Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Orang Malaysia Kawin Orang Indonesia
Mesra.net Forum > Social & Societies > Perkahwinan & Pertunangan
nazimh
Nak tanyer pendapat, cmner kalau orang malaysia kawin orang indonesia?

Apa prosedurnya?

Di pandang hina kah nanti?
mirza
knape lak dipndng hina? Asalkn ckup syarat utk brnikah & mlalui prosedur prnikahan di negara ni....takde apa yg prlu dgusarkn.
anie0409
jgn kawin lari ke lombok..pastu masuk paper minta bantuan nk balik ke malaysia..udah ler....
fsyukri
adik aku kahwin dgn org indonesia...
tp, nak gak tau, pembuka topik ni lelaki ke pompuan...
allana
hina apanya...
ashraf sinclair rileks je...hehe

ada prosedur yg kena ikut...
sama ada nak kwin d msia or indon...
xde mslh...tp kena ikut prosedur la...
for further detail pls rujuk pejabat agama di wilayah masing2... smile.gif
kucing putih
indon yg mcm mn..
kalu geng pecah rumah xyah tunggu org indon..org mesia pon dipandang hina..pe2 pon tpulg restu keluarga
nkarul
TS laki ke pempuan???

seriously, hati2. siasat latar belakang dulu,

macam2 kes, malas la nak sebut satu2
kang kate memburukkan diorang lak
tapi macam2 kes da jadi



so, hati2...
KernelStackDump
Prosedurnya sama jer.. Takder beza kalau kawin kat Malaysia la...

Warganegara Asing (lelaki atau perempuan) yang hendak berkahwin dengan Warganegara Malaysia mestilah mendapatkan kebenaran berkahwin dari kedutaan negara masing2 dan mendapatkan surat keterangan dari Imigresen Malaysia... dan menjalani prosedur mengikut undang2 perkahwinan negeri yang hendak dilansungkan pernikahan tu... kalau prosedurnya kener ujian darah, kursus dll.. maka buat jer la...

Jika warganegara asing yang hendak dikahwini itu adalah wanita... maka Pejabat Agama akan minta kehadiran walinya atau pasangan tersebut hendaklah mendapatkan surat pengesahan wakalah wali dari pihak berkuasa agama negara berkenaan jika wali tidak dapat hadir...

jika nak kahwin di negara lain.. contohnya di Indonesia, warganegara Malaysia tersebut mestilah memohon kebenaran berkahwin dari kedutaan Malaysia dan pasangannya warganegara Malaysia itu mestilah mendapatkan kebenaran berkahwin dari jabatan agama negerinya... Prosedur kahwin adalah mengikut undang2 Indonesia sekiranya kahwin di Indonesia...

Bab hina tu.. errr tang mana hinanya kawin ngan orang asing ni? Dia kawin kener berkemban ker? atau lelakinya masa akad nikah tak pakai seluar ker?

kalau nak kira cakap2 orang.. tak kawin sampai ke sudah la ko... kawin ngan orang sini pun orang cakap, kawin ngan orang asing pun orang cakap, tak kawin-kawin pun orang bercakap....
Kad_kayangan
QUOTE(KernelStackDump @ Nov 30 2010, 02:09 AM) *
Prosedurnya sama jer.. Takder beza kalau kawin kat Malaysia la...

Warganegara Asing (lelaki atau perempuan) yang hendak berkahwin dengan Warganegara Malaysia mestilah mendapatkan kebenaran berkahwin dari kedutaan negara masing2 dan mendapatkan surat keterangan dari Imigresen Malaysia... dan menjalani prosedur mengikut undang2 perkahwinan negeri yang hendak dilansungkan pernikahan tu... kalau prosedurnya kener ujian darah, kursus dll.. maka buat jer la...

Jika warganegara asing yang hendak dikahwini itu adalah wanita... maka Pejabat Agama akan minta kehadiran walinya atau pasangan tersebut hendaklah mendapatkan surat pengesahan wakalah wali dari pihak berkuasa agama negara berkenaan jika wali tidak dapat hadir...

jika nak kahwin di negara lain.. contohnya di Indonesia, warganegara Malaysia tersebut mestilah memohon kebenaran berkahwin dari kedutaan Malaysia dan pasangannya warganegara Malaysia itu mestilah mendapatkan kebenaran berkahwin dari jabatan agama negerinya... Prosedur kahwin adalah mengikut undang2 Indonesia sekiranya kahwin di Indonesia...

Bab hina tu.. errr tang mana hinanya kawin ngan orang asing ni? Dia kawin kener berkemban ker? atau lelakinya masa akad nikah tak pakai seluar ker?

kalau nak kira cakap2 orang.. tak kawin sampai ke sudah la ko... kawin ngan orang sini pun orang cakap, kawin ngan orang asing pun orang cakap, tak kawin-kawin pun orang bercakap....



Setuju!

apa-apa pun ikutla prosedur..setiap negara ada undang-undangnya..ikutla caranya..insyaAllah perkahwinan yang sah disisi agama akan diberkati oleh Allah.. ini soal jodoh bukan musuh... hehe
mengenai berita-berita buruk kat sokkaba,tv...itu biasa bagi media.. bad news is a good news..kitalah sebagai pembaca menilai dari pelbagai sudut..jgn nk telan bulat2 ape yg org ckp...media mengingatkan je..
Kawan aku snri bercinta ngn warga asing..8 tahun tu..alhamdullilah, berkat doa dan usaha dorg. akhirnya telah sah menjadi suami isteri..
kepada kwn aku tu...usahlah denganr ckp2 org kat belakang tu, mulut org mmg takleh tutup..bersabarlah..itula resam dunia..

ceh,aku ni setuju2...ade kene mengene ke.. blues.gif biggrin.gif
naazyra
QUOTE(nazimh @ Nov 23 2010, 01:44 PM) *
Nak tanyer pendapat, cmner kalau orang malaysia kawin orang indonesia?

Apa prosedurnya?

Di pandang hina kah nanti?


hina tak hina tu, klu dh suka ape nk kesah.

klu malaysian tu is a guy, pejabat agama akan nasihatkan utk nikah kat indon sbb prosedurnya lebih longgar.
sbb malaysia nyer procedure mcm2 doc diorg nak, alamatnye tak tau la ble nk kawennye.

bila balik msia, kena daftar jugak, dan mungkin akan kena denda sikit.
berapa tu tak tau la, RM1000 kot. 'kot' ok..

aku tau ni psl adik kwn aku kawen ngan operator indon kt kilang dia.
cumanya pempuan tu...hurmm...malaslah aku nk ngumpat kt cni. huhu..
WQJ LC
klu ikut prosedur yg btul,xde mslh pun
xde la hina pun...
yg pnting restu kdua ibubapa tu
dorg dtg minang gn cara yg baik,ikut adab kita
cuma yg hina tu sbb dorg bwk lari gdis mlysia,phtu kawin d ngara dorg...
phtu x bg gadis tu jupe parent dorg
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.