Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Adam ?.berapa Banyak
Mesra.net Forum > Social & Societies > Hal Ehwal Islam
osaka8
kepada all forumnist....saya nak tanya ?...Adam...orang pertama dijadikan Allah.......pasti lebeh dari satu..maksud saya , Allah jadikan banyak Adam...kerna dari logicnya..kalau satu Adam bekahwin dengan satu Hawa...pasti kita semua suatu bangsa...tapi kenapa kita berbagai bangsa...jadi Adam atau Nabi Adam itu Allah jadikan banyak...baru logicnya kita berbangsa-bangsa....
reformist101
Nabi Adam a.s hanya satu sahaja. Dalam Al-Quran ada sebut, iblis enggan sujud kepada Adam, bukannya kepada Adam-Adam (jamak). Maknanya hanya satu Adam. Habil & Qabil adalah antara anak Nabi Adam yang dilahirkan kembar. Iaitu Qabil dengan Iqlima, Habil dengan Labuda. Kalau ikut logik saudara, ada banyaklah Habil & Qabil itu.

Mengikut riwayat, Nabi Adam hidup selama seribu tahun dan Hawa sentiasa melahirkan anak kembar iaitu lelaki & perempuan. Hanya anaknya yang terakhir sahaja yang tidak dilahirkan kembar iaitu Nabi Syith a.s. Jadi logik di sini, anak-anak Nabi Adam yang ramai itu pastinya akan berpindah-randah untuk membentuk penempatan yang baru. Cuaca,iklim dan persekitaran akhirnya nanti akan melahirkan proses evolusi iaitu perubahan warna kulit, susuk tubuh badan, komunikasi dan sebagainya.
osaka8
terima kaseh Reformist...huraian anda MUNGKIN saja tepat. kalau lah Adam dan Hawa..bangsa Arab...berapa banyak anak kembar pun..tetap mereka bangsa Arab...kemana mereka pergi..pengaruh cuaca, iklim, sekitaran...mereka tetap bangsa Arab...

cuba kita lihat...contoh...orang Eropah..dari kecil dibawa ke India - pengaruh sekitaran, cuaca atau apaupun pengaruh yang lain - tidak dapat menukar bangsa mereka ke India - mungkin gaya bahasa atau pemikiran saja yang bertukar - tapi bangsa tetap tidak...

soalan saya - mungkin Adam itu satu...atau lebeh dari satu???...

harap kalau ada forumist boleh beri pendapat......?terima kaseh
reformist101
QUOTE(osaka8 @ Jul 26 2004, 03:27 PM)
terima kaseh Reformist...huraian anda MUNGKIN saja tepat. kalau lah Adam dan Hawa..bangsa Arab...berapa banyak anak kembar pun..tetap mereka bangsa Arab...kemana mereka pergi..pengaruh cuaca, iklim, sekitaran...mereka tetap bangsa Arab...

cuba kita lihat...contoh...orang Eropah..dari kecil dibawa ke India - pengaruh sekitaran, cuaca atau apaupun pengaruh yang lain - tidak dapat menukar bangsa mereka ke India - mungkin gaya bahasa atau pemikiran saja yang bertukar - tapi bangsa tetap tidak...

soalan saya - mungkin Adam itu satu...atau lebeh dari satu???...

harap kalau ada forumist boleh beri pendapat......?terima kaseh

Saya berpendapat sebagai manusia yang pertama dan yang kedua, Adam & Hawa tidak mempunyai nama bangsa. Bangsa Arab hanya bermula daripada keturunan Nabi Ismail a.s. Begitu juga dengan bangsa Yahudi, hanya bermula dengan keturunan Nabi Ishak a.s.

Kalau tak silap saya, saya pernah terbaca bahawa bertaburannya manusia ke serata benua hanyalah bermula selepas peristiwa banjir besar zaman Nabi Nuh a.s. Ertinya anak-anak Nabi Nuh yang merantau ke serata benua. Seingat saya, anak Nabi Nuh yang bernama Sam ini tinggal di sekitar benua Asia dan ada anak-anak Nabi Nuh yang lain merantau ke benua lain. Kalau kita ikut susur galur keturunan Nabi Ibrahim a.s, kita akan lihat ianya nanti akan bertemu kepada nama Sam bin Nuh. Harus kita ingat Nabi Ibrahim dilahirkan di Babylon(Iraq).
osaka8
terima kaseh Reformist...saya bukan bermaksud mengatakan Adam itu bangsa Arab...cuma sebagai panduan...kalau Adam dan Hawa (bangsa apa?)..berketurunan...yang pasti anak cucu hingga ke zaman sekarang pasti satu bangsa...kerana kita semua berasal dari Adam dan Hawa...tapi kenapa ada berbagai bangsa di dunia ini....dan itu pasti dari berbagai Adam bukan satu Adam?...
Saya berterima kaseh dengan kisah Bahtera Nabi Nuh..tapi persoalannya tidak dibela oleh cerita nabi nuh...Nabi Nuh juga keturuan Adam...jadi hingga ke kita sekarang harus ada bangsa yang berasal dari Adam...persoalan nya adakan Adam itu satu atau ramai..sehingga dari tiap-tiap Adam yang Allah jadikan itu sebagai bapa kepada bangsa-bangsa yang ada di dunia ini...seperti yang kita ketahui Adam "bapa jasad"...bukan satu jasad...dari arah mana kita fikirkan..theory cuma satu...kalau Adam itu satu...kita semua sebangsa...tapi kalau Adam itu bukan satu..kita semua berbangsa-bangsa...
zarrazilla
QUOTE(osaka8 @ Jul 26 2004, 05:05 PM)
terima kaseh Reformist...saya bukan bermaksud mengatakan Adam itu bangsa Arab...cuma sebagai panduan...kalau Adam dan Hawa (bangsa apa?)..berketurunan...yang pasti anak cucu hingga ke zaman sekarang pasti satu bangsa...kerana kita semua berasal dari Adam dan Hawa...tapi kenapa ada berbagai bangsa di dunia ini....dan itu pasti dari berbagai Adam bukan satu Adam?...
Saya berterima kaseh dengan kisah Bahtera Nabi Nuh..tapi persoalannya tidak dibela oleh cerita nabi nuh...Nabi Nuh juga keturuan Adam...jadi hingga ke kita sekarang harus ada bangsa yang berasal dari Adam...persoalan nya adakan Adam itu satu atau ramai..sehingga dari tiap-tiap Adam yang Allah jadikan itu sebagai bapa kepada bangsa-bangsa yang ada di dunia ini...seperti yang kita ketahui Adam "bapa jasad"...bukan satu jasad...dari arah mana kita fikirkan..theory cuma satu...kalau Adam itu satu...kita semua sebangsa...tapi kalau Adam itu bukan satu..kita semua berbangsa-bangsa...

SUSAHNYE KO NI NAK FAHAM.......
duchess_of_nowhere
QUOTE
zarrazilla Posted on Jul 27 2004, 11:46 AM
--------------------------------------------------------------------------------
QUOTE (osaka8 @ Jul 26 2004, 05:05 PM)
terima kaseh Reformist...saya bukan bermaksud mengatakan Adam itu bangsa Arab...cuma sebagai panduan...kalau Adam dan Hawa (bangsa apa?)..berketurunan...yang pasti anak cucu hingga ke zaman sekarang pasti satu bangsa...kerana kita semua berasal dari Adam dan Hawa...tapi kenapa ada berbagai bangsa di dunia ini....dan itu pasti dari berbagai Adam bukan satu Adam?...
Saya berterima kaseh dengan kisah Bahtera Nabi Nuh..tapi persoalannya tidak dibela oleh cerita nabi nuh...Nabi Nuh juga keturuan Adam...jadi hingga ke kita sekarang harus ada bangsa yang berasal dari Adam...persoalan nya adakan Adam itu satu atau ramai..sehingga dari tiap-tiap Adam yang Allah jadikan itu sebagai bapa kepada bangsa-bangsa yang ada di dunia ini...seperti yang kita ketahui Adam "bapa jasad"...bukan satu jasad...dari arah mana kita fikirkan..theory cuma satu...kalau Adam itu satu...kita semua sebangsa...tapi kalau Adam itu bukan satu..kita semua berbangsa-bangsa... 

SUSAHNYE KO NI NAK FAHAM....... 


maaf kalau duchess berburuk sangke ... pada duchess osaka ni macam saje je nak pesongkan akidah kita ... kan dah jelas dalam al-quran .... kenap mesti nak dipertikaikan ... pemikiran akal terhad ...

senangnye contoh ... sedang melayu sendiri ade banyak melayu ... jawa... banjar... mendailing dan macam2 ... ini pulak jika di kajidr akar umbi ... isk isk isk ...
manis23742
Apa nak dikisah pada berbeza bangsa ke apa...kita bersatu dlm agama.....dalam Al-Quran Allah SWT sudah memberitahu kita..."Manusia dan Jin dijadikan tak lain hanyalah untuk menyembah Allah SWT".

Daripada nak dikaji apa bangsa,ke apa bahasa ke.... .....baik kita mengkaji dan mendalami Ilmu Allah SWT mengapa kita berbeza-beza?...Dan jgnlah tanya soalan2 yg boleh menmudaratkan...seperti Rasulullah SAW mentioned dlm Hadis Bukhari. ph34r.gif
osaka8
QUOTE(zarrazilla @ Jul 27 2004, 11:46 AM)
SUSAHNYE KO NI NAK FAHAM.......


maaf kalau duchess berburuk sangke ... pada duchess osaka ni macam saje je nak pesongkan akidah kita ... kan dah jelas dalam al-quran .... kenap mesti nak dipertikaikan ... pemikiran akal terhad ...

terima kaseh. saya minta maaf tapi tidak berniat untuk memesongkan akidah. untuk kebaikan bersama, mungkin topic ini lebeh baik ditutup saja. terimakaseh sekai lagi
gelas_plastik
Assalamualaikum,

Perbincangan sebegini jika diteruskan, spt kata-kata forumnist disini mungkin membahayakan aqidah bagi mereka yg tidak memahami. Ada perkara yg boleh dibincang secara terbuka, ada yg tidak ..

justify by this reason, saya menutup topik ini utk kebaikan kita semua ..

Sekian.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.