Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Baja Untuk Bunga
Mesra.net Forum > Sports, Recreation & Hobby > Gardening
zool ligakampung
Assalamualaikum..
Anda peminat tanaman bunga, sayuran???
Saya cuma ingin bertanya bagaimanakah penjagaan anda ??
Berapa kalikah anda menggunakan baja bagi tanaman anda??
SUE
ikut 'kerajinan' & kelapangan...
JEJARIHALUS
yang menanam selalunya aku...
yang menyiram dan merumput biasanya mak aku...
ekekekkke....so aku tak tahu sangat pasal baja2 nih...

baja taik ayam kot..
Ewan_sn
Baja taik ayam tu sebenarnya elok..tapi ramai pengguna taik ayam yg buh taik ayam kat pokok yg sepatutnya hidup subur tu tapi pokok tu terus nak mati..hidup jd segan mati tak mati2...ekekekeke
mama_elin
mcm edi gak la


hahahhahaa
Didiharaiss
gunakan kulit bawang putih atau bawang merah buat baja bunga
masMerah
QUOTE(Edirossa @ Jun 20 2008, 04:05 AM) *
Baja taik ayam tu sebenarnya elok..tapi ramai pengguna taik ayam yg buh taik ayam kat pokok yg sepatutnya hidup subur tu tapi pokok tu terus nak mati..hidup jd segan mati tak mati2...ekekekeke



panas tu
masMerah
esok merah habaq pasai gardening nih...

insyaallah
karidar08
QUOTE(Edirossa @ Jun 20 2008, 04:05 AM) *
Baja taik ayam tu sebenarnya elok..tapi ramai pengguna taik ayam yg buh taik ayam kat pokok yg sepatutnya hidup subur tu tapi pokok tu terus nak mati..hidup jd segan mati tak mati2...ekekekeke



baja taik-taik ni tak boleh letak kat pokok masa tgh fres, panas. Kena biarkan dua tiga minggu hingga gasnya hilang, baru ubuh kat tanam-tanaman.
masMerah



sumber2 baja

tahi ayam, lembu, kambing, tahi kelawar

air beras, air bersih ikan (yang tidak ada garam),

serbuk teh, tembakau, sisa hampas soya, kulit kuaci

baja bakar dari daun2 kering, ranting2 kering, jerami, sabut2 kelapa

baja yang boleh di dapati di kedai2.

1. baja bunga
2. baja daun
3. baja buah

dan sesapa lagi yg ada idea tentang ini . kemudian kita bincangkan pada kesesuaian tanaman.
zool ligakampung
Saya sekarang ni tengah hasilkan baja cacing..
Nampak sesuai untuk bunga-bunga dan sayur-sayuran..
Saya pun tgh cuba kat daun sadri.. Nampak ada perkembangan baik..
Pokok bunga yang tak berapa jadi pun telah mula menampakkan hasil..
Baja ni hasil dari tahi kambing ngan habuk papan lepas tu di proses pula oleh cacing..
Tu yang tambah baik baja tu..
Minat boleh mesej saya ek...

zool ligakampung
QUOTE(Edirossa @ Jun 20 2008, 04:05 AM) *
Baja taik ayam tu sebenarnya elok..tapi ramai pengguna taik ayam yg buh taik ayam kat pokok yg sepatutnya hidup subur tu tapi pokok tu terus nak mati..hidup jd segan mati tak mati2...ekekekeke


Apa2 baja pun kena tunggu dulu.. Kasi asid dia keluar dulu..
Baja taik ayam ni lagilah panas... Kena jemur dulu bagi hilangkan keasidan..
keria02
QUOTE(zool ligakampung @ Jul 6 2008, 09:51 PM) *
QUOTE(Edirossa @ Jun 20 2008, 04:05 AM) *
Baja taik ayam tu sebenarnya elok..tapi ramai pengguna taik ayam yg buh taik ayam kat pokok yg sepatutnya hidup subur tu tapi pokok tu terus nak mati..hidup jd segan mati tak mati2...ekekekeke


Apa2 baja pun kena tunggu dulu.. Kasi asid dia keluar dulu..
Baja taik ayam ni lagilah panas... Kena jemur dulu bagi hilangkan keasidan..


cuba guna baja ni AGM2K..try check kat sini http://www.BajaWang.com/keria02....takat ni saya guna ok la....bunga pun naik elok je...tanah pun subur je...boleh guna untuk penternakan sama baja ni....Kita usaha je...Allah tentukan....
Lia_laila
QUOTE(zool ligakampung @ Jul 6 2008, 09:50 PM) *
Saya sekarang ni tengah hasilkan baja cacing..
Nampak sesuai untuk bunga-bunga dan sayur-sayuran..
Saya pun tgh cuba kat daun sadri.. Nampak ada perkembangan baik..
Pokok bunga yang tak berapa jadi pun telah mula menampakkan hasil..
Baja ni hasil dari tahi kambing ngan habuk papan lepas tu di proses pula oleh cacing..
Tu yang tambah baik baja tu..
Minat boleh mesej saya ek...



elok gak buat camtu..gunakan cacing..so taik cacing pun akan menghasilkan baja..
masMerah


apa yang kita tahu tentang baja.

1. baja bunga
2. baja daun
3. baja buah.


MAI KITA BINCANG PASAL BAJA TAHI AYAM

cukup elok untuk pokok buah2an.

spt, durian, manggis, mata kucing, moktan, dokong, nangka, cempedak.

Baja tadi tak perlu di bakar atau di jemur kering.

campak jer kat akar dia.

kalo tahi ayam di isi dalam guni dan guni tadi ada bocor2 reput sandar kan kat pokok2 buah tadi
insyaallah tak perlu taroh baja == sampai tahi ayam tadi pupus di makan pokok2 buah tadi.

pokok makan baja melalui akar2 dia..

akar tadi akan menjalar melilit guni baca tu

OK

pokok bunga2 pula tak boleh buat lagu tu

tahi ayam tadi kena bakar bersama2 bahan2 reput macam bakar sampah daun2 dan ranting kering

kendian

taburkan tepi2 pokok bunga...

kalo taroh direk == boleh sebabkan daun2 nya gugur dan mati.

atau daun2 nya jadi kerinting bergulung.

baca ini amat sesoai utk bunga kertas == cun ler nanti bunga kertas tu
masMerah


air beras

air cuci ikan (jangan ada garam)

sesuai utk kucai, pandan, daun kari, pokok limau (kasturi atau limau purut)

segar bugar pokok2 tu
masMerah
sabut

kulit kuaci

sekam padi

serbuk teh

serbuk tembakau

amat sesuai pada pokok yg enggan berbunga.

Pokok yg malas berbunga spt pokok bunga ros, pokok kembang 3 warna atau 3 bulan, bunga melor ==

gemburkan dlm pasu + gaul dgn tanah + dan sedikit baja biasa.
masMerah


baja tahi kelawar yg sudah di proses elok untuk bunga kemboja = ini utk penjagaan bunga

dan campurkan baja sejuk yakni baja soya yg di proses utk penjagaan daun dan batang.

letak direct to sunlight dan siram 2 atau 3 hari sekali kalo bukan hari hujan.

kemboja tak mau air banyak kerana dia pokok yg kuat makan baja.

kalo kena air tiap hari ia enggan bunga dan ubi jadi lembik
masMerah
orkid paling senang

beli campuran 3 dlm satu dan spray setiap 2 minggu.

apa tu 3 dlm satu

1. baja
2. racun
3. penggalak/hormon

semprot air tiap2 hari dan orkid mau di tempat naung
masMerah


ada apa masalah === sila kemukakan soklan

merah cuba iktiar kan
masMerah


kalo nak pokok daun2 hijau dan shiny merelit

beli lah spray nya

(wax pokok)

cuma sesuai utk indoor plant krn bahan ini sebabkan daun nya terbakar kalo terdedah pada cahaya matahari.

sesuai utk money jumper, pokok kaya kaya, keladi2
tanyahalette
Rain lilies, so named because of their tendency to burst into bloom after a rain, originally from Mexico, Guatemala and the grassy plains of South America. These clump-forming perennials start small, but when left in undisturbed will develop over several seasons into truly impressive sights.

--------------

Tanyahalette

influencer
ann123
kalau korang nak baja yg senang nak guna leh email aku : omi_oci@yahoo.com

baja yg aku jual adalah baja bgreen ~ baja organik berasaskan herba dan rumpai laut . cara gunakannye hanya perlu bancuh satu penutup botol

BGREEN dengan 450 ml air . pastu siram je air bancuhan tu kat tanaman korang. harga pun murah je RM5.90 (s/m)utk 100 ml, RM 6.90(s/s) utk 100ml.

nak tahu lebih lanjut leh tgk sini http://rumahijau.blogsome.com
mak_anjang
QUOTE(masMerah @ Jul 18 2008, 10:47 PM) *
ada apa masalah === sila kemukakan soklan

merah cuba iktiar kan


mak anjang minat tanam pokok ivy.
masa mak anjang beli dgn penjual bunga tu
dia suggest mak anjang beli dgn baja daunnya sekali.
baja tu hanya spray sikit shj sebyk 2 hari sekali.

hari pertama mak anjang spray. pokok tu tak jadi apa2.
mungkin baru hari pertama. tapi masuk seminggu...
daun2 pokok ivy tu mula jadi kering.

sampai hari ni...daun2 tu mcm tak nak hidup jer...
mcmana nak segarkan dia semula ya?
ann123
QUOTE(mak_anjang @ Nov 12 2008, 03:29 AM) *
QUOTE(masMerah @ Jul 18 2008, 10:47 PM) *
ada apa masalah === sila kemukakan soklan

merah cuba iktiar kan


mak anjang minat tanam pokok ivy.
masa mak anjang beli dgn penjual bunga tu
dia suggest mak anjang beli dgn baja daunnya sekali.
baja tu hanya spray sikit shj sebyk 2 hari sekali.

hari pertama mak anjang spray. pokok tu tak jadi apa2.
mungkin baru hari pertama. tapi masuk seminggu...
daun2 pokok ivy tu mula jadi kering.

sampai hari ni...daun2 tu mcm tak nak hidup jer...
mcmana nak segarkan dia semula ya?




mak anjang cuba pakai

[/color] [b]B’GREEN Seaweed[/b]


BajaB’GREEN Seaweed adalah campuran organik ekstrak rumpai laut terpilih dalam membekalkan nutrien seimbang kepada tanaman untuk tujuan pertumbuhan, pembungaan dan pengeluaran buah yang sihat. Ia kaya dengan mineral organik, hormon pertumbuhan semulajadi, vitamin, asid amino dan nutrien tambahan yang amat diperlukan oleh tanaman. Ia amat sesuai untuk semua jenis tanaman berdaun, bunga dan buah -buahan.
Sukatan penggunaan:
[color="#006600"]Cecair - 1 penutup dicairkan dengan 4500ml (1 gelen) air setiap minggu.




HARGA SEMENANJUNG MALAYSIA: RM5.90

HARGA SABAH & SARAWAK : RM6.90





elisya
Click to view attachmentsalam semua...seronok gak topik tentang baja nie...

elisya guna baja cecair GreenEden...

baja ni sesuai tuk semua pokok tk kira la pokok bunga ker, pokok getah, kelapa sawit, cili, sawi, kiranya semualah menjadi guna baja nie...

elisya skrg tanam pegaga guna baja nie...memang menjadi dn subur pegaga tue...

tgk gmbr attach nie...
elisya
QUOTE(masMerah @ Jul 18 2008, 10:47 PM) *
ada apa masalah === sila kemukakan soklan

merah cuba iktiar kan



masMerah, byk gak info pasal baja nie yer... rolleyes.gif
ha ni plak BAJA CECAIR GREENEDEN keluaran KAZZ HIDROPONIK
Baja ni bagus utk semua tanaman tk kiralah tanaman sayur-sayuran,
buah-buahan, tanaman komersil, tanaman herba dan sebagainya...
pendek kata sesuai utk semua jnis tanaman....

kalo ada yg tanam bunga ker kt umah, blh guna baja nie just bancuh ngan air dan sembur seminggu sekali




berminat??call sy: 019-67092169(cik elisya)


adlyshah
QUOTE(masMerah @ Jul 18 2008, 10:44 PM) *
baja tahi kelawar yg sudah di proses elok untuk bunga kemboja = ini utk penjagaan bunga

dan campurkan baja sejuk yakni baja soya yg di proses utk penjagaan daun dan batang.

letak direct to sunlight dan siram 2 atau 3 hari sekali kalo bukan hari hujan.

kemboja tak mau air banyak kerana dia pokok yg kuat makan baja.

kalo kena air tiap hari ia enggan bunga dan ubi jadi lembik



saya berjaya buat baja utk kemboja ros. nursery yang mengeluarkan bunga ini tgh seronok gila. dia jual kan baja saya dengan harga mahal lak tu.

pom
selamat smua...
cuma nak berkongsi...baja untuk tumbuhan termasuklah sayur-sayuran biasenya ade dua jenis..

1.baja untuk menggalakkan kesuburan daun mahupun batang (NPK hijau)
2.baja untuk menggalakkan pertumbuhan bunga atau buah (NPK biru)
biase digunakan bagi tujuan komersial.
harap maklum
JemariHijau
Lol, nak ckp byk pun semua macam terlebih pandai sini.

Pembajaan... just kena ingat kalau tanah tak sesuai/tak di condition... tak guna gak.

So, apa dia base fertilizer?

Saya cadangkan semua yg minat gardening, baca dari sudut asas hortikultur, jangan main bantai je ikut ckp org landscape atau pengeluar produk pertanian. Separuh tu tak paham pun bila cakap pasal baja asas... dapat lak yg tak reti bezakan soil conditioner dgn baja. sengal gile. keduanya org jual baja ni biasa utk komersil, bukan guna sendiri. ratio lain bang oi... jenis yg sesuai mungkin lain weeeeiii....

Kalau ikut klasifikasi... biasanya ikut sama ada organic atau kimia.

Baja organan contoh nya dari baja kandang, darah & tulang, guano. Ni termasuklah chicken pellet, rosameal, malameal dan sebagainya. Yang paling bagi ye, adalah yg dalam nisbah 10:10:10 NPK nya. Jangan confius ye, bila sebut NPK, memang la menda ni chemical content.... kimia mmg la kimia tapi dari sumber organik. Kelebihan baja organan = ianya slow release.

Baja Kimia... ni macam2. Yang disebut baja buah la, bunga la, itu la. itu semua bezanya cuma nisbah NPK. ada 15:15:15. Yang jadi perbezaan selain nisbah adalah bentuknya.ada butir, nugget, pellet, garam, serbuk, cecaair... macam2.

Biasanya kalau untuk acidity... org guna kapur pertanian je la cik abang oi.

Basically, tu je pasal baja. Cara baja, kekerapan baja, kuantiti baja... bergantung. Sebenarnya nisbah baja dgn tanah mmg standard je. Cara pun sama gak, standard je dan logik.
bossibra
Hai... korang nak tau kalau pakai baja fbo... bunga ke sayur ke...sikit je pakai dalam kira-kira 100g(segenggam) boleh cover dari benih hingga semusim untuk sayur dan pokok bunga dalam pasu ( 3 bulan) dalam tanah (6 bulan)... cuba layari [Lawati Website Ini...Gerenti Tak Menyesal!!!
born
INFO DAN WEBISTE BERGUNA...
TKS YA....
Juwaini
sbelum pengharaman pembakaran terbuka dulu..slalu jugak bapak saye bakar daun2 kering dll. pastu abu2 yg dah jadi tanah tu dia jadikan baja dalam pasu. maksudnya dia tambah tanah tu dgn tanah lain. cam berkesan gak je cara tu rolleyes.gif
last_ride
den taburkn yo organik kambing.....

tp klau nk copek baja tu meresap dlm tanah.......
guno ayam brand
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.