Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Setelah Mad Said Bergelar Mb...
Mesra.net Forum > Politics > Politik Setempat > Terengganu
Pages: 1, 2, 3
Ewan_sn
Kerana Proton Perdana yang satu ni..rosak proton sebelanga....tak patut.
Pakcik_Kordi
Dok pung pang pung pang ramai tak tahu NIk Aziz pun guna Mercedes..

begitu jugak dengan EXConya.. rofl.gif
Hariz_KooL
Kerajaan Terengganu, Kedah, Kelantan, Selangor & Pahang sendiri mengakui lebih baik pakai Mercedes & Toyota Camry dpd Proton Perdana V6 sbb selalu rosak & kos maintenance tinggi

camner ni Proton? kamon laa
KernelStackDump
aku kalau jadik MB... aku kasik pakai Viva jer.... Untuk ADUN biasa... pakai Viva 660 basic... Kalau Exco Viva 850 basic... Pastu cat kaler ikut bendera negeri... kat body tulis besar-besar... Ahli Dewan Undangan Negeri DUN XXXXXXX... MB pakai Myvi basic... Pastu no drebar....

Kereta jadik milik ADUN selepas 5 tahun, Potongan gaji akan dibuat sepanjang tempoh menjadi ADUN untuk membiayai installment keter... Rosak repair sendiri..... Takut keter rosak sebab melawat kampung??? Naik beskal...!!!


Gerenti penggal depan aku tak dipilih jadik MB dah... waima aku dari PR.... tounge.gif
meirouchan
QUOTE(Edirossa @ Jul 21 2008, 08:51 AM) *
QUOTE(jusuh77 @ Jul 21 2008, 01:25 AM) *
Ini perkara biasa bagi wakil rakyat Terengganu....ini dinamakan Penyakit Wahan...berlaku kepada sesiapa sahaja....
Seperti mana ramai wakil rakyat pembangkang yg memenangi pilihanraya Terengganu 1999 tanpa diduga akibat krisis pemecatan DSAI...mereka berlumba-lumba mendapatkan kereta mewah...akhirnya tumbang di penggal berikutnya..Berbeza dgn pemimpin sebuah lg negeri di pantai timur yg berpuluh tahun memerintah yg mana pemimpinnya hidup penuh kesederhanaan...sanggup hidup susah bersama-sama rakyat.....rakyat berdiri teguh dibelakangnya.


Nota: Penyakit Wahan merupakan punca kekalahan Umat Islam di akhir zaman
.


Saya anggap ini satu pembohongan, kecualilah Jusuh dapat buktikan...

Saya antara orang yang mengikuti perkembangan kerajaan Pas sebaik sahaja Pas berjaya mengambil alih kerajaan Terangganu dari UMNO, dan saya tidak pernah terbaca berita atau kenyataan yg kerajaan Pas beli kereta baru sebaik sahaja ambil alih kuasa.

Dan anda jgn pula buat cerita kerajaan PR yg baru mengambil alih 5 buah negeri pun begitu juga. Untuk pengetahuan anda, Anwar dan rakan2 dalam PR telah mengharamkan kerajaan PR dari membuat sebarang pembelian kereta baru, pengubahsuaian pejabat baru, mengharamkan semua exco dari berniaga dan semua exco diharamkan memohon tanah negeri



SEPUPU AKU EDI...AJK PAS NEGERI TERENGGANU..

ELOK AJER NAK PILIHANRAYA MASA PAS NAK KALAH TUH BLH DAPAT TANAH 3 LOT...

CERITA BETUL AKU X TIPU..TUAN BADAN SENDIRI BAGITAU TANDA BERJASA KONONNYNA..

SATU LOT DAH DI JUAL PADA HARGA RM 100K ++..

2 LOT LAGIK WAT RUMAH..SKANG DLM PROSES..

BETUL APA YANG JUSOH KATER TUH..




**kalu orang UMNO perangai huduh aku x heran..sebab UMNO x bawak negara ke arah nilai2 islam..

tapi kalu PAS... dry.gif




meirouchan
dan edi..

PAS patut banyak belajar kenapa dia boleh kalah kat terengganu dulu...

cumanya mereka x nak belajar...x nak mengaku kesilapan sendiri...

aku dok terengganu edi..aku tahu kenapa pas boleh kalah..

malah aku bersyukur PAS kalah...bukan sebab aku x suka PAS...

tapi aku x nak orang PAS sendiri merusakkan nama PAS..

banyak kesilapan PAS Terengganu dulu edi...

dan aku hairan..kenapa PAS terengganu x mo pergi belajar ngan TGNA cara nak tadbir negeri...malah lebih suka bersikap ibarat beruk dapat bunga masa dah menang.. sleep.gif



meirouchan
QUOTE(WQJ LC @ Jul 23 2008, 11:12 AM) *
kadang2 bngkel kete sngaja buat cmtu bila tau kete tu milik goment atau kerajaan negeri..
sbb dgn cara tu je dorang dpt untung yg lumayan berbnding gn kete milik prsendirian..
ada jgak sstengah bngkel sngaja rosakkn bnda yg x rosak n ada gak yg sngaja tukar bnda yg x spatutnyer tkar..
itu dh terjadi pd kete jabatan aku,blum smpai sbulan repair dh rosak balik...
skli antar pling kurang pn rm5000 ke atas...2 kali antar dh rm10000..
ada gak bngkel yg berpakat dgn dreber,setiap kete yg d antar,dorang akn bg komisen termsuk services percuma tuk kete milik dorang..sapa x nak beb!!


bengkel wat cam tuh ada sebab yang...

bukan sejajork sesuka hati dia..kalu individu..depa pay cash..

ngan gomen payment kadang2 payment 2,3 bulan baru clear..gomen kan pakai LO..

silap2 aribulan kena bertunggu bertangga tau nak kutip payment..

that y derang caj lebih sikit...
jambubatu
QUOTE(meirouchan @ Jul 26 2008, 10:06 AM) *
dan edi..

PAS patut banyak belajar kenapa dia boleh kalah kat terengganu dulu...

cumanya mereka x nak belajar...x nak mengaku kesilapan sendiri...

aku dok terengganu edi..aku tahu kenapa pas boleh kalah..

malah aku bersyukur PAS kalah...bukan sebab aku x suka PAS...

tapi aku x nak orang PAS sendiri merusakkan nama PAS..

banyak kesilapan PAS Terengganu dulu edi...

dan aku hairan..kenapa PAS terengganu x mo pergi belajar ngan TGNA cara nak tadbir negeri...malah lebih suka bersikap ibarat beruk dapat bunga masa dah menang.. sleep.gif



aku rasa dua sebab saling kait mengait..............yang edi pung betul dan yang kau pun betul.......umno menambah pengundi hantu sbb mereka cukup2 mahu menawan balik trg dan dlm masa yang sama ramai orang trg beralih angin mengundi umno pulak so jadilah pertambahan pengundi di trg.... itu sangkaan aku laaa

dan lagi aku tengot masa pas memerintah trg Datuk Presiden memerintah agak keras sikit berbanding dengan Dato' Murshidul Am memerintah Kelantan...Dato' Murshidul Am lebih pandai bermain tarik tali........dalam lembut ada ketegasan
Fiscx
QUOTE(KernelStackDump @ Jul 26 2008, 09:35 AM) *
aku kalau jadik MB... aku kasik pakai Viva jer.... Untuk ADUN biasa... pakai Viva 660 basic... Kalau Exco Viva 850 basic... Pastu cat kaler ikut bendera negeri... kat body tulis besar-besar... Ahli Dewan Undangan Negeri DUN XXXXXXX... MB pakai Myvi basic... Pastu no drebar....

Kereta jadik milik ADUN selepas 5 tahun, Potongan gaji akan dibuat sepanjang tempoh menjadi ADUN untuk membiayai installment keter... Rosak repair sendiri..... Takut keter rosak sebab melawat kampung??? Naik beskal...!!!


Gerenti penggal depan aku tak dipilih jadik MB dah... waima aku dari PR.... tounge.gif


meh amik borang calon kat tempat aku next PRU, aku akan berkempen ntuk kau. tounge.gif

contohilah nenek maimun (kalau ngkorang ingat lagi la) , pegi mane2 naik beskal je.
marbella
QUOTE(Fiscx @ Jul 26 2008, 12:52 PM) *
QUOTE(KernelStackDump @ Jul 26 2008, 09:35 AM) *
aku kalau jadik MB... aku kasik pakai Viva jer.... Untuk ADUN biasa... pakai Viva 660 basic... Kalau Exco Viva 850 basic... Pastu cat kaler ikut bendera negeri... kat body tulis besar-besar... Ahli Dewan Undangan Negeri DUN XXXXXXX... MB pakai Myvi basic... Pastu no drebar....

Kereta jadik milik ADUN selepas 5 tahun, Potongan gaji akan dibuat sepanjang tempoh menjadi ADUN untuk membiayai installment keter... Rosak repair sendiri..... Takut keter rosak sebab melawat kampung??? Naik beskal...!!!


Gerenti penggal depan aku tak dipilih jadik MB dah... waima aku dari PR.... tounge.gif


meh amik borang calon kat tempat aku next PRU, aku akan berkempen ntuk kau. tounge.gif

contohilah nenek maimun (kalau ngkorang ingat lagi la) , pegi mane2 naik beskal je.



aku rasa kalu nenet maimon menang mau dia tukar BMX... senang nak masuk kampung....
Amirah
merc neh klu rosak lg la mahal nk baiki.... unsure.gif
uncle_spirit
pemberian merc tu sebenarnya adalah hadiah tuk exco sbb sokong MB kalahkan Idris jusoh dulu...tu jer sebabnya tapi alasan maintainance perdana tinggi laa.....ape ape laa.......

rakyat tak mudah disajikan dgn alasan alasan skang nie...rakyat dah pandai menilai.....
rostamno1
QUOTE(meirouchan @ Jul 26 2008, 10:06 AM) *
dan edi..

PAS patut banyak belajar kenapa dia boleh kalah kat terengganu dulu...

cumanya mereka x nak belajar...x nak mengaku kesilapan sendiri...

aku dok terengganu edi..aku tahu kenapa pas boleh kalah..

malah aku bersyukur PAS kalah...bukan sebab aku x suka PAS...

tapi aku x nak orang PAS sendiri merusakkan nama PAS..

banyak kesilapan PAS Terengganu dulu edi...

dan aku hairan..kenapa PAS terengganu x mo pergi belajar ngan TGNA cara nak tadbir negeri...malah lebih suka bersikap ibarat beruk dapat bunga masa dah menang.. sleep.gif




aku ada dgr juga dari mulut2 org ni .... kenapa PAS T'ganu kalah PRU12 tempohari ...
adakah mereka ni perangai lebihkurang sama dgn UMNO ni ... ???
misalnya politik balas dendam ... ?? adakah begitu .. ??

aku kurang faham sgt style Hj Hadi ni ... boleh cerita sikit ... ???

berbanding Hj Hadi dgn TGNA .. aku lebih bias TGNA ...




Ewan_sn
Za'abar langgar arahan Perdana Menteri
Ditulis oleh Editor
Saturday, 26 July 2008


Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Budaya, Seni dan Warisan Negeri Terengganu, Dato’ Za’abar Mohd Adib melanggar arahan Perdana Menteri,apabila menghadiri Pesta Bunga Malaysia pertama di Johor Bharu dengan Mercedes baru, hari ini.

Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi semalam membuat keputusan kerajaan Terengganu tetap tidak dibenarkan menggunakan Mercedes yang menjadi kontroversi tersebut dan kereta itu hanya akan menjadi kereta tetamu.


“Saya rasa isu itu sudah jadi berlebih-lebih,” kata Za'abar apabila ditemui selepas menghadiri acara tersebut diatas.

Beliau berkata dia akan menyerahkan perkara tersebut kepada Menteri Besar Terengganu, Dato’ Ahmad Said untuk membuat sebarang keputusan.


Bila ditanya, bahawa tindakannya itu dianggap melanggar aarahan Perdana Menteri, beliau menjadi itu bukan maksudnya, walaupun pasti beliau tahu tentang arahan tersebut.



“Saya rasa isu tersebut akan dibincang dalam mesyuarat exco sekali lagi Rabu depan,” katanya


Ewan_sn
Ustaz Azizan Pula Sokong Ahmad Said
Ditulis oleh WanKay
Saturday, 26 July 2008


Semalam, Mursyidul Am PAS Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat menyokong penegasan Menteri Besar (MB)Terengganu Dato’ Ahmad Said untuk menggunakan kereta Mercedes.

Hari ini MB Kedah pula, Dato’Seri Ustaz Azizan Abdul Razak menyokong tindakan kerajaan negeri Terengganu menggunakan Mercedes E200 Kompressor sebagai kenderaan rasmi Exco dan pegawai kanan kerajaan negeri bagi menggantikan Proton Perdana V6 Executive.

Beliau menegaskan, keputusan Ahmad Said untuk menggunakan kereta Mercedes E200 adalah sangat wajar dalam usaha menjimatkan perbelanjaan negeri.

``Bukannya kita hendak kata kereta nasional tidak elok tetapi sebagai wakil rakyat, biasanya mereka memerlukan sebuah kenderaan yang lasak dan dapat bertahan lama,'' katanya kepada pemberita selepas merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan PAS Kawasan Hulu Terengganu di Kampung Kubang Lembek.

Sehingga kini, tiga MB, dua dari negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat dan MB Pahang, Dato’ Seri Adnan telah menyatakan sokongan mereka.

Sementara Exco Kerajaan Selangor, Ronnie Liu juga menyatakan tidak puas hati terhadap kereta nasiona tersebut dan mencadangkan kerajaan Selangor membeli Toyota Camry untuk kegunaan rasmi.

Turut hadir dalam Majlis Perasmian Mesyuarat Agung PAS Kawasan Hulu Terengganu adalah Timbalan Pesuruhjaya merangkap Yang Dipertua PAS Hulu Terengganu, Dato’ Ustaz Harun Taib, Ustaz Kasim Ahmad, Pengerusi Kelab Veteran PAS dan Ketua Penerangan Hj Muhyidin Rashid.



Ewan_sn
Proton gantung ejen servis
27-07-2008 12:52:00 PM


KERETA Mercedes Benz hitam yang baru, digunakan oleh Pengerusi Jawatankuasa Kesenian, Kebudayaan dan Pelancongan Terengganu, Datuk Zaabar Mohd Adib, diletakkan di tempat letak kereta pekarangan lokasi Festival Flora 2008 dilangsungkan di Johor Baharu hari ini. - foto The Star oleh GLADYS TAY




(Mutakhir) PETALING JAYA: Meskipun Kabinet telah mengeluarkan arahan hanya boleh guna Proton Perdana sebagai kenderaan rasmi, anggota Exco Kerajaan Negeri Terengganu akan terus menggunakan Mercedes E200 Kompressor yang baru dibeli sehingga selesainya siasatan Badan Pencegah Rasuah (BPR).

Anggota Exco dan pegawai kanan kerajaan Terengganu akan menggunakan kereta Mercedes E200 Kompressor sebagai kenderaan rasmi buat sementara waktu sehingga BPR selesai menjalankan siasatan terhadap kereta Proton Perdana V6 Executive.

Kata Menteri Besar Datuk Ahmad Said, BPR telah pun mengambil kereta Proton Perdana V6 kerajaan negeri itu untuk siasatan berhubung kos penyenggaraannya yang terlalu tinggi.

"BPR telah ambil kereta Proton Perdana V6 Executive yang digunakan exco dan pegawai kanan kerajaan negeri. Jadi mereka kena pakai dululah (kereta Mercedes)... Perdana Menteri pun dah kata, sekali-sekala boleh pakai kereta Mercedes ini," kata beliau di Kuala Terengganu malam tadi.

Dalam pada itu, pengurusan Proton pada sidang akhbar di Kuala Lumpur sebentar tadi memaklumkan pihaknya telah menggantung perkhidmatan satu ejen servis kerana melanggar beberapa keperluan semasa menyelenggara kenderaan rasmi Proton Perdana yang digunakan oleh Exco-exco Terengganu.

Antaranya tidak menggunakan alat ganti tulen, mengenakan caj keterlaluan dan melakukan kerja-kerja penyelenggaraan di luar tempoh jaminan yang diperuntukkan.



Ewan_sn
Ahmad Said minta kerajaan pusat siasat kos projek Masjid kristal dan Monsun Cup
Sunday, July 27 @ 06:23:08 MYT
Oleh mindataqwa


Dalam usaha mempertahankan isu pembelian 14 buah mercedes yang dikatakan membazir, Ahmad Said meminta kerajaan pusat menyiasat kos projek mega di Terengganu iaitu pembinaan masjid kristal dan program tahunan monsun cup.


Apabila isu ini diutarakan pada Pak Lah, maka isu mecedes dikira selesai. Kira-kira tutup bukulah. Kalau disiasat parah pula jadinya.Jadi ringkas cerita kes dah 'selesai'. Begitu juga timbul isu untuk menyiasat kos penyelenggaraan proton executif yang dinyatakan oleh PROTON sebagai tidak munasabah.

Kerajaan perlu mengambil langkah tegas dengan mengkaji dan menyiasat pelbagai projek kerajaan samada yang biasa atau mega yang melibatkan perbelanjaan yang tidak munasabah. Di sini peranan BPR perlulan digembelingkan kerana pada amnya banyak projek-projek yang melibatkan perbelanjaan kerajaan yang boleh menimbulkan keraguaan. Dengan cara inilah salah satu usaha kerajaan untuk membenteras masalah rasuah yang amat berleluasa. Kita pernah dikejutkan dengan satu tender kerajaan yang melibatkan sebuah sekolah yang hanya kosnya bernilai 6.4 juta jika tendernya secara terbuka tetapi bila tender tertutup ianya menjangkaui sehingga 20 juta lebih.
Sudah sampai masanya kerjaan melakukan usaha secara besar-besaran bagi membenteras rasuah yang telah bermaharajalela sejak kita merdeka lagi.Terimakasih pada Ahmad Said yang telah 'membuka jalan' supaya kos perbelanjaan yang tidak munasabah akan mula disiasat.

Saya amat berharap kerajaan siasatlah kos pembinaan dan projek lapangan terbang, kos masjid kristal dan program tahunan membuat duit ke laut iaitu acara Monsup Cup yang banyak menghirup darah dan keringat rakyat Terengganu.



jambubatu
he he he agak2 nyerr sapo yang kena kali iniiiii
Ewan_sn
Hanya 50% Perdana rasmi Terengganu diselenggara Proton? MB benar guna Mercedes buat sementara
27-07-2008 03:25:45 PM


KERETA Mercedes Benz hitam yang baru, digunakan oleh Pengerusi Jawatankuasa Kesenian, Kebudayaan dan Pelancongan Terengganu, Datuk Zaabar Mohd Adib, diletakkan di tempat letak kereta pekarangan lokasi Festival Flora 2008 dilangsungkan di Johor Baharu hari ini. - foto The Star oleh GLADYS TAY




(Mutakhir) PETALING JAYA: Meskipun Kabinet telah mengeluarkan arahan hanya boleh guna Proton Perdana sebagai kenderaan rasmi, anggota Exco Kerajaan Negeri Terengganu akan terus menggunakan Mercedes E200 Kompressor yang baru dibeli sehingga selesainya siasatan Badan Pencegah Rasuah (BPR).

Anggota Exco dan pegawai kanan kerajaan Terengganu akan menggunakan kereta Mercedes E200 Kompressor sebagai kenderaan rasmi buat sementara waktu sehingga BPR selesai menjalankan siasatan terhadap kereta Proton Perdana V6 Executive.

Kata Menteri Besar Datuk Ahmad Said, BPR telah pun mengambil kereta Proton Perdana V6 kerajaan negeri itu untuk siasatan berhubung kos penyenggaraannya yang terlalu tinggi.

"BPR telah ambil kereta Proton Perdana V6 Executive yang digunakan exco dan pegawai kanan kerajaan negeri. Jadi mereka kena pakai dululah (kereta Mercedes)... Perdana Menteri pun dah kata, sekali-sekala boleh pakai kereta Mercedes ini," kata beliau di Kuala Terengganu malam tadi.

Dalam pada itu, pengurusan Proton pada sidang akhbar di Kuala Lumpur sebentar tadi memaklumkan pihaknya telah menggantung perkhidmatan satu ejen servis kerana melanggar beberapa keperluan semasa menyelenggara kenderaan rasmi Proton Perdana yang digunakan oleh Exco-exco Terengganu.

Antaranya tidak menggunakan alat ganti tulen, mengenakan caj keterlaluan dan melakukan kerja-kerja penyelenggaraan di luar tempoh jaminan yang diperuntukkan.

Pengarah Urusan PROTON Holding Bhd, Datuk Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir berkata, selain ejen servis terbabit digantung, Proton juga mendapati bahawa hanya 35 daripada 67 kereta Proton Perdana digunakan kerajaan negeri dihantar ke bengkel yang ditauliahkan.

Malah, ia mendapatui 93 peratus daripada kos RM1,071,668.82 yang disebut telah diperuntukan untuk kos penyelenggaraan dibayar kepada kerja-kerja penyelenggaraan di luar sistem servis Proton.

Sehubungan itu Proton akan menghantar sepasukan anggota audit dalamannya ke Terengganu bagi menyiasat berhubung kos senggaraan yang keterlaluan membabitkan kereta Proton Perdana V6 Executive milik kerajaan negeri itu berjumlah RM1.07 juta.

Kata beliau, pasukan audit dalaman itu akan mengunjungi kesemua pusat servis PROTON berdaftar di negeri itu yang membuat kerja-kerja selenggaraan kereta-kereta berkenaan.

"Kita (PROTON) akan menghantar pasukan audit itu dalam masa terdekat," katanya di sini hari ini.

Menurut Syed Zainal Abidin, jika siasatan mendapati berlaku penyelewengan seperti menggunakan alat ganti bukan tulen atau kerana kecuaian, pihaknya akan bertindak tegas termasuk menggantung pusat servis berkenaan sama ada ia dikendalikan PROTON Edar atau wakil EON.

BPR sejak Jumaat lepas telah memanggil sembilan orang bagi memberi keterangan berhubung kos penyenggaraan 15 buah Perdana V6 yang digunakan Anggota Exco dan pegawai kanan kerajaan Terengganu antara 2004 dan 2008.

Mereka yang dipanggil itu terdiri daripada pemandu dan mekanik pusat servis.

Kos senggaraan yang tinggi itu dijadikan alasan oleh Menteri Besar Terengganu Datuk Ahmad Said untuk meluluskan pembelian 14 buah kereta Mercedes E200 Kompressor sebagai kenderaan rasmi Anggota Exco dan pegawai kanan kerajaan negeri itu.



Ewan_sn
BPR tahan 8 kereta Exco kerajaan Terengganu
27-07-2008 06:20:25 PM


KUALA TERENGGANU: Badan Pencegah Rasuah (BPR) telah menahan lapan buah kereta Proton Perdana V6 Executive exco dan pegawai kanan kerajaan Terengganu bagi membantu siasatan berhubung kos penyenggaraan kenderaan itu yang terlalu tinggi.

Pengarah BPR Terengganu, Sharuddin Sapian ketika dihubungi berkata empat daripada kereta berkenaan ditahan pada Khamis lepas manakala bakinya ditahan sehari kemudian.

Beliau, bagaimanapun enggan mengulas lanjut mengenai lapan kereta yang ditahan itu.

Semalam, Sharuddin berkata setakat ini sembilan individu telah dipanggil oleh BPR untuk memberi keterangan berhubung isu berkenaan.

Khamis lepas, pegawai BPR memulakan siasatan kes itu dengan mengambil dokumen dari pejabat Perbendaharaan Negeri diikuti tindakan sama di pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri di Wisma Darul Iman. BERNAMA
adlertag
Hmm....satu lagi kisah kekalutan politik negara. Like always, yg kena kesan ialah Proton.
Ewan_sn
Ahmad Said mahu tunjuk kuasa pada Abdullah
Intan Abdullah
Mon | Jul 28, 08 | 7:09:26 am MYT


KUALA LUMPUR, 28 Julai (Hrkh) - Isu pembelian kereta Mercedes oleh kerajaan negeri Terengganu menggantikan kereta proton Perdana V6 sebagai kereta rasmi kerajaan negeri itu menimbulkan pelbagai polemik. Iklan



Ketua Penerangan PAS, Mahfuz Omar mendakwa kenyataan Menteri Besar Terengganu, Dato' Ahmad Said yang berani menyebutkan mengenai tindakan yang sewajarnya dibuat Badan Pencegah Rasuah supaya menyiasat penglibatan syarikat Spanco, penganjuran kejohanan Monsoon Cup dan projek Masjid Kristal menunjukkan beliau mungkin memiliki maklumat mengenainya.

"Kenyataan berani Ahmad mencerminkan wujud masalah atau isu penyelewengan dan seolah-olah beliau sendiri memiliki maklumat mengenai isu yang disebutkan," katanya ketika dihubungi Harakahdaily.

Tidak menafikan tindakan berani Ahmad didorong krisis pelantikan Menteri Besar Terengganu yang melibatkan perbalahan pihak istana serta campurtangan Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi, Mahfuz percaya ia merupakan implikasi daripada polemik ketika itu.

"Ahmad Said semacam hendak tunjuk kuasa dengan mengambil sikap untuk bertentangan dengan kerajaan pusat pimpinan Abdullah," ujarnya.

Beliau turut menggesa supaya siasatan perlu dijalankan bagi mendedahkan kemungkinan berlakunya penyelewengan dalam pengendalian kereta-kereta kerajaan khususnya yang melibatkan spanco, seperti didakwa Ahmad Said.

Mengulas mengenai isu pembelian kereta mercedes tersebut, Mahfuz yang juga ahli parlimen pokok Sena menempelak keputusan kerajaan pusat mengehadkan penggunaan kereta tersebut untuk tetamu sahaja.

"Ianya tidak boleh diterima dan kurang munasabah kerana berapa ramai sangatlah tetamu luar yang datang ke Terengganu setiap hari untuk menaiki 14 buah kereta tersebut?" katanya lagi.

Sebaliknya, beliau mencadangkan agar kesemua kereta tersebut dijual kepada mana-mana syarikat atau kerajaan pusat sahaja yang membelinya.

"Sekiranya ianya jarang digunakan kerajaan negeri juga yang perlu menanggung kerugian bagi menampung kos pembaikan memandangkan ianya dibiarkan tersadai dan berhabuk.

"Kerajaan pusat sebenarnya disaran membeli kesemua kereta itu bagi tujuan kegunaan tetamu rasmi luar," ujarnya lagi.

Pada masa yang sama, pihaknya turut mengkritik tindakan kerajaan sebelum kereta-kereta tersebut dibeli akibat tidak berfikir semasak-masaknya sebelum memutuskan sebarang tindakan dan keputusan yang boleh mendatangkan kerugian.

"Selepas ianya telah dibeli, kerajaan pusat pula gagal memberikan penyelesaian yang berkesan," katanya.

Dalam usaha mempertahankan isu pembelian 14 buah mercedes yang dikatakan membazir, Ahmad Said meminta kerajaan pusat menyiasat kos projek mega di Terengganu iaitu pembinaan masjid kristal dan program tahunan monsun cup


dato^jebat
Belum lagi matang kerajaan Mat said, dah nak tunjuk lagak. Jgn nak kenakan proton. Buat kereta takdek kualiti?? cuba ngko duk kat bawah ni, aku nak tgk ko pakai keta apa... Mat said ingat org2 dalam proton tu semua bodoh ke? ingat org proton ni mcm org kg jual keropok lekor or nasi dagang?? sebelum buat statement, buat homework dulu..jangan main redah jek. Nanti terkena kat batang hidung kembang anda sendiri nanti. Kos selenggara sampai 175k???!! Wtf??? repair apa???? Tukar roof dengan enjin sebulan sekali ke??? So, sekarang ni semua org dah panas.. deris jusoh pun tgh panas sekali. hahahaha..Tahniah BPR. teruskan korek tahi2 umno ni. Lepas u campak balik kat muka depa...

“Kalau bercakap tentang nasionalisme, sy akan akan jadi org pertama pegang senapang masuk hutan??? “
Badan gemuk pendek ko jadi kubu lagi baguslaaaa....

Sian kat kat rakyat terengganu....tolak sekor hamlau, datang lagi sekor hamlau...ngeh ngeh ngeh
hurmm...sape yang piliih sebenarnya mat said ni? heheh
Ewan_sn
Panglima 'Api’ Mad Said menjawab Hulubalang Deris
Ditulis oleh Editor
Sunday, 27 July 2008

Sehingga kini, walaupun ada yang berpendapat Menteri Besar Terengganu Dato’ Ahmad Said (Mad Said) sengaja membuat kenyataan mengenai isu kos penyelenggaraan Proton Perdana V6
Eksekutif dan sengaja menjadikan mantan MB, Dato’ Seri Idris Jusoh (Deris) sebagai contoh, namun ia belum dapat disahkan lagi.

Walaupun begitu, umpama pendekar yang pandai berpencak silat, bekas MB yang memiliki sarjana dalam bidang pengurusan perniagaan itu, bijak membaca langkah-langkah ‘pencak’ politik Mad Said.


Adat sebagai pendekar ulung, mereka berdua, Nad Said dan Deris, tidak betarung secara nyata.


Mad Said ada panglimanya, begitu juga Deris, ada hulubalangnya.


Hari ini panglima Mad Said membalas buah pertama dari hulubalang Deris.


Kelmarin, Pegawai Khas Deris, Kamarulazman Idris umpama hulubalang yang ‘tangkas’ menangkis serangan ‘musuh’ politiknya.


Walaupun ‘bos’nya, tidak ada dalam negeri kerana menyambung perguruan dinegeri orang, tidak sia-sia Kamarulzman dilantik sebagai hulubalang.


Beliau mengambil langkah yang pertama dengan melantik peguam, cubaan untuk menggerunkan lawan pencak politiknya.


Kemudian beliau berkata pelantikan peguam tersebut adalah untuk meneliti dan memikirkan tindakan susulan berhubung kenyataan yang menyebut kos penyenggaraan Proton Perdana V6 Executive yang pernah digunakan oleh bosnya.


Itulah sedikit kelemahnya hulubalang Deris yang dikatakan masih mentah, ‘buah’ serangannya adalah buah kosong yang tidak ada isi.


Jurus yang digunakannya tidak padu.


Kamarulzman tidak menyebut pihak mana yang dia mahu saman, samada kerajaan kah atau Mad Said kah?


Justeru, umpama panglima berapi, sepantas kilat Wan Ahmad Nizam Wan Abdul hamid (Mad Nizam), Setiausaha Politik (Setpol)

Mad Said membalas buah serangan hulubalang Deris dengan satu ‘tikaman’ tepat.


Mad Nizam meletakkan nama Deris ‘totok’ sebagai orang yang bersalah.


Beliau berkata tindakan Dato’ Seri Idris Jusoh untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak membuat kenyataan mengenai isu kos penyelenggaraan Proton Perdana V6 Eksekutif yang digunakannya sepanjang berkhidmat dengan kerajaan negeri, disifatkan tidak kena.

Dengan kenyataan Mad Nizam itu, tidak sia-sia lah Mad Said mengambil dan melantik beliau sebagai panglima, setelah Deris sendiri sebelum ini yang cuba ‘membunuh’ karier politik Mad Nizam.


Mad Nizam memang bertindak umpama panglima ‘api’,


Dengan kenyataan Mad Nizam itu, kini Deris diletakkan dalam ‘kandang’ orang salah.


Sedangkan nama Mad Said belum pun disebut sedikit pun.

Mana Mad said selaku MB Terengganu, belum tercalar sedikit pun.


Kelmarin, hulubalang Deris hanya melepas ‘jurus angin’, tanpa ditujukan kepada sesiapa dia hanya menyebut ‘mengkaji akan mengambil tindakan’


Sedang jelas perbuatan ‘sumbang’ Mad Said membuat pegumuman bahawa Deris lah yang paling banyak menghabiskan wang rakyat, menggunakan wang kerajaan sebanyak RM235, 123.08 !

Didiharaiss
tul gak kata mat said, asik saya je..napa tak siasat monsoon cup, taman tamadun islam .
dieylla sayang
WAHAI MEREKA YANG BEREGELAR PEMIMPIN...MALULAH DENGAN UMAR AL KHATTAB DAN UMAR ABDULAZIZ YANG SANGAT WARAK DAN ZUHUD TETAPI MEREKA TETAP AMIRUL MUKMININ DAN KHALIFAH ARRASYIDIN.

KALIAN DI MANA? KEHULU KE HILIR DENGAN KERETA YANG DI BELI DARI KHAZANAH NEGERI(WANG RAKYAT LA TU).
inteloniac
korang ingat mercedes tuh mahal kan? membazir kan? tapi mercedes kalau tolak dengan tax korang agak2 masih mahal lagi ke atau sebaliknya??

Proton memang hampas..
inteloniac
14 merc's WITHOUT taxes...

mercedes jadik mahal sebab TAX, (masuk kantung gomen jugak akhirnye)...

kecoh pasal proton yang hampas tu..

spare-parts mahal bagai nak gila, murah lagik spare-parts jepun..

lu fikir la sendiri beb..
jusuh77
Rakyat Jepun mempunyai tahap perjuangan yang tinggi dari kalangan pengeluar mahupun pengguna.
Kereta Toyota ketika dahulu bermasalah berundur ke belakang apabila mendaki bukit,tetapi rakyat Jepun tetap menggunakan kereta mereka.Begitu juga dengan pengeluar sentiasa berjuang setiap masa untuk meningkatkan mutu mereka.Sekarang Jepun adalah antara pengeluar kereta terbaik dunia
.
dato^jebat
QUOTE(inteloniac @ Aug 1 2008, 02:55 PM) *
korang ingat mercedes tuh mahal kan? membazir kan? tapi mercedes kalau tolak dengan tax korang agak2 masih mahal lagi ke atau sebaliknya??

Proton memang hampas..


Bro, Proton yang hampas tu la yang bagi kerja dan makan+pakai untuk bumiputera lebih kurang 30k org sejak penubuhannya. Proton yang hampas tu la bagi peluang perniagaan untuk vendor2 bumiputera sekaligus menyediakan peluang pekerjaan untuk kaum bumiputera yang lain. Aku x kerja kat proton, tapi aku sedar apa yang diaorang hadapi. Proton baru lagi kalau ko nak bandingkankan dengan Mercedes, Toyota or Honda. Aku rasa mmg tak adil ko nak letakkan 100% tohmahan @ kutukan ko pada Proton. Aku kira Proton baru nak merangkak. Janganla ko expect budak yang baru merangkak untuk terus berlari.

Aku ada pengalaman masa di Jepun. Aku baru naik sebuah teksi, sebelum tetiba mamat driver keluar dari teksi. Tanpa cakap apa2 kat aku tgh tunggu dalam kereta. Dia berlari belakang bonet, keluarkan kain dengan spray air dan pergi lap cermin kereta Nissan yang penuh dengan tahi burung parking depan teksi dia. Lepas dia lap smpai bersih, dia naik balik teksi sambil cakap minta maaaf pada aku sebab kena tunggu lama. Aku pun tanya dia, kenapa dia sibuk2 lap kereta org lain padahal aku dah ada dlm kereta dia? Dia kata, Nissan tu produk Jepun..Kalau org luar tgk kereta Jepun kotor, nanti orang jadik tak minat pada kereta Jepun. So, moral of da story, korang bleh bayangkan tak semangat mcm tu ada pada org Mlaysia?? Aku sampai kiamat pun xpecaya..Proton lambang warisan otomotif negara. Kita sebagai rakyat malaysia kena bagi semangat n dorongan pada Proton. Aku pakai Proton, tapi takdela timbul major prob. Apa yang aku dengar bila org bercerita ttg buruk Proton ni semua cerita2 dah basi. Cerita dari kawan atas kawan. Secara tak langsung, cerita atas angin ni memburukkan imej Proton.
Ewan_sn
Hasil Terengganu dikaut,Idris Jusoh perhabiskan RM7 bilion
Suhaimi Taib
Sun | Aug 03, 08 | 7:29:02 am MYT


KUALA TERENGGANU, 3 Ogos (Hrkh) - Sebanyak RM7 bilion wang royalti dan gas Terengganu telah dibelanjakan di zaman bekas Menteri Besar, Dato' Seri Idris Jusoh mulai tahun 2004 hingga 2008. Iklan

Perkara ini dijelaskan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Dato' Amir Sham Abdul Aziz ketika ditanya Ketua Pembangkang, Dato' Seri Wan Azizah Ismail di Persidangan Dewan Rakyat, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Dipercayai wang sebanyak itu dibawa masuk melalui Dana Khas yang tidak diaudit oleh Ketua Audit Negara dan tidak dimasukkan dalam perkiraan Kumpulan Wang Disatukan dan dibentangkan dalam Persidangan Dewan Undangan Negeri setiap tahun.

Dato' Seri Idris hanya berjaya menjadi menteri besar sepenggal sahaja selepas Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin tidak berkenan untuk Idris terus menjadi Menteri Besar Terengganu selepas keputusan pilihan raya umum ke-12, 8 Mac lalu.

Bagaimanapun ke manakah perginya wang begitu banyak itu?

Persoalan ini ditimbulkan oleh Pengarah Pilihan raya KeADILan, Saifuddin Natution ketika berucap di Kuala Ibai di sini baru-baru ini.

Saifuddin berkata, projek disalurkan ke Terengganu hanya dengan cara, taukeh-taukeh besar membawa surat dari Kuala Lumpur untuk diminta tanda tangan pemimpin kerajaan negeri itu (Dato' Seri Idris Jusoh). Surat itu dipercayai dari Pejabat Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi.

"Apa projek yang nak dibuat, bagaimana proses tender tidak dinyatakan dalam surat berkenaan,"jelas beliau mengulas kenyataan wawancara Menteri Besar Terengganu Dato' Ahmad Said dalam sebuah akhbar berorientasikan ekonomi baru-baru ini.

Projek yang dibawa tidak ada kena mengena dengan kebajikan rakyat negeri Terengganu, katanya.

Saifuddin menjelaskan bahawa yang menikmati hasil bumi Terengganu ialah orang luar dari negeri itu (Patrick Lim).

Ini katanya, adalah hasil dari hubungan rapat beliau dengan Abdullah.

Saifuddin turut memaparkan gambar-gambar melalui tayangan 'LCD' bagi menunjukkan bagaimana Abdullah meraikan taukeh-taukeh kaya termasuk Patrick Lim dalam satu majlis di kediaman rasmi Perdana Menteri itu di Kuala Lumpur tidak lama dulu. -
jusuh77
QUOTE(inteloniac @ Aug 2 2008, 09:05 AM) *
14 merc's WITHOUT taxes...

mercedes jadik mahal sebab TAX, (masuk kantung gomen jugak akhirnye)...

kecoh pasal proton yang hampas tu..

spare-parts mahal bagai nak gila, murah lagik spare-parts jepun..

lu fikir la sendiri beb..


Bayangkan jika Nik Aziz berada dalam kabinet Malaysia,sudah tentu beliau akan melawat kilang Proton,solat hajat bersama-sama warga Proton.Dengan sendirinya meningkatkan moral,motivasi,daya saing pekerja-pekerja Proton.
inteloniac
aku hangin dengan proton sebab they sell the export spec which is far more superior to local spec in much2 lower price... aku rasa tertipu. jadi, tak payahlaa mainkan sentimen warisan automotif negara kalau dok asik menipu aje.. pulak tu, aku terasa bagai proton lebih pentingkan market luar daripada pengguna malaysia sendiri..
inteloniac
QUOTE(jusuh77 @ Aug 4 2008, 03:20 AM) *
Bayangkan jika Nik Aziz berada dalam kabinet Malaysia,sudah tentu beliau akan melawat kilang Proton,solat hajat bersama-sama warga Proton.Dengan sendirinya meningkatkan moral,motivasi,daya saing pekerja-pekerja Proton.


bagus gak.. buat gitu.. kurangla sikit aktiviti menipu pengguna tempatan nih kan.. patutnye boleh jual lagi murah, dia tekan jadik mahal.. semua karna fulus
Ewan_sn
QUOTE(inteloniac @ Aug 4 2008, 12:39 PM) *
QUOTE(jusuh77 @ Aug 4 2008, 03:20 AM) *
Bayangkan jika Nik Aziz berada dalam kabinet Malaysia,sudah tentu beliau akan melawat kilang Proton,solat hajat bersama-sama warga Proton.Dengan sendirinya meningkatkan moral,motivasi,daya saing pekerja-pekerja Proton.


bagus gak.. buat gitu.. kurangla sikit aktiviti menipu pengguna tempatan nih kan.. patutnye boleh jual lagi murah, dia tekan jadik mahal.. semua karna fulus


Kunjungan hormat Nik Aziz ke premis perniagaan Amy Search alhamdulillah telah merobah keadaan dan telah membuka mata dan membuka hati Amy utk lbh dekat kpd Islam. Dan yg lebih penting telah mendekatkan Amy terhadap Pas.

Amy Search pun buat pengumuman sedang membangunkan sebuah madrasah moden di Johor...Allahuakbar!!
dato^jebat
QUOTE(inteloniac @ Aug 4 2008, 12:28 PM) *
aku hangin dengan proton sebab they sell the export spec which is far more superior to local spec in much2 lower price... aku rasa tertipu. jadi, tak payahlaa mainkan sentimen warisan automotif negara kalau dok asik menipu aje.. pulak tu, aku terasa bagai proton lebih pentingkan market luar daripada pengguna malaysia sendiri..


Pada aku senang jek. Kalau x suka, toksah beli + menyumpah2. Proton is a gov company. Bukan semua profit kepunyaan proton coz gov still manipulate dari segi tu. Lagi satu, bukan keputusan diaorang untuk letak harga sesuka hati. Aku dapat info, the new saga kalau ikutkan plan asal nak letak 27k. tapi gov push jadi min 30k sbb taknak nampak terlalu bias dengan company2 kereta yg lain. Tapi aku rasa skrg proton really improved. kalau org malaysia x sokong, sapa lagi? At least, kalau benci sgt2 pun, duk diam jek. Boikot. Toksah beli. Pada aku itu cara yang lebh baik dari mencanang buruk pada semua org. Warga proton pun kebanyakannya manusia muslim seperti ko. Apa perasaan diaorang kalau membaca tulisan ko yang mengatakan proton ni menipu?? kalau aku, serius aku berasa sedih. Ko takde hak nak cakap mcm tu secara umum sebab ko bukan berada di 'dalam'. Aku tak mainkan sentimen warisan otomotif negara.itu kenyataan. Menteri luar thailand sendiri cakap, jika diberi peluang sebagai penggubal dasar 30 tahun yang lalu, dia akan memilih dasar otomotif sama seperti apa yang malaysia capai hingga kini...Aku tak paham kenapa bila org nak hentam proton, mesti cakap proton lebih pentingkan export dari local market?? mmg kerata yang di jual untuk export market ada special features dengan extra price. Tapi purchasing power di sana bagaimana berbanding malaysia? Dekat malaysia, persona and saga bolehla dijual sbb mmg murah. Neo? Gen-2 facelift? Berapa kerat sgt org malaysia mampu nak pakai?? Kalau betul proton manjakan export market, aku rasa xda sapa bangang nak bisnes di luar negara, tapi jual dengan harga yang rendah yang sah2 kena bayar tax, shipping fee,parking fee, agent, etc,etc. Aku tahu harga gen-2 yang dijual di Iran, sama dengan harga mercedes di sana. X percaya??? Aku ada bukti. But still, iranian pilih proton sbb sokong malaysia sbagai sebuah negara islam and of course because of quality. Padahal majoritinya syiah...kadang2 aku rasa sedih bila org keterlaluan hentam proton padahal x dapat clear pic apa yang proton dah capai hingga ke hari ni.Pikir2 sebelum cakap dulu brader..
anaxilea
ana sentiasa menyokong produk mesia...
Pakcik_Kordi
V6 di hatiku..
inteloniac
QUOTE(dato^jebat @ Aug 4 2008, 11:35 PM) *
QUOTE(inteloniac @ Aug 4 2008, 12:28 PM) *
aku hangin dengan proton sebab they sell the export spec which is far more superior to local spec in much2 lower price... aku rasa tertipu. jadi, tak payahlaa mainkan sentimen warisan automotif negara kalau dok asik menipu aje.. pulak tu, aku terasa bagai proton lebih pentingkan market luar daripada pengguna malaysia sendiri..


Pada aku senang jek. Kalau x suka, toksah beli + menyumpah2. Proton is a gov company. Bukan semua profit kepunyaan proton coz gov still manipulate dari segi tu. Lagi satu, bukan keputusan diaorang untuk letak harga sesuka hati. Aku dapat info, the new saga kalau ikutkan plan asal nak letak 27k. tapi gov push jadi min 30k sbb taknak nampak terlalu bias dengan company2 kereta yg lain. Tapi aku rasa skrg proton really improved. kalau org malaysia x sokong, sapa lagi? At least, kalau benci sgt2 pun, duk diam jek. Boikot. Toksah beli. Pada aku itu cara yang lebh baik dari mencanang buruk pada semua org. Warga proton pun kebanyakannya manusia muslim seperti ko. Apa perasaan diaorang kalau membaca tulisan ko yang mengatakan proton ni menipu?? kalau aku, serius aku berasa sedih. Ko takde hak nak cakap mcm tu secara umum sebab ko bukan berada di 'dalam'. Aku tak mainkan sentimen warisan otomotif negara.itu kenyataan. Menteri luar thailand sendiri cakap, jika diberi peluang sebagai penggubal dasar 30 tahun yang lalu, dia akan memilih dasar otomotif sama seperti apa yang malaysia capai hingga kini...Aku tak paham kenapa bila org nak hentam proton, mesti cakap proton lebih pentingkan export dari local market?? mmg kerata yang di jual untuk export market ada special features dengan extra price. Tapi purchasing power di sana bagaimana berbanding malaysia? Dekat malaysia, persona and saga bolehla dijual sbb mmg murah. Neo? Gen-2 facelift? Berapa kerat sgt org malaysia mampu nak pakai?? Kalau betul proton manjakan export market, aku rasa xda sapa bangang nak bisnes di luar negara, tapi jual dengan harga yang rendah yang sah2 kena bayar tax, shipping fee,parking fee, agent, etc,etc. Aku tahu harga gen-2 yang dijual di Iran, sama dengan harga mercedes di sana. X percaya??? Aku ada bukti. But still, iranian pilih proton sbb sokong malaysia sbagai sebuah negara islam and of course because of quality. Padahal majoritinya syiah...kadang2 aku rasa sedih bila org keterlaluan hentam proton padahal x dapat clear pic apa yang proton dah capai hingga ke hari ni.Pikir2 sebelum cakap dulu brader..


masalahnya, aku takleh duk diam.. sebab yang pegang share proton nie government.. so kalu ape2 yang berkaitan dengan government, itu adalah hak rakyat.. ko pulak takde hak nak suruh aku diam.. sebab proton adalah hak kita bersama..

so.. why government tak backs rakyat dalam hal nih? bak kata ko, proton sendiri nak offer 27k, apsal gomen push for 30k?? pentingkan marketplayer yang lain ke? atau nak masuk kantung orang lain ke? gomen kalu dapat untung lebih dari proton pun bukan nak tolong rakyat.. rakyat gak yang kena tindas.. ish3x..

export market ada special features bak kata ko sebab nak balance dengan purchasing power kat sana.. so maksud ko, alang-alang purchasing power kat malaysia nih besar, so boleh letak kualiti rendah-rendah la..?? sebab orang malaysia memang konpem beli proton walau kereta proton tuh cuma letak rangka & enjin skalipun.. itulah sikap take for granted proton.. ko nilai la sendiri, dan letak dimana power ko, HAK ngko sebagai konsumer dan jugak sebagai pemegang share proton (secara tak langsung)...
dato^jebat
QUOTE(inteloniac @ Aug 5 2008, 01:23 PM) *
QUOTE(dato^jebat @ Aug 4 2008, 11:35 PM) *
QUOTE(inteloniac @ Aug 4 2008, 12:28 PM) *
aku hangin dengan proton sebab they sell the export spec which is far more superior to local spec in much2 lower price... aku rasa tertipu. jadi, tak payahlaa mainkan sentimen warisan automotif negara kalau dok asik menipu aje.. pulak tu, aku terasa bagai proton lebih pentingkan market luar daripada pengguna malaysia sendiri..


Pada aku senang jek. Kalau x suka, toksah beli + menyumpah2. Proton is a gov company. Bukan semua profit kepunyaan proton coz gov still manipulate dari segi tu. Lagi satu, bukan keputusan diaorang untuk letak harga sesuka hati. Aku dapat info, the new saga kalau ikutkan plan asal nak letak 27k. tapi gov push jadi min 30k sbb taknak nampak terlalu bias dengan company2 kereta yg lain. Tapi aku rasa skrg proton really improved. kalau org malaysia x sokong, sapa lagi? At least, kalau benci sgt2 pun, duk diam jek. Boikot. Toksah beli. Pada aku itu cara yang lebh baik dari mencanang buruk pada semua org. Warga proton pun kebanyakannya manusia muslim seperti ko. Apa perasaan diaorang kalau membaca tulisan ko yang mengatakan proton ni menipu?? kalau aku, serius aku berasa sedih. Ko takde hak nak cakap mcm tu secara umum sebab ko bukan berada di 'dalam'. Aku tak mainkan sentimen warisan otomotif negara.itu kenyataan. Menteri luar thailand sendiri cakap, jika diberi peluang sebagai penggubal dasar 30 tahun yang lalu, dia akan memilih dasar otomotif sama seperti apa yang malaysia capai hingga kini...Aku tak paham kenapa bila org nak hentam proton, mesti cakap proton lebih pentingkan export dari local market?? mmg kerata yang di jual untuk export market ada special features dengan extra price. Tapi purchasing power di sana bagaimana berbanding malaysia? Dekat malaysia, persona and saga bolehla dijual sbb mmg murah. Neo? Gen-2 facelift? Berapa kerat sgt org malaysia mampu nak pakai?? Kalau betul proton manjakan export market, aku rasa xda sapa bangang nak bisnes di luar negara, tapi jual dengan harga yang rendah yang sah2 kena bayar tax, shipping fee,parking fee, agent, etc,etc. Aku tahu harga gen-2 yang dijual di Iran, sama dengan harga mercedes di sana. X percaya??? Aku ada bukti. But still, iranian pilih proton sbb sokong malaysia sbagai sebuah negara islam and of course because of quality. Padahal majoritinya syiah...kadang2 aku rasa sedih bila org keterlaluan hentam proton padahal x dapat clear pic apa yang proton dah capai hingga ke hari ni.Pikir2 sebelum cakap dulu brader..


masalahnya, aku takleh duk diam.. sebab yang pegang share proton nie government.. so kalu ape2 yang berkaitan dengan government, itu adalah hak rakyat.. ko pulak takde hak nak suruh aku diam.. sebab proton adalah hak kita bersama..

so.. why government tak backs rakyat dalam hal nih? bak kata ko, proton sendiri nak offer 27k, apsal gomen push for 30k?? pentingkan marketplayer yang lain ke? atau nak masuk kantung orang lain ke? gomen kalu dapat untung lebih dari proton pun bukan nak tolong rakyat.. rakyat gak yang kena tindas.. ish3x..

export market ada special features bak kata ko sebab nak balance dengan purchasing power kat sana.. so maksud ko, alang-alang purchasing power kat malaysia nih besar, so boleh letak kualiti rendah-rendah la..?? sebab orang malaysia memang konpem beli proton walau kereta proton tuh cuma letak rangka & enjin skalipun.. itulah sikap take for granted proton.. ko nilai la sendiri, dan letak dimana power ko, HAK ngko sebagai konsumer dan jugak sebagai pemegang share proton (secara tak langsung)...



Ko tanya kenapa kerajaan x back up rakyat? Kita tgk apa yang jadi dengan petronas je la. Petronas antara syarikat yang mendapat keuntungan terbesar tapi bila kerajaan potong subsidi minyak, apa petronas boleh buat?? Apa kerajaan peduli untuk tolong rakyat?? Same goes to proton. Yang org nampak, keburukan proton. Proton sebagai liabiliti pd negara. Semua duk pakat kutuk. Mmg management proton dah realize, nak bagi kereta yg baik dari segi kualiti untuk rakyat malaysia pada affordable price. Tapi kalau gov sendiri suh naikkan harga, apa proton boleh buat?? So, kalau nak marah, marah bapaknye dulu sebelum marahkan anak.

Purchasing power di Malaysia ni tinggi ke??? [size="2"][/size]Aku sendiri pakai wira aeroback umur 9 tahun. Pengarah aku pakai iswara 10 tahun. Lagi banyak motorsikal atas jalanraya berbanding kereta. Ramai org melayu khususnya berbelanja di Mydin dari pergi ke butik2 or shoping complex... Aku tak rasa itu satu penghinaan. Kita kena admit ekonomi kita tak mcm di eropah. Untuk Proton compete di pasaran luar negara, dia kena ada something untuk dia offer. Di malaysia, ada ke org nak beli proton sampai 70k untuk 1.6 come with export specs? Baik diaorang beli vios or city.
Kualiti proton ni rendah sgt ke? Aku tak paham apa definasi kualiti yang rendah? Mmg proton sendiri admit masa mula2 dulu diaorang mmg ada prob power window. At least diaorang admit diaorang punya prob and try to solve it. So far, tadela aku terbaca or terdengar ada persona or saga ada masalah power window. Mercedes x penah rosak ke? Bmw tak penah masuk bengkel ke? Please dont be so harsh..

dato^jebat
QUOTE(inteloniac @ Aug 5 2008, 01:23 PM) *
QUOTE(dato^jebat @ Aug 4 2008, 11:35 PM) *
QUOTE(inteloniac @ Aug 4 2008, 12:28 PM) *
aku hangin dengan proton sebab they sell the export spec which is far more superior to local spec in much2 lower price... aku rasa tertipu. jadi, tak payahlaa mainkan sentimen warisan automotif negara kalau dok asik menipu aje.. pulak tu, aku terasa bagai proton lebih pentingkan market luar daripada pengguna malaysia sendiri..


Pada aku senang jek. Kalau x suka, toksah beli + menyumpah2. Proton is a gov company. Bukan semua profit kepunyaan proton coz gov still manipulate dari segi tu. Lagi satu, bukan keputusan diaorang untuk letak harga sesuka hati. Aku dapat info, the new saga kalau ikutkan plan asal nak letak 27k. tapi gov push jadi min 30k sbb taknak nampak terlalu bias dengan company2 kereta yg lain. Tapi aku rasa skrg proton really improved. kalau org malaysia x sokong, sapa lagi? At least, kalau benci sgt2 pun, duk diam jek. Boikot. Toksah beli. Pada aku itu cara yang lebh baik dari mencanang buruk pada semua org. Warga proton pun kebanyakannya manusia muslim seperti ko. Apa perasaan diaorang kalau membaca tulisan ko yang mengatakan proton ni menipu?? kalau aku, serius aku berasa sedih. Ko takde hak nak cakap mcm tu secara umum sebab ko bukan berada di 'dalam'. Aku tak mainkan sentimen warisan otomotif negara.itu kenyataan. Menteri luar thailand sendiri cakap, jika diberi peluang sebagai penggubal dasar 30 tahun yang lalu, dia akan memilih dasar otomotif sama seperti apa yang malaysia capai hingga kini...Aku tak paham kenapa bila org nak hentam proton, mesti cakap proton lebih pentingkan export dari local market?? mmg kerata yang di jual untuk export market ada special features dengan extra price. Tapi purchasing power di sana bagaimana berbanding malaysia? Dekat malaysia, persona and saga bolehla dijual sbb mmg murah. Neo? Gen-2 facelift? Berapa kerat sgt org malaysia mampu nak pakai?? Kalau betul proton manjakan export market, aku rasa xda sapa bangang nak bisnes di luar negara, tapi jual dengan harga yang rendah yang sah2 kena bayar tax, shipping fee,parking fee, agent, etc,etc. Aku tahu harga gen-2 yang dijual di Iran, sama dengan harga mercedes di sana. X percaya??? Aku ada bukti. But still, iranian pilih proton sbb sokong malaysia sbagai sebuah negara islam and of course because of quality. Padahal majoritinya syiah...kadang2 aku rasa sedih bila org keterlaluan hentam proton padahal x dapat clear pic apa yang proton dah capai hingga ke hari ni.Pikir2 sebelum cakap dulu brader..


masalahnya, aku takleh duk diam.. sebab yang pegang share proton nie government.. so kalu ape2 yang berkaitan dengan government, itu adalah hak rakyat.. ko pulak takde hak nak suruh aku diam.. sebab proton adalah hak kita bersama..

so.. why government tak backs rakyat dalam hal nih? bak kata ko, proton sendiri nak offer 27k, apsal gomen push for 30k?? pentingkan marketplayer yang lain ke? atau nak masuk kantung orang lain ke? gomen kalu dapat untung lebih dari proton pun bukan nak tolong rakyat.. rakyat gak yang kena tindas.. ish3x..

export market ada special features bak kata ko sebab nak balance dengan purchasing power kat sana.. so maksud ko, alang-alang purchasing power kat malaysia nih besar, so boleh letak kualiti rendah-rendah la..?? sebab orang malaysia memang konpem beli proton walau kereta proton tuh cuma letak rangka & enjin skalipun.. itulah sikap take for granted proton.. ko nilai la sendiri, dan letak dimana power ko, HAK ngko sebagai konsumer dan jugak sebagai pemegang share proton (secara tak langsung)...



Ko tanya kenapa kerajaan x back up rakyat? Kita tgk apa yang jadi dengan petronas je la. Petronas antara syarikat yang mendapat keuntungan terbesar tapi bila kerajaan potong subsidi minyak, apa petronas boleh buat?? Apa kerajaan peduli untuk tolong rakyat?? Same goes to proton. Yang org nampak, keburukan proton. Proton sebagai liabiliti pd negara. Semua duk pakat kutuk. Mmg management proton dah realize, nak bagi kereta yg baik dari segi kualiti untuk rakyat malaysia pada affordable price. Tapi kalau gov sendiri suh naikkan harga, apa proton boleh buat?? So, kalau nak marah, marah bapaknye dulu sebelum marahkan anak.

Purchasing power di Malaysia ni tinggi ke??? [size="2"][/size]Aku sendiri pakai wira aeroback umur 9 tahun. Pengarah aku pakai iswara 10 tahun. Lagi banyak motorsikal atas jalanraya berbanding kereta. Ramai org melayu khususnya berbelanja di Mydin dari pergi ke butik2 or shoping complex... Aku tak rasa itu satu penghinaan. Kita kena admit ekonomi kita tak mcm di eropah. Untuk Proton compete di pasaran luar negara, dia kena ada something untuk dia offer. Di malaysia, ada ke org nak beli proton sampai 70k untuk 1.6 come with export specs? Baik diaorang beli vios or city.
Kualiti proton ni rendah sgt ke? Aku tak paham apa definasi kualiti yang rendah? Mmg proton sendiri admit masa mula2 dulu diaorang mmg ada prob power window. At least diaorang admit diaorang punya prob and try to solve it. So far, tadela aku terbaca or terdengar ada persona or saga ada masalah power window. Mercedes x penah rosak ke? Bmw tak penah masuk bengkel ke? Please dont be so harsh..

Dai-Chen
QUOTE(dato^jebat @ Aug 5 2008, 03:45 PM) *
Ko tanya kenapa kerajaan x back up rakyat? Kita tgk apa yang jadi dengan petronas je la. Petronas antara syarikat yang mendapat keuntungan terbesar tapi bila kerajaan potong subsidi minyak, apa petronas boleh buat?? Apa kerajaan peduli untuk tolong rakyat?? Same goes to proton. Yang org nampak, keburukan proton. Proton sebagai liabiliti pd negara. Semua duk pakat kutuk. Mmg management proton dah realize, nak bagi kereta yg baik dari segi kualiti untuk rakyat malaysia pada affordable price. Tapi kalau gov sendiri suh naikkan harga, apa proton boleh buat?? So, kalau nak marah, marah bapaknye dulu sebelum marahkan anak.

Purchasing power di Malaysia ni tinggi ke??? [size="2"][/size]Aku sendiri pakai wira aeroback umur 9 tahun. Pengarah aku pakai iswara 10 tahun. Lagi banyak motorsikal atas jalanraya berbanding kereta. Ramai org melayu khususnya berbelanja di Mydin dari pergi ke butik2 or shoping complex... Aku tak rasa itu satu penghinaan. Kita kena admit ekonomi kita tak mcm di eropah. Untuk Proton compete di pasaran luar negara, dia kena ada something untuk dia offer. Di malaysia, ada ke org nak beli proton sampai 70k untuk 1.6 come with export specs? Baik diaorang beli vios or city.
Kualiti proton ni rendah sgt ke? Aku tak paham apa definasi kualiti yang rendah? Mmg proton sendiri admit masa mula2 dulu diaorang mmg ada prob power window. At least diaorang admit diaorang punya prob and try to solve it. So far, tadela aku terbaca or terdengar ada persona or saga ada masalah power window. Mercedes x penah rosak ke? Bmw tak penah masuk bengkel ke? Please dont be so harsh..


speaking of car quality...

proton dah wujud selama 25 tahun...saga sahaja dah berusia 23 tahun...sepatutnya tempoh tu dah cukup lama utk AT LEAST depa dah boleh produce spare part sendiri yang berkualiti. masalahnya, proton ni tak penahnya nak belaja dari kesilapan. depa memula buat kerjasama dengan mitsubishi, yang pada ketika itu sedang mengalami masalah kewangan yang amat teruk sampai sikit2 lagi nak bankrap. kesan daripada itu? perkembangan teknologi dan pengalaman strategik proton dengan automatiknya terjejas. akibatnya? penghasilan banyak model but then using the same core...pathetic...

tanya la mana2 bengkel kereta kat mesia ni...baik cina punya ke melayu ke india ke...malah indon punya bengkel sekalipun, kereta mana yang paling selalu hadap bengkel? jawapannya ialah Proton! aku sendiri pakai Gen-2. tak sampai 5 bulan pakai (aku duk KL ek...tenkiu) absorber belah kanan aku jem...terus patah...so much for quality la...

speaking of malaysian buying power, kalau betul la org malaysia, esp melayu ni sengkek benar, apsal banyak je kereta jepun roam jalanraya2 kita? nak seribu daya la..memang harga vios umpamanya ialah RM70K...mahal lebih kurang 6-7K banding waja n dekat 15K kalu banding gen-2...but kita buat perbandingan la...vios yang paling cikai, vios J pun ada airbag as standard features.kita lak kalau nak pakai gen-2 yang ada airbag, rega dia dekat RM 60K...lebih kurang je pun.

banyak kisah flaw mengenai kereta proton ni kalau kita nak sebut satu2...one day la aku bukak topik khas pasal kecacatan kereta proton nih...
Ewan_sn
Piala Monsun – Ahmad dan Rahin Bercanggah
Ditulis oleh Mat Stringer
Friday, 08 August 2008


Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said sekali lagi membuat penegasan dan mengakui Kejohanan Kapal Layar Piala Monsun yang dianjurkan sejak tahun 2006 hanya memberi manfaat kepada segelintir golongan tertentu tetapi tidak kepada rakyat tempatan.


Beliau berkata, di sebalik penganjuran kejohanan itu selama ini, rakyat tempatan hanya mampu menjadi penonton sedangkan orang luar yang mendapat faedah.


''Menyedari hakikat ini, kerajaan negeri mengambil alih pengurusan kejohanan ini bagi memastikan setiap acara dibuat menurut acuan dan selera tempatan,'' kata Ahmad.

''Yang penting bagi kita ialah rakyat dan bukannya orang luar sebab tidak ada guna ia diadakan sekiranya faedahnya hanya dinikmati orang luar.


''Rakyat adalah penduduk di negeri ini, mereka adalah pengundi kita dan jika Kejohanan Piala Monsun faedahnya untuk orang luar, jadi apa faedahnya mereka diutamakan sedangkan rakyat hanya menjadi penonton,'' tambah Ahmad


Sehari sebelum itu, Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan negeri, Datuk Abdul Rahin Mohd. Said berkata, Kerajaan Terengganu telah mengambil alih pengurusan T-Best Events, penganjur Kejohanan Kapal Layar Piala Monsun bagi membolehkannya terlibat secara langsung dalam penganjuran sukan itu.

Kenyataan Rahin disanggah oleh Ahmad dengan mengatakan kerajaan negeri sebenarnya tidak mengambil alih syarikat T-Best sebagaimana yang dinyatakan oleh Rahin.


Ahmad berkata kerajaan negeri hanya mengambil alih pengurusan Kejohanan Piala Monsun dan The Heritage Bay Club and Marina daripada syarikat itu.

Kenyataan Ahmad itu menjelaskan kedudukan sebenar T-Best sebagaiman laporan Buletin Online pada Mei lalu.


Dalam sidang Dewan Undangan Negeri (DUN), Ahli Dewan Undangan Batu Buruk Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi menjelaskan sebenarnya syarikat pengendali sukan perahu layar itu bukan milik kerajaan negeri.


TDM Bhd yang mewakili kerajaan Terengganu hanya memiliki 42.9% peratus saham T-Best manakala selebihnya dimiliki oleh beberapa individu, termasuk beberapa pimpinan UMNO Terengganu.


Lebih mengejutkan adalah kaitan diantara T-Best dan syarikat Taman Tamadun Islam Sdn Bhd, syarikat yang dikatakan melaksanakan pembangunan Taman Tamadun islam di Pulau Wan Man.


Kedua-dua syarikat tersebut didaftarkan berhampiran dalam Taman yang sama iaitu Taman Equine, sebuah taman perumahan yang dibangunkan oleh Patrick Lim.



Ewan_sn
Lebih Ramai Penduduk Akan Dihambat keluar Dari Pulau Duyong
Ditulis oleh Wartawan Buletin
Friday, 08 August 2008


(Gambar - Imej satelite, tanda anak panah menunjukkan kawasan yang terlibat)

Kerajaan akan meneruskan agenda zalim ‘menghambat’ keluar lebih ramai penduduk dari Pulau Duyong demi untuk meneruskan agenda pembangunan sebagaimana yang telah dirancang.


Pengerusi Pertubuhan Kebajikan Penduduk Pulau Duyong (Pekeduy) Muzafeq Affyulzaifuzan Muhammad menyatakan demikian ketika ditemui Buletin Online baru-baru ini.


Menurut Muzafeq, beliau dimaklumkan tentang perkara tersebut oleh pihak berkenaan yang simpati kepada nasib penduduk Pulau Duyong.


“Kawasan yang akan terlibat adalah perkampungan asal bertentangan dan dibelakang pangsapuri yang telah dibangunkan sebelum ini,

“walau bagaimanapun saya akan buat siasatan,” katanya apabila ditanya kawasan manakah yang akan terlibat dengan tindakan kerajaan tersebut.


Beliau mengakui kawasan tersebut merupakan tanah kerajaan, namun katanya, penduduk terbabit sudah tinggal diatas tanah itu puluhan tahun dan pernah beberapa kali menghantar permohonan.


“Sebelum pilihanraya lalu, pihak kerajaan telah berjanji tidak akan mengeluarkan penduduk dari kawasan itu, namun janji itu kin adalah cuma janji-janji kosong untuk memancing undi pilihanraya,”ujar Muzafiq


Pada November tahun lalu, Muzafiq telah memohon jasa baik masyarakat umum untuk bersama-sama menyokong perjuangan membela nasib rakyat Pulau Duyong yang semakin terhimpit akibat ‘pembangunan haram’ yang dilaksanakan.


Terlalu banyak kontroversi pembangunan Pulau Duyong yang memakan belanja RM 220 juta sebagaimana dilaporkan Warta Hadhari Bil 10, 2005.


Bekas Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad pernah mengkritik pembinaan Pulau Duyong yang disifatkannya sebagai membazir.


“Tanpa sebarang kajian dan perancangan, tanpa mengendahkan peraturan dan undang-undang bagaimana sepatutnya wang kerajaan sepatutnya diperuntukkan dan digunakan,
“Dato Seri Abdullah, Dato’ Seri Idris dan para kroninya membelanjakan jumlah wang yang banyak untuk membangunkan Pulau Duyong,”kata Mahathir dalam Blognya.


Muzafiq yang juga Timbalan Ketua AMK Terengganu menyuarakan kebimbangan terhadap nasib tang akan menimpa penduduk Pulau Duyong.


Beliau berkata sebelum ini, pihaknya telah berjumpa dan cuba berbincang berkenaan perkara tersebut, namun pihak terbabit tidak dapat memberikan jawapan, apakah yang akan terjadi kepada nasib pnduduk Pulau Duyong.


“Samada dari Kerajaan Negeri, Menteri Besar, Exco, wakil rakyat dan yang lain-lain, semua kami dah jumpa, tetapi semuanya tidak dapat menjawab persoalan tentang nasib dan masa depan penduduk Pulau Duyong” jelas Encik Mozafiq.


Ahli Jawatankuasa Pekeduy, Encik Saado berkata tidak ada kepastian terhadap masa depan kehidupan penduduk Pulau Duyong.


“Kemanakah orang kampung akan pergi, adalah penempatan akan disusun semula atau penduduk Pulau akan dihambat keluar,”soal beliau.


Beliau juga mendakwa penduduk kampung tidak dimaklumkan tentang projek-projek pembangunan Pulau Duyong kerana kerajaan menganggap penduduk pualau membangkang sema projek yang dilaksanakan.


“Sepatutnya kerajaan mengambil pelajaran terhadap keputusan pilihanraya umum lalu, dimana penduduk Pualau Duyong telah menolak kerajaan dan mengundi PAS,”tambah Saado.



penyu
QUOTE(Edirossa @ Jul 21 2008, 08:51 AM) *
QUOTE(jusuh77 @ Jul 21 2008, 01:25 AM) *
Ini perkara biasa bagi wakil rakyat Terengganu....ini dinamakan Penyakit Wahan...berlaku kepada sesiapa sahaja....
Seperti mana ramai wakil rakyat pembangkang yg memenangi pilihanraya Terengganu 1999 tanpa diduga akibat krisis pemecatan DSAI...mereka berlumba-lumba mendapatkan kereta mewah...akhirnya tumbang di penggal berikutnya..Berbeza dgn pemimpin sebuah lg negeri di pantai timur yg berpuluh tahun memerintah yg mana pemimpinnya hidup penuh kesederhanaan...sanggup hidup susah bersama-sama rakyat.....rakyat berdiri teguh dibelakangnya.


Nota: Penyakit Wahan merupakan punca kekalahan Umat Islam di akhir zaman
.


Saya anggap ini satu pembohongan, kecualilah Jusuh dapat buktikan...

Saya antara orang yang mengikuti perkembangan kerajaan Pas sebaik sahaja Pas berjaya mengambil alih kerajaan Terangganu dari UMNO, dan saya tidak pernah terbaca berita atau kenyataan yg kerajaan Pas beli kereta baru sebaik sahaja ambil alih kuasa.

Dan anda jgn pula buat cerita kerajaan PR yg baru mengambil alih 5 buah negeri pun begitu juga. Untuk pengetahuan anda, Anwar dan rakan2 dalam PR telah mengharamkan kerajaan PR dari membuat sebarang pembelian kereta baru, pengubahsuaian pejabat baru, mengharamkan semua exco dari berniaga dan semua exco diharamkan memohon tanah negeri


saya setuju.saye nampak sdiri yb pas pakai keta mewah selepas menang di trg 1999.,padahal sbl tu kutuk bn bukanmain.sbb tu pengundi kate dua kali lima sahaja.slogan hanya di bibir sahaja.
fsyukri
malu jd org ganu.
kamil
QUOTE(fsyukri @ Dec 9 2008, 12:37 AM) *
malu jd org ganu.


bakpenyer?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.