Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kedai Kopi 2
Mesra.net Forum > Vehicles & Transportation > Kereta, Motosikal, Basikal
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Kopite
QUOTE(shadow @ Jul 7 2009, 02:40 PM) *
murah nye, tayar 16" RM180 sebijik.
brand apa tu? tengah survey tayar ni


yokohama
namkin
QUOTE(Apek_Jinjang @ Jul 7 2009, 10:58 PM) *
QUOTE(shadow @ Jul 7 2009, 02:40 PM) *
murah nye, tayar 16" RM180 sebijik.
brand apa tu? tengah survey tayar ni


yokohama



uiks~!!
murah nyer..aku bli dlu pon dekat rm210 satu..
cap hancook je..kalo x silap aku la mse bli utk keter bpk aku..
b777
QUOTE(shadow @ Jul 7 2009, 02:40 PM) *
murah nye, tayar 16" RM180 sebijik.
brand apa tu? tengah survey tayar ni

ya lah bosss... jom kita g rawang minta apek kautim dgn taukeh kedai tu...leh kan...heeee
b777
QUOTE(Apek_Jinjang @ Jul 7 2009, 03:39 AM) *
QUOTE(b777 @ Jul 7 2009, 12:56 AM) *
QUOTE(Apek_Jinjang @ Jul 6 2009, 02:26 PM) *
QUOTE(paez_san @ Jul 6 2009, 09:51 AM) *
QUOTE(zan @ Jun 17 2009, 07:39 PM) *
Salam to all.

Rumah baru disini menggantikan Kedai Kopi.

rumah lama disini
http://www.mesra.net/forum/index.php?showt...p;#entry4985101

apex jinjang..nak tanye akuw semalam baru tukaq tayaq 15/55 dunlop..2 biji, siap balancing, n centered tayo. aku kena rm 365.00 owkehh..ataupun akuw sudah kena tipu...smile.gif pndapt2....


bro..ko dh kene kencing bercabang bro.
harga tayar 55/15 seketul dlm rm130 x 2 = rm260
allignment = rm15
balancing 4 tayar = rm20

grand total = rm295.

so, ko byr extra rm70 for nothing.
kat klang valley ko bleh dpt tayar bridgestone rm135 seketul.
ayooo.....lu sulah kene tipu la kawan. manyak kisian loorrr

heeee.... nasib ader apek yg baik hati ni..... nak tanya beno ker bridgestone leh dapat rm135...??? rasenyer ini brand baik punya, klu x silap ler... rekemen lah dgn teman kedai mana yekk...?/



kat sea park p.j.
kalau nak lagi murah n kelabu mata...ada kat rawang.
on the way balik kg tu singgah2 la.
tayar saiz 16" pun leh dpt dlm 170-180 seketui

aku memang dah lama usha kedai tu x salah hankook ke mangkok..heee aku rasa ader kat sini gak cawangannyer kat setiawangsa.....
b777
QUOTE(Apek_Jinjang @ Jul 7 2009, 10:58 PM) *
QUOTE(shadow @ Jul 7 2009, 02:40 PM) *
murah nye, tayar 16" RM180 sebijik.
brand apa tu? tengah survey tayar ni


yokohama

emmm ko pakai yokohama ker...? k dak..? tayar aku bunyi berdengung daaa.... tapi ku wat x tau je lah sbb x de budget nak tukar.... uhuk...uhuk....!!!!
Kopite
QUOTE(b777 @ Jul 8 2009, 01:40 AM) *
QUOTE(Apek_Jinjang @ Jul 7 2009, 10:58 PM) *
QUOTE(shadow @ Jul 7 2009, 02:40 PM) *
murah nye, tayar 16" RM180 sebijik.
brand apa tu? tengah survey tayar ni


yokohama

emmm ko pakai yokohama ker...? k dak..? tayar aku bunyi berdengung daaa.... tapi ku wat x tau je lah sbb x de budget nak tukar.... uhuk...uhuk....!!!!


xde la..aku pakai good year. blum tukar lagi sejak beli. kasi skinhead dlu tayar nie baru tukar yokohama.
berdengung?
samada tayar ataupun wheel bearing ko.
nak kene feel n dengar sendiri baru aku bleh tau
b777
QUOTE(Apek_Jinjang @ Jul 8 2009, 11:02 AM) *
QUOTE(b777 @ Jul 8 2009, 01:40 AM) *
QUOTE(Apek_Jinjang @ Jul 7 2009, 10:58 PM) *
QUOTE(shadow @ Jul 7 2009, 02:40 PM) *
murah nye, tayar 16" RM180 sebijik.
brand apa tu? tengah survey tayar ni


yokohama

emmm ko pakai yokohama ker...? k dak..? tayar aku bunyi berdengung daaa.... tapi ku wat x tau je lah sbb x de budget nak tukar.... uhuk...uhuk....!!!!


xde la..aku pakai good year. blum tukar lagi sejak beli. kasi skinhead dlu tayar nie baru tukar yokohama.
berdengung?
samada tayar ataupun wheel bearing ko.
nak kene feel n dengar sendiri baru aku bleh tau

alamak.... tapi bila jln bwh 100km x de bunyi.... camne bos..?
Kopite
QUOTE(b777 @ Jul 8 2009, 11:28 AM) *
QUOTE(Apek_Jinjang @ Jul 8 2009, 11:02 AM) *
QUOTE(b777 @ Jul 8 2009, 01:40 AM) *
QUOTE(Apek_Jinjang @ Jul 7 2009, 10:58 PM) *
QUOTE(shadow @ Jul 7 2009, 02:40 PM) *
murah nye, tayar 16" RM180 sebijik.
brand apa tu? tengah survey tayar ni


yokohama

emmm ko pakai yokohama ker...? k dak..? tayar aku bunyi berdengung daaa.... tapi ku wat x tau je lah sbb x de budget nak tukar.... uhuk...uhuk....!!!!


xde la..aku pakai good year. blum tukar lagi sejak beli. kasi skinhead dlu tayar nie baru tukar yokohama.
berdengung?
samada tayar ataupun wheel bearing ko.
nak kene feel n dengar sendiri baru aku bleh tau

alamak.... tapi bila jln bwh 100km x de bunyi.... camne bos..?


nak kene dgr ngan telinga aku sendiri baru aku leh tau bungi yg mcm mana
chalan
apek aaaaaa...
tolong la hamba yg serba kekurangan ini...
sekarang ini hamba mencari halfcut....
tak tau antara l5 turbo @ l2s turbo.....
manakah yang lebih baik dari segala segi...
mudah mau endorse...
sbb ade org kate kalu masuk l5 turbo susah ckit nak endorse..
lagi satu spare part die susah cari.. org kate la...
sbb tu nak tanye kat cni...
tulun la hamba ini....
shadow
setau aku la, antara L5 dan L2, enjin L2 lebih lasak dan reliable.
Mod lebih mudah di lakukan ke atas enjin L2.


correct me if i'm wrong..
Kopite
QUOTE(chalan @ Jul 9 2009, 03:19 PM) *
apek aaaaaa...
tolong la hamba yg serba kekurangan ini...
sekarang ini hamba mencari halfcut....
tak tau antara l5 turbo @ l2s turbo.....
manakah yang lebih baik dari segala segi...
mudah mau endorse...
sbb ade org kate kalu masuk l5 turbo susah ckit nak endorse..
lagi satu spare part die susah cari.. org kate la...
sbb tu nak tanye kat cni...
tulun la hamba ini....



aku setuju ngan pendapat shadow.
enjin L2 diibaratkan sebagai hampir lengkap.
lengkap dari aspek reliability, durability n penjimatan.
tapi aku minta ko jgn set kat kepala ko enjin nie dalam kategori enjin performance.
bukan semua enjin turbo boleh dikira sebagai performance machine.

tujuan utama kereta2 kompak di turbokan adalah:

1. penjimatan petrol
2. pemanduan yg lebih rileks.
3. mengurangkan stress pada enjin bila nak memecut, memotong atau mendaki


kalau ini adalah replacement untuk enjin kancil standard ko...L2 adalah pilihan terbaik. boleh dikatakan L2 adalah enjin turbo yg paling mudah nak dijaga n maintain. cuma kene pastikan:

1. guna penapis udara yg berkualiti
2. untuk 6 bulan pertama...pastikan sentiasa periksa level minyak enjin dr masa ke semasa. untuk kereta yg convert ini adalah yg paling penting sekali. jangan beranggapan semua enjin convert ok. level minyak enjin kene selalu check takut berkurangan atau leaking.
3. ambil perhatian lebih terhadap sistem penyejukan. pastikan tip top n diselanggara mengikut jadual.
4. akhir sekali dah selesai semua...hantar pergi tune balik enjin tu kat bengkel2 yg ada alat nak tune.


kalau enjin ni ko nak pakai tuk kete ko yg ko bawak hari2 gi keje, blaja, gi pasar, blk kg n segala mcm lagi...nasihat aku...biarkan standard as it is. jgn modified apa2. lebih2 lagi mekanikal part. kalau dh buat mcm tu, ko dh lari dari purpose asal ko n enjin ko xkan boleh tahan lama.

Kopite
L2 boleh dikategorikan sebagai enjin legend untuk daihatsu disebabkan ketahanan n popularitinya yg dh terbukti.
sama seperti enjin yg dipakai oleh toyota corolla SEG, toyota levin, enjin yg dipakai oleh datsun 120Y n nissan sentra B13, B14 n Y10 (AD resort).

p/s: enjin yg bakal jadi legend -----> toyota corolla altis.
chalan
tq apek n yg lain yg membantu...
sy akan goes to l2s....
sbb tukar..
pasal enjin sekarang ni da leaking kat bawah...
gearbox auto da problem...
gear pagi2 susah nak masuk......
kalu nak betul pun da beribu gak tu...
baik tukar enjin l2s jer terus...
mulanya nak amik yg NA jer...
pastu kawan cakp baik masuk turbo terus...
pakai turbo yg standard dr jepun...
x yah ubah ape2.....
shadow
pilihan yang tepat
chalan
nak tanye ckit la.....
kalu turbo rosak.. kete still bleh jln @ tersadai...
sbb member kate bile turbo rosak kete jd NA... betul ker...
kalu betul xpe... xde la tersadai....
Kopite
QUOTE(chalan @ Jul 10 2009, 10:55 AM) *
nak tanye ckit la.....
kalu turbo rosak.. kete still bleh jln @ tersadai...
sbb member kate bile turbo rosak kete jd NA... betul ker...
kalu betul xpe... xde la tersadai....


turbo kalau rosak biasanya akan kuar asap putih kat ekzos.
turbine tu bleh di repair semula. kene hantar ke pomen yg bleh repair turbine tu. ada pomen yg x bleh repair.
kos repair turbine x tentu. semurah rm150 n semahal rm500. bergantung pada kerosakan n kedai jgk.

turbo kalau rosak kete xkan tersadai. itu x perlu bimbang...yg jadi tersadai bila ko lenjan kete ko smpai turbo n enjin ko pecah. itu yg jd tersadai n silap2 masuk ICU.



asray
tuan rumah?
aku dok pakai camry '92 2.0L CSI Auto hampir setahun,
ape yg perlu aku buat utk maintain kete ni kalu nak pakai 2 tahun lg dan jual
rasanya 3rd hand, 277000km,oil leak + power stering oil leak
sbb aku dok kat australia, aku ingat leaking tu nak biar je (repair kena AUD600)
harap panduan utk kete jenis ni
terima kasih
MUSFIRAH
bro apek...aku ade masalah kit kt kete aku...wira SE 1.5...bila aku on aircon...enjin, stering jd gegar bila aku stop kete...apa masalhnyer...bro...
MUSFIRAH
bro apek....aku tringin kt kete honda stream 2.0 RS kt mudah.com. harga lebih kurg 080,000.tahun 2004...amacam pendapat bro apek..
adlertag
QUOTE(chalan @ Jul 10 2009, 09:00 AM) *
tq apek n yg lain yg membantu...
sy akan goes to l2s....
sbb tukar..
pasal enjin sekarang ni da leaking kat bawah...
gearbox auto da problem...
gear pagi2 susah nak masuk......
kalu nak betul pun da beribu gak tu...
baik tukar enjin l2s jer terus...
mulanya nak amik yg NA jer...
pastu kawan cakp baik masuk turbo terus...
pakai turbo yg standard dr jepun...
x yah ubah ape2.....


Welcome to da club......aku pon pakai enjin l2 Turbo. Dah tiga minggu siap tapi masih dalam test stage. Nak pastikan tiada problem berlaku.

Aku dulu pon pakai l2 N/A. Bole tahan la performance. Bole cecah 170km/h. Cuma lambat.
adlertag
QUOTE(Apek_Jinjang @ Jul 10 2009, 01:26 AM) *
QUOTE(chalan @ Jul 9 2009, 03:19 PM) *
apek aaaaaa...
tolong la hamba yg serba kekurangan ini...
sekarang ini hamba mencari halfcut....
tak tau antara l5 turbo @ l2s turbo.....
manakah yang lebih baik dari segala segi...
mudah mau endorse...
sbb ade org kate kalu masuk l5 turbo susah ckit nak endorse..
lagi satu spare part die susah cari.. org kate la...
sbb tu nak tanye kat cni...
tulun la hamba ini....



aku setuju ngan pendapat shadow.
enjin L2 diibaratkan sebagai hampir lengkap.
lengkap dari aspek reliability, durability n penjimatan.
tapi aku minta ko jgn set kat kepala ko enjin nie dalam kategori enjin performance.
bukan semua enjin turbo boleh dikira sebagai performance machine.

tujuan utama kereta2 kompak di turbokan adalah:

1. penjimatan petrol
2. pemanduan yg lebih rileks.
3. mengurangkan stress pada enjin bila nak memecut, memotong atau mendaki


kalau ini adalah replacement untuk enjin kancil standard ko...L2 adalah pilihan terbaik. boleh dikatakan L2 adalah enjin turbo yg paling mudah nak dijaga n maintain. cuma kene pastikan:

1. guna penapis udara yg berkualiti
2. untuk 6 bulan pertama...pastikan sentiasa periksa level minyak enjin dr masa ke semasa. untuk kereta yg convert ini adalah yg paling penting sekali. jangan beranggapan semua enjin convert ok. level minyak enjin kene selalu check takut berkurangan atau leaking.
3. ambil perhatian lebih terhadap sistem penyejukan. pastikan tip top n diselanggara mengikut jadual.
4. akhir sekali dah selesai semua...hantar pergi tune balik enjin tu kat bengkel2 yg ada alat nak tune.


kalau enjin ni ko nak pakai tuk kete ko yg ko bawak hari2 gi keje, blaja, gi pasar, blk kg n segala mcm lagi...nasihat aku...biarkan standard as it is. jgn modified apa2. lebih2 lagi mekanikal part. kalau dh buat mcm tu, ko dh lari dari purpose asal ko n enjin ko xkan boleh tahan lama.


Aku pakai airfilter, boost meter, BOV dan MSTT jenama Blitz.
MUSFIRAH
salam apek..
nak tanya nape stereng keta saya (wira se) bergegar? dah setahun camni..
tima kasih.. clapping.gif
Kopite
QUOTE(MUSFIRAH @ Jul 13 2009, 12:56 AM) *
salam apek..
nak tanya nape stereng keta saya (wira se) bergegar? dah setahun camni..
tima kasih.. clapping.gif



bleh aku tau gegar yg mcm mana?
masa speed berapa?
masa slow ke laju?
jelaskan dengan detail skit baru bleh dpt gambaran.


ada beberapa kemungkinan:

1. drive shaft dah kong
2. sport rim dah bengkok atau shape dh lari
3. tayar bengkak
4. balancing dh out


masa buat balancing dh bleh tau perkara no 2-4 kat atas.
buat balancing n allignment semula.

kalau masih bergegar lagi, check drive shaft.
chalan
skrang ni susah nak cari l2s manual la.....
da puas round kajang, balakong, puchong, usj
xde gak yg manual...
at last amik auto turbo....
ok x auto turbo ni.....
mcm mane cara pemanduan turbo auto ni ek...
boost die masuk mcm mane ek...
adlertag
QUOTE(chalan @ Jul 13 2009, 09:01 AM) *
skrang ni susah nak cari l2s manual la.....
da puas round kajang, balakong, puchong, usj
xde gak yg manual...
at last amik auto turbo....
ok x auto turbo ni.....
mcm mane cara pemanduan turbo auto ni ek...
boost die masuk mcm mane ek...


Memang susah cari l2 manual turbo. Bole kata semua auto. Kira ok la auto ni. Tapi kena setting betul2 kalau x makan minyak cam godzilla.

Aku nyer l2 turbo manual sbb aku pakai balik gearbox kancil asal. Ada member pernah offer gearbox l2 manual 4WD. RM500 je tapi aku x amik sbb fulus dah kering
Kopite
QUOTE(chalan @ Jul 13 2009, 09:01 AM) *
skrang ni susah nak cari l2s manual la.....
da puas round kajang, balakong, puchong, usj
xde gak yg manual...
at last amik auto turbo....
ok x auto turbo ni.....
mcm mane cara pemanduan turbo auto ni ek...
boost die masuk mcm mane ek...


pakai aje auto tu.
pastu taruk ATF cooler.
lepas dh taruk ATF cooler...ko bleh wat gear auto ko mcm manual.
pastikan pakai AFT fully sentetik baru la best.
filter kene tukar tiap 2 kali ko tukar minyak gear.
bila ko dah pasang AFT cooler....enjin ko akan lebih sejuk sebab gearbox ko dh ada cooler sendiri.


b777
QUOTE(Apek_Jinjang @ Jul 13 2009, 02:56 PM) *
QUOTE(chalan @ Jul 13 2009, 09:01 AM) *
skrang ni susah nak cari l2s manual la.....
da puas round kajang, balakong, puchong, usj
xde gak yg manual...
at last amik auto turbo....
ok x auto turbo ni.....
mcm mane cara pemanduan turbo auto ni ek...
boost die masuk mcm mane ek...


pakai aje auto tu.
pastu taruk ATF cooler.
lepas dh taruk ATF cooler...ko bleh wat gear auto ko mcm manual.
pastikan pakai AFT fully sentetik baru la best.
filter kene tukar tiap 2 kali ko tukar minyak gear.
bila ko dah pasang AFT cooler....enjin ko akan lebih sejuk sebab gearbox ko dh ada cooler sendiri.

yah.. itu mcm aku pernah dgr dari sifu aku... emmmm minat gak nak buat tp x de modal lg lah...
MUSFIRAH
QUOTE(Apek_Jinjang @ Jul 13 2009, 01:06 AM) *
QUOTE(MUSFIRAH @ Jul 13 2009, 12:56 AM) *
salam apek..
nak tanya nape stereng keta saya (wira se) bergegar? dah setahun camni..
tima kasih.. clapping.gif



bleh aku tau gegar yg mcm mana?
masa speed berapa?
masa slow ke laju?
jelaskan dengan detail skit baru bleh dpt gambaran.


ada beberapa kemungkinan:

1. drive shaft dah kong
2. sport rim dah bengkok atau shape dh lari
3. tayar bengkak
4. balancing dh out


masa buat balancing dh bleh tau perkara no 2-4 kat atas.
buat balancing n allignment semula.

kalau masih bergegar lagi, check drive shaft.


salam bro..
sebenarnya yg bila start je enjin gegar kat stereng..tak jalan lagi..gegar kat stereng n kat aircond sekali..(depan) bila dah jln ok je...tq give_rose.gif
Kopite
QUOTE(MUSFIRAH @ Jul 15 2009, 09:47 AM) *
QUOTE(Apek_Jinjang @ Jul 13 2009, 01:06 AM) *
QUOTE(MUSFIRAH @ Jul 13 2009, 12:56 AM) *
salam apek..
nak tanya nape stereng keta saya (wira se) bergegar? dah setahun camni..
tima kasih.. clapping.gif



bleh aku tau gegar yg mcm mana?
masa speed berapa?
masa slow ke laju?
jelaskan dengan detail skit baru bleh dpt gambaran.


ada beberapa kemungkinan:

1. drive shaft dah kong
2. sport rim dah bengkok atau shape dh lari
3. tayar bengkak
4. balancing dh out


masa buat balancing dh bleh tau perkara no 2-4 kat atas.
buat balancing n allignment semula.

kalau masih bergegar lagi, check drive shaft.


salam bro..
sebenarnya yg bila start je enjin gegar kat stereng..tak jalan lagi..gegar kat stereng n kat aircond sekali..(depan) bila dah jln ok je...tq give_rose.gif



check mounting ko. mungkin dah tiba masa tuk tukar.
kete ko auto ke manual?
MUSFIRAH
QUOTE(Apek_Jinjang @ Jul 15 2009, 01:04 PM) *
QUOTE(MUSFIRAH @ Jul 15 2009, 09:47 AM) *
QUOTE(Apek_Jinjang @ Jul 13 2009, 01:06 AM) *
QUOTE(MUSFIRAH @ Jul 13 2009, 12:56 AM) *
salam apek..
nak tanya nape stereng keta saya (wira se) bergegar? dah setahun camni..
tima kasih.. clapping.gif



bleh aku tau gegar yg mcm mana?
masa speed berapa?
masa slow ke laju?
jelaskan dengan detail skit baru bleh dpt gambaran.


ada beberapa kemungkinan:

1. drive shaft dah kong
2. sport rim dah bengkok atau shape dh lari
3. tayar bengkak
4. balancing dh out

mounting enjin ker.?...kete pkai gear manual..


masa buat balancing dh bleh tau perkara no 2-4 kat atas.
buat balancing n allignment semula.

kalau masih bergegar lagi, check drive shaft.


salam bro..
sebenarnya yg bila start je enjin gegar kat stereng..tak jalan lagi..gegar kat stereng n kat aircond sekali..(depan) bila dah jln ok je...tq give_rose.gif



check mounting ko. mungkin dah tiba masa tuk tukar.
kete ko auto ke manual?

MUSFIRAH
QUOTE(MUSFIRAH @ Jul 15 2009, 10:41 PM) *
QUOTE(Apek_Jinjang @ Jul 15 2009, 01:04 PM) *
QUOTE(MUSFIRAH @ Jul 15 2009, 09:47 AM) *
QUOTE(Apek_Jinjang @ Jul 13 2009, 01:06 AM) *
QUOTE(MUSFIRAH @ Jul 13 2009, 12:56 AM) *
salam apek..
nak tanya nape stereng keta saya (wira se) bergegar? dah setahun camni..
tima kasih.. clapping.gif



bleh aku tau gegar yg mcm mana?
masa speed berapa?
masa slow ke laju?
jelaskan dengan detail skit baru bleh dpt gambaran.


ada beberapa kemungkinan:

1. drive shaft dah kong
2. sport rim dah bengkok atau shape dh lari
3. tayar bengkak
4. balancing dh out

mounting enjin ker.?...kete pkai gear manual..


masa buat balancing dh bleh tau perkara no 2-4 kat atas.
buat balancing n allignment semula.

kalau masih bergegar lagi, check drive shaft.


salam bro..
sebenarnya yg bila start je enjin gegar kat stereng..tak jalan lagi..gegar kat stereng n kat aircond sekali..(depan) bila dah jln ok je...tq give_rose.gif



check mounting ko. mungkin dah tiba masa tuk tukar.
kete ko auto ke manual?



mounting enjin ker? kete pkai gear manual..tq
RXZ
berbaloi ke kalau beli toyota altis baru?. maintainance dia camana? Honda civic??
RXZ
satu lagi perdana v6?
sid7184
Salam bro apek / zan...

sy ada problem dgn wira 1.5 (sedan)...
tak tau la klu ni normal...sbb tu yg asyik sume org ckp..tp tu la...stil tak puas ati..
masalah nye, keta sy ni senget sebelah driver...
mcm2 dah buat...tukar lower arm depan blkg kiri kanan..
tulang anjing la..tulang ape lg ntah kat blkg tu..
absorber mounting pun dah tukar..
tukar absorber 1.6 + spring..
stil senget jugak...masa tukar absorber + spring 1.6, senget makin ketara..
so potong 1 gelung spring depan, baru kurang...
letih dah nak pikir...ingat nak check front suspension crosmember tu...
tak pun, nak p check chasis allignment...sbb beli keta 2nd...so tak tau la apa jadi dulu..
tgk kat fender depan belah driver and kulit pintu tak properly alligned...

any koment tak bro...
kut ada kedai2 yg buat chasis allignment yg bro2 tau...yg reliable..
ni absorber dah kong lg....berdentum dentam dah ni bila langgar lobang...
pastu lak, absorber mounting tu pun dah crack...cepat tul..sakit ati..tu beli ori proton tu..
ape advantage pakai pillowball compare tu pakai absorber mounting ni..?
almaklum saja la..pilowball je dah blh dpt satu set sport absorber...
tolong enlighten kan skit bro...
Kopite
QUOTE(sid7184 @ Jul 20 2009, 11:00 AM) *
Salam bro apek / zan...

sy ada problem dgn wira 1.5 (sedan)...
tak tau la klu ni normal...sbb tu yg asyik sume org ckp..tp tu la...stil tak puas ati..
masalah nye, keta sy ni senget sebelah driver...
mcm2 dah buat...tukar lower arm depan blkg kiri kanan..
tulang anjing la..tulang ape lg ntah kat blkg tu..
absorber mounting pun dah tukar..
tukar absorber 1.6 + spring..
stil senget jugak...masa tukar absorber + spring 1.6, senget makin ketara..
so potong 1 gelung spring depan, baru kurang...
letih dah nak pikir...ingat nak check front suspension crosmember tu...
tak pun, nak p check chasis allignment...sbb beli keta 2nd...so tak tau la apa jadi dulu..
tgk kat fender depan belah driver and kulit pintu tak properly alligned...

any koment tak bro...
kut ada kedai2 yg buat chasis allignment yg bro2 tau...yg reliable..
ni absorber dah kong lg....berdentum dentam dah ni bila langgar lobang...
pastu lak, absorber mounting tu pun dah crack...cepat tul..sakit ati..tu beli ori proton tu..
ape advantage pakai pillowball compare tu pakai absorber mounting ni..?
almaklum saja la..pilowball je dah blh dpt satu set sport absorber...
tolong enlighten kan skit bro...


pillowball tuk suspension yg keras. sesuai dipakai dengan adjustable absorber atau spring/absorber sport.
ko wat kesilapa sebab ko potong gelung spring ko. jd, absorber mounting ko x dapat nak menampung hentakan yg kuat.

pasal senget sebelah tu maaf ckp bro. kete ko bli nie mesti dh pernah eksiden. try check kat under carriage kete ko. ada x kesan welding dari hujung ke hujung. kalau mcm tu mmg x dapat nak perbetulkan la. aku pun xde idea nak cadangkan mana2 kedai yg bleh wat chasis alligment. jalan terbaik nak bagi x nampak senget sebelah...ko taruk damper getah yg taruk kat spring tu. buat kat bahagian yg melendut tu. x pun ko taruk body bush yg tebal skit supaya nampak balance.

chalan
apek aaaaa....
minyak itam ape yg sesuai untuk enjin mira turbo ni......
lagi satu... mcm mane ngan aircond l2s ni....
lebih sejuk drpd kancil standard @pun same jer.....
sid7184
QUOTE(Apek_Jinjang @ Jul 20 2009, 12:16 PM) *
QUOTE(sid7184 @ Jul 20 2009, 11:00 AM) *
Salam bro apek / zan...

sy ada problem dgn wira 1.5 (sedan)...
tak tau la klu ni normal...sbb tu yg asyik sume org ckp..tp tu la...stil tak puas ati..
masalah nye, keta sy ni senget sebelah driver...
mcm2 dah buat...tukar lower arm depan blkg kiri kanan..
tulang anjing la..tulang ape lg ntah kat blkg tu..
absorber mounting pun dah tukar..
tukar absorber 1.6 + spring..
stil senget jugak...masa tukar absorber + spring 1.6, senget makin ketara..
so potong 1 gelung spring depan, baru kurang...
letih dah nak pikir...ingat nak check front suspension crosmember tu...
tak pun, nak p check chasis allignment...sbb beli keta 2nd...so tak tau la apa jadi dulu..
tgk kat fender depan belah driver and kulit pintu tak properly alligned...

any koment tak bro...
kut ada kedai2 yg buat chasis allignment yg bro2 tau...yg reliable..
ni absorber dah kong lg....berdentum dentam dah ni bila langgar lobang...
pastu lak, absorber mounting tu pun dah crack...cepat tul..sakit ati..tu beli ori proton tu..
ape advantage pakai pillowball compare tu pakai absorber mounting ni..?
almaklum saja la..pilowball je dah blh dpt satu set sport absorber...
tolong enlighten kan skit bro...


pillowball tuk suspension yg keras. sesuai dipakai dengan adjustable absorber atau spring/absorber sport.
ko wat kesilapa sebab ko potong gelung spring ko. jd, absorber mounting ko x dapat nak menampung hentakan yg kuat.

pasal senget sebelah tu maaf ckp bro. kete ko bli nie mesti dh pernah eksiden. try check kat under carriage kete ko. ada x kesan welding dari hujung ke hujung. kalau mcm tu mmg x dapat nak perbetulkan la. aku pun xde idea nak cadangkan mana2 kedai yg bleh wat chasis alligment. jalan terbaik nak bagi x nampak senget sebelah...ko taruk damper getah yg taruk kat spring tu. buat kat bahagian yg melendut tu. x pun ko taruk body bush yg tebal skit supaya nampak balance.



tq bro...
ingat nak p buat chasis alignment...ada satu kedai kat PJ sana..die ckp die blh print kan lg result alignment tu..
and last resort, mayb tukar sport spring & absorber...at least tak la nampak obvious sgt nnt...hopefully..
and mayb try pakai pillowball la pulak...
adlertag
QUOTE(chalan @ Jul 21 2009, 08:35 AM) *
apek aaaaa....
minyak itam ape yg sesuai untuk enjin mira turbo ni......
lagi satu... mcm mane ngan aircond l2s ni....
lebih sejuk drpd kancil standard @pun same jer.....


Pasal minyak aku x pasti tapi aku pakai ENEOS 10-30.

Aircond l2 sejuk gila......(keta aku, keta lain x tau)
zan
QUOTE(RXZ @ Jul 20 2009, 09:37 AM) *
berbaloi ke kalau beli toyota altis baru?. maintainance dia camana? Honda civic??

QUOTE(RXZ @ Jul 20 2009, 09:41 AM) *
satu lagi perdana v6?


altis adalah belian yg berbaloi. harga serendah 102K bagi model 1.6E siap ABS, twin airbag, sport sim 15", VVTI, dan waranti 3 tahun/100,000km.

maintenance lebih rendah. tidak ada timing belt, tetapi timing chain yang tahan sehingga 400,000km. pertukaran minyak enjin setiap 10,000km. oil filter 10,000km. minyak ATF sekurang2nya mega_shok.gif,000km, coolant 160,000km.

kelebihan altis berbanding dgn civic dan PV6 ialah kabin yang lebih lebar. 3 penumpang belakang dewasa boleh duduk dengan selesa.

jika anda peminat model sporti, honda civic adalah pilihan yg lebih baik. kotak gear auto mempunyai 5 kelajuan bagi kedua2 versi 1.8 dan 2.0. waranti sama seperti Toyota iaitu 3 thn/100,000km tetapi maintenance sedikit tinggi. hanya minyak full sintetik disyorkan guna utk 10,000km berbanding Toyota (semua minyak enjin petrol boleh digunakan sehingga 10K).

rekaan dashboard berbentuk futuristik dan moden dan kabin lebih panjang.

elakkan sekali2 dari terbeli PV6. perdana diasaskan pada model Misubishi Galant Eterna E50 pada thn 1992. Ianya tidak ada sebarang fungsi keselamatan melainkan ABS. kuasa enjin kuat tetapi enjin V6 NA misubishi juga sedikit malas jadi penggunaan petrol juga tinggi. ketahanan gearbox masih lagi menjadi persoalan utama kerana biarpun sekarang dilengkapi oil cooler dari Proton tetapi sukar bertahan utk kegunaan lasak.

handling yang di tala oleh Lotus satu kelebihan. waranti cuma 2 tahun atau 50,000km.
zan
QUOTE(RXZ @ Jul 20 2009, 09:37 AM) *
berbaloi ke kalau beli toyota altis baru?. maintainance dia camana? Honda civic??

QUOTE(RXZ @ Jul 20 2009, 09:41 AM) *
satu lagi perdana v6?


altis adalah belian yg berbaloi. harga serendah 102K bagi model 1.6E siap ABS, twin airbag, sport sim 15", VVTI, dan waranti 3 tahun/100,000km.

maintenance lebih rendah. tidak ada timing belt, tetapi timing chain yang tahan sehingga 400,000km. pertukaran minyak enjin setiap 10,000km. oil filter 10,000km. minyak ATF sekurang2nya mega_shok.gif,000km, coolant 160,000km.

kelebihan altis berbanding dgn civic dan PV6 ialah kabin yang lebih lebar. 3 penumpang belakang dewasa boleh duduk dengan selesa.

jika anda peminat model sporti, honda civic adalah pilihan yg lebih baik. kotak gear auto mempunyai 5 kelajuan bagi kedua2 versi 1.8 dan 2.0. waranti sama seperti Toyota iaitu 3 thn/100,000km tetapi maintenance sedikit tinggi. hanya minyak full sintetik disyorkan guna utk 10,000km berbanding Toyota (semua minyak enjin petrol boleh digunakan sehingga 10K).

rekaan dashboard berbentuk futuristik dan moden dan kabin lebih panjang.

elakkan sekali2 dari terbeli PV6. perdana diasaskan pada model Misubishi Galant Eterna E50 pada thn 1992. Ianya tidak ada sebarang fungsi keselamatan melainkan ABS. kuasa enjin kuat tetapi enjin V6 NA misubishi juga sedikit malas jadi penggunaan petrol juga tinggi. ketahanan gearbox masih lagi menjadi persoalan utama kerana biarpun sekarang dilengkapi oil cooler dari Proton tetapi sukar bertahan utk kegunaan lasak.

handling yang di tala oleh Lotus satu kelebihan. waranti cuma 2 tahun atau 50,000km.
chalan
QUOTE(adlertag @ Jul 21 2009, 10:30 AM) *
QUOTE(chalan @ Jul 21 2009, 08:35 AM) *
apek aaaaa....
minyak itam ape yg sesuai untuk enjin mira turbo ni......
lagi satu... mcm mane ngan aircond l2s ni....
lebih sejuk drpd kancil standard @pun same jer.....


Pasal minyak aku x pasti tapi aku pakai ENEOS 10-30.

Aircond l2 sejuk gila......(keta aku, keta lain x tau)


adlertag aku ni x penah bawak turbo auto ni....
kalu ko tau... macm mane turbo die masuk ek....
kene tekan pedal lebih ker....
manual turbo ni penah la bwk....
Kopite
tuk L2 elok pakai gred 10-30, 5-30 atau 0-30
brand yg aku syorkan adalah eneos, idemitsu n shell.

pastikan bli yg ori.
chalan
QUOTE(Apek_Jinjang @ Jul 21 2009, 01:08 PM) *
tuk L2 elok pakai gred 10-30, 5-30 atau 0-30
brand yg aku syorkan adalah eneos, idemitsu n shell.

pastikan bli yg ori.


apek...
mcm mane nak tau ori ker x
tokei kedai mane nak bg tau kan...
apakah langkah berjaga-jaga utk beli yg ori...

RXZ
QUOTE(zan @ Jul 21 2009, 11:29 AM) *
QUOTE(RXZ @ Jul 20 2009, 09:37 AM) *
berbaloi ke kalau beli toyota altis baru?. maintainance dia camana? Honda civic??

QUOTE(RXZ @ Jul 20 2009, 09:41 AM) *
satu lagi perdana v6?


altis adalah belian yg berbaloi. harga serendah 102K bagi model 1.6E siap ABS, twin airbag, sport sim 15", VVTI, dan waranti 3 tahun/100,000km.

maintenance lebih rendah. tidak ada timing belt, tetapi timing chain yang tahan sehingga 400,000km. pertukaran minyak enjin setiap 10,000km. oil filter 10,000km. minyak ATF sekurang2nya mega_shok.gif,000km, coolant 160,000km.

kelebihan altis berbanding dgn civic dan PV6 ialah kabin yang lebih lebar. 3 penumpang belakang dewasa boleh duduk dengan selesa.

jika anda peminat model sporti, honda civic adalah pilihan yg lebih baik. kotak gear auto mempunyai 5 kelajuan bagi kedua2 versi 1.8 dan 2.0. waranti sama seperti Toyota iaitu 3 thn/100,000km tetapi maintenance sedikit tinggi. hanya minyak full sintetik disyorkan guna utk 10,000km berbanding Toyota (semua minyak enjin petrol boleh digunakan sehingga 10K).

rekaan dashboard berbentuk futuristik dan moden dan kabin lebih panjang.

elakkan sekali2 dari terbeli PV6. perdana diasaskan pada model Misubishi Galant Eterna E50 pada thn 1992. Ianya tidak ada sebarang fungsi keselamatan melainkan ABS. kuasa enjin kuat tetapi enjin V6 NA misubishi juga sedikit malas jadi penggunaan petrol juga tinggi. ketahanan gearbox masih lagi menjadi persoalan utama kerana biarpun sekarang dilengkapi oil cooler dari Proton tetapi sukar bertahan utk kegunaan lasak.

handling yang di tala oleh Lotus satu kelebihan. waranti cuma 2 tahun atau 50,000km.


gear altis yg blh tkr manual tu best ke?? klu pki gear tu ada rasa mcm drive kete manual ke?? Terima kasih banyak kerana menjawab persoalan
Kopite
QUOTE(chalan @ Jul 21 2009, 04:09 PM) *
QUOTE(Apek_Jinjang @ Jul 21 2009, 01:08 PM) *
tuk L2 elok pakai gred 10-30, 5-30 atau 0-30
brand yg aku syorkan adalah eneos, idemitsu n shell.

pastikan bli yg ori.


apek...
mcm mane nak tau ori ker x
tokei kedai mane nak bg tau kan...
apakah langkah berjaga-jaga utk beli yg ori...


aku x tau nak bezakan antara ori dgn yg ciplak.
kalau nak jalan selamat...beli kat stesen minyak ataupun kat pasaraya besar seperti jusco, giant ataupun tesco.
pasaraya tu semua xkan jual barang ciplak pasal kalau kena saman mau kene cirit lembu 1 tahun
YaaWauSin
salam...

cirit lembu 1 tahun? unsure.gif
MUSFIRAH
QUOTE(Apek_Jinjang @ Jul 21 2009, 01:08 PM) *
tuk L2 elok pakai gred 10-30, 5-30 atau 0-30
brand yg aku syorkan adalah eneos, idemitsu n shell.

pastikan bli yg ori.



bro aperk n kwn2...bape harga mounting untuk wira 1.5SE...saya btul2 x tahu ni..
Kopite
QUOTE(MUSFIRAH @ Jul 23 2009, 06:26 PM) *
QUOTE(Apek_Jinjang @ Jul 21 2009, 01:08 PM) *
tuk L2 elok pakai gred 10-30, 5-30 atau 0-30
brand yg aku syorkan adalah eneos, idemitsu n shell.

pastikan bli yg ori.



bro aperk n kwn2...bape harga mounting untuk wira 1.5SE...saya btul2 x tahu ni..


aku x sure la bro. tapi xde la mahal mcm perodua.
yg aku tau ada harga yg mcm2. ko kene pilih mana yg bgs la.
aku dh lama x amik tau pasal mounting wira pasal wira aku dh jual thn lepas n aku pun last skali tkr mounting pun dh lama. memang btul2 x ingat brapa harganya.
born
perodua lainla..
Dah kereta pun cam taraf Mv..
Wira mungkin dah kurang harga kot..

friends.gif
yahoo.gif
adlertag
QUOTE(chalan @ Jul 21 2009, 11:39 AM) *
QUOTE(adlertag @ Jul 21 2009, 10:30 AM) *
QUOTE(chalan @ Jul 21 2009, 08:35 AM) *
apek aaaaa....
minyak itam ape yg sesuai untuk enjin mira turbo ni......
lagi satu... mcm mane ngan aircond l2s ni....
lebih sejuk drpd kancil standard @pun same jer.....


Pasal minyak aku x pasti tapi aku pakai ENEOS 10-30.

Aircond l2 sejuk gila......(keta aku, keta lain x tau)


adlertag aku ni x penah bawak turbo auto ni....
kalu ko tau... macm mane turbo die masuk ek....
kene tekan pedal lebih ker....
manual turbo ni penah la bwk....


Aku pernah bwak auto turbo......bawak cam keta auto biasa je
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.