Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bagaimana Cara Memikat Hati Mertua Dan Ipar
Mesra.net Forum > UMUM > Sembang-Sembang Kaum Ibu & Isteri
ezma
org kata... kita kena anggap mak n bapa mertua kita mcm ibu bapa kita sendiri. tapi mcmana kalau mertua kita jenis yg menantu semua x betul. anak buat salah pun anak diorang tetap betul. Ipar pula mulut sgt jahat...

Saya skrg bdepan dgn masalah ni sehingga saya x mahu balik ke kg hubby. Keluarga hubby mmg pelik.. mertua saya pernah memaki saya dan menyumpah supaya hidup saya tak akan selamat. kejam x??? kakak ipar saya pula menuduh saya bomohkan suami supaya suami lupakan keluarga. Sumpah! saya bukan jenis org yg cari bomoh mcm diorang. saya sgt ttekan... kdg2 saya terfikir, knp la hidup saya begini.. knp saya dpt keluarga mertua yg mcm ni.. cerita saya panjang sebenarnya... tapi x larat nak tulis... n x suka ingat benda2 tu semua. ada x yg mempunyai masalah seperti ini??? tolonglah... apa saya nak buat? Hari Raya dah dekat... saya tanya suami raya ni nak balik mana tapi dia x tahu sbb dia tahu saya x akan ikut dia balik...
JinGGa_CuTe
QUOTE(ezma @ Aug 8 2008, 11:51 PM) *
org kata... kita kena anggap mak n bapa mertua kita mcm ibu bapa kita sendiri. tapi mcmana kalau mertua kita jenis yg menantu semua x betul. anak buat salah pun anak diorang tetap betul. Ipar pula mulut sgt jahat...

Saya skrg bdepan dgn masalah ni sehingga saya x mahu balik ke kg hubby. Keluarga hubby mmg pelik.. mertua saya pernah memaki saya dan menyumpah supaya hidup saya tak akan selamat. kejam x??? kakak ipar saya pula menuduh saya bomohkan suami supaya suami lupakan keluarga. Sumpah! saya bukan jenis org yg cari bomoh mcm diorang. saya sgt ttekan... kdg2 saya terfikir, knp la hidup saya begini.. knp saya dpt keluarga mertua yg mcm ni.. cerita saya panjang sebenarnya... tapi x larat nak tulis... n x suka ingat benda2 tu semua. ada x yg mempunyai masalah seperti ini??? tolonglah... apa saya nak buat? Hari Raya dah dekat... saya tanya suami raya ni nak balik mana tapi dia x tahu sbb dia tahu saya x akan ikut dia balik...


bg pendapat JC...cuba ezma bersabr dl...balik kg mertua mcm biasa...cuba ambik ati mertua n kakak ipar..
mana tau lama kelamaan diorg leh terima ezma...mngkn skrg ni diorg xtau ezma cmne orgnya...
apa yg diorg ckp buat xtau je...anggpla ni sbgai dugaan dlm rumahtngga k...
barbiturat_mania
tumpang simpati baca cerita ezma...
alhamdulillah family mertua saya mcm family sendiri....
w/pun kdg2 saya tak tahu masak satu2 jenis masakan,mak mertua senang hati nk tolong...

dlm kes ezma ni,bwk byk2 sabar...
mintak doa moga Allah lembutkan hati family mertua ezma...
ONE
saya juge hadapi masalah yg same…

kalo awak kdg2 berdepan dgn mereka, cube bygkan keadaan saya yg setiap hari memendam rase.. hanya tuhan yg tahu…

tp percayala tuhan tu adil.. tidak arinie esok lusa pasti mereka terime pembalasannye..

yg boleh sy ckp ‘bersabar’ jela…bkn pd awak je pd sy sekali…

aWeKz^MaNj@
ezma dh kawin berapa lame??
sebelum kawin diorang layn ezma cemane??



Klu yan ngan mertua.. alhamdulillah mmg takde masalah..
tak taulakn sebab baru setahun kawin..
dan harap selamanya ok..
mertua rasenye baik.. sebab tgk dia layan tunang adik ipar tu mcm ank sendiri..
cume silap budak laki tu wat slek.. barula mak mentua maki hamun..
ade ke mintak putus tunang pakai tepon jek.. cam takde adat suh mak bapak dtg ptus cara baik..
qiqi26
mil stkt ni alhamduluillah, ok..
ipar duai pon ok..
jumpa pun jarang2..
harap2 berterusan...

cara nk pikat hati mil, hmmm...layan jerk la dia berbual apa pon..
selalu jenguk2 dia..sekali sekala tuh bw ler buah tangan...
kdg2 ajak dia makan luar ngan semua anak2 dan cucu...

kalo ngan ipar duai, qq wt biasa2 jerk..
berbual time jumpa jerk..biras semua nyer pompuan & qq paling muda...
kang salah2 ckp, aku lak yg kena...
ezma
QUOTE(JinGGa_CuTe @ Aug 9 2008, 09:09 AM) *
QUOTE(ezma @ Aug 8 2008, 11:51 PM) *
org kata... kita kena anggap mak n bapa mertua kita mcm ibu bapa kita sendiri. tapi mcmana kalau mertua kita jenis yg menantu semua x betul. anak buat salah pun anak diorang tetap betul. Ipar pula mulut sgt jahat...

Saya skrg bdepan dgn masalah ni sehingga saya x mahu balik ke kg hubby. Keluarga hubby mmg pelik.. mertua saya pernah memaki saya dan menyumpah supaya hidup saya tak akan selamat. kejam x??? kakak ipar saya pula menuduh saya bomohkan suami supaya suami lupakan keluarga. Sumpah! saya bukan jenis org yg cari bomoh mcm diorang. saya sgt ttekan... kdg2 saya terfikir, knp la hidup saya begini.. knp saya dpt keluarga mertua yg mcm ni.. cerita saya panjang sebenarnya... tapi x larat nak tulis... n x suka ingat benda2 tu semua. ada x yg mempunyai masalah seperti ini??? tolonglah... apa saya nak buat? Hari Raya dah dekat... saya tanya suami raya ni nak balik mana tapi dia x tahu sbb dia tahu saya x akan ikut dia balik...


bg pendapat JC...cuba ezma bersabr dl...balik kg mertua mcm biasa...cuba ambik ati mertua n kakak ipar..
mana tau lama kelamaan diorg leh terima ezma...mngkn skrg ni diorg xtau ezma cmne orgnya...
apa yg diorg ckp buat xtau je...anggpla ni sbgai dugaan dlm rumahtngga k...


hubby saya adalah anak bongsu drpd 11 adik beradik. saya dan dia sama2 kerja x tentu masa. 4 example.. hari ni saya akan masuk kerja jam 8 pagi sehingga 8 pagi esok. then, off day. d next day, sy akan masuk kerja ikut masa saya sendiri. tetapi bukan b'maksud off day tu kita akan off, klu ada kerja x siap, kita akan dtg buat kerja. so bayangkan mcamana pressurenya idup saya. mertus saya duduk dgn kami l/kurang 4 bln sblm saya lahirkan alya. slps saya bsalin, dia balik.. lps pantang, dia dtg semula. bapa mertua saya angin ahmar, perangai dia pun pelik sikit. dia slalu menjerit2 tanpa sbb.

one day, bapa mertua saya tiba2 mengamuk dan kata saya sombong... mak mertua saya pun mengamuk. saya tanya apa salah yg saya dah buat tapi dia cuma maki hamun saya. dia sumpah saya x akan selamat hidup.. mcm2 laki dia maki dan dia minta suami saya hantar diorang balik on that day jugak. sampai skrg saya masih x tau apa yg saya dah buat. cuma saya terfikir, mungkin mereka tak faham kerja saya. krn bila saya balik rumah, hbs kerja mesti saya penat sgt n masuk bilik, tido. sbb saya x tido 4 d whole day!!!! so, diorang anggap saya x suka diorang? sombong? tapi saya tahu ada dalang disebaliknya iaitu kakak ipar saya. sbb dia kol hubby saya n ckp mcm2.

beberapa lama lps tu, suami saya ajak balik kg dia tapi saya keberatan. dia pujuk n saya akur... bila sampai disana mil saya layan mcm biasa. sepanjang kat sana suami saya ajak mkn luar sbb x nak susahkan mak dia masak. BUT!!! satu cerita lagi dah timbul. mertua saya kata saya x mahu makan apa yg dia masak!!! bayangkan apa perasaan saya??? sumpah!! saya x pernah ajak suami saya mkn luar sepanjang disana. Then, my kakak ipar jumpa saya dan kata dulu mmg dia nak tgk sgt adik dia (suami saya) kawin dgn........ (dia sebut nama kwn dia yg dia nak jodohkan dgn suami saya dulu).. pastu dia hamun saya mcm2 kata saya dah buat mak bapa dia mcm2. saya tanya apa yg saya dah buat tapi dia x nak ckp!!! bila kami dah sampai di jb, dia kol suami saya dan kata saya mcm.. biadap... penipu.. n bomohkan suami. apa yg saya tipu??? sampai skrg saya x tahu.. sdgkan kami tinggal jauh dan kami x rapat.. saya x pernah kol dia.. x pernah bercerita.. tapi dia kata saya penipu. knp dia nak ungkit ttg cerita vdia nak jodohkan suami saya dgn kawan dia? kami dah kawin dah dah ada anak. dia mcm x senang dgn keputusan suami saya memilih saya sbg isteri. and now.... hati saya dah betul2 keras sekeras batu. utk apa saya balik ke kg dia lagi klu saya dimaki hamun.. saya ada maruah.. ada perasaan... suami saya kata family dia mmg mcm ni. tapi.. patutkah saya mjadi mangsa? saya x pernah halang suami saya balik kg jenguk mak bapak dia. tapi saya tidak akan balik. dan saya tidak mahu suami saya menyebut walaupun nama saya depan keluarga dia. klu ini yg mereka mahu.... hambeeeeeekkkk!!! saya pernah kata pada suami saya, pi la kawin dgn perempuan tu klu itu yg mak bapak dia nak. saya rela. tapi dia yg x nak...

Oh Tuhan.... besarnya dugaan ini.
tapi saya tahu mesti ada org yg menanggung masalah lbh besar drpd saya.
domesticgoddessnot
hah aku senang aje.

utk menutup suara2 sumbang, aku sekeluarga tinggal di hotel kalau balik kampung.

habis cerita. good.gif
ezma
QUOTE(ONE @ Aug 9 2008, 11:18 AM) *
saya juge hadapi masalah yg same…

kalo awak kdg2 berdepan dgn mereka, cube bygkan keadaan saya yg setiap hari memendam rase.. hanya tuhan yg tahu…

tp percayala tuhan tu adil.. tidak arinie esok lusa pasti mereka terime pembalasannye..

yg boleh sy ckp ‘bersabar’ jela…bkn pd awak je pd sy sekali…


mmg saya sjrg cuma blh bsabar one
saya x balas apa yg mereka buat pada saya
biarlah....
moga 1 hari nanti Tuhan akan balas semuanya
harapan dan doa saya setiap hari moha rumahtangga kami kekal bahagia
walaupun org lain sedang cuba untuk memporakperandakannya..

tentu tekanan one labih berat dari saya kan
suka atau tidak one terpaksa hadapi.. sbb one duduk serumah dgn mereka ye..
apa salah kita one??
pada pendapat saya, mereka masih x blh lepaskan anak mereka
mereka anggap kita ni penghalang kasih sayang mereka...
domesticgoddessnot
tambah lagi.... ambik hati depa gini... belikan macam2... lama2 senyap le tu... kalu depa reti malu le.
buat dek jek la, sabar jek. akan dtg masanya mereka akan berhenti cakap bukan2 gitu.
ezma
QUOTE(domesticgoddessnot @ Aug 9 2008, 06:05 PM) *
hah aku senang aje.

utk menutup suara2 sumbang, aku sekeluarga tinggal di hotel kalau balik kampung.

habis cerita. good.gif



klu saya buat mcm tu.. tah apa lagi saya dihamunnya
sdgkan skrg ni pun dituduh bomohkan suami...
mulut jahat mcm tu bkn blh tutup2
selagi belum mati... selagi tu lah mulut tu berbunyi.. (kejamnyer ayat aku)

skrg ni saya mmg x nak ambik tahu hal mereka
x nak balik kg
semuanya x nak.
sampai saya kata pada suami... klu saya mati ke sakit ke... saya x mahu mereka dtg tgk saya (boleh gitu???!!!)
itulah gambaran hati saya ni... yg mmg dah sekeras batu plg keras dlm dunia.
alya07
memula kahwin malu2 nak borak2 nih
tp dah msk 3 thn ngan MIL ok...layan je pe die ckp....nak kate berlakon baik2 tu adalah skit2 je...jaga hati
tp ngan ipar duai..jumpe sesekali je...tu pun ckp besa2 je

tul qq....ckp teratur je..kang salah ckp lain lak maksudnyer
berlakon jd baik2 n sopan santun pun ye...heheheheee
same la qq....alya ni kahwin ngan anak laki bongsu....so plg mude la
tu yg kekadang x reti gak nak sembang
ye la yg penting anak lelaki ni keutamaan tetap tuk family die....mak die la
jgn nak keras2 sgt la kalau asyik duk blk kg die je...try 2 be fair la skit
aWeKz^MaNj@
susah yerkk nak cakap..
tp pendapat saya..
klu dlm keadaan camni.. awak tk boleh bersikap begini..
sebab dahler derang sangka buruk kat awak..
then awak plak lansung tak nak jenguk.. or tanye kabar mereka..
ini akan memburukkan lg keadaan..

klu boleh awk layanla mereka dgn baik..
wlupun awak terpaksa makan ati..
dan saya rase lebey baik awak cari jlan penyelesaian..
derang tak paham.. memang org tua camtu.. susah nak paham kerja kite..
apa kata adakan mase untuk bersama mereka.. bercuti.. bw mereka..
anything yg boleh merapatkan jurang korang..
mungkin derang rase terabai dan tak dipedulikan selama derang kat umah awak sebab awak bz..
org tua yg dah semakin dimakan usia... lg kuat sensitifnyer..
benda yg berlaku lain.. tp derang pk sebaliknye..

klu awak terus berbaik dgn mereka.
insya Allah satu mase nanti derang akan sedar dan layan awak dgn baik juger..
kite sebagai anak.. bersangka baik ajela..
klu tak bende ni akan berlarutan dan sampai bile2pun takkan ade penyudahnyer..
memang nak berdendam sampai mati??

klu pada awak mereka melampau..
sekurang2nye awak y masih sedar/waras/boleh berpk jgn bertindak melulu..
pedulikan tentang yg 'cucuk2' ni..
dan awak janganla marah dan cabar suami suh kawin..
sok2 awak yg lebey merana..
kucinggemukz
alhamdulillah kg dapat PIL yang ok..
kes ezma nie mcm kes mak kg..
lebih kurang la..
memula kawen.. mak balik gak kampung abah..
lepas peristiwa tue.. mak tak nak dah balik kampung abah..
kg pun tak salahkan mak sebab apa tak nak baik ngan org kampung abah..
mak ada gak tunjuk surat uncle abah hantar kat mak.. maki hamun mak (zaman dulu2 nie mana la ada tepon².. dia pakai surat ajer la.. )
kata mak nie kurang ajar.. perabis duit abah.. walhal masa baru kawen tue, abah baru jadi inspektor jer..
diorang rasa inspektor tue dah besar sgt agaknya..
sebab arwah tok masa tue sakit, dia ingat abah la kena tanggung arwah nenek ngan makcik2 kg..
sebaliknya.. abah tak payah pun nak tanggung sesapa kat umah tue..
abah cuci kaki jer dok sana..
mcm² lagi yang ditulis.. kg baca pun sakit hati..

abah pun tahu sapa salah sapa betul..
abah pun kurang balik kampung.. lagi2 bila WAN (mak abah) pindah dok johor..
boleh kira berapa kali balik kampung..
mak memang dah benci ngan org sana..
so.. kalau ada kematian ke apa ke.. abah balik kampung.. kg akan ikut.. tapi mak tinggal kat seremban..
mak tak nak jejak kaki kat sana dah..
biar la apa org nak kata..
bukan diorang yang bagi mak aku makan..

apa yang kg cakap nie..
bukan la bagi idea utk ezma terus taknak balik kesana..
cuma.. kita cuba fikirkan tentang diri kita jugak..
selagi kita boleh tahan dgn diorang tue..
kita beralah la tapi berpada2 yer.. jgn sampai kena pijak tau.. ..
cari jalan penyelesaian..
buat baik ngen depa.. walau pada hakikatnya kita menyampah gak.. (nie kes tak ikhlas nie tau... hehehhee)

tapi kalau dah tahap maxima..
kdg2 boleh jadi mcm mak kg la nie..
terus tak nak balik & benci ngan org sana..



supirsonik_zoom
setakat ni alhamdulillah mertua tersangatlah baik
tp arwah mak penah alami perkara ni
setakat kena sembur, kena maki, kena serang ngan adik beradik abah tu ..biasa dah..
tp arwah mak ni mmg kesabarannya setebal konkrit... ikut la org nak buat aper pon..dier tetap bersabar..
bayangknler dr anak sorang sampai lahirnya aku (anak ke 10).. adik beradik abah tetap laser tak kena tpt ngan arwah.. bab serang kat umah tu biasa dah
arwah mak tetap ckp..sabar ...
maklumlah umah kitaorg dkt dgn adik beradik abah..
tp arwah mak ni tetap pegi gak rumah makcik2 ku itu.. time raya, time kawenkan anak.. makna kata tetap berbuat baik ngan dorang ..w/pon kompom kena laser ..
tu jelah cara nak berbaik ngan adik2 ipar ngan mertua..

tp btollah... Allah tu Maha Adil.. ingat lg masa tu raya ..aku pon masa tu dah umo 23 thn... (bayangkn hampir 40 thn arwah tu memendam rasa)
mak sedara aku (2 org) dan pak sedara (1 org) ..dtg umah aku menangis2..minta ampun ngan arwah atas perkara yg drang buat selama ni..
pesan arwah mak.. maafkn semer org ..jgn berdendam.. yg ptg bersabar..bykkan bdoa pd Allah



aWeKz^MaNj@
QUOTE(supirsonik_zoom @ Aug 10 2008, 12:16 PM) *
setakat ni alhamdulillah mertua tersangatlah baik
tp arwah mak penah alami perkara ni
setakat kena sembur, kena maki, kena serang ngan adik beradik abah tu ..biasa dah..
tp arwah mak ni mmg kesabarannya setebal konkrit... ikut la org nak buat aper pon..dier tetap bersabar..
bayangknler dr anak sorang sampai lahirnya aku (anak ke 10).. adik beradik abah tetap laser tak kena tpt ngan arwah.. bab serang kat umah tu biasa dah
arwah mak tetap ckp..sabar ...
maklumlah umah kitaorg dkt dgn adik beradik abah..
tp arwah mak ni tetap pegi gak rumah makcik2 ku itu.. time raya, time kawenkan anak.. makna kata tetap berbuat baik ngan dorang ..w/pon kompom kena laser ..
tu jelah cara nak berbaik ngan adik2 ipar ngan mertua..

tp btollah... Allah tu Maha Adil.. ingat lg masa tu raya ..aku pon masa tu dah umo 23 thn... (bayangkn hampir 40 thn arwah tu memendam rasa)
mak sedara aku (2 org) dan pak sedara (1 org) ..dtg umah aku menangis2..minta ampun ngan arwah atas perkara yg drang buat selama ni..
pesan arwah mak.. maafkn semer org ..jgn berdendam.. yg ptg bersabar..bykkan bdoa pd Allah

itula pasal.. yan setuju.,.
org wat jahat ngan kita.. satu hari nanti dia mesti nyesal.. ade balasannye..

sebab arwah mak yan pun jenis camni..
sabar sesangat..
smpai even dia dah mati... jiran/kenkawan seme masih sebut2 dan puji..
'arwah sebaik2 orang..'
yan wish yan dpt jd mcm arwah mak..
tp rasenye susah.. sebab yan ni pun pendendam..
sape2 yg penah nyakitkan ati mak... yan yg benci lebey2.. hahaha..
smpai kdg yan rsa arwah meninggal sebab ade orang 'dengki' dia.. ntahla wallahua'lam..
aWeKz^MaNj@
Yang kelakar.. arwah mak penah pesan.. nak kawin cari lelaki yg yatim piatu..
so takde la timbul masalah2 cenggini.. hehehe..

yan dengan ipar takde masalah..
sebab hubby anak sulong.. so yg len2 seme adik2 lagi..
so derang seme baik2 dan respect kite yg tua..
esok2 klu masing2 dah kawin tak taula kan...
maratussolehah
salam,

harap bersabar...

mcm mana pon mereka tetap ibu bapa suami emma. kene balik jugak jumpa mereka.klu lg jarakkan hubungan sumai, lg bertambah suspicious mereka ttg emma

erm dah ada anak?...selalunya cucu akan jadi pengikat menantu & in law.
ezma
QUOTE(aWeKz^MaNj@ @ Aug 10 2008, 09:38 AM) *
susah yerkk nak cakap..
tp pendapat saya..
klu dlm keadaan camni.. awak tk boleh bersikap begini..
sebab dahler derang sangka buruk kat awak..
then awak plak lansung tak nak jenguk.. or tanye kabar mereka..
ini akan memburukkan lg keadaan..

klu boleh awk layanla mereka dgn baik..
wlupun awak terpaksa makan ati..
dan saya rase lebey baik awak cari jlan penyelesaian..
derang tak paham.. memang org tua camtu.. susah nak paham kerja kite..
apa kata adakan mase untuk bersama mereka.. bercuti.. bw mereka..
anything yg boleh merapatkan jurang korang..
mungkin derang rase terabai dan tak dipedulikan selama derang kat umah awak sebab awak bz..
org tua yg dah semakin dimakan usia... lg kuat sensitifnyer..
benda yg berlaku lain.. tp derang pk sebaliknye..

klu awak terus berbaik dgn mereka.
insya Allah satu mase nanti derang akan sedar dan layan awak dgn baik juger..
kite sebagai anak.. bersangka baik ajela..
klu tak bende ni akan berlarutan dan sampai bile2pun takkan ade penyudahnyer..
memang nak berdendam sampai mati??

klu pada awak mereka melampau..
sekurang2nye awak y masih sedar/waras/boleh berpk jgn bertindak melulu..
pedulikan tentang yg 'cucuk2' ni..
dan awak janganla marah dan cabar suami suh kawin..
sok2 awak yg lebey merana..

a'kum yan
terima kasih atas nasihat yan
yan... semua yg yg akan menasihati org akan ke arah kebaikan
bersabar... jgn berdendam...
tapi cuma saya yg rasa sakitnya
dan org yg pernah alami masalah ni yg tau betapa susah menghadapinya
mcm mak KG... ONE....
saya dah cukup bersabar yan..
habus dah kesabaran saya ni
dari sblm kawin kakak ipar saya dh maki saya
sbb nyer???? dia nak suami saya kawin dgn kawan dia
bila kami dah kawin.. mcm2 dia cuba sakitkan hati saya
mcm2 dia kata saya...
tapi saya pendam je
sabar je...
tapi skrg dah menjadi2 sampai tuduh saya bomohkan suami..
siapa yg x sakit ati...
buat masa ni saya mmg x blh nak balik ke sana
mungkin 1 day hati saya akan lembut juga
saya x dpt lupakan mcmana mak n bapa mertua saya tiba2 mengamuk terjerit2 kat rumah saya sewaktu mereka marahkan saya
semuanya berlaku secara tiba2...

terima kasih ye kpd semua yg berikan pendapat dan pandangan pada saya
i'allh... mungkin 1 hari nanti saya akan jadi menantu paling baik di dunia.
ezma
QUOTE(kucinggemukz @ Aug 10 2008, 11:39 AM) *
alhamdulillah kg dapat PIL yang ok..
kes ezma nie mcm kes mak kg..
lebih kurang la..
memula kawen.. mak balik gak kampung abah..
lepas peristiwa tue.. mak tak nak dah balik kampung abah..
kg pun tak salahkan mak sebab apa tak nak baik ngan org kampung abah..
mak ada gak tunjuk surat uncle abah hantar kat mak.. maki hamun mak (zaman dulu2 nie mana la ada tepon².. dia pakai surat ajer la.. )
kata mak nie kurang ajar.. perabis duit abah.. walhal masa baru kawen tue, abah baru jadi inspektor jer..
diorang rasa inspektor tue dah besar sgt agaknya..
sebab arwah tok masa tue sakit, dia ingat abah la kena tanggung arwah nenek ngan makcik2 kg..
sebaliknya.. abah tak payah pun nak tanggung sesapa kat umah tue..
abah cuci kaki jer dok sana..
mcm² lagi yang ditulis.. kg baca pun sakit hati..

abah pun tahu sapa salah sapa betul..
abah pun kurang balik kampung.. lagi2 bila WAN (mak abah) pindah dok johor..
boleh kira berapa kali balik kampung..
mak memang dah benci ngan org sana..
so.. kalau ada kematian ke apa ke.. abah balik kampung.. kg akan ikut.. tapi mak tinggal kat seremban..
mak tak nak jejak kaki kat sana dah..
biar la apa org nak kata..
bukan diorang yang bagi mak aku makan..

apa yang kg cakap nie..
bukan la bagi idea utk ezma terus taknak balik kesana..
cuma.. kita cuba fikirkan tentang diri kita jugak..
selagi kita boleh tahan dgn diorang tue..
kita beralah la tapi berpada2 yer.. jgn sampai kena pijak tau.. ..
cari jalan penyelesaian..
buat baik ngen depa.. walau pada hakikatnya kita menyampah gak.. (nie kes tak ikhlas nie tau... hehehhee)

tapi kalau dah tahap maxima..
kdg2 boleh jadi mcm mak kg la nie..
terus tak nak balik & benci ngan org sana..


ada gak org yg senasib mcm saya
mak kg mesti tahu apa perasaan saya ni
apa je yg saya x berkorban utk mereka
duit gaji suami saya pun rasanya habis utk mereka..
utk mak bapa dia kira ok lah kan.. dah mmg tggjwb dia
adik beradik pun cari dia klu nak pinjam duit
bila dia sendiri x cukup duit... akakk ni la yg jadi mangsa
tapi diorang x tau itu semua...

dulu masa saya masih blh bertahan dgn diorang.. saya balik juga ke kg diorang
layan mcm biasa
tapi skrg sakit sungguh rasa hati ni
bukan la dgn semua adik beradik suami
dgn sorang kakak ipar ni je
tah apa dia sakit sgt hati agaknya
mulut dia sungguh la... laser
klu setakat laser saya blh tahan lagi..
tapi dia jenis kata org, hamun org, jatuhkan org.
bayangkan.. sblm kawin dia call saya maki saya sbb suami saya suh mak bapa dia minang saya
tapi lepas kawin saya lupakan itu semua
ingatkan dia berubah.. rupanya lagi teruk
agaknya dia nak puaskan hati dia.

kata org... ni bahagian masing2..
mungkin ini ujian tuhan pada saya....
chomby sayang
setiap masalah ada penyelesaiannya, cuma lambat atau cepat...
ini salah satu ujian dan dugaan allah pada kita....
yang penting, mohon petunjuk allah dalam menyelesaikan masalah ini...


//setiap org ada masalah...
domesticgoddessnot
QUOTE(ezma @ Aug 9 2008, 06:13 PM) *
QUOTE(domesticgoddessnot @ Aug 9 2008, 06:05 PM) *
hah aku senang aje.

utk menutup suara2 sumbang, aku sekeluarga tinggal di hotel kalau balik kampung.

habis cerita. good.gif



klu saya buat mcm tu.. tah apa lagi saya dihamunnya
sdgkan skrg ni pun dituduh bomohkan suami...
mulut jahat mcm tu bkn blh tutup2
selagi belum mati... selagi tu lah mulut tu berbunyi.. (kejamnyer ayat aku)

skrg ni saya mmg x nak ambik tahu hal mereka
x nak balik kg
semuanya x nak.
sampai saya kata pada suami... klu saya mati ke sakit ke... saya x mahu mereka dtg tgk saya (boleh gitu???!!!)
itulah gambaran hati saya ni... yg mmg dah sekeras batu plg keras dlm dunia.


oh kalau aku, lain... sbb depa tau aku mmg anti-bomoh. pastu takleh nak kata bukan2 le sbb mmg hubby yg akan sponsor depa kalau raya huhuhu.

aku buat bodoh jek kalau ada bunyi2 tak sedap tu. biasala mulut org. depa syg adik/abg depa tu jadi gitu kot - tak sanggup tgk dia dgn org asing... gitu le kira2nya. tapi kalau dah mmg saja2 asyik nak ngata tu... doakan aje le moga2 depa insaf.

balik je la kampung hubby tu, tak baik putuskan hubungan. depa tu dah saudara kita juga. baik buruk pun terima aje la. i repeat, just act dumb, anggap le kata2 mereka tu mcm angin. kita ter over2, buat pening pala. rilek jek. lama2 kau akan rasa kelakar gak menda2 ni jadi.

all the best! xD

*pehhh pembetulan ejaan*
WiRa
lbh kurang cam akak aku nyer prob jer.......sampai family pon takleh wat ape....
mamamanis
salam ezma...
manis simpati ngn nasib ezma...
nasib kita sume lain2 kan...
mmg lau baca crita ezma tu rase mcm nak hempuk2 jer fmly blah husband ezma tu... mmg ikutkan mmg patut pun ezma buat dek jer ngn dorg... tapi... manis harap ezma jgn terus buat mcm tu pada diorg... ezma kena kuatkan ht... manis tau ape prasaan ezma ape yg ezma rase... mmg rase mcm xde maruah dah sbb dorg leh kutk kita suke ati nenek dorg jer... tapi smpai bile ezma nak beterusan musuh ngn dorg? lg ezma buat benda2 camni lg dorg pikir buruk pd ezma... ezma cuba blajar jgn jadik sorg yg pendendam yer... biarkan dorg bckp mcm2 pada ezma... tapi yg penting ezma sendiri yg kena bg layanan yg termampu ezma buat... biarlah belakon jadik baik dpn dorg... ezma kena blajar jadik hipokrit...
mmg susah tapi sbnrnya InsyaAllah itu lah yg akan buat ht dorg lmbut skit demi sdikit wlaupun bertahun lama nak menggu... sabar... manis tau tiap ari ezma solat mintak pada Dia... InsyaAllah lau niat kita ikhlas Allah msti tlg kita... mmg lama nak tuggu tapi itu lah dugaan yg harus ezma tempuh sbgai sorg istri... lau suami ajak balik ezma balik la yer... jgn plak ezma bantah ckp suami... takut plak derhaka pada suami kan... hmmm... papeun yg penting ezma sndiri yg kena mainkan peranan... ezma cuba jgn balas blk sperti ape yg dorg dah buat tapi bls dgn kebaikan selagi mampu... ezma jgn memberontak yer... sbb xkan ade jln penyelesaian kalau kita pun turut keras ht mcm dorg tu yer...
manis mintak maaf yer ezma kalau ezma rase manis mcm mnyebelahi dorg ker tapi bkn itu maksud manis... manis nak ezma berbaik2 dgn mertua & ipar duai ezma itu jer... itu jer cara yg ezma leh lakukan... sabar terima dugaan ni... jgn putus asa utk amik ht mertua... tu saje jln terbaik utk berbaik ngn mertua yer ezma...
smoga berjaya... give_rose.gif
ONE
QUOTE(ezma @ Aug 9 2008, 06:09 PM) *
QUOTE(ONE @ Aug 9 2008, 11:18 AM) *
saya juge hadapi masalah yg same…

kalo awak kdg2 berdepan dgn mereka, cube bygkan keadaan saya yg setiap hari memendam rase.. hanya tuhan yg tahu…

tp percayala tuhan tu adil.. tidak arinie esok lusa pasti mereka terime pembalasannye..

yg boleh sy ckp ‘bersabar’ jela…bkn pd awak je pd sy sekali…


mmg saya sjrg cuma blh bsabar one
saya x balas apa yg mereka buat pada saya
biarlah....
moga 1 hari nanti Tuhan akan balas semuanya
harapan dan doa saya setiap hari moha rumahtangga kami kekal bahagia
walaupun org lain sedang cuba untuk memporakperandakannya..

tentu tekanan one labih berat dari saya kan
suka atau tidak one terpaksa hadapi.. sbb one duduk serumah dgn mereka ye..
apa salah kita one??
pada pendapat saya, mereka masih x blh lepaskan anak mereka
mereka anggap kita ni penghalang kasih sayang mereka...

Cerite sebenar yg one dpt tahu lepas setahun lebih kawin, dh ade baby dh pun.. baru hubby bukak mulut seblm kawin pakcik die nk rekemenkan anak buah belah isteri die.. pompuan tu keje accountant.. hubby try kawan tp setakat boleh kwn je.. maintenance tinggi.. akhir sekali hubby pilih one jd isteri..

Agaknye Mil x puas ati elok2 nk dpt menantu accountant tp benar2 dpt menantu kerani cabuk je.. dr awal kawin asyik cari psl je ngan one.. tp one bersabar.. hanya pd tuhan one ngadu…

1 ari tsunami melanda keluarga hubby.. FIL pergi tanpa tgglkan pesan.. ingatkan masing2 nk berubah rupenye makin teruk.. tggl dlm umah Mil selalu jd bahan perli, cam kite keji sgt… bile org dlm umah tu x hormatkn kite takan kite nk tggl terus dlm umah tukan..so kiteorg decided kuar tggl umah sendr yg x jauh dr umah MIL.. tp petang pas keje kene stay umah MIL smpi hubby balek keje baru kiteorg balek umah sendr..

one ikut rentak dieorg.. dieorg kuang ajar kite ajarkan.. rasenye baru sekarang one nmpk mereka2 nie nk hormat one.. kalo dgr MIL bercerite hal one kat sedara mara one pekakkan telinga je.. malas nk layan.. bosan kang tutupla mulut dieorg tu…
Didiharaiss
masing2 ada pengalaman masing2 ada manis ada payau..

DD tak ambik port sgt biarlah mak mertua ke bapak mertua ke..diaorg pun manusia gak..masing2 ada kesalahan macam kita gak...dekat bau najis, jauh bau bunga..biarlah masing2 nak adil ke tak ke kat anak masing2..

yang penting kita jgn pening2 kepala, dahla arini keje banyak..sampai tak sempat nak berforum...

biar Allah je yang judge mak ke pak mertua ke...

hehe..tak kuasa nak pening2 kepala, nanti dapat migrain
ezma
thanks utk semua nasihat/cerita/pandangan
saya amat hargainya...

at least hati saya senang sket dpt luahkan apa yg tbuku dihati
n dpt dgr cerita org lain

hopefully... 1 day saya akan dapat hidup aman damai sebagai 1 keluarga
tapi ntah bila.....
mamamanis
QUOTE(ezma @ Aug 11 2008, 04:57 PM) *
thanks utk semua nasihat/cerita/pandangan
saya amat hargainya...

at least hati saya senang sket dpt luahkan apa yg tbuku dihati
n dpt dgr cerita org lain

hopefully... 1 day saya akan dapat hidup aman damai sebagai 1 keluarga
tapi ntah bila.....


InsyaAllah... yg penting ht ezma kena kuat hadapi dugaan ni dgn sabar & tenang...
buang sifat dendam dlm ht yer ezma... cuba... sbb setiap perubahan tu dtgnya dari atas usaha kita selain dekatkan diri pada Allah... smile.gif

CuTiEy_SuKi^_^
QUOTE(Didiharaiss @ Aug 11 2008, 01:08 PM) *
masing2 ada pengalaman masing2 ada manis ada payau..

DD tak ambik port sgt biarlah mak mertua ke bapak mertua ke..diaorg pun manusia gak..masing2 ada kesalahan macam kita gak...dekat bau najis, jauh bau bunga..biarlah masing2 nak adil ke tak ke kat anak masing2..

yang penting kita jgn pening2 kepala, dahla arini keje banyak..sampai tak sempat nak berforum...

biar Allah je yang judge mak ke pak mertua ke...

hehe..tak kuasa nak pening2 kepala, nanti dapat migrain


setuju ngan kak DD...dulu suki pk gak...sampai nak pecah kepala...
sampai tekanan....skang nih dah tak larat dah nak pk....
dan tak lama lagi pun dah nak pindah rumah pun...setel la semua masalah...
ibu_muda
dalam kes macam ni... kita doakan aje la suami akan menyebelahi kita (sbb kita x bersalah)....
Semoga masalah one n ezma akan selesai ngan cara yang baik... aminnn smile.gif
ONE
QUOTE(ibu_muda @ Aug 18 2008, 10:50 AM) *
dalam kes macam ni... kita doakan aje la suami akan menyebelahi kita (sbb kita x bersalah)....
Semoga masalah one n ezma akan selesai ngan cara yang baik... aminnn smile.gif

Insyallah.. one anggap semue tu ujian & dugaan dr allah.. mungkin ia dpt menghapuskan dosa2 one…

Tul ckp ibu tu, one mengharapkan hubby fhm & menyokong one dlm menghadapi situasi nie..

This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.