode yg lebih ganas. sistem mcm nie jgk di apply pada vvt-i n dvvt (kereta2 perodua).

kalau hari2 rembat kete x ingat dunia...mmg kete tu bleh pegi berdezup kalau race ngan kete yg sama model ngan dia sebab sistem i-vtec dh tau tabiat driver tu mcm mana.

loooo... mcm tu ka... ??? member aku kata jika kita speed bih dari 140km/h vtec akan on n pemanduan akan bih ringannnn entahlah .. aku speed 140-150km/h mcm x de beza jea... aper sebenarnyer vtec ni... yekkk...
b777
salam sahabatku sekalian ader kah anda pernah mengalami masalah sepertiku cray.gif ...
wiper baru tapi bergegar bila kena air mcm terlalu melekat pada cermin. bila x de air dia smooth..

mula2 aku ingat wiper untuk keta aku ni nak yg ala2 canggih jadi aku pun belilah silicon, malangnya wiper dah x gegar tapi slow macam guna 1 speed jea.... pass tu aku tanya member2 guna honda gak diaorg suruh polish cermin, aku pun wat gakk g polish, malang lg tak berubah aper2 pungggg.....!!!!! so aku guna balik wiper lama... alamak kasianlah kat aku ni......!!! ader org ckp moto wiper problemmmm... agak2 brp rmmm aku nak ready daaa..... down.gif
Kopite
QUOTE(b777 @ Jul 1 2009, 08:48 PM) *
QUOTE(Apek_Jinjang @ Jul 1 2009, 01:49 AM) *
QUOTE(aimaniac @ Jun 30 2009, 11:12 PM) *
QUOTE(qiqi26 @ May 4 2009, 10:53 PM) *
QUOTE(aimaniac @ Dec 19 2008, 03:59 AM) *
Beli je honda civic 2.0 trus.. Civic 1.8 makan minyak sket, sbb design kete body civic baru tu utk enjin 2.0cc. Walaupun enjin vtec, dia still underpowered sket sbb single cam je. Lg pun civic 2.0 dpt rim 18", sidemirror signal lights, tiptronic, etc.. Lg puas hati la. Aku tau sbb aku pakai civic 1.8 gak, full tank RM80=2.10/liter (anggaran) dapat mileage around 320km je. Mcm siot gak la minyak..

Tp other than that kete ni boleh tahan la.. Selesa, aircond best clapping.gif radio best gak(built in alpine tu), style pun style gak.. Hehe. Tp kan, kalau nak layan kete ni aku suggest tukar suspension keras sket la, standard lembut sgt nak corner cuak. Saja je nak bgtau. Hehehe

yer ker..
aku pakia civic 1.8 gak...
satu tank penuh leh jalan smpi 550km...
aku kire2, kete ni jimat minyak...


Ye ke, asal minyak kete aku kuat gila? Full tank dpt dlm 320-340km je.. Kete baru 10000km, servis tak penah lepas.. Bawak pun biasa2 x lebih 110km/j pun. Pecut paling laju pun 130.. Siyes..


pergi check balik kat honda service centre. ckp kat diaorg ko punya FC tinggi gila.
bawak x pernah lebih 110km/h pun x bleh nak kira bawak save.
kadang2 0-60km/h main pick-up pun bleh sedut minyak kuat.

i-vtec nie system dia bleh detect tabiat pemandu. kalau pemandu nie jenis kaki berat nak tekan pedal aje..sistem i-vtec akan bg spt mana yg driver nak..tp minyak dia xde kompromi la.

kalau ko jenis bwk lembut dr 0-110km/h pun ko tekan lembut aje sepanjang masa untuk jangka waktu yg panjang..bila tiba masa ko kat highway nak bawak laju ko akan rasa kete ko tehegeh-hegeh gile. pasal sistem i-vtec dh kesan cara pemanduan ko yg lembut. bila ko start rembat kete ko dalam masa 20 minit dan keatas...sistem i-vtec akan tukar kepada mode yg lebih ganas. sistem mcm nie jgk di apply pada vvt-i n dvvt (kereta2 perodua).

kalau hari2 rembat kete x ingat dunia...mmg kete tu bleh pegi berdezup kalau race ngan kete yg sama model ngan dia sebab sistem i-vtec dh tau tabiat driver tu mcm mana.

loooo... mcm tu ka... ??? member aku kata jika kita speed bih dari 140km/h vtec akan on n pemanduan akan bih ringannnn entahlah .. aku speed 140-150km/h mcm x de beza jea... aper sebenarnyer vtec ni... yekkk...


vtec yg digunakan pada kereta2 penumpang honda nie bg aku ada diskriminasi. sebabnya....sistem vtec nie adalah sistem vavle lifting. ia x sama mcm vvt-i (toyota) ataupun cvtc (nissan) dvvt (perodua). kalau sistem valve lifting sepatut RPM selepas 4500, ko akan rasa kuasa tarikan yg agak kuat. tapi ianya x la sekuat mana tuk kereta2 mcm honda city, civic ES 1.7 ataupun civic FD 1.8. ia hanya dpt dirasa pada civic FD 2.0 yg baru nie. ia lebih mengancam ngan sistem DOHC.

kalau dlu zaman 90-an kita ada dengar enjin vtec kecik n vtec besar. kuasa bg kedua2 enjin nie jauh beza. vtec besar lebih berkuasa. itu belum lagi vtec besar type-R. bila enjin ko dah melepasi 4000rpm, valve yg menyedut angin dari luar akan dibuka lebih besar supaya angin masuk lebih byk n pembakaran akan jd lebih hebat. maka dengan itu kete akan jadi lebih berkuasa. tapi, penggunaan minyak jadi kuat n enjin akan jadi lebih panas dari kebiasaan.

enjin vtec sendiri ada gred tertentu. walaupun civic FD 2.0 adalah DOHC i-vtec, tapi ia sebenarnya belum cukup power. maka sebab tu la honda perkenalkan civic type-R.

CVTC, VVT-i n DVVT plak adalah sistem yg mengawal valve mengikut rpm n kesesuaian pemanduan yg lebih efisien n ekonomi. ia x ada valve lifting mcm vtec sebab tujuan utamanya adalah pembakaran petrol yg lebih efisien, jimat n mesra alam.

kalau nakkan valve lifting dari jenama toyota...ia adalah seperti toyota celica VVTL-i dan toyota supra.
manakala untuk nissan pula adalah NEO VVL (variavle valve-timing and lifting) yg ada pada nissam primera dan nissan pulsar VZ-R.

di jepun dan di beberapa negara asean n asia dah pun ada toyota corolla altis ber enjin DUAL VVT-i. masih tak ada valve lifting tapi tahap kebersihan enjin dan tahap efisien enjin lebih mantap dari sebelumnya. bila enjin n sistem pembakaran lebih efisien..maka penggunaan petrol pun jimat selain mesra alam.

kesemua enjin2 yg mempunya valve lifting seperti B16A vtec besar, 4AGE 4 throttle 20 valve, NEO VVL SR16VE atau SR20VE mempunyai masalah pemanasan yg melampau walaupun belum sampai ke tahap overheating. ini kerana enjin2 nie semua red line untuk RPM nya adalah 8000 hingga 8500rpm. ini adalah enjin performance. maka dengan sebab itulah honda hanya mengeluarkan vtec kecik untuk semua kereta2 penumpang biasa di malaysia. elemen performance masih ada tapi tidak la sehebat enjin2 yg aku sebutkan tadi tu.
b777
QUOTE(Apek_Jinjang @ Jul 1 2009, 10:15 PM) *
QUOTE(b777 @ Jul 1 2009, 08:48 PM) *
QUOTE(Apek_Jinjang @ Jul 1 2009, 01:49 AM) *
QUOTE(aimaniac @ Jun 30 2009, 11:12 PM) *
QUOTE(qiqi26 @ May 4 2009, 10:53 PM) *
QUOTE(aimaniac @ Dec 19 2008, 03:59 AM) *
Beli je honda civic 2.0 trus.. Civic 1.8 makan minyak sket, sbb design kete body civic baru tu utk enjin 2.0cc. Walaupun enjin vtec, dia still underpowered sket sbb single cam je. Lg pun civic 2.0 dpt rim 18", sidemirror signal lights, tiptronic, etc.. Lg puas hati la. Aku tau sbb aku pakai civic 1.8 gak, full tank RM80=2.10/liter (anggaran) dapat mileage around 320km je. Mcm siot gak la minyak..

Tp other than that kete ni boleh tahan la.. Selesa, aircond best clapping.gif radio best gak(built in alpine tu), style pun style gak.. Hehe. Tp kan, kalau nak layan kete ni aku suggest tukar suspension keras sket la, standard lembut sgt nak corner cuak. Saja je nak bgtau. Hehehe

yer ker..
aku pakia civic 1.8 gak...
satu tank penuh leh jalan smpi 550km...
aku kire2, kete ni jimat minyak...


Ye ke, asal minyak kete aku kuat gila? Full tank dpt dlm 320-340km je.. Kete baru 10000km, servis tak penah lepas.. Bawak pun biasa2 x lebih 110km/j pun. Pecut paling laju pun 130.. Siyes..


pergi check balik kat honda service centre. ckp kat diaorg ko punya FC tinggi gila.
bawak x pernah lebih 110km/h pun x bleh nak kira bawak save.
kadang2 0-60km/h main pick-up pun bleh sedut minyak kuat.

i-vtec nie system dia bleh detect tabiat pemandu. kalau pemandu nie jenis kaki berat nak tekan pedal aje..sistem i-vtec akan bg spt mana yg driver nak..tp minyak dia xde kompromi la.

kalau ko jenis bwk lembut dr 0-110km/h pun ko tekan lembut aje sepanjang masa untuk jangka waktu yg panjang..bila tiba masa ko kat highway nak bawak laju ko akan rasa kete ko tehegeh-hegeh gile. pasal sistem i-vtec dh kesan cara pemanduan ko yg lembut. bila ko start rembat kete ko dalam masa 20 minit dan keatas...sistem i-vtec akan tukar kepada mode yg lebih ganas. sistem mcm nie jgk di apply pada vvt-i n dvvt (kereta2 perodua).

kalau hari2 rembat kete x ingat dunia...mmg kete tu bleh pegi berdezup kalau race ngan kete yg sama model ngan dia sebab sistem i-vtec dh tau tabiat driver tu mcm mana.

loooo... mcm tu ka... ??? member aku kata jika kita speed bih dari 140km/h vtec akan on n pemanduan akan bih ringannnn entahlah .. aku speed 140-150km/h mcm x de beza jea... aper sebenarnyer vtec ni... yekkk...


vtec yg digunakan pada kereta2 penumpang honda nie bg aku ada diskriminasi. sebabnya....sistem vtec nie adalah sistem vavle lifting. ia x sama mcm vvt-i (toyota) ataupun cvtc (nissan) dvvt (perodua). kalau sistem valve lifting sepatut RPM selepas 4500, ko akan rasa kuasa tarikan yg agak kuat. tapi ianya x la sekuat mana tuk kereta2 mcm honda city, civic ES 1.7 ataupun civic FD 1.8. ia hanya dpt dirasa pada civic FD 2.0 yg baru nie. ia lebih mengancam ngan sistem DOHC.

kalau dlu zaman 90-an kita ada dengar enjin vtec kecik n vtec besar. kuasa bg kedua2 enjin nie jauh beza. vtec besar lebih berkuasa. itu belum lagi vtec besar type-R. bila enjin ko dah melepasi 4000rpm, valve yg menyedut angin dari luar akan dibuka lebih besar supaya angin masuk lebih byk n pembakaran akan jd lebih hebat. maka dengan itu kete akan jadi lebih berkuasa. tapi, penggunaan minyak jadi kuat n enjin akan jadi lebih panas dari kebiasaan.

enjin vtec sendiri ada gred tertentu. walaupun civic FD 2.0 adalah DOHC i-vtec, tapi ia sebenarnya belum cukup power. maka sebab tu la honda perkenalkan civic type-R.

CVTC, VVT-i n DVVT plak adalah sistem yg mengawal valve mengikut rpm n kesesuaian pemanduan yg lebih efisien n ekonomi. ia x ada valve lifting mcm vtec sebab tujuan utamanya adalah pembakaran petrol yg lebih efisien, jimat n mesra alam.

kalau nakkan valve lifting dari jenama toyota...ia adalah seperti toyota celica VVTL-i dan toyota supra.
manakala untuk nissan pula adalah NEO VVL (variavle valve-timing and lifting) yg ada pada nissam primera dan nissan pulsar VZ-R.

di jepun dan di beberapa negara asean n asia dah pun ada toyota corolla altis ber enjin DUAL VVT-i. masih tak ada valve lifting tapi tahap kebersihan enjin dan tahap efisien enjin lebih mantap dari sebelumnya. bila enjin n sistem pembakaran lebih efisien..maka penggunaan petrol pun jimat selain mesra alam.

kesemua enjin2 yg mempunya valve lifting seperti B16A vtec besar, 4AGE 4 throttle 20 valve, NEO VVL SR16VE atau SR20VE mempunyai masalah pemanasan yg melampau walaupun belum sampai ke tahap overheating. ini kerana enjin2 nie semua red line untuk RPM nya adalah 8000 hingga 8500rpm. ini adalah enjin performance. maka dengan sebab itulah honda hanya mengeluarkan vtec kecik untuk semua kereta2 penumpang biasa di malaysia. elemen performance masih ada tapi tidak la sehebat enjin2 yg aku sebutkan tadi tu.

wow good info tq sifu
b777
QUOTE(b777 @ Jul 1 2009, 10:48 PM) *
QUOTE(Apek_Jinjang @ Jul 1 2009, 10:15 PM) *
QUOTE(b777 @ Jul 1 2009, 08:48 PM) *
QUOTE(Apek_Jinjang @ Jul 1 2009, 01:49 AM) *
QUOTE(aimaniac @ Jun 30 2009, 11:12 PM) *
QUOTE(qiqi26 @ May 4 2009, 10:53 PM) *
QUOTE(aimaniac @ Dec 19 2008, 03:59 AM) *
Beli je honda civic 2.0 trus.. Civic 1.8 makan minyak sket, sbb design kete body civic baru tu utk enjin 2.0cc. Walaupun enjin vtec, dia still underpowered sket sbb single cam je. Lg pun civic 2.0 dpt rim 18", sidemirror signal lights, tiptronic, etc.. Lg puas hati la. Aku tau sbb aku pakai civic 1.8 gak, full tank RM80=2.10/liter (anggaran) dapat mileage around 320km je. Mcm siot gak la minyak..

Tp other than that kete ni boleh tahan la.. Selesa, aircond best clapping.gif radio best gak(built in alpine tu), style pun style gak.. Hehe. Tp kan, kalau nak layan kete ni aku suggest tukar suspension keras sket la, standard lembut sgt nak corner cuak. Saja je nak bgtau. Hehehe

yer ker..
aku pakia civic 1.8 gak...
satu tank penuh leh jalan smpi 550km...
aku kire2, kete ni jimat minyak...


Ye ke, asal minyak kete aku kuat gila? Full tank dpt dlm 320-340km je.. Kete baru 10000km, servis tak penah lepas.. Bawak pun biasa2 x lebih 110km/j pun. Pecut paling laju pun 130.. Siyes..


pergi check balik kat honda service centre. ckp kat diaorg ko punya FC tinggi gila.
bawak x pernah lebih 110km/h pun x bleh nak kira bawak save.
kadang2 0-60km/h main pick-up pun bleh sedut minyak kuat.

i-vtec nie system dia bleh detect tabiat pemandu. kalau pemandu nie jenis kaki berat nak tekan pedal aje..sistem i-vtec akan bg spt mana yg driver nak..tp minyak dia xde kompromi la.

kalau ko jenis bwk lembut dr 0-110km/h pun ko tekan lembut aje sepanjang masa untuk jangka waktu yg panjang..bila tiba masa ko kat highway nak bawak laju ko akan rasa kete ko tehegeh-hegeh gile. pasal sistem i-vtec dh kesan cara pemanduan ko yg lembut. bila ko start rembat kete ko dalam masa 20 minit dan keatas...sistem i-vtec akan tukar kepada mode yg lebih ganas. sistem mcm nie jgk di apply pada vvt-i n dvvt (kereta2 perodua).

kalau hari2 rembat kete x ingat dunia...mmg kete tu bleh pegi berdezup kalau race ngan kete yg sama model ngan dia sebab sistem i-vtec dh tau tabiat driver tu mcm mana.

loooo... mcm tu ka... ??? member aku kata jika kita speed bih dari 140km/h vtec akan on n pemanduan akan bih ringannnn entahlah .. aku speed 140-150km/h mcm x de beza jea... aper sebenarnyer vtec ni... yekkk...


vtec yg digunakan pada kereta2 penumpang honda nie bg aku ada diskriminasi. sebabnya....sistem vtec nie adalah sistem vavle lifting. ia x sama mcm vvt-i (toyota) ataupun cvtc (nissan) dvvt (perodua). kalau sistem valve lifting sepatut RPM selepas 4500, ko akan rasa kuasa tarikan yg agak kuat. tapi ianya x la sekuat mana tuk kereta2 mcm honda city, civic ES 1.7 ataupun civic FD 1.8. ia hanya dpt dirasa pada civic FD 2.0 yg baru nie. ia lebih mengancam ngan sistem DOHC.

kalau dlu zaman 90-an kita ada dengar enjin vtec kecik n vtec besar. kuasa bg kedua2 enjin nie jauh beza. vtec besar lebih berkuasa. itu belum lagi vtec besar type-R. bila enjin ko dah melepasi 4000rpm, valve yg menyedut angin dari luar akan dibuka lebih besar supaya angin masuk lebih byk n pembakaran akan jd lebih hebat. maka dengan itu kete akan jadi lebih berkuasa. tapi, penggunaan minyak jadi kuat n enjin akan jadi lebih panas dari kebiasaan.

enjin vtec sendiri ada gred tertentu. walaupun civic FD 2.0 adalah DOHC i-vtec, tapi ia sebenarnya belum cukup power. maka sebab tu la honda perkenalkan civic type-R.

CVTC, VVT-i n DVVT plak adalah sistem yg mengawal valve mengikut rpm n kesesuaian pemanduan yg lebih efisien n ekonomi. ia x ada valve lifting mcm vtec sebab tujuan utamanya adalah pembakaran petrol yg lebih efisien, jimat n mesra alam.

kalau nakkan valve lifting dari jenama toyota...ia adalah seperti toyota celica VVTL-i dan toyota supra.
manakala untuk nissan pula adalah NEO VVL (variavle valve-timing and lifting) yg ada pada nissam primera dan nissan pulsar VZ-R.

di jepun dan di beberapa negara asean n asia dah pun ada toyota corolla altis ber enjin DUAL VVT-i. masih tak ada valve lifting tapi tahap kebersihan enjin dan tahap efisien enjin lebih mantap dari sebelumnya. bila enjin n sistem pembakaran lebih efisien..maka penggunaan petrol pun jimat selain mesra alam.

kesemua enjin2 yg mempunya valve lifting seperti B16A vtec besar, 4AGE 4 throttle 20 valve, NEO VVL SR16VE atau SR20VE mempunyai masalah pemanasan yg melampau walaupun belum sampai ke tahap overheating. ini kerana enjin2 nie semua red line untuk RPM nya adalah 8000 hingga 8500rpm. ini adalah enjin performance. maka dengan sebab itulah honda hanya mengeluarkan vtec kecik untuk semua kereta2 penumpang biasa di malaysia. elemen performance masih ada tapi tidak la sehebat enjin2 yg aku sebutkan tadi tu.

wow good info tq sifu

ooooo... camtu ka sifu, barulah tau, rupanya x sehebat manalah vtec honda2 yang ader kat malasia ni yea... ikut pengalaman aku memang x rasa beza sgt fungsi vtec ni kat keta aku, camner lak dgn EK yg jadi gilaan bro2 racer skrg ni, mcm power jer keta tu... komen sikit heee.. semalam aku test hightway konon2 nak test rasa vtec nak dptkan 200km/h emmmm payah gak yekkkk....??? bederau darah dibuatnyer....heeeee
1 soalan vtec befungsi pd rpm atau pd speed...km/h emmm compius....!!
Kopite
QUOTE(b777 @ Jul 19 2009, 10:38 AM) *
QUOTE(b777 @ Jul 1 2009, 10:48 PM) *
QUOTE(Apek_Jinjang @ Jul 1 2009, 10:15 PM) *
QUOTE(b777 @ Jul 1 2009, 08:48 PM) *
QUOTE(Apek_Jinjang @ Jul 1 2009, 01:49 AM) *
QUOTE(aimaniac @ Jun 30 2009, 11:12 PM) *
QUOTE(qiqi26 @ May 4 2009, 10:53 PM) *
QUOTE(aimaniac @ Dec 19 2008, 03:59 AM) *
Beli je honda civic 2.0 trus.. Civic 1.8 makan minyak sket, sbb design kete body civic baru tu utk enjin 2.0cc. Walaupun enjin vtec, dia still underpowered sket sbb single cam je. Lg pun civic 2.0 dpt rim 18", sidemirror signal lights, tiptronic, etc.. Lg puas hati la. Aku tau sbb aku pakai civic 1.8 gak, full tank RM80=2.10/liter (anggaran) dapat mileage around 320km je. Mcm siot gak la minyak..

Tp other than that kete ni boleh tahan la.. Selesa, aircond best clapping.gif radio best gak(built in alpine tu), style pun style gak.. Hehe. Tp kan, kalau nak layan kete ni aku suggest tukar suspension keras sket la, standard lembut sgt nak corner cuak. Saja je nak bgtau. Hehehe

yer ker..
aku pakia civic 1.8 gak...
satu tank penuh leh jalan smpi 550km...
aku kire2, kete ni jimat minyak...


Ye ke, asal minyak kete aku kuat gila? Full tank dpt dlm 320-340km je.. Kete baru 10000km, servis tak penah lepas.. Bawak pun biasa2 x lebih 110km/j pun. Pecut paling laju pun 130.. Siyes..


pergi check balik kat honda service centre. ckp kat diaorg ko punya FC tinggi gila.
bawak x pernah lebih 110km/h pun x bleh nak kira bawak save.
kadang2 0-60km/h main pick-up pun bleh sedut minyak kuat.

i-vtec nie system dia bleh detect tabiat pemandu. kalau pemandu nie jenis kaki berat nak tekan pedal aje..sistem i-vtec akan bg spt mana yg driver nak..tp minyak dia xde kompromi la.

kalau ko jenis bwk lembut dr 0-110km/h pun ko tekan lembut aje sepanjang masa untuk jangka waktu yg panjang..bila tiba masa ko kat highway nak bawak laju ko akan rasa kete ko tehegeh-hegeh gile. pasal sistem i-vtec dh kesan cara pemanduan ko yg lembut. bila ko start rembat kete ko dalam masa 20 minit dan keatas...sistem i-vtec akan tukar kepada mode yg lebih ganas. sistem mcm nie jgk di apply pada vvt-i n dvvt (kereta2 perodua).

kalau hari2 rembat kete x ingat dunia...mmg kete tu bleh pegi berdezup kalau race ngan kete yg sama model ngan dia sebab sistem i-vtec dh tau tabiat driver tu mcm mana.

loooo... mcm tu ka... ??? member aku kata jika kita speed bih dari 140km/h vtec akan on n pemanduan akan bih ringannnn entahlah .. aku speed 140-150km/h mcm x de beza jea... aper sebenarnyer vtec ni... yekkk...


vtec yg digunakan pada kereta2 penumpang honda nie bg aku ada diskriminasi. sebabnya....sistem vtec nie adalah sistem vavle lifting. ia x sama mcm vvt-i (toyota) ataupun cvtc (nissan) dvvt (perodua). kalau sistem valve lifting sepatut RPM selepas 4500, ko akan rasa kuasa tarikan yg agak kuat. tapi ianya x la sekuat mana tuk kereta2 mcm honda city, civic ES 1.7 ataupun civic FD 1.8. ia hanya dpt dirasa pada civic FD 2.0 yg baru nie. ia lebih mengancam ngan sistem DOHC.

kalau dlu zaman 90-an kita ada dengar enjin vtec kecik n vtec besar. kuasa bg kedua2 enjin nie jauh beza. vtec besar lebih berkuasa. itu belum lagi vtec besar type-R. bila enjin ko dah melepasi 4000rpm, valve yg menyedut angin dari luar akan dibuka lebih besar supaya angin masuk lebih byk n pembakaran akan jd lebih hebat. maka dengan itu kete akan jadi lebih berkuasa. tapi, penggunaan minyak jadi kuat n enjin akan jadi lebih panas dari kebiasaan.

enjin vtec sendiri ada gred tertentu. walaupun civic FD 2.0 adalah DOHC i-vtec, tapi ia sebenarnya belum cukup power. maka sebab tu la honda perkenalkan civic type-R.

CVTC, VVT-i n DVVT plak adalah sistem yg mengawal valve mengikut rpm n kesesuaian pemanduan yg lebih efisien n ekonomi. ia x ada valve lifting mcm vtec sebab tujuan utamanya adalah pembakaran petrol yg lebih efisien, jimat n mesra alam.

kalau nakkan valve lifting dari jenama toyota...ia adalah seperti toyota celica VVTL-i dan toyota supra.
manakala untuk nissan pula adalah NEO VVL (variavle valve-timing and lifting) yg ada pada nissam primera dan nissan pulsar VZ-R.

di jepun dan di beberapa negara asean n asia dah pun ada toyota corolla altis ber enjin DUAL VVT-i. masih tak ada valve lifting tapi tahap kebersihan enjin dan tahap efisien enjin lebih mantap dari sebelumnya. bila enjin n sistem pembakaran lebih efisien..maka penggunaan petrol pun jimat selain mesra alam.

kesemua enjin2 yg mempunya valve lifting seperti B16A vtec besar, 4AGE 4 throttle 20 valve, NEO VVL SR16VE atau SR20VE mempunyai masalah pemanasan yg melampau walaupun belum sampai ke tahap overheating. ini kerana enjin2 nie semua red line untuk RPM nya adalah 8000 hingga 8500rpm. ini adalah enjin performance. maka dengan sebab itulah honda hanya mengeluarkan vtec kecik untuk semua kereta2 penumpang biasa di malaysia. elemen performance masih ada tapi tidak la sehebat enjin2 yg aku sebutkan tadi tu.

wow good info tq sifu

ooooo... camtu ka sifu, barulah tau, rupanya x sehebat manalah vtec honda2 yang ader kat malasia ni yea... ikut pengalaman aku memang x rasa beza sgt fungsi vtec ni kat keta aku, camner lak dgn EK yg jadi gilaan bro2 racer skrg ni, mcm power jer keta tu... komen sikit heee.. semalam aku test hightway konon2 nak test rasa vtec nak dptkan 200km/h emmmm payah gak yekkkk....??? bederau darah dibuatnyer....heeeee
1 soalan vtec befungsi pd rpm atau pd speed...km/h emmm compius....!!


vtec berfungsi pengikut RPM...bkn km/h. biasanya berfungsi mengikut model enjin. sistem vtec akan berfungsi pada RPM tinggi. ada yg set pada 5000rpm...ada yg set pada 6000rpm. semuanya bleh di set dengan menggunakan sistem e-manage.

honda EK yg jd kegilaan racer skang nie ada yg power n ada yg mcm power. yg power tu semuanya pakai vtec besar. yg mcm power tu plak pakai vtec kecik or enjin standard single cam aje.

nie contoh ke poweran B16A vtec besau.

http://www.youtube.com/watch?v=NN8A9ekxtQs...feature=related

yg nie plak rival dia dr nissan

http://www.youtube.com/watch?v=z79-0Tym7OM...feature=related

Kopite
ni plak versi type-R lumba ngan SR16VE N1. selamat menonton.

http://www.youtube.com/watch?v=qnEV8_qangQ
b777
QUOTE(Apek_Jinjang @ Jul 22 2009, 02:38 AM) *
ni plak versi type-R lumba ngan SR16VE N1. selamat menonton.

http://www.youtube.com/watch?v=qnEV8_qangQ

wow....... sgt syok itu cerita... bila leh aku dapat mcm tu yekkk
NAZRI AHMAD
salam..aku baru ja beli CRV 2.0 i-VTEC, 2nd generation 2003

keseluruhannya aku rasa xdak masalah la keta ni, cuma yg aku agak cuak..keta aku ni selalu keluar asap ( enjin dihidupkan, tp kereta xberjalan )

ada kemungkinan tak, yg used car sebelum ni tukarkan minyak enjin yg xsepatutnya?
aku perlukan guide dr otai2 Vtec dalam ni sebab aku mmg zero knowledge bab2 enjin dan vtec ni khasnya, maklumla dulu pakai kenari kecik ja
Kopite
kereta2 honda yg berenjin i-vtec hanya perlu menggunakan minyak enjin jenis HONDA LEV. LEV tu maksudnya low emission vehicle. kalau pakai minyak jenama lain, honda khuatir akan memberi kesan pada camshaft dan valve yg menjadi nadi kepada sistem i-vtec ini.

Kopite
QUOTE(NAZRI AHMAD @ Jan 5 2010, 05:32 PM) *
salam..aku baru ja beli CRV 2.0 i-VTEC, 2nd generation 2003

keseluruhannya aku rasa xdak masalah la keta ni, cuma yg aku agak cuak..keta aku ni selalu keluar asap ( enjin dihidupkan, tp kereta xberjalan )

ada kemungkinan tak, yg used car sebelum ni tukarkan minyak enjin yg xsepatutnya?
aku perlukan guide dr otai2 Vtec dalam ni sebab aku mmg zero knowledge bab2 enjin dan vtec ni khasnya, maklumla dulu pakai kenari kecik ja


sila ke ruangan kereta/motosikal dan basikal dan topic lepak bersama apek jinjang a.ka. kopite. di situ lebih sesuai. ramai boleh baca n kongsi. harap maklum.
NAZRI AHMAD
thanx for the input bro..salam give_rose.gif
arepex91
ASSALAM SMUA.... SEBLUM SYA NK BELI HONDA CIVIC FD NI NK TNYA DLU LA DRI ABG2 YG BERPEGALAMAN, SYA NK TNYA DRI SEGI MAINTANCE MCM MANA...... ADAKAH MENBEBANKN ATAU TIDAK DAN LGI 1 NK TNYA.. FD1 DGN FD2 APA BEZA DIA SELAIN BODYKIT HARAP...BANTU happy.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.