Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bakal Suami Berpendapatan Rendah
Mesra.net Forum > Social & Societies > Motivasi & Permasalahan
sonatareal
aper pendapat korang biler bakal suami berpendapatan rendah daripada bakal isteri..(kira lelaki 1k perempuan 3k)..Adakah akan bahagia or timbul masalah akan datang..takut nak buat keputusan.Kalu ditinggalan kesian..
allysandra
QUOTE(sonatareal @ Dec 11 2011, 10:56 PM) *
aper pendapat korang biler bakal suami berpendapatan rendah daripada bakal isteri..(kira lelaki 1k perempuan 3k)..Adakah akan bahagia or timbul masalah akan datang..takut nak buat keputusan.Kalu ditinggalan kesian..


pendapatn suami penting kerana suami ketua keluarga banyak yang perlu dia berikan....
namun jika dah sayang pendatn bukan satu ukuran dalm rumhtangga. ini kerana ramai suami berpendapatan rendah dari istri skrg nie...
yg penting agama n kejujuran mestilah mantop.. huhu friends.gif

.............................................
eemm sya ada cerita sedikait.
anda pastinya tdk percaya bila saya katakan seorang yng biasa mampu menjana pendapatan RM100-RM500 sehari dengan hanya berbekalkan laptop dan streymex shj..
banyak bukti yang boleh dilihat melalui website dibawah.. ini bukan keja dduk sajer n dpt income yer...huhu

nak tahu lebih lanjut....

SILA KLIK UNTUK KETAHUINYA
setia
urm...smue ni terpulang pade masing2..
mcm setia,gaji mmg lebih dari hsbd tp bkn mslh bg setia sbb gaji tu nnt nk byr rumah,kereta dll...
so pusing2 duet gaji wife n hsbd same je.balance tu tok kgunaan bersame..
sblom kawin pon x pnh le nak bincg psl perbezaan gaji sbb bg setia x pnting sgt aslkn pndai bajet n adil.. smile.gif
hafiz82
sekarang byk yang begitu..gaji suami rendah bukan isu nye jika pasangan berbincang dan saling memahami sebelum mereka berkahwin.saling bantu membantu dan yang paling penting suami wajib bg nafkah yang termampu mengikut kemampuan suami(bincang la dgn isteri ye bp nk bg:) )Insyallah segalanya berjalan dgn baik.
juhana
HI.. ACTUALLY MASALAH PENDAPATAN RENDAH NI SEMUA ORANG RASA TAPI LAU BINCANG ELOK2 DUA2 PIHAK LEH KOMPROMI DAN SALING MEMAHAMI, SUME TU X JD MASALAH.. TERPULANG PADA INDIVIDU SAMADA BOLEH TERIMA ATAU TIDAK SITUASI MACAM NI...BAGI YANG LAKI2 TU JGN LAH BERGANTUNG HARAP PADA YANG POMPUAN JE. KENALAH SAMA2 BERUSAHA UTK TINGKATKAN TARAF HIDUP.
leezaothman
xde masalah kot..yg pentg, si isteri jgn skali2 mengungkit pendptn suami..lelaki, diorg pasti rasa tercbr ble direndh2kn..yg pentg,ble kawin..isteri tahu tggungjawab sndri..n suami pn tahu tggungjawab sndri..slalunye, si isteri xkejam..kalu si isteri ada duit lebh..die pasti akn tlg ringnkn beban si suami....hehe..
aku_dd
penah terpikir gak benda tu.tp sbnrnye leh nilai sblm kawen lgk.
sblm kawen sape yg slalu byk kluar blanja
gurl or boy. tu pun da leh jadikan ukuran tahap rase tanggungjwb pasangan tu.
cam kes aku gak. gaji aku 3k, tunang aku 1.5k jerk. tp slalu dia yg byk kuar duit
aku lak slalu x cukup duit.huhu.dia la jd banker aku.mean yg aku nmpk he know how to
manage his money. kalau dia tau tggjwb dia okla.kita pun kene la consider sket.
zhulijhuli
gaji sape yg lebih tue x pnting...yg pnting suami tue tau tanggungjwab dia sbgai ketua kluarga... klu kita ni istri gji lebih dri suami, kt kena jgk tlong mana yg ptut... jgn la sume nk serah kat suami... tp dlm msa yg sama kt bincang la ngan suami utk dia usaha lebih lg sbb dia ketua kluarga... xkan kta nk tlong dia smpai bla2 kan.... tp kt sbgai isteri pun x bleh jgk nk slalu brlmbut ngan suami psal duit ni...tkut nnt dia naik syok plak sbb dia tau kt msti tlong dia... kt pun kena la pndai sorok duit skit... bkan utk diri sndiri tp utk msa dpn jgk...
honey^angel
terpulang pada pasangan samada blh terima atau tak....yg penting....pompuan jgn control suami lak bila dia yg ada pndapatan lebih....dan suami tu jgn lak amik kesempatan tak tunaikan tanggungjawab bg nafkah pada isteri bila pendatan isteri ni lebih.....

ada satu kes....wife ada degree....wat bisnes ngan family ...husband juz STPM....wat bisnes gak...kecik2....sblm kawin janji beriya....nk sara wife la konon....siap nk suh wife dia benti dari tlg family wat bisnes.....last2 bila dh kawin....si husband n mak dia.....blh plak suh si pompuan ni p cari keja....sbb ada degree.....apa kess???? nmpak sgt cam nk guna pompuan ni utk kesenangan dorg....

so....utk TT.....it is all depend on the couple....camna nak handle benda ni......

wafi
QUOTE(sonatareal @ Dec 11 2011, 08:56 PM) *
aper pendapat korang biler bakal suami berpendapatan rendah daripada bakal isteri..(kira lelaki 1k perempuan 3k)..Adakah akan bahagia or timbul masalah akan datang..takut nak buat keputusan.Kalu ditinggalan kesian..


Pasti bahagia kalau saling memahami .duit tu buat untuk mase depan je .anak2 lagi .rumah .kerete .duit tu untuk hidup senang dgn hidup susah je bukan untuk bahagia ke x bahagia .

suruh bakal lelaki tu buat kerja ni as a part time .mudah dan menguntungkan ! .saya dah buat .http://tinyurl.com/i-money8 .harap kamu bahagia smpai bila2! smile.gif
kzuraimi
sabar...byk jln penyelesaian...takkan susah tinggal...senang bersama...
DeylaRezal
2 sume depen pd couple memasing laa...Klu yg x kesa ley bahgia pe...
Yg plg penting bincang bebaek dlu sblm kawen...Jgn da kawen nanti mule la nak ungkit-m'ungkit..
Mmg tgjwb t'besar pd asben tp klu saling m'bantu x slh rasenye..N asben tu jgn lak lps tgn bile wife da tlg.. good.gif


sibongkok
QUOTE(sonatareal @ Dec 11 2011, 08:56 PM) *
aper pendapat korang biler bakal suami berpendapatan rendah daripada bakal isteri..(kira lelaki 1k perempuan 3k)..Adakah akan bahagia or timbul masalah akan datang..takut nak buat keputusan.Kalu ditinggalan kesian..





isteri kena tolong suami cari pendapatan lebih kot. contoh nya buat kerja sampingan ke, dari rumah je.. sekarang ni banyak, cuma pilih dari sumber yg di percayai. contoh dulu mak cik saya buat kerja meng'edit' buku yg pengarang nak keluar kan. tapi kena rajin laa smile.gif
Nurija
for me x de masalah la gaji kecik pon....selagi dia memahami dan tak mengambil kesempatan n sedar tanggungjawab dia as husband....x kisahla.....perkahwinankan satu perkongsian.... smile.gif
DeylaRezal
QUOTE(Nurija @ Jan 2 2012, 04:43 PM) *
for me x de masalah la gaji kecik pon....selagi dia memahami dan tak mengambil kesempatan n sedar tanggungjawab dia as husband....x kisahla.....perkahwinankan satu perkongsian.... smile.gif



s0kong 100% good.gif
Ramizan Ramli
QUOTE(sonatareal @ Dec 11 2011, 08:56 PM) *
aper pendapat korang biler bakal suami berpendapatan rendah daripada bakal isteri..(kira lelaki 1k perempuan 3k)..Adakah akan bahagia or timbul masalah akan datang..takut nak buat keputusan.Kalu ditinggalan kesian..



kalau suami mendapat pendapatan rendah dari isteri maka..hanya perlu bersikap saksama dan menerima sahaja...suami yan memiliki pendapatan rendah lebih baik dari pada suami yang tiada sebarang pendapatan..hanya bergantung sepenuhnya kepada si isteri..namun jikalau lelaki berpendapatan rendah..walaupun hanya RM800.00 si suami tetap sahaja harus memberi sedikit darinya kepada isteri.,,itu adalah tanggungjawab suamimaksudnya itu adalah pemberian nafkah suami kepada isteri tercinta.....

ewah dah mcm pernah berumah tangga sedangkan belum lagi berpunya ish ish ish
Miss Mirror
Tengok bagaimana keadaan lelaki (suami) itu... solat cukup tak... Itu yg sgt penting sebenarnya bila memilih calon suami.
Kdg tengok seolah2 mcm sesorang tu berpendapatan rendah.. tp bila ada keberkatan, semuanya jd cukup... yg penting dia tahu tanggungjawab dia sbg suami & bagaimana mengukur baju di bdn sendiri. Tapi dlm masa yg sama, perlu ada usaha2 lain utk mempertingkatkan lg ekonomi keluarga, cari side income ke... takde la mentang2 wife berpendapatan lebih tinggi, then dia lepas tgn mcm tu je.



Visit My Website
pinkygirl
QUOTE(sonatareal @ Dec 11 2011, 08:56 PM) *
aper pendapat korang biler bakal suami berpendapatan rendah daripada bakal isteri..(kira lelaki 1k perempuan 3k)..Adakah akan bahagia or timbul masalah akan datang..takut nak buat keputusan.Kalu ditinggalan kesian..


pada saya xde masalah, bakal suami boleh cari sumber side income lain agar dapat sama-sama membantu si isteri dalam memperkukuhkan kewangan keluarga. zaman sekarang mcm2 cara bleh buat duit..cuma terpulang pada kita sama ada nak ke x.
syahir92
pendapatan y mne2 tinggi xksah.y pntg,tgjwb kne laksanakn..lau nk detail lg,tlg rjuk pd org y lbih arif dlm bab2 mcm ni...jgn rjuk pd y jahil sbb 6ti mkin jahil tndakan kt clapping.gif
Esquento
bakal suami berpendapatan rendah ni pada aku bergantung pada pihak ppuan.. kalo dia tak kisah... no hal... asalkan tau dan faham tanggungjawab suami isteri.. kalo dia pendapatan rendah.. berbelanja la rendah.. kalo rasa nak bermewah.. bli sendiri.. bkn pe.. sbb mampu.. so takyah ler mintak ngn suami gak walopun tau dia tak mampu.. pstu kalo ppuan tak kisah.. berkongsi ngn suami... mane2 tak cukup.. kalo bleh topupkan.. tp still dlm lingkungan yang tak berlebihan ler.. sbb nnti biasanye ppuan ni kalo terdesak.. kalo marah... kata2 diarang kekadang terlepas.. mcm2 ler nnti 'ter' mengungkit.. so kalo nak kawein ngn orang yang berpendapatan rendah dr kita.. berbelanja dan hidup lah mengikut kemampuan suami.. bukan kemampuan kita.. insya allah ok. nak meminta pun biar lah si suami tu bleh dapatkan.. jgn ler melebihi kemampuan dia.. asalkan dia dpt tanggung nafkah zahir dan batin semampunya.. insya allah akan bahagia.. dan satu lg bila dh pendapatan tinggi dr suami tetap ler kene hormat akan suami.. jgn jadi ketua keluarga kerana suami lah ketua keluarga..
so kesimpulannya money is not everything.. but remember, money can buy love... fake love..
love allah, love famly.. you will happy forever... dunia akhirat wink.gif

syahir92
btl3..y plg pntg,tgjwb
special
bila dah kawin kena berkongsila..bahagikan bayaran keperluan...hebat jugakla laki tu dapat isteri gaji tinggi..hihi
maugemuk
Terdapat dua character yang boleh menyelesaikan masalah. Yang pertama, si suami mestilah benar- benar cintakan isteri, maka suami akan membelanjakan setiap wang pendapatan untuk kepentingan bersama tanpa berkira. Si isteri pula mestilah memahami dan memberikan sedikit ruang privasi kepada suami.
Masa kerja dan masa bersama mestilah dipersetujui bersama, dengan ini, suami yang berdedikasi dengan kerja dan keluarga pasti akan murah rezeki.
azrin79
tak kisahlah....yang penting bahagia......kompromi dan tolak ansur sikit je....
yasas
perkahwinan adalah satu ikatan persefahaman antara lelaki dan perempuan.oleh sebab itu sebelum berkahwin pasangan perlu telah mengenali hati budi masing2.seorang suami harus menunaikan tanggungjawabnya baik dalam apa jua keadaan.ramai juga pasangan yg berbeza pendapatan sperti ini yg bahagia hingga akhir hayat.apa yg penting suami tidak ambil kesempatan ke atas isteri dengan sbb pendapatan isteri lebih.yang penting sekarang pd yng empunya badan.kalau pendapatan tidak menjadi masalah dan bakal suami org yg bertanggungjawab saya rasa tidak ada salahnya kalau diteruskan niat tu.tapi kalau masa bercinta lelaki telah ambil kesempatan,so fikir2kanlah untuk meneruskan niat tu.apa pun sebagai org islam lebih buat solat istiqarah mohon petunjuk daripada allah s.w.t.saya mendoakan semoga saudari akan beroleh kebahagiaan yg dicari.w'hullalam
Rose biru
QUOTE(yasas @ Jan 23 2012, 08:12 PM) *
perkahwinan adalah satu ikatan persefahaman antara lelaki dan perempuan.oleh sebab itu sebelum berkahwin pasangan perlu telah mengenali hati budi masing2.seorang suami harus menunaikan tanggungjawabnya baik dalam apa jua keadaan.ramai juga pasangan yg berbeza pendapatan sperti ini yg bahagia hingga akhir hayat.apa yg penting suami tidak ambil kesempatan ke atas isteri dengan sbb pendapatan isteri lebih.yang penting sekarang pd yng empunya badan.kalau pendapatan tidak menjadi masalah dan bakal suami org yg bertanggungjawab saya rasa tidak ada salahnya kalau diteruskan niat tu.tapi kalau masa bercinta lelaki telah ambil kesempatan,so fikir2kanlah untuk meneruskan niat tu.apa pun sebagai org islam lebih buat solat istiqarah mohon petunjuk daripada allah s.w.t.saya mendoakan semoga saudari akan beroleh kebahagiaan yg dicari.w'hullalam



btul tu sye sokong.... happy.gif
isabella8303
salam,

kat sini sya nak beri pendapat sya sikit mengenai hal ni..
sbnrnya,pendapatan suami bukanlah satu mslh besar pd isteri klu
isteri tu redha..diulangi, redha dengan kemampuan suami..

sebagai cth, kalau suami cuma mampu belikan pakaian yg hrga rm30 shja kepada anda,
anda jgnlah demand lebih pd kemampuan suami..
klu anda rasa nak yg lebih mahal drpd tu, anda kenalaa redha tambah duit anda sendiri dan beli..

dan ingat..jangan sesekali mengungkit..

dlm msa sama, andai kata suami x cukup duit utk tanggung kesemua brg dapur,
hal ehwal rumahtangga spt bil,byr sewa umah,byr pengasuh,tmbg bas anak,kereta dsb,
dan anda perlu keluarkan duit anda utk tampung sedikit dan bantu suami,
ingatlaa, saya ulangi, anda kenalaa redha dan jgn ungkit mengungkit..

sebab,kalau anda redha,insya-Allah segala perkara mnjadi mudah,keluarga anda juga bahagia..

yg plg penting, suami tidak mengambil kesempatan di atas gaji anda yg lebih besar drpdnya..
mksdnya, suami anda perlulah tahu tanggungjawabnya dan tidak lepas tangan..
Gorgon79
Memang tanggungjawab suami cari nafkah.., Tp, gaji sapa besar mahu pon kcik bkannyer jd satu ukuran dan tak penting pon. Yg penting adalah kasih syng, memahami antara satu sama lain, tolong menolong, dll. Itu semua akan mengatasi gaji sapa bsar @ kecik. Contohnyer mcm aku. Gaji aku lg kcik dari wife aku. Kami ok jer. Persefahaman tu penting. Klu nak kawin ngan org gaji lbih bsar dr kita, jgn kawin ngan org yg berpendapatan rendah dr kita. Itu jer.., senangkan. Tak jadi satu masaalah pon sebenarnyer. Have fun....
rifbook
QUOTE(sonatareal @ Dec 11 2011, 08:56 PM) *
aper pendapat korang biler bakal suami berpendapatan rendah daripada bakal isteri..(kira lelaki 1k perempuan 3k)..Adakah akan bahagia or timbul masalah akan datang..takut nak buat keputusan.Kalu ditinggalan kesian..


kalau sblom kawin kite da fikir psl tu.. saye rase mmg akan timbul masalah.. ade couple yg x kisah psl pendapatan.. saye prnh tgk suami kerja driver.. isteri pengurus kewangan.. suami pengawal.. isteri pengurus pemasaran.. tp x pernah dgr masalah.. pernah tye.. susah x kawin mcm ni? beza pendapatan? diorang kate xde mslh.. sbb kite kawin ni x prnh terfikir pun psl hal ni.. semua urusan akan menjadi 1 bile berkahwin.. kewangan.. rumah tangga.. hal2 lain semua di kongsi.. bahagia je.. melainkan kalo dalam diri tu ade ego.. ego yg kuat mengatakan.. "aku ni lagi kaya dari kau.. apsal aku nk hormat pd kau?" so habis la.. bile ade sikit je idea psl nie.. ia akan bercambah.. dan dari situ la akan timbul masalah..

bromadi
salam TT. bersyukur la walaupun gaji suami kecik tp anda berkahwin. Nabi pun tidak kaya, yang kaye ialah Khadijah. Yang paling penting ada jodoh dan berkahwin dengan sempurna. Berapa rmai perempuan yang bergaji besar tetapi tidak dapat nikmat berkahwin kerana memilih dan terlajak umur. Hayatnya akan berakhir di rumah orang-orang tua
jasrina2701
sekarang zaman tolong menolong... bantu membantu.... sharing is caring.... baru lah rumah tangga rukun dan damai...
mann07
QUOTE(sonatareal @ Dec 11 2011, 12:56 PM) *
aper pendapat korang biler bakal suami berpendapatan rendah daripada bakal isteri..(kira lelaki 1k perempuan 3k)..Adakah akan bahagia or timbul masalah akan datang..takut nak buat keputusan.Kalu ditinggalan kesian..




Suami wajib mencari nafkah, tak salah isteri membantu.
Bahagia atau tidak bergantung kepada pasangan tersebut.
mosumart
Tidak menjadi masalah..selagi saling bantu membantu, xbermakna lelaki bergaji kecil xdapat menolog isteri dari sudut lain..just my 2cents..
mann07
QUOTE(isabella8303 @ Jan 24 2012, 08:11 PM) *
salam,

kat sini sya nak beri pendapat sya sikit mengenai hal ni..
sbnrnya,pendapatan suami bukanlah satu mslh besar pd isteri klu
isteri tu redha..diulangi, redha dengan kemampuan suami..

sebagai cth, kalau suami cuma mampu belikan pakaian yg hrga rm30 shja kepada anda,
anda jgnlah demand lebih pd kemampuan suami..
klu anda rasa nak yg lebih mahal drpd tu, anda kenalaa redha tambah duit anda sendiri dan beli..

dan ingat..jangan sesekali mengungkit..

dlm msa sama, andai kata suami x cukup duit utk tanggung kesemua brg dapur,
hal ehwal rumahtangga spt bil,byr sewa umah,byr pengasuh,tmbg bas anak,kereta dsb,
dan anda perlu keluarkan duit anda utk tampung sedikit dan bantu suami,
ingatlaa, saya ulangi, anda kenalaa redha dan jgn ungkit mengungkit..

sebab,kalau anda redha,insya-Allah segala perkara mnjadi mudah,keluarga anda juga bahagia..

yg plg penting, suami tidak mengambil kesempatan di atas gaji anda yg lebih besar drpdnya..
mksdnya, suami anda perlulah tahu tanggungjawabnya dan tidak lepas tangan..




betul tu... yg penting keredhaan.
dareizme
rasanya xder masalah kot klau kedua2nya phm peranan masing2. Klau ciput skli pon gaji suami tapi tanggungjwb dilaksanakn dgn baik dan isteri memahami dan saling membantu,,insyallah sempurna jdknya. Emmm..barulah aman damai hgga ke anak cucu.. friends.gif
zollanna
sy salah seorg suami yg pendapatan rendah drpd isteri, tp semua 2 takdak masalah, tepuk dada tanya hati, utk isteri klau ingin hidup senang bantulah suami secara sukarela.. suami pula tak boleh paksa isteri kalau dia tak mahu membantu.. tugas kita menyediakan sekadar yg mampu....
setia
bila dh kawin nnt tolong le 1 same lain..
duit boleh dicari tp kbhgiaan tu lg pnting..
lg2 dpt bakal suami yg berpendapat rendah tp tggungjwb sgt2 diutamakn,msti rse b`untung sgt2.
jasrina2701
kalau boleh terima bakal suami... terima lah juga pendapatannya....
dareizme
QUOTE(jasrina2701 @ Mar 13 2012, 10:29 AM) *
kalau boleh terima bakal suami... terima lah juga pendapatannya....


sgt setuju...brulah berkat hidup berumahtangga....jgn nti dh kawin...isu ini jdk top pulak!!! klau sudah bersedia lautan gelora alam rumahtgga pon bleh ditangani....biar akal menguasai diri jgn emosi atau hati..hancur nti....insyallah...istri aderlah kekuatan sang suami begitu sebaliknye.. friends.gif ..
badz89
x salah pown..bile da kawen hidup brgantung ant. 1 sama lain...si husben tu plak jgn nk merendah diri sgt..lama2 meluat jugak dngr die duk banding2 diri ngan istri brgaji besar tu kan...si istri plak kene pndai jage hati husben,jgn smpi die terase sgt psal gaji die yg kecik 2 friends.gif
Selamat Jamil
QUOTE(sonatareal @ Dec 11 2011, 08:56 PM) *
aper pendapat korang biler bakal suami berpendapatan rendah daripada bakal isteri..(kira lelaki 1k perempuan 3k)..Adakah akan bahagia or timbul masalah akan datang..takut nak buat keputusan.Kalu ditinggalan kesian..



bagi saya sendiri, sebagai seorang suami dan memperolehi pendapatan yang lagi rendah dari isteri tidak menjadi masalah kerana dalam sebuah keluarga. ukuran kebahagiaan keluarga bukan kerana perbezaan pendapatan. toleransi dan tidak ego adalah kunci kepada kekalnya sebuah perkahwinan ataupun perkara yang melibatkan kewangan




http://tinyurl.com/7xbknun
dareizme
DIPADAMKAN
Bonny
QUOTE(Selamat Jamil @ Mar 14 2012, 10:43 AM) *
QUOTE(sonatareal @ Dec 11 2011, 08:56 PM) *
aper pendapat korang biler bakal suami berpendapatan rendah daripada bakal isteri..(kira lelaki 1k perempuan 3k)..Adakah akan bahagia or timbul masalah akan datang..takut nak buat keputusan.Kalu ditinggalan kesian..



bagi saya sendiri, sebagai seorang suami dan memperolehi pendapatan yang lagi rendah dari isteri tidak menjadi masalah kerana dalam sebuah keluarga. ukuran kebahagiaan keluarga bukan kerana perbezaan pendapatan. toleransi dan tidak ego adalah kunci kepada kekalnya sebuah perkahwinan ataupun perkara yang melibatkan kewangan




http://tinyurl.com/7xbknun


salam...btl btl btl..aku sokong.. pendapatan rendah dari isteri x jadi masalah dlm sebuah keluarga. penting happy & jan pedulikan kata2 org lain smile.gif


kebanyakkan orang tercari-cari KEBEBASAN KEWANGAN untuk mengurangkan beban hidup. DI MANAKAH TEMPATNYA ?? DI SINILAH TEMPATNYA!! Click sini jika anda benar-benar ingin mengurangkan beban hidup anda biggrin.gif biggrin.gif HEBAT!.
Adinda
QUOTE
aper pendapat korang biler bakal suami berpendapatan rendah daripada bakal isteri..(kira lelaki 1k perempuan 3k)..Adakah akan bahagia or timbul masalah akan datang..takut nak buat keputusan.Kalu ditinggalan kesian..


Masih ingatkah kita kisah Saidatina Khadijah r.a seorang businesswoman yang berkahwin dengan our beloved Prophet Muhammad s.a.w?
Betapa dia meninggalkan kekayaan, bersedekah dan hidup di dalam kesederhanaan bersama-sama suaminya yang tercinta.
Begitulah yang patut kita contohi...

Apa yang ingin dikongsi di sini ialah, bersederhanalah dan jangan melampau di dalam berbelanja...
Ukurlah poket suami, hormatilah dia, usah mendesak, fahamilah suami yang dikahwini itu serta jangan membandingkan dirinya dengan orang lain....berkatlah perbelanjaan dan bahagialah rumahtangga itu insyaAllah.. smile.gif
Adinda
QUOTE(mann07 @ Mar 3 2012, 03:33 PM) *
QUOTE(isabella8303 @ Jan 24 2012, 08:11 PM) *
salam,

kat sini sya nak beri pendapat sya sikit mengenai hal ni..
sbnrnya,pendapatan suami bukanlah satu mslh besar pd isteri klu
isteri tu redha..diulangi, redha dengan kemampuan suami..

sebagai cth, kalau suami cuma mampu belikan pakaian yg hrga rm30 shja kepada anda,
anda jgnlah demand lebih pd kemampuan suami..
klu anda rasa nak yg lebih mahal drpd tu, anda kenalaa redha tambah duit anda sendiri dan beli..

dan ingat..jangan sesekali mengungkit..

dlm msa sama, andai kata suami x cukup duit utk tanggung kesemua brg dapur,
hal ehwal rumahtangga spt bil,byr sewa umah,byr pengasuh,tmbg bas anak,kereta dsb,
dan anda perlu keluarkan duit anda utk tampung sedikit dan bantu suami,
ingatlaa, saya ulangi, anda kenalaa redha dan jgn ungkit mengungkit..

sebab,kalau anda redha,insya-Allah segala perkara mnjadi mudah,keluarga anda juga bahagia..

yg plg penting, suami tidak mengambil kesempatan di atas gaji anda yg lebih besar drpdnya..
mksdnya, suami anda perlulah tahu tanggungjawabnya dan tidak lepas tangan..




betul tu... yg penting keredhaan.


Adinda turut setuju good.gif
haidawati
klu sayang benda tu tak menjadi masalah....yg penting ada persefahaman dan bertolak ansur antara berdua semua perkara dapat diselesaikan.....

kita hidup berumahtangga ni bermakna kita berkongsi segala2nya.....tak kira masa susah atau senang....
jasrina2701
duit bukan segala galanya....
tapi segala galanya perlukan duit....
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.