Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Puasa Ganti
Mesra.net Forum > Social & Societies > Hal Ehwal Islam
SnowQueen
assalamualaikum..

sy nak tanya la sape2 yg arif dlm soal ni..
selama ni apa yg sy tau, kalau puasa ganti tu kita x boleh buka ms tgh2 puasa..
dan kalau x sengaja termakan, boleh teruskan puasa..dgn syarat mmg betul2 lupa..tp baru2 ni ada pulak org bgtau sy, klu termakan dah x boleh teruskan puasa tu sbb seolah2 sama mcm puasa biasa..
jadi..pd sape2 yg arif tu tolonglah bgtau ye..yg salah mintak dibetulkan..
terima kasih..
zayed
QUOTE(SnowQueen @ Jun 12 2003, 01:19 AM)
assalamualaikum..

sy nak tanya la sape2 yg arif dlm soal ni..
selama ni apa yg sy tau, kalau puasa ganti tu kita x boleh buka ms tgh2 puasa..
dan kalau x sengaja termakan, boleh teruskan puasa..dgn syarat mmg betul2 lupa..tp baru2 ni ada pulak org bgtau sy, klu termakan dah x boleh teruskan puasa tu sbb seolah2 sama mcm puasa biasa..
jadi..pd sape2 yg arif tu tolonglah bgtau ye..yg salah mintak dibetulkan..
terima kasih..

Mengikut sesetengah qaul mazhab adalah makruh membatalkan puasa sunat/ganti dengan sengaja. Seolah2 mempermainkan akan puasa itu. Rukun puasa samada wajib, sunat ataupun qadha' adalah sama kecuali waktu yang dinyatakan.

wallahua'lam.
princeard
jawapannya BOLEH....
sbb ianya sesuatu perbuatan yg tidak disengajakan... cool.gif
SnowQueen
QUOTE(zayed @ Jun 12 2003, 09:27 AM)
QUOTE(SnowQueen @ Jun 12 2003, 01:19 AM)
assalamualaikum..

sy nak tanya la sape2 yg arif dlm soal ni..
selama ni apa yg sy tau, kalau puasa ganti tu kita x boleh buka ms tgh2 puasa..
dan kalau x sengaja termakan, boleh teruskan puasa..dgn syarat mmg betul2 lupa..tp baru2 ni ada pulak org bgtau sy, klu termakan dah x boleh teruskan puasa tu sbb seolah2 sama mcm puasa biasa..
jadi..pd sape2 yg arif tu tolonglah bgtau ye..yg salah mintak dibetulkan..
terima kasih..

Mengikut sesetengah qaul mazhab adalah makruh membatalkan puasa sunat/ganti dengan sengaja. Seolah2 mempermainkan akan puasa itu. Rukun puasa samada wajib, sunat ataupun qadha' adalah sama kecuali waktu yang dinyatakan.

wallahua'lam.

tu la pasal..
sy pun tau mcm tu gak ...
tp baru2 ni ada plak org yg buat sy confuse..
tima kaseh ye..
err..x de pendapat lain ke..
princeard
la.... janji kite kena yakin dgn apa yg kita lakukan... kalau rasa was2, HARUS ganti le jawabnya.....
SnowQueen
QUOTE(princeard @ Jun 12 2003, 11:46 AM)
la.... janji kite kena yakin dgn apa yg kita lakukan... kalau rasa was2, HARUS ganti le jawabnya.....

mmg la ganti..
skang ni psl klu TER tu yg jadi persoalannya..
ye ah..dah nama pun manusia..
mkn tu kan ke ari2 dah dibuat..kkdg tu leh terlupa..

nway..tq.. cool.gif
ArcaKaSiH81
QUOTE(SnowQueen @ Jun 12 2003, 09:19 AM)
assalamualaikum..

sy nak tanya la sape2 yg arif dlm soal ni..
selama ni apa yg sy tau, kalau puasa ganti tu kita x boleh buka ms tgh2 puasa..
dan kalau x sengaja termakan, boleh teruskan puasa..dgn syarat mmg betul2 lupa..tp baru2 ni ada pulak org bgtau sy, klu termakan dah x boleh teruskan puasa tu sbb seolah2 sama mcm puasa biasa..
jadi..pd sape2 yg arif tu tolonglah bgtau ye..yg salah mintak dibetulkan..
terima kasih..

Wsalam..

Setahu saya..kalo puasa ganti kite memang takleh bukak masa tengah-tengah pose..dan kalo sengaja termakan..dibolehkan...
SnowQueen
a'ah..
konfem bleh..

ada hadis dia..
1. dr imam bukhari dan muslim : sesiapa terlupa sedang ia berpuasa di mana'
ia makan dan minum hendaklah ia sempurnakan puasanya kerana
sesungguhnya Allah memberi ia makan dan minum.

2. ibn majah : diangkat (x bersalah/dimaafkan) di kalangan umatku 3 perkara
iaitu tersilap, terlupa dan terpaksa.


ia termasuk dlm qawaid fiqhliyyah iaitu masyaqqah tajlibu taysir (kesukaran yg membawa kemudahan dan kelonggaran)

wallahua'lam..
radiakso
dalam bab berpuasa ni, tak kiralah puasa wajib, puasa sunat, puasa nazar, puasa ganti (ni pun puasa wajib jugak), puasa dam, melainkan puasa klinikal saja, perbuatan-perbuatan oleh sebab TER yang tak sengaja, tak membatalkan puasa, tapi ada TER walaupun tak sengaja, batal puasanya, misalnya terlupa baca niat puasa, tak sah puasanya, batal..., termuntah kerana menjolok-jolok ke dalam mulut, batal puasa, tertidur sepanjang hari, dari subuh sampai maghrib, baru terjaga, batal puasa, begitu jugak dengan tidak sedarkan diri tak kiralah sama ada sebab pitam, pengsan mahupun gila, batal puasanya... dalam bab termakan atau terminum ni pulak, kalau tersedar bahawa sedang puasa, hendaklah serta-merta menghentikan makan atau minum itu, bukan setakat henti menyungah atau meneguk, hatta kalau baru sampai rengkung, kena luahkan semula, jangan terus ditelan... kalau telan batal puasanya... tapi cuba bayangkan kalau air dah sampai rengkung, boleh ke kita luahkan semula... kalau teringat bahawa sengan puasa masa ni, naya... kira batallah puasa kita, sebab sure tak upaya nak luahkan semula air kat rengkung tu... lainlah dengan makanan... ya tak?

yang benar ituanugerah Allah, yang salah itu, kelemahan dan kejahilan saya...
spaghetti
tak pe ke nak tanye ni...
betul ke????...kalau kite qadha puasa...haram kite sengaja membatalkan puasa sbb puasa ganti itu hukumnya wajib....dan kalau kita mmg sengaja membatalkannya, kita kene ganti puasa ganti tu maksudnye double..puasa ganti utk puasa ramadhan dan ganti lagi utk puasa ganti yg sengaja dibatalkan itu.. saye rase tak yah kan?
ni saye dengar dr kawan.. pasal haram sengaja membatalkan puasa ganti...ade yg ckp tidak haram sbb puase itu bukan dlm bulan ramadhan..ke macam mane???
sorilah ye kalau soalan terhape-hape... tapi saye rase saye perlu tahu so taklah terkonfius lagi akan diri yg mmg tak tahu ni.. biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.