Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Benda Yg Perlu Di Tukar
Mesra.net Forum > Vehicles & Transportation > Kereta, Motosikal, Basikal
Pages: 1, 2
J o e
APA YG PATUT KITA TUKAR SETIAP KALI SAMPAI TEMPOH SERVIS

CONTOH MINYAK GEAR KENA TUKAR SETIAP BAPE KM

MINYAK CLUTCH...MINYAK BREAK...TIMING BELT...DAN LAIN-LAIN LAGI YG PATUT DI TUKAR BILA SAMPAI KM NYER
J o e
CAM TAK BETUL JEK SOALAN TADI....

NI YG BETUL...

SETIAP BAPE KM PATUT KITA TUKAR...MINYAK GEAR...MINYAK CLUTH...MINYAK BREAK...TIMING BELT DAN APA2 YANG PATUT DITUKAR biggrin.gif
hastapronto

yg hasta tau..
minyak gear tukar every 40k...
hasta baru je tukar last service..smooth jek masuk gear skang..

yg lelain kena tanya pada yg pakar..
apa kata abg zan?

wink.gif
hastapronto

timing belt penah baca.. org kata tukar setiap 50K...
tapi kena check jugak.. sbb dia kat dlm tuh, tak leh nampak ngan mata kasar...
kalau putus... naya!

ada jugak penah baca.. org kata kalau beli keter 2nd..
better terus tukar timing belt.. utk elak benda2 yg tak diingini..

kira mmg penting lah timing belt nih..
J o e
QUOTE(hastapronto @ Jul 17 2006, 02:16 PM)

yg hasta tau..
minyak gear tukar every 40k...
hasta baru je tukar last service..smooth jek masuk gear skang..

yg lelain kena tanya pada yg pakar..
apa kata abg zan?

wink.gif

NI INFORMATION DARI BRO ZAN KAN rolleyes.gif
hastapronto
QUOTE(J o e @ Jul 17 2006, 02:37 PM)
QUOTE(hastapronto @ Jul 17 2006, 02:16 PM)

yg hasta tau..
minyak gear tukar every 40k...
hasta baru je tukar last service..smooth jek masuk gear skang..

yg lelain kena tanya pada yg pakar..
apa kata abg zan?

wink.gif

NI INFORMATION DARI BRO ZAN KAN rolleyes.gif


a'ah..
bro zan yg kasik tau..
siap ngan harga lagi.. ehehehe..

kalau dia tak suruh hari tuh..
mmg hasta tak tukar minyak gear..

**hasta percaya ngan info dari bro zan pasal keter nih.
smile.gif
thiaki
hasta, brapa ye nk tukar minyak gear tu?
hastapronto
QUOTE(thiaki @ Jul 17 2006, 03:19 PM)
hasta, brapa ye nk tukar minyak gear tu?


tengok keter jugak..
hasta pakai kenari.. minyak gear dlm RM30 lebih rasanyer...
lupa le plak.. tak lebih RM35 lah hasta kena hari tu utk minyak gear..
thiaki
QUOTE(hastapronto @ Jul 17 2006, 04:59 PM)
QUOTE(thiaki @ Jul 17 2006, 03:19 PM)
hasta, brapa ye nk tukar minyak gear tu?


tengok keter jugak..
hasta pakai kenari.. minyak gear dlm RM30 lebih rasanyer...
lupa le plak.. tak lebih RM35 lah hasta kena hari tu utk minyak gear..

owh..

ki nyer saga..

mmg rs keras skit gear tu..

riso plak, kot ada apa..
small_ville84
tak tahulah kena tukar apa..
biasa ikut akak pi servis kete dia..
dia suruh jer org proton tu servis..
mana2 yang tak elok tu..tukar jer..
tp pasal minyak itam tu...
mmg ikut btl km..klu dah smp brapa km tu..
sure pi servis terus..
hastapronto
QUOTE(thiaki @ Jul 17 2006, 05:03 PM)
QUOTE(hastapronto @ Jul 17 2006, 04:59 PM)
QUOTE(thiaki @ Jul 17 2006, 03:19 PM)
hasta, brapa ye nk tukar minyak gear tu?


tengok keter jugak..
hasta pakai kenari.. minyak gear dlm RM30 lebih rasanyer...
lupa le plak.. tak lebih RM35 lah hasta kena hari tu utk minyak gear..

owh..

ki nyer saga..

mmg rs keras skit gear tu..

riso plak, kot ada apa..


keter baru ke masa beli tuh...?
tgk lah odo meter..dah baper bacaannyer..
kalau agak2 dah lebih 40k and tak pernah tukar..
bawak pi bengkel lah... kalau saga may be pakai lagi byk minyak gear..
so, may be harga ada lebih sket lah..
sleeplessinsentul
Biasanya dalam manual ada recommendation nak tukar apa yg patut.
Pengalaman saya yg guna iswara a/b 1.3 manual:-

1. minyak hitam yg bukan sintetik tu, setiap 5,000km atau 3 bulan whichever is earlier. Kalu yg sintetik, mungkin 7,500km atau 10,000km.
2. filter - tak ingat
3. spark plug - tak ingat
4. bateri keter - 18 bulan hingga 2 tahun, kalu lebih guna malam, cepat ler abis
5. timing belt - setiap 60 - 70,000 km gitu
6. clutch plat - 100,000km

Baru baru ni, kipas radiator meragam. Saya pegi kedai potong jer ganti motor nyer. Boleh cayer ker kedai potong ni? Ntah ler, mekanik tu cakap ok ler...
maxovista
1. minyak hitam yg bukan sintetik tu, setiap 5,000km atau 3 bulan whichever is earlier. Kalu yg sintetik, mungkin 7,500km atau 10,000km. <setuju>

2. filter - sama seperti minyak enjin 5000km utk minyak mineral biasa dan 7500km - 10000km untuk minyak synthetic. Dalam ertikata lain, bila tukar minyak enjin tu, maka tukar juga la filter minyak tu sekali (oil filter)

3. spark plug - 20,000km ikut schedule maintenance book! Tapi kau boleh pakai sampai 30k-40k takde hal...benda ni bukan critical sangat! Tapi kalau dah lebih 40k tak tukar, dia nya electrode pun dah nipis, elok tukar aje...Harga sekitar Rm20-25 untuk 4 biji...

4. bateri kerete - 18 bulan hingga 2 tahun, terpulang pada cara penggunaan...kalau kita selalu topup air suling tu, ianya boleh tahan sampai 2 tahun...kalau selalu lupa topup dan selalu kering...6 bulan pun bateri boleh kong! Free maintenance battery lain pulak ceritanya...tak payah top up air , harga lebih mahal dari bateri biasa. Bila beli bateri, jangan main hentam aje, ini kerana di Malaysia banyak barang tipu...so , beli bateri dari jenama yg boleh dipercayai...BOSCH, CENTURY...tapi ada juga jenama yg tak terkenal tapi elok! Aku ada kawan dekat Puchong keje kat warehouse distribute battery ke kedai kedai spareparts...dia yg bagitahu ilmu kat aku camner nak kenal bateri baik dgn yg tak baik! Bateri yg baik biasanya lebih berat dari bateri yg kurang baik ( compare bateri tersebut dalam kategori yg sama..kalau NS50 tu kau kena compare dengan NS50 dari jenama yg lagi satu! Kalau kancil tak silap aku pakai NS40 atau NS40L..begitu la citernya!

5. timing belt - 60,000km untuk kereta proton wira, saga. WAJA bole tahan sampai 90,000km dan Honda CRV tahan sampai 160,000km. Jadi timing belt ni ikut jenis kereta. Banyak orang tak tahu, depa sampai aje 60,000km terus tukar tak kira la dia pakai apa keretapun! Mekanik sengeh aje la, buat apa tolak rezeki!

6. clutch plat - clutch plate ni ialah perkara subjektif. Biasanya ikut pengalaman aku, aku hanya tukar bila ada simptom "clutch slipping" berlaku sewaktu pemanduan kita. Ni perkara yg susah nak terangkan, sebabtu mereka kata 100,000km...tukar clutch!

7.Fuel Filter - tukar aje la sekitar 40,000km sekali. Benda ni pun murah RM15-20 je.

8.Air Filter atau Filter Udara - yang ni di tukar setiap 20,000km....tapi pada mereka yg tukar kepada K&N type...benda ni tak payah tukar, tapi mampu dibersihkan.

9.ATF - Automatic Transmission Fluid. Minyak ni memang penting bagi yg pakai AUTO. Dalam manual dia ada sebut setiap 20,000km tukar. Tapi boleh la extend hingga 30,000km kepada mereka yg nak jimat. Minyak ni memang penting ditukar...jangan abaikan(contohnya tak tukar lebih dari 30,000km) kerana kerosakan kepada AUTO gearbox perlu perbelanjaan yg besar. Kalau kita rajin tukar, kereta tak perlu Transmission Flush seperti yg disyorkan oleh sesetengah bengkel. Transmission Flush boleh pergi sampai 7-9 litre. Ini membazir untuk kita...tapi bukan pada pihak yg bikin servis. Caj sekitar RM200 ++. Kalau kau selalu tukar ATF, hanya tukar biasa aje....yg budget kurang dari RM100...ikut saiz kereta anda!

10.Gear Oil - untuk mereka yg pakai manual gearbox. Kereta anda tak perlu pakai ATF, sebaliknya pakai Gear Oil. Benda ni boleh la tukar 60,000km sekali.

11.Brake Fluid dan Power Steering Fluid - Kalau rajin boleh flush keluar ganti baru setiap 60,000km. Aku sendiri tak buat....sebab aku malas! Lagipun aku tahu sedikit sebanyak pasal mekanikal, bila ada kuar simptom, baru la aku tukar!he he...jangan ikut saya ya!

12.Radiator Coolant - sebotol RM8-RM15... selalunya warna hijau! 60,000km boleh la tukar sekali!!! Kalau air radiator korang warna clear aje...maknanya air paip biasa aje tu! Pakai coolant, enjin lebih cepat panas dan juga tak mudah mendidih!

13.Air-Cond Belt/ Alternator Belt - Belt-belt ni perlu ditukar sama waktu dengan timing belt. Kalau kita terlupa tukar sewaktu servis sebelum-sebelum ni. Belt Air-con dan juga alternator mudah dikenal pasti akan perlunya ditukar atau tidak. Ini kerana belt-belt ni letaknya diluar dan boleh nampak. Kalau bahagian "ribs"nya dah ada "crack-crack" yg halus...maka eloklah ditukar belt tersebut. Jangan tunggu masa timing belt nak tukar, baru nak ditukar belt-belt ini.

Akhir sekali, ingin aku ingatkan maintenance schedule yg ikut "km" atau masa "3 bulan" "6 bulan" dan seterusnya ni hanya memudahkan pengguna-pengguna kereta melakukan penyelengaraan atau omputih kata "preventive maintenance". Maksudnya, benda yg kita tukar tu belum tentu rosak, tapi kita dah tukar...preventive maintenance ni mampu mengelak dari pengguna kereta menghadapi kerosakan yg kritikal dimasa akan datang!

Tapi dalam dunia ni, mana ada yg perfect! Preventive Maintenance Schedule ni kalau kita ikut tanpa mengetahui sedikit sebanyak tentang fungsi atau sebab mengapa setiap alatganti tu perlu ditukar. Ianya boleh juga menjadi suatu pembaziran....

Contohnya - kalau kita buta-buta ikut apa yg disyorkan oleh pembuat alatganti. Contohnya "shock absorber".. perlu diganti setiap 20,000km....! Tentu kita tidak mampu mengikutnya! Okies..bye
zan
dah ada geng! biggrin.gif
sleeplessinsentul
timakasih maxovista kerana keterangan yg lebih lengkap... setuju ngan zan, buleh buat geng ni.

c'mon join da club... biggrin.gif
hastapronto
QUOTE(maxovista @ Jul 18 2006, 01:16 AM)
5. timing belt - 60,000km untuk kereta proton wira, saga. WAJA bole tahan sampai 90,000km dan Honda CRV tahan sampai 160,000km. Jadi timing belt ni ikut jenis kereta. Banyak orang tak tahu, depa sampai aje 60,000km terus tukar tak kira la dia pakai apa keretapun! Mekanik sengeh aje la, buat apa tolak rezeki!


nak tanya lebih lanjut...
kalau kenari baper puluh ribu km plak kena tukar ek..?
zan
bercakap tentang timing belt (juga dipanggil cam belt kerana ia memacu camshaft), ianya berbeza antara satu pengeluar ke pengeluar yg lain.

pada asalnya, enjin pembakaran dalam menggunakan camshaft yg di letak di dalam blok enjin...erm..takmo citer panjang2 lah.

secara standardnya pertukaran timing belt pada setiap 100,000km ikut ketetapan pengeluar jepun. tetapi jepun adalah negara bercuaca sederhana sejuk manakala cuaca di malaysia lebih panas dan mampu mempercepatkan proses wear and tear timing belt yg dibuat dari adunan getah, plastik dan fibre glass.

maka itu, adalah dinasihatkan pertukarannya dibuat lebih awal iaitu antara mega_shok.gif-90,000km.

bagi alat ganti timing belt berkualiti rendah, kita perlu menukar lebih awal. maybe 60,000km. sy tak begitu pasti.

sesetengah pengeluar seperti Alfa Romeo mencadangkan pertukaran timing belt pada jarak hanya 30,000km bagi semua enjin straight 4 twin spark dan juga enjin V6 bagi model sblm thn 1999. masa aku keja di alfa romeo thn 96 dulu, ada juga pemilik yg kerek dan cakap timing belt boleh tahan sampai 100,000km. tak perlu tukar pada 30,000km.

then, keta dia kena tarik masuk sebab timing belt putus dan enjin kena overhaul. bacaan odometer ketika itu = 35,000km.

maka moralnya adalah kita perlu patuhi spesifikasi service dan penyelenggaraan pengeluar.

banyak kenderaan zaman sekarang telah menggunakan timing chain sbg ganti kepada timing belt. ini termasuk Nissan, Honda dan Toyota.

Toyota misalannya menggunakan timing chain bagi semua kenderaan penumpangnya iaitu

Camry ACV30 - enjin 2AZ-FE 2000cc
Corolla Altis ZZE121 - enjin 1ZZ-FE 1600cc
Vios NZE10 - enjin 1NZ-FE 1500cc

model seperti CRV pada mulanya menggunakan timing belt, tetapi untuk CRV baru generasi kedua, Honda juga kembali memperkenalkan timing chain melalui enjin i-VTEC. ianya tidak memerlukan pertukaran biarpun sudah mencecah 500,00km lantas menjimatkan kos dan menjaga alam sekitar.

sekiranya mekanisme rantai mengeluarkan bunyi, hanya perlu tukar tensioner bearing dan segalanya pulih spt sedia kala.
hastapronto
QUOTE(zan @ Jul 18 2006, 03:36 PM)
maka itu, adalah dinasihatkan pertukarannya dibuat lebih awal iaitu antara mega_shok.gif-90,000km.


is it practical utk keterē kcar kat Malaysia ni..?
zan
QUOTE(hastapronto @ Jul 18 2006, 03:40 PM)
QUOTE(zan @ Jul 18 2006, 03:36 PM)
maka itu, adalah dinasihatkan pertukarannya dibuat lebih awal iaitu antara mega_shok.gif-90,000km.


is it practical utk keterē kcar kat Malaysia ni..?

daihatsu dan perodua menggalakkan tukar antara 75-mega_shok.gif,000km.
untuk model kancil K1-K4, kelisa, kenari dan mvyi 1.0

bagi myvi 1.3 ia menggunakan timing chain - last for life!
hastapronto
QUOTE(zan @ Jul 18 2006, 03:53 PM)
daihatsu dan perodua menggalakkan tukar antara 75-mega_shok.gif,000km.
untuk model kancil K1-K4, kelisa, kenari dan mvyi 1.0


within 75k to mega_shok.gifk ek..?
kena jot down dlm buku kecik ni..
wink.gif
zan
QUOTE(hastapronto @ Jul 18 2006, 03:55 PM)
QUOTE(zan @ Jul 18 2006, 03:53 PM)
daihatsu dan perodua menggalakkan tukar antara 75-mega_shok.gif,000km.
untuk model kancil K1-K4, kelisa, kenari dan mvyi 1.0


within 75k to mega_shok.gifk ek..?
kena jot down dlm buku kecik ni..
wink.gif

anda kata u selalu pegi ke pusat servis perodua, maka mereka akan advise u untuk buat apa dan tukar apa pada sekian sekian masa.

klu servis di bengkel bebas, maka sendiri kena ingat biggrin.gif
onehazmir
usually pihak bengkel akan lekat stiker yg ada butir2x bila nak tukau timing belt, plugs dan minyak itam. toksah risau..



kalau lupa, check minyak itam sendri dgn refer pd kelikatan & hitamnya..

minyak gear box aku tukau 1 thn sekali! hahahaha!!
maxovista
QUOTE(onehazmir @ Jul 19 2006, 12:15 AM)
usually pihak bengkel akan lekat stiker yg ada butir2x bila nak tukau timing belt, plugs dan minyak itam. toksah risau..



kalau lupa, check minyak itam sendri dgn refer pd kelikatan & hitamnya..

minyak gear box aku tukau 1 thn sekali! hahahaha!!

zan & sleeplessinsentul...

Tima kasih kerana mejemput bersama-sama diruang ini....

eh..aku tak tahu yg alfa kena tukor 30,000km....!! Tapi kalau nak dipikirkan, engine alfa org kata bunyi nyer mmg best.vroom..aummmmm! Agaknya pasal suka rev lebih...timing beltnyer stress ada lebih sikit dari biasa!

Selain tu, untuk kereta-kereta lain, timing belt ni juga terpulang pada cara kita layan enjin kita tu.....kalau selalu rev enjin sampai redline!! maka komponen dlm enjin ni perlu ditukar lebih awal dari biasa. TU yg susah tu....

Selain kualiti komponen yg teruk(kualiti belt), workmanship pun perlu diambil kira untuk menjadikan belt ni putus lebih awal dari biasa...
zan
timing belt juga boleh di periksa keadaanya samda perlu tukar atau tidak.

buka saja cover dan mata yg mengetahui akan berkata leh pakai lagi.

aku beli wira 1.6, still belum tukar timing belt walau dah 40,000km. pomen cakap leh pakai lagi.

alfa romeo skrg yg guna block fiat, sudah menggunakan timing belt yg tahan lebih lama.
maxovista
aku pun pakai wira 1.6Xli....1998! baru angkat sebulan....(itu CRV, wife pakai..)

170,000km....aku suruh sorang mekanik tu buka cover nak check Timing Belt! Dia takmo, kata dia TB kalau tengok mmg semua nampak OK!

Nak buat camner, kena buka sendiri la nanti...
zan
kau punya CRV 1st model yea? RD1 betul tak?

member aku kat Kah Motor cakap timing belt kena tukar 100,000km. bukan 100,000 batu.

* 100,000batu = 160,000km.

CRV yg pakai iVTEC tak pakai belt, tapi rantai
J o e
QUOTE(maxovista @ Jul 18 2006, 01:16 AM)
1. minyak hitam yg bukan sintetik tu, setiap 5,000km atau 3 bulan whichever is earlier. Kalu yg sintetik, mungkin 7,500km atau 10,000km. <setuju>

2. filter - sama seperti minyak enjin 5000km utk minyak mineral biasa dan 7500km - 10000km untuk minyak synthetic. Dalam ertikata lain, bila tukar minyak enjin tu, maka tukar juga la filter minyak tu sekali (oil filter)

3. spark plug - 20,000km ikut schedule maintenance book! Tapi kau boleh pakai sampai 30k-40k takde hal...benda ni bukan critical sangat! Tapi kalau dah lebih 40k tak tukar, dia nya electrode pun dah nipis, elok tukar aje...Harga sekitar Rm20-25 untuk 4 biji...

4. bateri kerete - 18 bulan hingga 2 tahun, terpulang pada cara penggunaan...kalau kita selalu topup air suling tu, ianya boleh tahan sampai 2 tahun...kalau selalu lupa topup dan selalu kering...6 bulan pun bateri boleh kong! Free maintenance battery lain pulak ceritanya...tak payah top up air , harga lebih mahal dari bateri biasa. Bila beli bateri, jangan main hentam aje, ini kerana di Malaysia banyak barang tipu...so , beli bateri dari jenama yg boleh dipercayai...BOSCH, CENTURY...tapi ada juga jenama yg tak terkenal tapi elok! Aku ada kawan dekat Puchong keje kat warehouse distribute battery ke kedai kedai spareparts...dia yg bagitahu ilmu kat aku camner nak kenal bateri baik dgn yg tak baik! Bateri yg baik biasanya lebih berat dari bateri yg kurang baik ( compare bateri tersebut dalam kategori yg sama..kalau NS50 tu kau kena compare dengan NS50 dari jenama yg lagi satu! Kalau kancil tak silap aku pakai NS40 atau NS40L..begitu la citernya!

5. timing belt - 60,000km untuk kereta proton wira, saga. WAJA bole tahan sampai 90,000km dan Honda CRV tahan sampai 160,000km. Jadi timing belt ni ikut jenis kereta. Banyak orang tak tahu, depa sampai aje 60,000km terus tukar tak kira la dia pakai apa keretapun! Mekanik sengeh aje la, buat apa tolak rezeki!

6. clutch plat - clutch plate ni ialah perkara subjektif. Biasanya ikut pengalaman aku, aku hanya tukar bila ada simptom "clutch slipping" berlaku sewaktu pemanduan kita. Ni perkara yg susah nak terangkan, sebabtu mereka kata 100,000km...tukar clutch!

7.Fuel Filter - tukar aje la sekitar 40,000km sekali. Benda ni pun murah RM15-20 je.

8.Air Filter atau Filter Udara - yang ni di tukar setiap 20,000km....tapi pada mereka yg tukar kepada K&N type...benda ni tak payah tukar, tapi mampu dibersihkan.

9.ATF - Automatic Transmission Fluid. Minyak ni memang penting bagi yg pakai AUTO. Dalam manual dia ada sebut setiap 20,000km tukar. Tapi boleh la extend hingga 30,000km kepada mereka yg nak jimat. Minyak ni memang penting ditukar...jangan abaikan(contohnya tak tukar lebih dari 30,000km) kerana kerosakan kepada AUTO gearbox perlu perbelanjaan yg besar. Kalau kita rajin tukar, kereta tak perlu Transmission Flush seperti yg disyorkan oleh sesetengah bengkel. Transmission Flush boleh pergi sampai 7-9 litre. Ini membazir untuk kita...tapi bukan pada pihak yg bikin servis. Caj sekitar RM200 ++. Kalau kau selalu tukar ATF, hanya tukar biasa aje....yg budget kurang dari RM100...ikut saiz kereta anda!

10.Gear Oil - untuk mereka yg pakai manual gearbox. Kereta anda tak perlu pakai ATF, sebaliknya pakai Gear Oil. Benda ni boleh la tukar 60,000km sekali.

11.Brake Fluid dan Power Steering Fluid - Kalau rajin boleh flush keluar ganti baru setiap 60,000km. Aku sendiri tak buat....sebab aku malas! Lagipun aku tahu sedikit sebanyak pasal mekanikal, bila ada kuar simptom, baru la aku tukar!he he...jangan ikut saya ya!

12.Radiator Coolant - sebotol RM8-RM15... selalunya warna hijau! 60,000km boleh la tukar sekali!!! Kalau air radiator korang warna clear aje...maknanya air paip biasa aje tu! Pakai coolant, enjin lebih cepat panas dan juga tak mudah mendidih!

13.Air-Cond Belt/ Alternator Belt - Belt-belt ni perlu ditukar sama waktu dengan timing belt. Kalau kita terlupa tukar sewaktu servis sebelum-sebelum ni. Belt Air-con dan juga alternator mudah dikenal pasti akan perlunya ditukar atau tidak. Ini kerana belt-belt ni letaknya diluar dan boleh nampak. Kalau bahagian "ribs"nya dah ada "crack-crack" yg halus...maka eloklah ditukar belt tersebut. Jangan tunggu masa timing belt nak tukar, baru nak ditukar belt-belt ini.

Akhir sekali, ingin aku ingatkan maintenance schedule yg ikut "km" atau masa "3 bulan" "6 bulan" dan seterusnya ni hanya memudahkan pengguna-pengguna kereta melakukan penyelengaraan atau omputih kata "preventive maintenance". Maksudnya, benda yg kita tukar tu belum tentu rosak, tapi kita dah tukar...preventive maintenance ni mampu mengelak dari pengguna kereta menghadapi kerosakan yg kritikal dimasa akan datang!

Tapi dalam dunia ni, mana ada yg perfect! Preventive Maintenance Schedule ni kalau kita ikut tanpa mengetahui sedikit sebanyak tentang fungsi atau sebab mengapa setiap alatganti tu perlu ditukar. Ianya boleh juga menjadi suatu pembaziran....

Contohnya - kalau kita buta-buta ikut apa yg disyorkan oleh pembuat alatganti. Contohnya "shock absorber".. perlu diganti setiap 20,000km....! Tentu kita tidak mampu mengikutnya! Okies..bye

BANYAK INFORMATION YG AKU TAK TAU DAH TAU SKANG NI...

SKANG DAH ADA 2 ORG DR KETA KAT SINI biggrin.gif
hastapronto
QUOTE(zan @ Jul 18 2006, 03:59 PM)
anda kata u selalu pegi ke pusat servis perodua, maka mereka akan advise u untuk buat apa dan tukar apa pada sekian sekian masa.

klu servis di bengkel bebas, maka sendiri kena ingat biggrin.gif


sy pegi perodua masa memula beli tu je..
yg free service tu.. (actually free foreman charge jek)..

selebihnyer hasta pi bengkel kat rumah ni je..
tu yg kena jot down nih...
hastapronto
QUOTE(onehazmir @ Jul 19 2006, 12:15 AM)
usually pihak bengkel akan lekat stiker yg ada butir2x bila nak tukau timing belt, plugs dan minyak itam. toksah risau..


kat sticker aku tu ada tulis odo for next service je...
hastapronto
QUOTE(maxovista @ Jul 19 2006, 12:59 AM)
aku suruh sorang mekanik tu buka cover nak check Timing Belt! Dia takmo, kata dia TB kalau tengok mmg semua nampak OK!


tu le..
hasta pun penah dgr my bro kata..
tb ni kalau nak tgk, tak boleh tgk mcm tu jek..
kena check more details thru mana ntah.. lupa plak..
zan
QUOTE(hastapronto @ Jul 19 2006, 02:47 PM)
QUOTE(zan @ Jul 18 2006, 03:59 PM)
anda kata u selalu pegi ke pusat servis perodua, maka mereka akan advise u untuk buat apa dan tukar apa pada sekian sekian masa.

klu servis di bengkel bebas, maka sendiri kena ingat biggrin.gif


sy pegi perodua masa memula beli tu je..
yg free service tu.. (actually free foreman charge jek)..

selebihnyer hasta pi bengkel kat rumah ni je..
tu yg kena jot down nih...

memang namanya free service. maka servis sahaja lah yg percuma. parts supplied is still chargeable.

senang aje nak ingat ni.

setiap 5,000km - tukar minyak enjin dan penapis minyak

setiap 20,000km - tukar spark plug dan contact point (bagi keta2 lama). tukar minyak brek (this is often overlooked). tukar minyak gear auto (bagi yg guna jenis penapis. penapis tukar setiap 40,000km)

setiap 40,000km - tukar minyak gear manual. tukar minyak gear auto secara flushing (bagi gear auto tanpa penapis boleh tukar). tukar segala minyak gear seperti transfer case (utk 4WD) atau rear differential bagi kenderaan RWD.
tukar penapis udara dan penapis bahanapi.

setiap 10,000km lakukan penjajaran roda dan imbangan beserta kitar kedudukan roda (cross tyre)
hastapronto

ok, noted bro!
tq
J o e
BAGUS SERVIS KAT KEDAI BIASA KER KAT PUSAT SERVIS...

KALAU KAT KEDAI BIASA TAKUT KENA TIPU JEK... blink.gif
zan
QUOTE(J o e @ Aug 27 2006, 03:17 PM)
BAGUS SERVIS KAT KEDAI BIASA KER KAT PUSAT SERVIS...

KALAU KAT KEDAI BIASA TAKUT KENA TIPU JEK... blink.gif

pusat servis mahal...dan seringkali tempoh menunggu agak lama.

katakan servis tukar minyak enjin cuma ambil 15 minit di bengkel biasa, tetapi di pusat servis franchise maybe antara sejam ke 2 jam. ini kerana proses prosedur biasa di mana ada banyak kereta lain yg datang untuk servis sedangkan jumlah mekanik dan 'service bay' yg terhad.

bengkel luar mampu memberikan servis biasa yg pantas dan murah. dan kebiasaannya, mereka merupakan mekanik yg ada banyak pengalamana justeru berani buka perniagaan bengkel sendiri.

my advise is - boleh pergi ke sana untuk servis biasa tetapi untuk kerja2 rumit seperti electronic diagnostic baik pulang ke pusat servis franchise sebab mereka adalah terlatih dan punya equipment yang cukup.
hastapronto
QUOTE(zan @ Aug 28 2006, 08:46 AM)
katakan servis tukar minyak enjin cuma ambil 15 minit di bengkel biasa, tetapi di pusat servis franchise maybe antara sejam ke 2 jam. ini kerana proses prosedur biasa di mana ada banyak kereta lain yg datang untuk servis sedangkan jumlah mekanik dan 'service bay' yg terhad.


btul tuh..
hasta penah tunggu 3 jam hanya utk service biasa..

habis majalah..paper kat service centre tuh hasta baca..
siap tertido lagi... bosan tahap gaban..

nak jenjalan.. x de apa plak tepi2 tuh... serik btul !
budak_nakal_jpn
aku tak yah fikir pasal kete nih
yang aku tau isi minyak and lanyak je kat jalan pasal aku ade
personal mekanik yg handle preventive maintenance kete aku...
zan
QUOTE(hastapronto @ Aug 29 2006, 03:10 PM)
QUOTE(zan @ Aug 28 2006, 08:46 AM)
katakan servis tukar minyak enjin cuma ambil 15 minit di bengkel biasa, tetapi di pusat servis franchise maybe antara sejam ke 2 jam. ini kerana proses prosedur biasa di mana ada banyak kereta lain yg datang untuk servis sedangkan jumlah mekanik dan 'service bay' yg terhad.


btul tuh..
hasta penah tunggu 3 jam hanya utk service biasa..

habis majalah..paper kat service centre tuh hasta baca..
siap tertido lagi... bosan tahap gaban..

nak jenjalan.. x de apa plak tepi2 tuh... serik btul !

kalau ada komputer dan internet percuma best jugak kan? kan? kann???
silverbullet
Zan bukak la .....

bukak topik DIY ...
radioactive
bagus gak kalo bukak topik DIY...
Menda2 yg slalu wat kat kedai...dah leh bikin sendiri jer...best wooo.... biggrin.gif
silverbullet
QUOTE(radioactive @ Sep 3 2006, 11:07 PM)
bagus gak kalo bukak topik DIY...
Menda2 yg slalu wat kat kedai...dah leh bikin sendiri jer...best wooo.... biggrin.gif

aku suka tukar steering ....
radioactive
ada steering lebey...pass kat aku satu.....
silverbullet
QUOTE(radioactive @ Sep 4 2006, 07:19 PM)
ada steering lebey...pass kat aku satu.....

ko nak pasang katner ...
radioactive
kumpul steering dulu...pastu kalo dah ada keta sok..pasang arr...
kasika rr aku satu momo fighter ker..apa ke..hahahaha
Nak gak merasa bawak keta pakai steering momo ori
silverbullet
QUOTE(radioactive @ Sep 4 2006, 07:25 PM)
kumpul steering dulu...pastu kalo dah ada keta sok..pasang arr...
kasika rr aku satu momo fighter ker..apa ke..hahahaha
Nak gak merasa bawak keta pakai steering momo ori

ada dlm stor ... 1 nardi 1 momo 1 original ferrari 1 ori wira 1.5.
radioactive
original ferrari..melampau sangat...kasik arr momo satu
leh ke? tima kasih...kalo takleh pon...tima kasih gak....
silverbullet
QUOTE(radioactive @ Sep 4 2006, 07:30 PM)
original ferrari..melampau sangat...kasik arr momo satu
leh ke? tima kasih...kalo takleh pon...tima kasih gak....

meh la amik kat opis aku ni ...
radioactive
serius wei? Kang kalo aku dah gi opis ko...ko tanak kasi lak....
Aku lak yg kecik ati nanti...takper arr....
beli keta sok...pakai jer apa steering yg dia bagi...abis citer
dah takder...wat cara takder.... cool.gif
silverbullet
tanak pulak ...
aku nak clear kan umah ... anak aku skg dah pandai merangkak ... banyak tempat dia nak jelajah ..
radioactive
wei...aku nak wei...serius ko nak bagi?
Ko kejer katner? Area k.l kaa?
Nanti aku gi amik...momo ori ker?
Takper ke ko sedekah kat aku?
Cam tak caya jer....
silverbullet
area kl la , nanti bila aku bawak aku PM ko ...
aku pon xtau bila lagi nak wat operasi kat umah ni ..
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.