Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Taman Sayur
Mesra.net Forum > Sports, Recreation & Hobby > Gardening
haris
salam...

saya teringin sangat nak buat taman sayur walaupun saya bukannya suka sangat makan sayur.
selain dari cantik dan boleh menghias rumah, ianya boleh dimakan.
kalau teringin nak buat ulam, ambik aje kat laman rumah. tak payah pegi pasar.
tapi, tak ada idea macamana nak buat taman sayur tu.
masMerah
boleh buat batas
atau
tanam dalam pasu atau polybag
Wak
QUOTE(haris @ Jul 27 2008, 10:04 PM) *
salam...

saya teringin sangat nak buat taman sayur walaupun saya bukannya suka sangat makan sayur.
selain dari cantik dan boleh menghias rumah, ianya boleh dimakan.
kalau teringin nak buat ulam, ambik aje kat laman rumah. tak payah pegi pasar.
tapi, tak ada idea macamana nak buat taman sayur tu.


Senang je tanam sayur ni, tapi kena belajar asas juga.....
kalau tidak nanti sayur tak sehat diserang ulat, bena, dan macam-macam serangga perosak.
Kalau nak sayur berkhasiat untuk makan sendiri tanam sayur dalam kelambu, tak payah pakai racun perosak
syakuntala
paling sng tanam cili la... senang tanam, senang tumbuh... tp masa tala kat kl dl rumah apartment.. asal dia bertunas je burung akan makan pucuk2 dia... cili leh tanam dlm pasu atau kat tanah... daun bawang pun senang tanam,... ambek bawang yg dah ada daun ijau tu..kekekek
SUE
tanam taugeh lg senang...
rendam kacang hijau..letak dlm fridge pun ok..
sehari 2 dah boleh masak...
nama_cheq_GG
GG paling suka tanam sayur, yg paling best tanam tomato, bkn jer boleh mkn tapi bila berbuah .. cantik sgt ... ritue tanam tomato yg jenis tinggi punya dia naik kira2 7kaki terasa mcm kat cameron highland..

baru2 nie gie MAHA survey fertigation system... mahai gak semua2 sekali ngan umah 8' x 10' @ 5 batas + auto system diarang charge kira2 tak sampai RM3 ribu... kalau manual murah sikit rasa2nya dlm RM2 ribu...

GG igt nak pau satu... nak pasang sendiri punya tak sampai RM1ribu... esok nak ambik cuti dah.... semata2 nak ke MAHA for 2nd time... ritue tak sempat abis round
sofiahdewi
QUOTE(Wak @ Aug 11 2008, 11:00 PM) *
QUOTE(haris @ Jul 27 2008, 10:04 PM) *
salam...

saya teringin sangat nak buat taman sayur walaupun saya bukannya suka sangat makan sayur.
selain dari cantik dan boleh menghias rumah, ianya boleh dimakan.
kalau teringin nak buat ulam, ambik aje kat laman rumah. tak payah pegi pasar.
tapi, tak ada idea macamana nak buat taman sayur tu.


Senang je tanam sayur ni, tapi kena belajar asas juga.....
kalau tidak nanti sayur tak sehat diserang ulat, bena, dan macam-macam serangga perosak.
Kalau nak sayur berkhasiat untuk makan sendiri tanam sayur dalam kelambu, tak payah pakai racun perosak




Wak boleh beri tip agar tanaman sayur tidak di serang ulat kerana cili dan terong saya ada sedikit masalah
dan harap tomato saya tidak turut bermasalah kerana banyak pokok pokok buahan saya juga bermasalah
terutama pokok mangga.
haris
saya ade tip utk mengelakkan serangga perosak merosakkan sayur.
kat celah-celah sayur yg kita tanam, kita letaklah pokok bunga.
nanti serangga perosak pergi kat pokok bunga n x pegi kat sayur kita.

farah_ahmad
berminat gak nak tanam sayur..kene beli benih balik nih..hehe g giant.tp kene tanam dlm pasu ar mana ade tanah..huhu
sofiahdewi
QUOTE(haris @ Sep 16 2008, 08:00 PM) *
saya ade tip utk mengelakkan serangga perosak merosakkan sayur.
kat celah-celah sayur yg kita tanam, kita letaklah pokok bunga.
nanti serangga perosak pergi kat pokok bunga n x pegi kat sayur kita.



Terima kasih di atas tip tersebut, insya allah saya akan mencubanya. rolleyes.gif
sophea
QUOTE(haris @ Sep 16 2008, 08:00 PM) *
saya ade tip utk mengelakkan serangga perosak merosakkan sayur.
kat celah-celah sayur yg kita tanam, kita letaklah pokok bunga.
nanti serangga perosak pergi kat pokok bunga n x pegi kat sayur kita.



wah berguna ni..abih ldg kt belakang umah..cili-cili, tomato, daun pucuk ubi di makan seranga putih...nk try ler... pokok bunga apa ye yg sesuai???
sunnur_mushroom
huhuhu...biar betul letak pokok bunga kt celah2 tuh..
kalo pokok bunga raya atau pokok bunga kertas ble tak?
hahaha smile.gif
sunnur_mushroom
ape kate korang tanam cendawan kt umah masing2..
selain mkn sendiri, dpt gk jual kt org..
penjagaan pun xder laa rumit
baja pun x yah beli..
apa pendapat korang?
haris
camne cara nak tanam cendawan tu. pernah tgk kat majalah 3. macam rumit aje.
Jimmy In Ha
tanam kulat eh...menarik...
wadacreation
tanam kulat guna serbuk papan kan... happy.gif

nak respon sikit ttg 'camne nak selamatkan tanaman sayur drpd serangga perosak'....
saya pernah terbaca: caranya kita selang-selikan tanaman kita tu dgn tanaman herbs misalnya,
daun sup, daun ketumbar,daun bawang, daun selasih n so on....
saya dah cuba..stkt ni alhamdulillah ok.. wink.gif

Wak
QUOTE(sofiahdewi @ Aug 29 2008, 11:02 PM) *
QUOTE(Wak @ Aug 11 2008, 11:00 PM) *
QUOTE(haris @ Jul 27 2008, 10:04 PM) *
salam...

saya teringin sangat nak buat taman sayur walaupun saya bukannya suka sangat makan sayur.
selain dari cantik dan boleh menghias rumah, ianya boleh dimakan.
kalau teringin nak buat ulam, ambik aje kat laman rumah. tak payah pegi pasar.
tapi, tak ada idea macamana nak buat taman sayur tu.


Senang je tanam sayur ni, tapi kena belajar asas juga.....
kalau tidak nanti sayur tak sehat diserang ulat, bena, dan macam-macam serangga perosak.
Kalau nak sayur berkhasiat untuk makan sendiri tanam sayur dalam kelambu, tak payah pakai racun perosak




Wak boleh beri tip agar tanaman sayur tidak di serang ulat kerana cili dan terong saya ada sedikit masalah
dan harap tomato saya tidak turut bermasalah kerana banyak pokok pokok buahan saya juga bermasalah
terutama pokok mangga.



Sebenarnya ada dua cara untuk lawan ulat dan serangga perosak. Untuk tanaman komersil kena la guna racun kimia. tapi untuk kegunaan sendiri gunakan kerengga (untuk pokok mangga) letakan satu sarang kerengga ke pokok tersebut. bila ada kerengga ulat dan semut lain akan dimakan oleh kerengga.
elisya
Salam,
apa kata try tanam guna kaedah hidroponik. slain mudah utk ditanam, kadar serangan serangga perosak jga krang berbanding tanaman atas tanah..... biggrin.gif
Jebart
Saya terjumpa beberapa dokumen mengatasi kawalan makhluk perosak. Saya yakin dokumen-2 ini susah nak dapat secara terbuka..

Kawalan makhluk perosak

banyak lagi info-2 tersembunyi dalam dunia cyber. Cuba cari dekat forkus.com. Banyak benda boleh cari kat situ.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.